Valets 'förlorare' får 153 miljoner i fallskärmar.

Inaktiv
Valets 'förlorare' får 153 miljoner i fallskärmar.

---

Inaktiv

De har ju iof ingen anställningstrygghet som alla andra. Hur skulle de se ut om de inte fick fallskärmar. Då hade vi haft ett riktigt B-lag som arbetade för sittande regering.

Visst det är mycket pengar, men hade det vart ett gäng klantarslen med låg kompetens som hade deras jobb hade det kostat BETYDLIGT mer hela tiden för samhället.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem
Skrivet av Hunken:

Visst det är mycket pengar, men hade det vart ett gäng klantarslen med låg kompetens som hade deras jobb hade det kostat BETYDLIGT mer hela tiden för samhället.

Så sant. Med taskig lön blir folk dessutom mycket mer mottagliga för yttre påverkan, t.ex. mutor i en eller annan form.

Medlem

näe, de har ingen anställningtrygghet. men ge dem då 3 månader med fallskärm. då simulerar man ju de 3 månader i uppsägningstid som alla andra har, med den skillnaden att statssekreterarna slipper jobba under den tiden. sen hör det ju till saken att ingen i chefsposition omfattas av las, varför man isf borde ge alla med någon högre position inom ett företag fallskärm?

detta är ingen hjärtefråga för mig, 150 miljoner är småpengar, men jag skulle aldrig få för mig att försvara fallskärmar. iaf inte statliga sådana, vad företagen gör med sin budget är upp till dem.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

näe, de har ingen anställningtrygghet. men ge dem då 3 månader med fallskärm. då simulerar man ju de 3 månader i uppsägningstid som alla andra har, med den skillnaden att statssekreterarna slipper jobba under den tiden. sen hör det ju till saken att ingen i chefsposition omfattas av las, varför man isf borde ge alla med någon högre position inom ett företag fallskärm?

Du har ingen större koll på LAS eller? Många har nog suttit sålänge att tom gamla systemet för uppsägningstid kan tänkas användas. Ingen i chefspostition omfattas av LAS? Vad grundar du det på?


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

PaZ
Medlem

Trots dessa stora pengar skulle jag aldrig i livet vilja sitta i riksdagen. Är det bara jag?

Medlem
Skrivet av Hunken:

Du har ingen större koll på LAS eller? Många har nog suttit sålänge att tom gamla systemet för uppsägningstid kan tänkas användas. Ingen i chefspostition omfattas av LAS? Vad grundar du det på?

Vi börjar pedagogiskt med 1§ LAS:

Denna lag gäller arbetstagare i allmän eller enskild tjänst. Från lagens tillämpning undantas dock
_1. arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvilkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av PaZ:

Trots dessa stora pengar skulle jag aldrig i livet vilja sitta i riksdagen. Är det bara jag?

nej, jag skulle nog också vilja ha rejält mycket mer än en genomsnittlig riksdagslön för att ge upp hela mitt privatliv...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

håller med om att lönerna ska vara höga, är tveksam till fallskärmarna bara.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

mja, jag kan väl se det som så att den som har ett sånt avtal är mindre rädd för att bli av med sitt jobb, och då är mindre rädd för att vara obekväm och kontroversiell... det kan ju vara en fördel.

sen kan man ju se det som en kompromiss mellan insikten att dessa människor måste ha rimliga löner, och de som blir gröna av avund så fort de ser att någon tjänar aldrig så lite mer än de själva.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

kan iofs stämma. förutsatt att det är bra att vara kontroversiell, man bör ju helst företräda de åsikter som fick en invald i riksdagen. men jag förstår hur du menar, tillhör inte dem som blir gröna av avund


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

Vi börjar pedagogiskt med 1§ LAS:

Denna lag gäller arbetstagare i allmän eller enskild tjänst. Från lagens tillämpning undantas dock
_1. arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvilkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning.

Aha så en politiskt sakkunnig är att likställas vid företagsledare, intressant. Naturligtvis ligger de utanför LAS men ditt pedagoiska exempel faller på eget grepp.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

tror inte att du förstår vad jag menar. en departementssekreterare har ingen anställningstrygghet, som du själv sa, eftersom regeringar byts ut. då jämförde jag det med att personer i chefsposition inte heller har anställningstrygghet, beroende på att de inte omfattas av las. de sitter alltså i samma båt, men av olika anledningar. jag har aldrig sagt att departementssekreterarnas anställningstrygghet har med 1§ 1pt LAS att göra.

edit:

Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Hunken:

Ingen i chefspostition omfattas av LAS? Vad grundar du det på?

Denna lag gäller arbetstagare i allmän eller enskild tjänst. Från lagens tillämpning undantas dock
_1. arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvilkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning.

ser du sambandet?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Tycker att det hela blir lite smått komiskt, men tanke på retoriken ifrån sossarna att "borgerligheten" gynnar bara de rika....

