Teknisk fråga angående bil

Medlem
Teknisk fråga angående bil

Nån som är bilmek eller har erfarenhet av liknande problem?

När motorn är kall så startar bilen utan problem men om jag kör en stund med den t.e.x till affären, går in och handlar , kommer ut efter 10 minuter så vägrar den starta, det händer ingenting! NADA! helt dött men batteriet är just, lampor lyser osv men startmotorn vägrar fungera, sen rätt vad det är efter 20min - 1 timme så "wroooom" som om ingenting har hänt.

Detta händer inte varenda gång och aldrig vid minusgrader.

Renault 19 TXE 1991

ja, jag vet att detta är ett spelforum men jag är optimist


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Inaktiv

jag tippar på att det är just startmotorn som e paj. sätter nästan min högra nöt på det

Medlem

men då borde den väl kunna krångla även när den är kall tycker man.. ?


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Medlem

ingen expert, men jag håller med. startmotorn borde väl inte påverkas av värme, i vilket fall borde den inte bli särskildt varm?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Tar på min sherlock Holmes hatten och drar ett bloss på pipan...

*Puffa*

Kan det vara jordflätan? Med en kontakt som ligger på ganska bra vid kalla temperaturer och får försämrad kontakt när metallerna drar ihop sig? Dvs, på sommaren och när bilen är varm...

obs, jag kan ingenting om bilar... men det stoppar mig inte från att ge bra råd.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Tar på min sherlock Holmes hatten och drar ett bloss på pipan...

*Puffa*

Kan det vara jordflätan? Med en kontakt som ligger på ganska bra vid kalla temperaturer och får försämrad kontakt när metallerna drar ihop sig? Dvs, på sommaren och när bilen är varm...

obs, jag kan ingenting om bilar... men det stoppar mig inte från att ge bra råd.

Är det jag som tänker fel nu men expanderar inte metal vid höjd temperatur och krymper vid låg?

Medlem
Skrivet av Fardion:
Skrivet av CastorFiber:

Tar på min sherlock Holmes hatten och drar ett bloss på pipan...

*Puffa*

Kan det vara jordflätan? Med en kontakt som ligger på ganska bra vid kalla temperaturer och får försämrad kontakt när metallerna drar ihop sig? Dvs, på sommaren och när bilen är varm...

obs, jag kan ingenting om bilar... men det stoppar mig inte från att ge bra råd.

Är det jag som tänker fel nu men expanderar inte metal vid höjd temperatur och krymper vid låg?

Så är det nog. Skitsamma, det viktiga är ju att kontakten bryts vid det ena eller andra fallet. Symptomen var ju direkt beroende av temeperatur så jag skulle gissa på dålig kontakt någonstans och varför inte då i just jordflätan?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Faktum är att jag nu sett på clubrenaults forum sett att det skrivs en del om jordflätan som sitter mellan växellådan och vänster hjulhus, det har inte nämts i samband med startproblem men att den kan skapa "mysko problem" som de skriver...


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Youtube-proffs
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Fardion:
Skrivet av CastorFiber:

Tar på min sherlock Holmes hatten och drar ett bloss på pipan...

*Puffa*

Kan det vara jordflätan? Med en kontakt som ligger på ganska bra vid kalla temperaturer och får försämrad kontakt när metallerna drar ihop sig? Dvs, på sommaren och när bilen är varm...

obs, jag kan ingenting om bilar... men det stoppar mig inte från att ge bra råd.

Är det jag som tänker fel nu men expanderar inte metal vid höjd temperatur och krymper vid låg?

Så är det nog. Skitsamma, det viktiga är ju att kontakten bryts vid det ena eller andra fallet. Symptomen var ju direkt beroende av temeperatur så jag skulle gissa på dålig kontakt någonstans och varför inte då i just jordflätan?

Nej, det viktigaste var ju att du fick ta på dig en hatt och puffa på en pipa!

Hmm, jag skulle gissa på startmotorn.
Eller så kan det vara fördelningsdosan som krånglar, det va de på min bil. Fast varför det är när de e minus eller varmt vet jag inte.

Om det är vatten i fördelningsdosan eller fukt, så kan inte det komma en gnista. Fukten kanske kommer när motorn är varm eller något, fan vet ^^ Men som sagt, startmotorn måste kollas.

*puffa*


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Det går säkert att fixa med tejp. Tejp är bra till allt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det går säkert att fixa med tejp. Tejp är bra till allt.

Ja, det är min filosofi oxå, samt ståltråd!


