Pluto inte längre en planet

Inaktiv
Pluto inte längre en planet

Det beslutades idag att Pluto inte längre är en planet...

http://expressen.se/index.jsp?a=665389

Vad tycker ni om detta då?


signatur

"Dont argue with an idiot, or else he will drag you down to his level and beat you with experience."

Medlem
Skrivet av D A:

Vad tycker ni om detta då?

Först, en länk till en mer insatt tidning:
http://skytonight.com/news/wires?id=97160645&c=y

Vet inte varför det var så hemskt att den kallades för planet, å andra sidan så varför kalla allt som snurrar runt solen för planet?

Ceres kunde lika väl vara en planet enligt den tidigare definitionen (en liten fjutt som gick att landa på i Frontier)

Medlem

Alltså vem fan bryr sig?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

jag bland annat.

lite skumt ju, menar den har ju varit såkallad planet så pass länge, bättre att imo låtit den vara planet och sen sätta hårdare krav på framtida planeter.
kan man ju fråga sig om Jupiter, en gasboll, är det en planet?


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Anledningen är, vad jag förstått, att man hittat en stor mängd stora isklot som i stora drag liknar Pluto utanför dess bana. Man vill inte börja kalla dessa klot för planeter och rättar då helt enkelt till misstaget med Pluto.
Det har ju även innan dessa upptäckter varit tvivelaktigt om Pluto kan stämplas som planet eller inte.
Jag tycker beslutet är rätt och riktigt. Det är alldeles för mycket som skiljer Pluto från solsytemets åtta planeter för att den ska kunna kallas för planet.

MFC
Medlem
Skrivet av IceMan:

jag bland annat.

lite skumt ju, menar den har ju varit såkallad planet så pass länge, bättre att imo låtit den vara planet och sen sätta hårdare krav på framtida planeter.
kan man ju fråga sig om Jupiter, en gasboll, är det en planet?

hm.. förstår hur du tänker men i vetenskapens värld existerar inte undantag på ett sätt så att "från och med nu är alla objekt vi hittar från dagens datum en planet".. antingen eller men inte båda. Anledningen (en av flera)kan tänkas vara att kalkyler och annat tar hänsyn till objektens definition till vilken ett antal olika sätt att räkna tillkommer, tänkbara sådana är statistik och annat. Har man undantag så funkar inte riktigt sånt... bara mina tankar


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

bara citerar (se källa)

"Pluto is automatically disqualified because its oblong orbit overlaps with Neptune's.

Instead, it will be reclassified in a new category of "dwarf planets," similar to what long have been termed "minor planets." The definition also lays out a third class of lesser objects that orbit the sun - "small solar system bodies," a term that will apply to numerous asteroids, comets and other natural satellites.

"

Källa: http://skytonight.com/news/wires?id=97160645&c=y


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

the future is the seice! (stava)


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det kommer alltså att förbli en planet, en dvärgplanet, vilket i a f AB misslyckas att nämna


signatur

yolo

Medlem

Hörde det nyss på p3. Så om jag har fattat det rätt så är det inte en planet, utan en dvärg-planet. En planet som klassas som en dvärg-planet, fast det inte är en planet? :>

Medlem
Skrivet av IceMan:

the future is the seice! (stava)

Seize?

Framtiden är beslagtagen? Fångad? Fattar inte.

Medlem

det är en dvärgplanet, inte en planet.

edit: tror iceman skriver science


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

ah danke

Crenshaw -- :DD menar, framtiden ligger för vetenskapen, eller framtiden är vetenskapens tid.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av MFC:

hm.. förstår hur du tänker men i vetenskapens värld existerar inte undantag på ett sätt så att "från och med nu är alla objekt vi hittar från dagens datum en planet".. antingen eller men inte båda. Anledningen (en av flera)kan tänkas vara att kalkyler och annat tar hänsyn till objektens definition till vilken ett antal olika sätt att räkna tillkommer, tänkbara sådana är statistik och annat. Har man undantag så funkar inte riktigt sånt... bara mina tankar

Jävlar det var något nytt. Hur är det med elektricitet? Går strömmen från plus till minus eller hur var det?

