Söker input på bloggdesign

Medlem
Söker input på bloggdesign

[http://harpa.co.uk/blogg]

Satt och lekte lite med en asien-inspirerad bloggdesign, konstruktiv kritik fordras.

Kommer byta typsnitt och sådant men mest bakgrunden osv.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Ser inte ut att funka för fem öre här. Bara en svart bakgrund och en grå text "En dag, som alla andra dagar - 2006-09-25". Klickar man på texten får man bara 404 Not Found.

Medlem

Hmmm, låt sidan ladda en stund, tryck INTE på länken

Bara gjort layergrunder i dreamweaver, kanske krånglar med firefox, ska såklart ändra ville bara att nånting skulle kunna läggas upp.

med IE ska det funka, fixar för firefox om det inte funkar.

---- EDIT ---

Har du inte ganska hög brightness syns nästan ingenting när bilden är laddad, ska göra den lite ljusare.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

W2k
Medlem

Funkar inte alls i Firefox för mig. Funkar i IE .. men snygg var den inte, vill jag tycka. Färgkombinationen är deprimerande och stilelementen du valt passar inte ihop alls. Varför står det "Yucatta" om du kallar dig för "Harpa"? Vad är det för fågel uppe i vänstra hörnet? Vad har alla kringströdda japanska tecken för betydelse? Vad gör en fjärdedels Haruhi i mitten?

Försök få designen mer stilren, rensa bort allt som stör och fixa så den funkar i Firefox, är mina råd.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Jag tycker att sidan ser helt ok ut utseendemässigt men jag måste ändå protestera... Att blogga är som att ringa upp folk på måfå ur telefonkatalogen och utan att presentera sig börja "En rolig sak hände mig idag, jag såg en handväska som var grön som sommarens ängar..."

9 av 10 bloggar borde aldrig skrivits. Ungefär som mina inlägg här på fz.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

W2k
Medlem

CastorFiber: Din analogi är helskum. En blogg måste ju besökaren (mottagaren) avsiktligen gå in på för att läsa det som bloggaren (avsändaren) har skrivit. Ett telefonsamtal fungerar tvärtom, där är det avsändaren (den som ringer upp) som tar initiativet.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

haha, W2k har helt rätt men jag håller med Castor Fiber iaf! viktigt att poängtera är att det är i 9 fall av 10, så det finns alltså meningsfulla bloggar. bla kompisar som pluggar utomlands.

designen ser väl helt ok ut. men håller med W2k om färgerna, känns väldigt "tomma". den lilla fågeln(?) och typsnittet i loggan passar inte med resten tyvärr.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av W2k:

CastorFiber: Din analogi är helskum.

Dåliga liknelser är min grej liksom, ungefär som att katten dricker mjölk och att igelkotten äter kottar.

Skrivet av W2k:

En blogg måste ju besökaren (mottagaren) avsiktligen gå in på för att läsa det som bloggaren (avsändaren) har skrivit. Ett telefonsamtal fungerar tvärtom, där är det avsändaren (den som ringer upp) som tar initiativet.

Jag förstod att någon skulle reagera på den liknelsen men jag tänkte främst på intressehalten för den läser. En bloggare för mig är den person som kan fälla kommentarer av typen:
"Jaja, men nog om mig. Vad tycker NI om mig?"

Om alla bloggare frågade sig själva och svarade ärligt med lite självinsikt: "Vem vill läsa detta?" så skulle de snart inse att de kan nå sin publik genom att ringa hem till de som bryr sig... flickvännen, frun, mamma och pappa.

Ni säger blogg, jag säger blah.

Till trådskaparen: Ingen kritik på din sida, layouten tycker jag är cool. Jag skall inte fylla ut din tråd med ovidkommande information, jag ber om ursäkt för mitt offtopic-snedsteg.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag ser ju vad bloggaren försöker skapa men jag skulle nog försöka bryta ifån det traditionella anime desigen.

För vill du att sidan ska se ut som alla andra så är det bara att kapa en design rakt av från någon annan sida


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

W2k
Medlem

En blogg är ju inget annat än en privat insändarsida. I princip samma som debattsidan i SvD t ex med skillnaden att det alltid är samma person som skriver. Vissa bloggar är ändå löjligt välbesökta, så någon poäng finns det tydligen med det...

Jag brukar använda t ex Knuff för att hitta bra blogginlägg. Min blogg är också publicerad där. Knuff fokuserar på bloggar som handlar om aktuella nyheter (INTE "titta vad jag åt idag"-bloggar), och ofta kommer detaljer fram i bloggarna som man inte hittar i pressen.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem
Skrivet av W2k:

En blogg är ju inget annat än en privat insändarsida. I princip samma som debattsidan i SvD t ex med skillnaden att det alltid är samma person som skriver. Vissa bloggar är ändå löjligt välbesökta, så någon poäng finns det tydligen med det...

Jag brukar använda t ex Knuff för att hitta bra blogginlägg. Min blogg är också publicerad där. Knuff fokuserar på bloggar som handlar om aktuella nyheter (INTE "titta vad jag åt idag"-bloggar), och ofta kommer detaljer fram i bloggarna som man inte hittar i pressen.

