Skolvalet '06 - Resultat och sammanfattning.

Medlem
Skolvalet '06 - Resultat och sammanfattning.

Yo! Som många av er vet så har det under den senaste veckan varit ett skolval, där du kan rösta på vilket parti du vill och när alla skolor i Sverige (nästan alla) har röstat så sammanställs det och presenteras för folket.

Detta valet har, enligt mig och antagligen er varit väldigt spännande. Moderaternas vinst är minst sagt en stor vändning för sverige, frågan är åt vilket håll vi kommer åka. Det kan gå bra, eller dåligt, denna tanken kan vi iaf bolla på i minst fyra år nu.

------------------Resultat------------------------

Resultatet i skolvalet år 2006 är :

Moderaterna 26,3%
Socialdemokraterna 22,5%
Miljöpartiet 10,8%
Vänsterpartiet 10,4%
Folkpartiet 7,7%
Centern 7,0%
Piratpartiet 4,5%
Kristdemokraterna 4,3%
Sverigedemokraterna 4,3%
Övriga 2,3%

Vad kan man säga om detta? Well, som ni ser så är det, precis som i de myndigas val Moderaterna som segrar i Sverige, sedan är Socialdemokraterna tvåa.

Men vad som oroar mig är sverigedemokrtaraternas framgång. Att så många röstar på Sverige Demokraterna är helt sjukt. Nu ska vi ju inte trampa ner på folk, alla har rätt till sin egen åsikt. Men att rösta på Sverigedemokraterna kallar jag för rasism, och rasism är något utav det värsta jag vet. När jag läste det här, så förstod jag inte hur det kunda stämma, ännu mindre förstod jag hur folk som jag känner faktist kan ha röstat på Sverigedemokraterna.
Om fyra år gäller det, då kan faktist Sverigedemokraterna komma in i riksdagen. Även om det bara är ett litet antal mandat, så är dem vid det skedet på spelplan.

--------------------Harr! give me ye warez------------

Ja, ni vet vilka jag menar. Piratpartiet! Detta partiet har jag dock inget dåligt att säga om eftersom jag är på deras sida, inte till 100% men jag förstår dem och hoppas på att dem ska få sitta i riksdagen efter denna mandatperiod. Som ni ser så har PiratPartiet under mindre än ett år gått förbi både Junilistan, Feministiskt initiativ och allt vad partierna heter. Word på deras framgång och lycka till.

Post Scriptum : Jag vet att inte alla här på FZ håller med mig, men en debatt är mer än välkommen här, speak up!

Medlem

Sant sant, jag gillar inte alla invandrare, men skulle aldrig skicka ut allihopa..

Sedan får vi se hur alliansen klarar sig, om de lyckas sabba svergie på endast 4år, eller förbättra det.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Jag kan förstå varför Sverigedemokraterna är på framgång även om jag inte håller med dem. Men i övriga europa börjar det nästan satsas pengar på vilket europeiskt land som ska bli det första med fler muslimer än kristna. Kan ju säga att de säkra betten ligger på Sverige och Norge just nu. Det är synd och skam att behöva säga det men det är lite för mycket invandring just nu och vi behöver lugna oss tills vi vet var vi ligger och vad vi ska göra med dem som redan finns här. Bara min åsikt men jag kommer säkert att få flera personer som säger att jag är rasist osv men den kan jag ta då det nästan börjar bli sant. Tack för mig.


signatur

Rosepetals float on water, a kingfisher flashes over the pond. Life and beauty swirl in the midst of death.

Inaktiv

Nu var ju dock Socialdemokraterna det enskilt starkaste partiet i det riktiga valet.

EDIT: @Timt: Om någon säger att du är rasist för att du vill stoppa invandringen och ge dom som är här en chans till ett humant och vettigt liv utan bidrag och utanförskap så vet dom inte vad dom snackar om.
Svensk flyktings/invandringspolitik är inte bra idag, men vad som ska göras åt den är inte jag rätt person att säga. Jag tycker bara att något bör göras.

Medlem

gällande PP så bevisar riktiga valet och skolvalet exakt vad jag skrivit om i säkert 3-5 inlägg.
deras målgrupp/intressenter är ~15 år och (troligen) bryr sig om så mycket mer än att dom ska få fortsätta tanka ner oändligt antal material över internet utan att riskera straff.

jag har inget emot att partiet vill föra en debatt vad gäller olika former av frihet, men när alla deras uttalande, texter, medlemmar, grunder för skapandet osv. bara öser av den enda anledningen att få fortsätta ta, distrubera och använda material olagligt så lär jag inte rikta min öron åt dom.

men vad både gäller PP och SD så lär dessa individer förhoppningsvis växa upp, mogna och inse att dels finns det värre/viktiga problem som måste lösas samt att samarbete leder längre än förakt och hat. (med undantag för befolkningen i landkrona då hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Äh. Det är precis pågrund utav sådana här val som vi inte skall sänka rösträttsåldern.

