Påven upprör den muslimska världen

Medlem
Påven upprör den muslimska världen

Ett uttalande av påven Benedictus har
mötts av ilskna reaktioner från mus-
limska ledare i flera länder.

Under en föreläsning i Regensburg
citerade Benedictus en kristen 1300-
talskejsare som sagt att Muhammed bara
fört våld och onda ting med sig.

Turkiets högste muslimske ledare sade
i dag att påven uttalat sig hätskt och
fördomsfullt och att han inte borde
besöka Turkiet i höst, som planerat.

I Kuwait krävde muslimska företrädare
att påven ber den muslimska världen om
ursäkt för att ha förtalat profeten.

Källa; http://svt.se/svttext/web/pages/133.html

Kommentarer?

Medlem

religion... folk får gärna vara religösa, så länge dom håller det för sig själva...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Bryr mig faktiskt inte om detta så länge inte det eskalerar
katolska kyrkan är experter på att göra dumma uttalanden

man får väl se vad det leder till


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Snart ser vi nog ett attentat mot påven. Sen så har väl för f*n kristedomen gjort skit historiskt än muslimerna.

Bättre påven erkännde muslimer istället och försöker få de två religionerna att närma sig.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Snart? Påven har redan utsatts för attentat par ggr kommer inte ihåg dock om nått lyckats.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Men inte den här påven? Pius XI påstås dock ha blivit mördad av Mussolinis kompisar...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av \"\Hwergelmer\:

Men inte den här påven? Pius XI påstås dock ha blivit mördad av Mussolinis kompisar...

Notum tror kanske att påven är som fantomen? Vi vet ju att det inte är samma fantom men vet noctum det?


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

den nye påven är dum i huvudet.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Och som vanligt blir det en stor reaktion på ett enda litet uttalande. Jesus och alla kristna är dumma i huvudet, skulle Europa börja grina om någon sa det..?

Medlem

missförstog ditt inlägg tidigare tro jag iaf...

vad menar du? att muslimerna inte ska reagera när katolikernas ledare kastar äppelskrut på dom?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Nej, somliga skulle behöva lite självdistans.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

förstår inte hur de orkar by sig, finns det inget viktigare att ödsla energi på? tex fixa deras sammhällen, fixa mat osv..?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

hade ju varit bättre om påven hade hållt käften från början.
men som vanligt är det muslimernas fel


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Såklart det är muslimernas fel, det är ju dom som tar illa upp

Kan använda uttrycket, "someone has to be the bigger man" Men det verkar inte funka alls i frågor om religion.

Medlem

Lika bra tajming som bilderna på Mohammed. Precis när det börjar bli lugnare och Israel och palestinerna kommer närmare varandra, så är det någon idiot som säger eller gör ngt som retar upp folk igen.

Som ngn skrev tidigare i tråden, så visst F har kristna tagit kål på många fler än vad muslimerna har gjort. (Européerna som (nästan) utrotade indianerna, alla korståg till Afrika och Mellanöstern, Sovjetunionens ledares alla idéer för att ta några exempel.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hunken: LOL

Påven får väl säga vad han vill, tror inte att han blev förvånad över reaktionerna. Det jag tycker är konstigt är att man inte gnäller när han klagar på muslimer, men om han skulle ge sig på judar skulle det bli ett djävla liv från alla håll. I ett sunt samhälle skulle alla kunna kasta skit på alla, idag har vi en hackkycklingsordning där muslimerna råkar stå längst ner.

conthox: Kan ju vara bra att skilja på religion och etnicitet också


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av ScarFace:

hade ju varit bättre om påven hade hållt käften från början.
men som vanligt är det muslimernas fel

Hade varit ännu bättre om de fanatiska muslimerna kunde släppa koranen och slappna av lite. Finns muslimska ledare som har sagt ett och annat riktigt korkat, men inte får Påven spel för det.

De, muslimerna, överreagerar som vanligt. Deras religion kan inte styra över andra icke-troende.

Medlem

Tycker nog dom kristna är lika bra på att överreagera dock gör dom det mer i det dolda och det är ju nästan värre..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Tycker nog dom kristna är lika bra på att överreagera dock gör dom det mer i det dolda och det är ju nästan värre..