Ok, jag är inte omöjlig. Vad är exempel på ett "bra blogginlägg"? Jämförelsen med debattsidan vet jag inte om jag är ombord på, att en person skriver tar ju bort poängen... Jag kan förstå att fjortisar vill läsa zlatans blogg eller så men annars vete fan... Jag förstår dock vad du menar om detaljerna som tenderar försvinna ur media. Det finns kanske en anledning också?

"Här faller bomberna tätt och idag åt jag bananyoggi till frukost!"

(Kunde inte låta bli att skriva så, sorry)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

En blogg är ju i min mening en persons tankar och åsikter om saker o ting kan var bra eller dåligt beroende på.

Det sköna är att ingen tvingar någon att läsa dom.

bloggar/skriver själv litegrann den sidan är dock mest en tips sida och en hjälp för mig att få ut saker jag tycker intressant.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

W2k
Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Ok, jag är inte omöjlig. Vad är exempel på ett "bra blogginlägg"?

Det är ju väldigt subjektivt, skriver bloggens författare något som jag vill läsa är inlägget bra... Oftast hittar jag inlägg som jag tycker är bra genom att läsa folks reflektioner av aktuella nyheter, då särskilt i bloggar som jag sedan tidigare vet har bra skribenter.

Skrivet av CastorFiber:

Jämförelsen med debattsidan vet jag inte om jag är ombord på, att en person skriver tar ju bort poängen...

Tycker jag inte - det finns ju tusentals bloggar, därmed tusentals skribenter. Att det typiskt bara är en person som skriver i varje blogg spelar ingen roll för läsaren.

Skrivet av CastorFiber:

Jag kan förstå att fjortisar vill läsa zlatans blogg eller så men annars vete fan...

Sak samma om du förstår det eller inte, det är ett faktum att det finns många bloggar som är extremt välbesökta. Särskilt sådana som behandlar ämnen inom IT, har jag märkt.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Hmm. Det finns för lite, både av innehåll och designelement (länkar, menyer etc), för att kunna säga ngt mer än att bakgrunden (som skall vara en grund för layouten?) är för svag.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av W2k:

Sak samma om du förstår det eller inte, det är ett faktum att det finns många bloggar som är extremt välbesökta. Särskilt sådana som behandlar ämnen inom IT, har jag märkt.

Undantag som bekräftar regeln kanske? De bloggarna som handlar om IT, du tror inte de vet hur de skall manipulera sin besöksstatistik?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

W2k
Medlem

Säkert - men jag tittar inte på antalet besök, utan på hur mycket diskussion det är i kommentartrådarna. Sånt är svårare att fejka, och tyder på mer intresserade besökare.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem
Skrivet av W2k:

Säkert - men jag tittar inte på antalet besök, utan på hur mycket diskussion det är i kommentartrådarna. Sånt är svårare att fejka, och tyder på mer intresserade besökare.

Förvisso, men jag tycker det verkar som att det är forumet i anslutning till bloggen du gillar... Bloggen är liksom överflödig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

W2k
Medlem

Med det resonemanget kan vi ju avveckla hela nyhetsdelen av FZ eftersom vi har ett Nyhetssnack-forum. Fast vänta...


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv

Jag retar mig mer på ordet eller själva fenomenet blogg.
Samma skit i ny förpackning.

I övrigt håller jag med W2k och conthox angående blogg-designen.

Mitt tips är att titta runt lite på andra bloggar och ta efter det som du tycker är bra med deras design. Hur enkel den är att navigera och att överskåda på kort tid är två ytterst viktiga faktorer.

Medlem
Skrivet av W2k:

Med det resonemanget kan vi ju avveckla hela nyhetsdelen av FZ eftersom vi har ett Nyhetssnack-forum. Fast vänta...

Haha, du har en poäng dock för jag själv går kanske 4 av 5 gånger rakt in i forumet utan att läsa nyheterna. Det är ingen kritik mot nyheterna det är bara inte det som drar mig hit - det är ju alla andra forumtroll som är giftet liksom...

Men som tex sade, det är själva grejen "blogg" som sticker mig i ögonen - Visst finns det undantag till det mesta men merparten av allt blogg-material är rena smörjan som endast är ivägen för mitt porrsurfande, styk det, faktakollande på internet.

Jag är nästan så provocerad att jag får plocka fram min gamla signatur "Nej, jag vill inte läsa din blogg!"


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

håller med om att ordet blogg är störande, det har funnits bloggar långt innan ordet uppkom. samma sak som när google kom, helt plötsligt tror världen att google är en ny revolutionerande produkt. jag hade redan använt altavista i ganska många år när google-hypen kom :\


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

håller med om att ordet blogg är störande, det har funnits bloggar långt innan ordet uppkom. samma sak som när google kom, helt plötsligt tror världen att google är en ny revolutionerande produkt. jag hade redan använt altavista i ganska många år när google-hypen kom :\

Tror det första jag körde med hette "webcrawler"...meta webcrawler eller ngt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Som sagt ingen kräver att du ska läsa någon blogg/whatever du föredrar som namn överhuvudtaget


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

använde aldrig webcrawler, tror altavista kom -95, alltså bara ett eller två år senare...

sorry för offT


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar