Inaktiv
skitland...

det bandet jag helst av allt någonsin skulle vilja se skulle för första gången göra sin sverigespelning (radio birdman. grundades på 70-talet, återförenats i år.)

Citat:

Gothenburg Cancelled - August 25th 2006

We're very sorry to announce this, but our show in Gothenburg has been cancelled. We apologise to all our fans who will be disappointed and inconvenienced by this. The venue has a noise meter and we have been given unrealistic levels of volume which we are told is the law of the land in Sweden. There is a hefty fine for breach of this law that is so great it has been decided not to play since it is 100% certain that the law would be broken.

Once again, our apologies for the cancellation but venues with noise meters and enforced low limits of volume should never book high energy rock bands. Basically that is stupid.

och det är så jävla SANT, jag blir så sjukt jävla förbannad.. i alla andra länder i världen är det okej att ha HÖRSELSKYDD.. i sverige måste man ha så låg volym att man måste ta av sig hörselskydden för att höra nåt!
tänker fan aldrig nånsin gå på en "vit" spelning nånsin i sverige. helvete. förbannadddddddddddddddddd.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Det verkar ju funka för andra artister (som man hört talas om) så att ställa in tycker jag är barnsligt av dina idoler. Inte sverige.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

det funkar svindåligt
om du vart på nån rockspelning på en klubb det senaste som följer lagen så skulle du märka själv hur jävla dåligt ljud det är..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

i sverige måste man ha så låg volym att man måste ta av sig hörselskydden för att höra nåt!

Förstår inte riktigt problemet här.

Inaktiv

gjorde mig inte tydlig nog näe..
när man kör utan hörselskydd så är det ofta precis på gränsen att det är obehagligt, PLUS att spelningar på den volymen blir "muffled" och ljudet blir dåligt när förstärkare å dyligt inte får dras upp
det var mycket bättre förr när volymen var hög och folk som brydde sig om sina öron hade hörselskydd
...som det är i resten av världen


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av prikk:

i sverige måste man ha så låg volym att man måste ta av sig hörselskydden för att höra nåt!

Förstår inte riktigt problemet här.

Man vill ju känna musiken ända in i hjärtat och kläderna skall fladdra av bastrycket.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

gjorde mig inte tydlig nog näe..
när man kör utan hörselskydd så är det ofta precis på gränsen att det är obehagligt, PLUS att spelningar på den volymen blir "muffled" och ljudet blir dåligt när förstärkare å dyligt inte får dras upp
det var mycket bättre förr när volymen var hög och folk som brydde sig om sina öron hade hörselskydd
...som det är i resten av världen

Nog borde de kunna fixa så att det låter bra även under 115 db annars får de skaffa ny utrusning samt ljudtekniker.

Inaktiv

du har uppenbarligen inte vart på så många spelningar med detta upplägget

ta inte illa upp, men jag tror inte du förstår vad jag (och uppenbarligen bandet, som inte alls är några barnsliga pojkvaskrar, utan mer åt 45+) är ute efter i en spelning

viss musik ska spelas på hög volym.. och det är fan sverige det är fel på om dom ska ha speciell utrustning och speciella ljudtekniker i detta enda landet i världen


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Låter som en rejält löjlig anledning till att inte spela.

Hur högt vill dom spela? Hur många dB?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Jag har varit på väldigt många konserter och tycker inte att det är nåt fel på ljudet alls. Dom gångerna jag varit i fryshuset i sthlm har det varit väldigt högt och utan öronproppar skulle man nog ligga på gränsen till tinnitus.

Visserligen är det ju synd att man inte ska få spela hur högt man vill, men å andra sidan så verkar det ju funka lika bra med en maxgräns för alla andra band som spelar i sverige.

Inaktiv

Vissa vill spela högt bara för att det är "rock 'n roll". Sen att det medför att det bara låter högt och i övrigt skit är det ingen som tycks bry sig om. Jag har varit på många spelningar där ljudet varit på tok för högt, inte för att jag bryr mig om mina stackars öron utan pga att det låter skit.
Själv har jag inte märkt av den här nya regeln alls och om det innebär att alla spelningar jag vart på har brutit mot regeln verkar det ju inte direkt vara ett problem.

Inaktiv

dunkdunket i bröstet ligger djupt ner i frekvens där örat är _mycket_ stryktåligt, (jämfört med högre frekvenser) och det där frisläppta ljudet det talas om beror bara på klippningsdist som man lika gärna kan lägga på artificellt, eller skapa genom att använda klenare förstärkare.

det finns inga som helst ursäkter, någonsin, för att spela på hälsovådliga volymer. att det som konsekvens av att man spelar starkare än ljudsystemen klarar av låter skitkass är ju ytterligare vatten på min kvarn.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Låter mer som " vi sålde så lite biljetter så vi skiter i er"..
Hoppas det är fel men att ställa in pga volymen?? Då skiter de i er i vilket fall som helst..

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

det finns inga som helst ursäkter, någonsin, för att spela på hälsovådliga volymer. att det som konsekvens av att man spelar starkare än ljudsystemen klarar av låter skitkass är ju ytterligare vatten på min kvarn.