Om de gör det i det dolda hur vet du då att dom överreagerar? o_0

Inaktiv

Hade vi inte haft religioner så hade allt varit mkt lugnare. Det är jag helt övertygad om!

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

conthox: Kan ju vara bra att skilja på religion och etnicitet också

Jag rörde till det lite, men jag att tror ni fattade min poäng.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det som är löjligt i hela denna historien är att muslimerna över huvudtaget reagerar. Islam måste lära sig att tåla kritik, annars kan man inte något annat göra än att räkna det som en totalitär religion.

Överallt försöker troende muslimer öppna upp sin religion, men blir ständigt nertryckta av konservativa islamister.

Skrivet av Notumforce:

Tycker nog dom kristna är lika bra på att överreagera dock gör dom det mer i det dolda och det är ju nästan värre..

Skumt inlägg?

Skrivet av W4rhog:

Nej, somliga skulle behöva lite självdistans.

Så rätt, så rätt.

Medlem

ok kanske var kryptiskt, så glöm det inlägget.

Grejen som jag ser det så påven som är högsta personen inom katolism säger det han har sagt angriper ju muslimerna på högsta nivå , och att muslimerna reagerar tycker inte jag är förvånade i och med att dom ser det religöst mer allvarligt.

Det kan man ju tycka är både si och så , dom kommer inte ändra sin tros uppfattning bara för att vi tycker dom är dumma i huvudet mer eller mindre.

För dom är det heligt och respekterar man det så blir det inget stul.

Att påven säger detta som han säger är ju en direkt konfrontation o och med det som händer inom muslimska världen .

Och mer eller mindre säger att alla muslimer är skapta ur samma sko.
Och det är ju inte fallet enkelt sagt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

ok kanske var kryptiskt, så glöm det inlägget.

Grejen som jag ser det så påven som är högsta personen inom katolism säger det han har sagt angriper ju muslimerna på högsta nivå , och att muslimerna reagerar tycker inte jag är förvånade i och med att dom ser det religöst mer allvarligt.

Det kan man ju tycka är både si och så , dom kommer inte ändra sin tros uppfattning bara för att vi tycker dom är dumma i huvudet mer eller mindre.

För dom är det heligt och respekterar man det så blir det inget stul.

Att påven säger detta som han säger är ju en direkt konfrontation o och med det som händer inom muslimska världen .

Och mer eller mindre säger att alla muslimer är skapta ur samma sko.
Och det är ju inte fallet enkelt sagt.

Visst var det onödigt, men förr eller senare måste Islam konfrontera sig självt, man måste reformera, annars kommer det aldrig att fungera i det långa loppet. Det bor miljontals muslimer i europa som fått lära sig att acceptera yttrandefrihet, bortsett från i Nederländerna då.

Detta kanske inte är rätt väg att gå, men att ständigt påminna muslimerna om att deras religion måste inneha en acceptans för yttrandefriheten, är nödvändigt och viktigt.

Det bästa vore om vi begravde religionen, och förneka att den någonsin existerat.

"Gud skapade inte människan, människan skapade gud"

Youtube-proffs

Men alla som är muslimer och sånt är det rejält . Jag menar, okey, jag kan kalla mig kristen, jag tror på något efter döden.

Men, kommer någon Muhatt Magandi eller nån annan sorts ledare i något muslimskt land att säga "jesus suger stenhårt, han är en idiot"

Då säger jag "okey, eran åsikt, men jag tror på mitt änna" dvs att jag inte tar illa upp. Men dom som är rejält kristna tar nog illa upp, precis som muslimerna gör, som är rejält.. allahiska eller va det nu heter.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Notumforce:

ok kanske var kryptiskt, så glöm det inlägget.

Grejen som jag ser det så påven som är högsta personen inom katolism säger det han har sagt angriper ju muslimerna på högsta nivå , och att muslimerna reagerar tycker inte jag är förvånade i och med att dom ser det religöst mer allvarligt.

Det kan man ju tycka är både si och så , dom kommer inte ändra sin tros uppfattning bara för att vi tycker dom är dumma i huvudet mer eller mindre.

För dom är det heligt och respekterar man det så blir det inget stul.

Att påven säger detta som han säger är ju en direkt konfrontation o och med det som händer inom muslimska världen .