Kasta sten i glashus.

Att de har höga löner kan jag nog köpa. Men 2 års fallskärmar är väl att ta i för ett jobb de ifrån början vet är en 4 års projektanställning. 80% a-kassa som alla andra de första 200(?) dagarna borde duga för dem med.

Vi såg ju hur bra departement som t ex UD fungerade under Tsunami katastrofen, så om de har kompetens likställt med lön är nog gemene man någorlunda skeptisk till.

Medlem
Skrivet av PaZ:

Trots dessa stora pengar skulle jag aldrig i livet vilja sitta i riksdagen. Är det bara jag?

Ett av mina livsmål är att bli politiker så riksdagen är självklart ett val för mig :). Dock så har jag två lite större ambitioner, mitt skrivande och Fysik/Kemi.

PaZ
Medlem
Skrivet av Sargath:

Tycker att det hela blir lite smått komiskt, men tanke på retoriken ifrån sossarna att "borgerligheten" gynnar bara de rika....

Kasta sten i glashus.

Att de har höga löner kan jag nog köpa. Men 2 års fallskärmar är väl att ta i för ett jobb de ifrån början vet är en 4 års projektanställning. 80% a-kassa som alla andra de första 200(?) dagarna borde duga för dem med.

Vi såg ju hur bra departement som t ex UD fungerade under Tsunami katastrofen, så om de har kompetens likställt med lön är nog gemene man någorlunda skeptisk till.

Nu sitter ju inte hela UD i riksdagen direkt...

Medlem

Och en projektanställning på 4 år ska jämställas med att driva företag?

För att citera Penn & Teller: "Bullshit!"

Medlem
Skrivet av PaZ:

Trots dessa stora pengar skulle jag aldrig i livet vilja sitta i riksdagen. Är det bara jag?

Jag skulle vilja sitta där två mandatperioder. Sedan skulle jag gladeligen lämna.

Medlem

jag skulle nog kunna tänka mig jobba där, gillar politik


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

jag skulle nog kunna tänka mig jobba där, gillar politik

Problemet Iceman, är att varken du eller jag skulle överleva att sitta framför ett jävla protokoll i 10 år, dela ut propaganda i regn och rusk, betala och föregå med gott exempel, etc, _innan_ man hamnar i riksdagen...

Fast det är klart, man kan ju alltid göra som i Thailand. Ändamålet helgar medlen.

Medlem

hehe
nä men vissa saker är nog tråkiga vissa kul, tex att besluta om swe framtid! ta beslut och rösta, lägga fram egna förslag, hålla brinnande tal om hur svenskar ska vara stolta och att vi ska jobba och kämpa för att växa som land, det skulle vara kul!
tråkiga skulle vara alla förbannade papper, jag är pappers allergiker


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Skit i pappren. Du har folk under dig som sköter det.

Medlem

ja det skulle vara jävligt kul att vara en sådan politiker som iceman förklarar
Sen att ens privatliv försvinner är iofs jävligt dåligt


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Sossarna ska inte få ett smack!
Skandal!


signatur

Meep!

Medlem

Jag som trodde att pappersallergiker skulle vara ett minne blott i dagens "papperslösa" samhälle


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

PaZ
Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av PaZ:

Trots dessa stora pengar skulle jag aldrig i livet vilja sitta i riksdagen. Är det bara jag?

Jag skulle vilja sitta där två mandatperioder. Sedan skulle jag gladeligen lämna.

åtta år av ditt liv som du aldrig får tillbaka. åtta år av tråkiga överläggningar, av beslut som tas över dina huvuden (hur ofta får riksdagsledamoter rösta mot partilinjen?), och av väldigt lite inflytande. Men minutiös bevakning av din person. Låter inte så lockande, även om man blir ekonomiskt oberoende av det. Tänk dessutom på vägen till riksdagen, som är kantad av rövslickande och påtvingad partilojalitet...

Medlem

Småpotatis jämfört med företagsledares fallskärmar. Luktar lite gammaldags svensk avundsjuka här?


signatur

yolo

Youtube-proffs

Jag tycker det luktar nada, M vann. Nu tycker jag vi ska stänga ner alla politiktrådar i 4 år. Dom börjar bli ganska sega

EVIL POLITIK!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

jag tycker dom borde sätta timlås på alla politiktrådar, så att om 2 år kan man börja skriva såna trådar


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Småpotatis jämfört med företagsledares fallskärmar. Luktar lite gammaldags svensk avundsjuka här?

Så kan jag välja vilka företag jag vill köpa produkter/tjänster av, vara aktieägare i o s v. Jag kan dock inte avsäga mig att betala skatt. Luktar gammal kommunist.

12
Skriv svar