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Medlem

"en död häst och vaselin" är vad som behövs, tejp är för nybörjare


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Om det inte ens säger klick, så är jordflätan värd att kolla, ibland sitter de löst och ibland har de tillochmed erroderat bort till 90%. Kolla även kablarna till startmotorn(zolenoiden). Var ett par år sedan man trixa, men låter som de som postat innan har goda råd. Bara fyllde på med pappegojjprat.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Om det inte ens säger klick, så är jordflätan värd att kolla, ibland sitter de löst och ibland har de tillochmed erroderat bort till 90%. Kolla även kablarna till startmotorn(zolenoiden). Var ett par år sedan man trixa, men låter som de som postat innan har goda råd. Bara fyllde på med pappegojjprat.

Poäng, CastorFiber.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

testa med ett annat bateri.
hadde ett liknade fel med en bil själv.
annars som folk säger, jordnings fel? spana in alla kablar som är runt startmotorn, och se skicket och om det är kurrotion (stava)


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Testa att vrida nyckeln hela vägen båda gångerna

Medlem

Fan jag har exakt samma fel på min bil förutom att min bara hostar när den inte går igång men väntar man ett tag så går den igång. Kan starta på vintern i 30 minus utan problem.

Medlem
Skrivet av Jühan:

Fan jag har exakt samma fel på min bil förutom att min bara hostar när den inte går igång men väntar man ett tag så går den igång. Kan starta på vintern i 30 minus utan problem.

Också en renault?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av DwG*Vidis:

det händer ingenting! NADA! helt dött men batteriet är just, lampor lyser osv men startmotorn vägrar fungera

med nada antar jag att man kan höra något när man vrider på nyckeln. då e det antingen dålig jord till startmotorn eller just startmotorn.

Medlem

Jordflätan som går mellan växellådan och vänster hjulhus är inte dålig, DEN ÄR HELT AV!!!

Hur fanken kan bilen gå så bra förutom start vid varm motor med en jordfläta tvärav, ska handla en ny och montera så snart jag hinner.


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Medlem

hehe, alltid roligt när ett bilproblem är billigt att lösa

antar att hela bilen är jordad även utan den flätan, men det kanske blir ett stort spänningsfall? sen är det väl så att batteriers spänning sjunker när man precis använt dem för att sedan sakta gå upp igen. eller så svamlar jag bara...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av DwG*Vidis:

Jordflätan som går mellan växellådan och vänster hjulhus är inte dålig, DEN ÄR HELT AV!!!

Hur fanken kan bilen gå så bra förutom start vid varm motor med en jordfläta tvärav, ska handla en ny och montera så snart jag hinner.

Eftersom ingen uppmärksammade mig förra gången så försöker jag igen...

Poäng CastorFiber.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

haha, ödmjukhet är en dygd Castor


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

haha, ödmjukhet är en dygd Castor

Det är inte lätt att va' ödmjuk, för en som är felfri som jag. Jag längtar så hem till min spegel, jag blir vackrare för varje dag. Och alla som ser mig vill ha mig, jag är en sjutusan till man. Det är inte lätt att var ödmjuk men jag försöker det bästa jag kan.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Hwergelmer:

haha, ödmjukhet är en dygd Castor

Det är inte lätt att va' ödmjuk, för en som är felfri som jag. Jag längtar så hem till min spegel, jag blir vackrare för varje dag. Och alla som ser mig vill ha mig, jag är en sjutusan till man. Det är inte lätt att var ödmjuk men jag försöker det bästa jag kan.

Hehehe


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Jühan:

Fan jag har exakt samma fel på min bil förutom att min bara hostar när den inte går igång men väntar man ett tag så går den igång. Kan starta på vintern i 30 minus utan problem.

Också en renault?

Nej en Honda.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Eftersom ingen uppmärksammade mig förra gången så försöker jag igen...

Poäng CastorFiber.

Varit iväg på jobb, så kunde inte kommentera.

Ta du och peta in en pinne i brasan :heart:

hihihihihi


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Ta du och peta in en pinne i brasan :heart:

Skall bara hämta ett par öl och revbenspjäll. Tvätta bilen, rensa ur förgasarn är du snäll.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av PurreSnurre:

Ta du och peta in en pinne i brasan :heart:

Skall bara hämta ett par öl och revbenspjäll. Tvätta bilen, rensa ur förgasarn är du snäll.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Tur att det löste sig! Skulle precis skriva att du skulle kolla Jordflätan men såg att det löst sig.

12
Skriv svar