Och mer eller mindre säger att alla muslimer är skapta ur samma sko.
Och det är ju inte fallet enkelt sagt.

Visst var det onödigt, men förr eller senare måste Islam konfrontera sig självt, man måste reformera, annars kommer det aldrig att fungera i det långa loppet. Det bor miljontals muslimer i europa som fått lära sig att acceptera yttrandefrihet, bortsett från i Nederländerna då.

Detta kanske inte är rätt väg att gå, men att ständigt påminna muslimerna om att deras religion måste inneha en acceptans för yttrandefriheten, är nödvändigt och viktigt.

Det bästa vore om vi begravde religionen, och förneka att den någonsin existerat.

"Gud skapade inte människan, människan skapade gud"

Kan hålla med om det frågan är ju om det inte finns bättre sätt att göra det på.

För mig är det skillnad på att upplysa och inskränka i någon annans trosuppfattning.

Sen en muslim som bor i ett annat land har ju inget val än att lyda dess lands lagar han bor i och så ska det givetvis vara också.

Plus att cencurern i ett västerländskt land är obefintligt om man jämför ex med iran eller saudiarabien.

Sen kan jag hålla med om att utan relgion som ursäkt skulle vi spara in lite på krig här o var i världen.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

[sandlåda]
jesus
sicka argument..

om ni visste hur stor "impact" påven faktiskt har med sina uttalanden i KRISTNA VÄSTVÄRLDEN så skulle ni kanske tänka om lite

ni kan liksom inte sitta å ba "tsk, muslimerna måste lära sig att ta lite kritik" när ledaren för den katolska kyrkan - på många sätt sedd som en symbol för den sekulerade "religionen i väst" (även om man inte behöver hålla med om symbolen) - citerar nån kristen tomte från 1500-talet i ett stort tal och snackar om att det hade vart bättre om mohammed aldrig funnits.

då lever ni inte i verkligheten ;P

om islam hade haft en lika stor centrumfigur som hade uttalat sig lika kränkade om katolska kyrkan så hade hela sydeuropa flippat totalt..

Skrivet av IceMan:

förstår inte hur de orkar by sig, finns det inget viktigare att ödsla energi på? tex fixa deras sammhällen, fixa mat osv..?

X_X
fördom definierat. "alla länder utanför europa är hyddboende djur med anarkistiska samhällen. på dagarna samlar dom mat i form av spjutkastning mot råttor."


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Bra sagt prikk. Dock så tycker jag att muslimerna kunde ignorera påven, typ tiga honom till döds, som man gör med SD, det fungerar.

Hur som helst är vi judar likadana, så fort nån säger nåt dumt om oss blir det ett jävla liv! Samt att vi också definerar partiet och människor i "för och emot Israel" (antisemtier och proisraeler), tillexempel är vänsterpartiet emot Israel eftersom de vill att Israel ska dra sig tillbaka från de ockuperade områderna och KD för eftersom de säger att Israel har rätt att försvara sig. HAHAHAHA.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:

Bra sagt prikk. Dock så tycker jag att muslimerna kunde ignorera påven, typ tiga honom till döds, som man gör med SD, det fungerar.

Hur som helst är vi judar likadana, så fort nån säger nåt dumt om oss blir det ett jävla liv! Samt att vi också definerar partiet och människor i "för och emot Israel" (antisemtier och proisraeler), tillexempel är vänsterpartiet emot Israel eftersom de vill att Israel ska dra sig tillbaka från de ockuperade områderna och KD för eftersom de säger att Israel har rätt att försvara sig. HAHAHAHA.

Sarkasm?

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av reset2:

Bra sagt prikk. Dock så tycker jag att muslimerna kunde ignorera påven, typ tiga honom till döds, som man gör med SD, det fungerar.

Hur som helst är vi judar likadana, så fort nån säger nåt dumt om oss blir det ett jävla liv! Samt att vi också definerar partiet och människor i "för och emot Israel" (antisemtier och proisraeler), tillexempel är vänsterpartiet emot Israel eftersom de vill att Israel ska dra sig tillbaka från de ockuperade områderna och KD för eftersom de säger att Israel har rätt att försvara sig. HAHAHAHA.

Sarkasm?

Jag fattar inte heller...


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Skriv svar