Medlem

minus till plus om man skulle vara petig har jag för mig


signatur

R.I.P The_maxx

MFC
Medlem
Skrivet av Blomkruka:
Skrivet av MFC:

hm.. förstår hur du tänker men i vetenskapens värld existerar inte undantag på ett sätt så att "från och med nu är alla objekt vi hittar från dagens datum en planet".. antingen eller men inte båda. Anledningen (en av flera)kan tänkas vara att kalkyler och annat tar hänsyn till objektens definition till vilken ett antal olika sätt att räkna tillkommer, tänkbara sådana är statistik och annat. Har man undantag så funkar inte riktigt sånt... bara mina tankar

Jävlar det var något nytt. Hur är det med elektricitet? Går strömmen från plus till minus eller hur var det?

uhm..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Detta kände extremt viktigt vad pluto är eller inte är.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av IceMan:

ah danke

Crenshaw -- :DD menar, framtiden ligger för vetenskapen, eller framtiden är vetenskapens tid.

Ah, ok

Men nutiden är väl ändå vetenskapens tid?

Medlem

Vetenskapens tid har ju varit sedan mer än tusen år sedan :P.

Medlem
Skrivet av IceMan:

minus till plus om man skulle vara petig har jag för mig

Dagens djupa fundering: Går det då baklänges på insidan av batteriet?

Medlem
Skrivet av Ichinin:
Skrivet av IceMan:

minus till plus om man skulle vara petig har jag för mig

Dagens djupa fundering: Går det då baklänges på insidan av batteriet?

är bara så, elektornerna är negativt laddade och går från minus till plus.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Yaar, samma sak med magnetism, egentligen är nordpolen sydpolen och tvärtom.

Medlem
Skrivet av IceMan:

jag bland annat.

lite skumt ju, menar den har ju varit såkallad planet så pass länge, bättre att imo låtit den vara planet och sen sätta hårdare krav på framtida planeter.
kan man ju fråga sig om Jupiter, en gasboll, är det en planet?

Seriöst? Va tror du händer? Inte ett skit, ahh barnen i skolan kanske slipper lära sig den menlösa skiten.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

Amerikanerna lär nog blir rätt griniga över det här, har för mig att pluto var den enda planet en amerikan hade upptäckt


signatur

Omnia et faeces!

Medlem

va så kul på SVT igår

"Pluto är inte längre en planet, Nu kallar dom den för en dvärgplanet"

E det bara jag eller låter det som att ordet Dvärgplanet innehåller ordet "Planet" i slutet.


signatur

Gamertag = PiGGe88swe
beroende av supreme commander

QRT
Medlem
Skrivet av PiGGeZ:

E det bara jag eller låter det som att ordet Dvärgplanet innehåller ordet "Planet" i slutet.

Hehe, jovisst borde det väl vara en planet ändå. Dvärgar är väl människor dom med.. lr?

Medlem
Skrivet av PiGGeZ:

E det bara jag eller låter det som att ordet Dvärgplanet innehåller ordet "Planet" i slutet.

En flyghund är ingen hund, oavsett hur många instanser av ordet "hund" det finns i namnet.

(för er som inte förstår: http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/... )


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av SoniC:
Skrivet av IceMan:

jag bland annat.

lite skumt ju, menar den har ju varit såkallad planet så pass länge, bättre att imo låtit den vara planet och sen sätta hårdare krav på framtida planeter.
kan man ju fråga sig om Jupiter, en gasboll, är det en planet?

Seriöst? Va tror du händer? Inte ett skit, ahh barnen i skolan kanske slipper lära sig den menlösa skiten.

vad då händer?
det som händer är att vi officelt har en planet mindre i vårat solsystem, lite tråkigt, jag som har varit så sugen på att få en nr 10 där istället, ibland påstår de att man har hittat "planeten X"
göra om alla skolböcker nu! billigt å bra


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av The Tokjos:

Amerikanerna lär nog blir rätt griniga över det här, har för mig att pluto var den enda planet en amerikan hade upptäckt

Precis, nu kan man läsa att NASA och andra är riktigt sura. Det har visst inte gått rätt till med beslutet.

12
Skriv svar