Det är sant, lagarna är ju inte skapade för att folk skall ha mindre roligt. Sverige bryr sig om dina lurar, prikk - visa lite uppskattning för ett land som vill dig väl.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

eh..
#1 ni uppskattar uppenbarligen inte det jag och många andra gör på en spelning.. jag pratar inte om nån peter jöback här
#2 jag har ALLTID fram tills att sverige införde denna idiotlagen haft hörselskydd på alla "hårda" spelningar jag vart på, och jag har nog vart på fler än dom flesta som uttalat sig här
#3 det finns hundra ursäkter för att spela på "hälsovådliga volymer"... t ex att det låter skit om man inte gör det? det är väl en anledning nog?
#4 förköpet av biljetterna är inte ens igång, och hade det vart det hade inte bandet vetat nåt om det, så det kan du glömma olivaw
#5 det är många som skiter i regeln som tur är, och jag har själv vart på massa spelningar som kör på det "gamla viset".. dom gör det dock under ständigt hot att få en bota på 10.000:- av kommunen

aja, jag var bara förbannad å ville skriva nåt... men jag tror jag pratar i fel forum.. sitt ni kvar hemma å finlyssna i lurarna

edit: ehm.. ett band ställer inte in för att dom inte får spela på volymer som låter illa, eller som du uttryckte det.. på "volymer ljudsystemet inte klarar av".. tror ni det är ni ruskigt fel ute

jag skyddar mina öron bättre än dom flesta ska ni veta, är väldigt försiktig med dom.. blir hellre blind än döv.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

seriöst, du försöker få dig att låta som du är en 45 årigar rockare

Medlem

vist gillar man om ett rock band/metal band öser på men det finns ju en gräns mellan högt o bra och högt och brööl skrammel.

Är det så högt att det krävs hörsel skydd för dom flesta så är det för högt känns som självklart.

men det är ju bara en åsikt såklart


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av prikk:

#3 det finns hundra ursäkter för att spela på "hälsovådliga volymer"... t ex att det låter skit om man inte gör det? det är väl en anledning nog?

Min erfarenhet av liveriggningar är iofs begränsad till skolkonserter av synnerligen låg budget, så jag borde väl hålla käft, hehe, men det där låter (no pun intended) konstigt i mina öron.

Så vitt jag förstår, kopplar man in instrumenten i mindre förstärkare (som inte på något vis är starka nog att förse hela hallen med ljud), låter dessa lägga till sin färg och skickar sedan vidare resultatet så transparent som möjligt till de "feta" högtalarna. Därmed bör ljudvolymen publiken hör inte ha något att göra med hur det låter -- annat än hur högt, givetvis -- eller har jag fel?


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv

Med rätt utrusning så låter det bra även vid hög volym. men tveksamt till att svenska arrangörer varken vill eller har råd att erhålla sånna grejjer.

Jävligt tråkigt att folk ställer in hur som helst. Folk som går det får väl ta det som det är, sätt en varning på alla annonser så får folk bestämma själva. Men icke! Jag är emot nästan allt vad förbud är när det gäller sådana saker som folk borde då bestämma över själv.

Youtube-proffs

Du kommer läsa denna tråden om 5 år, och sedan garva åt den. För du tänkte, shit änna, vad tänkte jag på då igentligen?

Tinitus är inte bra vetty.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Lagen kanske beror lite på också att dom som bor i närheten inte ska störas allt för mycket bara för att några "rockare" vill få tinnitus. Smärtgränsen ligger på ca 120-130 dB. Trumhinnorna spricker vid 180. Ser ingen anledning till att ha ljudnivåer över 115 dB. Det är rejält högt nog. Musiken blir inte bättre över det, snarare ett sätt att dölja bristerna i låtarna.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Hmm, decibelnivåer kan jag inte i huvudet, men jag vet varför mitt band skruvar upp volymen en del. Trummorna låter ganska mycket, tillräckligt mycket för att det ska vara hälsovådligtom man ska vara korrekt. Att dämpa ett trumset är ingenting man gärna gör (förutom baskaggen då), då det helt enkelt (som många uttryckt det) "låter skit".

Om man sedan ska kunna höra gitarrer+bas+sång är det alltså nödvändigt att höja volymen en del, och då helst så att det ligger snäppet över trummornas snittvolym. Då trummorna i grund och botten är hälsovådliga (självklart beroende på rummets akustik, men vi furutsätter ett relativt litet rum), betyder det att allt är hälsovådligt.

Om rummet är så stort att den volym man har med ett omickat trummset är för tyst för att höras tydligt längst bort från scenen får man helt enkelt höja volymen. Om någon kommit och betalat inträde för att lyssna på musiken ska de inte behöva stå och knuffas längst fram för att över huvud taget höra nått, utan de ska kunna stå längre bort och kunna njuta precis lika mycket.