Människor ändrar ofta sin livsåskådning när tonåren tar slut, man lämnar oftast extrema uppfattningar bakom sig. Man är mer mogen som person.

Jag kan tänka mig hur resonemanget går för, Hampus Stålhandske, 16 år:

"Jag är inte rasist, men jag tycker de invandrare som ska komma hit fan inte ska göra något fel. De lever på bidrag och tar våra jobb(obs motsägelsen)."

Man skall inte ta SDs siffror på allvar. Det är barn utan livserfarenhet som kommer med dessa åsikter oftast.

Ett annat exempel är neonazisterna, där genomsnitts iqnivå ligger under 70...

Medlem

på min skola fick unika partiet 4.6%. det säger mycket om hur seriöst skolvalet är.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

gha! minns inte hur det gick i skolan när jag var ung å stark
men jag antar, här ute i skogen att S fick 99% och C 1% eller så


signatur

R.I.P The_maxx

Jee
Medlem

(S) vann på min skola. Skulle tro att (SD) kom top 5 iallafall. Varför? Hur många tror ni röstade seriöst? Vet att några jag känner röstade på (SD). När jag frågade varför så visste dem inte. -_-'


signatur

Eller inte?

Inaktiv

Jag röstade på vänsterpartiet.

Hur som helst så vill centern ta in 90000 (om jag minns rätt) invandrare per år, istället för 50000 som det är idag (-||-). Ska bli spännande och se hur det ska gå med jobben.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Vad är det som är så konstigt? 4.3% gillar inte invandrare. Tycker den siffran är rätt låg.


signatur
Inaktiv

Det är nog fler som inte tycker om invandrare men som tycker att det finns viktigare frågor att få fram i valet och det parti de röstar på. Men såhär efter valet börjar jag faktiskt tycka att det är en av de stora frågorna som finns nu. Var ska vi ta Sveriges invandring till för mål? Finns det något mål? Och i så fall vad är det? Frågor jag gjärna skulle vilja ha svar på men det kan man väl glömma innom den närmsta framtiden.


signatur

Rosepetals float on water, a kingfisher flashes over the pond. Life and beauty swirl in the midst of death.

Inaktiv

Ja för så fort man yttrar sig blir man tystad. Avskyr det rådande klimatet när det gäller invandrarfrågor i Sverige. Så fort någon tar debatten till en kritisk nivå börjar alldeles för många tänka "rasist".
Men känns faktiskt som att det vara värre för några år sedan, exempelvis under min skoltid när vi blev matade med all möjlig propaganda.

Medlem
Skrivet av cammo:

Vad är det som är så konstigt? 4.3% gillar inte invandrare. Tycker den siffran är rätt låg.

4.3 vågar i viss mån visa att de inte gillar invandrarpolitiken... annars rör det sig nog snarare om en siffra utan kommatecken är jag rädd...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag gillar invandrare men jag vill fan inte att dom våldtar våra kvinnor!!!1

Att folk alltid måste vara så trångsynta och tro att enbart för att ett rötägg (i detta fall något mer än bara en individ) så betyder det att hela hans folk är likadant, det är bara dumt.

Vad ska vi då göra med alla svennar som misssköter sig? den miljon som "sitter hemma och suger ut sverige på bidrag" ska vi skicka in dom i norrlands djupaste skogar och arkebuseras?

Faktiskt så borde systembolaget åldern ändras till 18, och valåldern till 20 då valet är en sån stor grej, som ändrar sverige medans lite 'drikke' ändrar bara lite för personen i fråga ju


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Faktiskt så borde systembolaget åldern ändras till 18, och valåldern till 20 då valet är en sån stor grej, som ändrar sverige medans lite 'drikke' ändrar bara lite för personen i fråga ju

Säg inte det. De kanske röstade så fel för att de var fulla.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

sant sant, vi borde då helt enkelt göra en polisstat där alla ska tänka likadant, och det är bara ett litet toppskikt som bestämmer! vi måste även ta bort privatlivet, för att säkra sveriges framgång så att inga terrorister kan planera något!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

sant sant, vi borde då helt enkelt göra en polisstat där alla ska tänka likadant, och det är bara ett litet toppskikt som bestämmer! vi måste även ta bort privatlivet, för att säkra sveriges framgång så att inga terrorister kan planera något!

Som GW Bush sa:

"Allt vore så jäkla mycket lättare om det var en diktatur... så länge som jag var diktatorn."
- 18 dec 2000

// edit

Källa

Inte så bra källa, men jag kan leta upp en bättre om jag hittar.

// edit 2 & 3

en till

en tredje


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

ja vad kan man säga om bush? han är smart iaf
"I belive humans and fish can coexist peacefully"
"I heard rumors on the internets"
"There's an saying in texas, fool me once, <tänktid> shame on you, fool me twice, shame, <tänktid> well if you fool me once, you cant fool me again"


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

1
Skriv svar