Det är här spelningsplatsens utrustning kommer in. PA:t och ljudanlägningen måste vara såpass bra, och såpass taktiskt utplacerad, så att det låter bra i hela lokalen. Har de för dålig utrustning kommer volymen behöva skruvas upp för att det ska höras. Har de sedan regulationer för hur hög ljudnivån får vara förstår jag att bandet ställer in.
Hällre en inställd spelning än en kass spelning där stället som är för snålt för att erbjuda bra utrustning får inkomster och bandets rykte sabbas.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

äntligen nån som förstår mig lite iaf
jag skippar hellre spelningen än att den blir kass, så är det.. är fan som dåligt sex

Skrivet av Polish:

Du kommer läsa denna tråden om 5 år, och sedan garva åt den. För du tänkte, shit änna, vad tänkte jag på då igentligen?

Tinitus är inte bra vetty.

uhm
jag tror du borde läsa denna tråden NU lite noggrannare.. så skulle du få reda på att själv använder jag hörselskydd. min farsa har tinnitus, har kompisar som har tinnitus.. vet vad det innebär.

gäller bara att ha bra hörselskydd som släpper genom rätt ljud.. allt är en balans.
+ att jag tror lite skillnaden mellan min syn å många andras live är att jag vill absolut inte att det ska låta som en jävla studioinspelning.. då hade jag suttit å lyssnat på skivan hemma istället


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

#2 jag har ALLTID fram tills att sverige införde denna idiotlagen haft hörselskydd på alla "hårda" spelningar jag vart på, och jag har nog vart på fler än dom flesta som uttalat sig här

Varför inte ha lite lägre volym så man slipper hörselskydd? jag missar poängen här tror jag...

Medlem
Skrivet av prikk:

gäller bara att ha bra hörselskydd som släpper genom rätt ljud.. allt är en balans.
+ att jag tror lite skillnaden mellan min syn å många andras live är att jag vill absolut inte att det ska låta som en jävla studioinspelning.. då hade jag suttit å lyssnat på skivan hemma istället

Haha, vad fan - ge dig. Öronproppar, modell apoteket kan jag förstå... har du skyddglasögon och öronmuffar på konsert för att få rätt effekt? Menar du att ljudet skall vara så högt att man behöver öronskydd, dessa öraonskydd skall släppa genom ljudet på rätt sätt? Och sverige är ett skitland pga av detta och vi alla som tycker du verkar knasig är puckade? Du är för kul, en rolig prikk.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Modemis:
Skrivet av prikk:

#2 jag har ALLTID fram tills att sverige införde denna idiotlagen haft hörselskydd på alla "hårda" spelningar jag vart på, och jag har nog vart på fler än dom flesta som uttalat sig här

Varför inte ha lite lägre volym så man slipper hörselskydd? jag missar poängen här tror jag...

Inne på samma linje, om du måste ha hörselskydd, vad är då vitsen med högre volym?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Citat:

Med rätt utrusning så låter det bra även vid hög volym.

och det samma gäller med låg volym.

ang batteristers bristande omdömme (som verkar vara legio) så får man antingen hålla sig i lokaler där det är möjligt att låta dem spela utan att förstöra andras hörsel, (sin egen förstör de hur man än gör) eller så får de acceptera att de får anpassa spelstilen till sammanhanget.
i värsta fall får de sitta i ett bås/bakom avskärmningsvägg. easy as pie.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Tja, ljudnivån är väl en del av livekänslan förmodar jag.
(Fan det här är fel område för mig då jag inte går på spelningar)


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Citat:

Med rätt utrusning så låter det bra även vid hög volym.

och det samma gäller med låg volym.

ang batteristers bristande omdömme (som verkar vara legio) så får man antingen hålla sig i lokaler där det är möjligt att låta dem spela utan att förstöra andras hörsel, (sin egen förstör de hur man än gör) eller så får de acceptera att de får anpassa spelstilen till sammanhanget.
i värsta fall får de sitta i ett bås/bakom avskärmningsvägg. easy as pie.

Är percussionist själv, och jag vill av rent klaustrofobiska anledningar hävda min rätt att slipa det senare. Ingen av de andra slagverkare jag känner spelar någonsin utan öronproppar, och det gör inte jag heller (Gitarristerna däremot visar ofta tendenser att skippa det på grund av "ballhetsfaktor"). Har du en lokal där akustiken är såpass öppen att tillräckligt mycket av settets akustiska ljud kan försvinna har du ofta problemet att de förstärkta instrumentens ljud inte når ut till alla. Det är där jag vill lösa problemet med tillräckligt bra utrustning som är placerad så att det går att spela på humana ljudnivåer.

Med andra ord: jag förespråkar på inget sätt att spela musik på för hög ljudnivå, men jag förespråkar att varje enskild artist själv ska få bestämma vilka nivåer han/hon/de ska spela på. Dessutom ska lokaler med knepig akustik erbjuda ett PA med möjlighet till inkoppling av el-instrument som klarar av att sända hög kvalitet på "låg" volym.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Youtube-proffs

Jag fattar inte, som många andra här. Varför vill du att det ska va högre volym så du KAN ha hörselskydd? jesus...


signatur

Calle säger att jag är influencer

123
Skriv svar