Vinkorkar, har de ett syfte?

Inaktiv
Vinkorkar, har de ett syfte?

Fakta: utvecklingen går framåt.
Fakta: de flesta vinflaskor har fortfarande en kork.
Fråga: varför?

Det finns numera vinflaskor som har en vanlig skruvkork, men varför har inte alla flaskor antingen det eller kapsyler? Varför ska man behöva ha någon form av vinöppnare, förslagsvis ett träd eller en telefonbok, tillgänglig bara för att man vill öppna en flaska?

Teorin jag har klurat ut är att vin har funnits sedan mor och far var unga, alltså några tusen år, och då fanns det inte skruvkorkar och kapsyler. Fanns det träkorkar? Jag vet inte, kanske. Isåfall är traditionens makt sannerligen stor inom vinbranschen. Får nog starta en facebookgrupp angående det här å det snaraste.

Bonus: Cuteness overload (tack Daniel)

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem
Vinkorkar, har de ett syfte?

Ja, det handlar nog mycket om tradition...

Åtminstone vad gäller allt vin som konsumeras direkt så tror jag inte det finns någon praktisk fördel med kork.
Vin som lagras däremot kan det nog vara annorlunda med...

Och nog känns det lite lyxigare med kork? Mer äkta på något vis.

Medlem

Man kan ju dra det hela ett steg längre:

Varför används glasflaskor fortfarande i så hög grad?
Varför levereras inte allt i plastpåse?

Är nog mycket samma saker det handlar om.

Medlem

Ni har nog missat något.

Riktig kork expanderar när man satt in den i flaskan, så den tätar mycket bättre än gummikorkar och skruvkorkar. Men samtidigt släpper korken in syre, vilket behövs när man lagrar vin (Bara bra för rött vin).
Alltså, alternativen:
Vin med skruvkork = förlorar smaken efter några månader (Tänk på att det inte bara är konsumenten som har flaskan, utan även tillverkaren och butiken, för att inte tala om transporterna)
Kapsyl = Inte ett alternativ öht, då de är värdelösa om flaskan inte är trycksatt (kolsyra eller dyl.)
Vin med gummikork = Ett helt ok alternativ. Dock inte lika tät som riktig kork och inte heller lika miljövänlig.

Och det är väl inte så jobbigt att ha med sig en korköppnare? Det är inte precis så att de bara finns i enorma modeller.

Sen hawk, glasflaskor används för att de inte ger någon bismak till vinet. Flaskorna är enkla att förvara, håller länge och ger ingen extrasmak till vinet. Plastpåsarna gör det och förstör det alltså på några månader. Tetrapack har samma problem, insidan är oftast klädd med plast.
Och så har vi återigen samma sak med tätheten.

Inaktiv

Bra sammanfattning där.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Av vad jag kunnat utröna handlar det mest om en motvilja från konsumenters sida. De tror att vinet är av lägre kvalité om det har annat än riktig kork. Traditionen och det festliga i att dra ut en kork spelar också in för konsumenterna.

Läs vänstra spalten sidan 7:
http://www.bkwine.com/documents/vinnytt/vinnytt78.pdf

Dr. Thomas Atkin's undersökning:
http://web.cba.neu.edu/~rgarcia/Executive%20Summary-G.doc


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Det här engagerar minsann folk, tack för länken.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Ingen jävla aning om vad konsumenter tycker, säger vad importörer, finsmakare, experter och tillverkare säger. (Inte taget ur luften, arbetar en hel del med en vinexpert)

Medlem
Skrivet av Jokkocze:

Ingen jävla aning om vad konsumenter tycker, säger vad importörer, finsmakare, experter och tillverkare säger. (Inte taget ur luften, arbetar en hel del med en vinexpert)

edit: läste fel

Edit: Jo, jag har hört olika anekdoter även jag, men jag undrar över sanningshalten i dem.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Jokkocze:

Ni har nog missat något.

Riktig kork expanderar när man satt in den i flaskan, så den tätar mycket bättre än gummikorkar och skruvkorkar. Men samtidigt släpper korken in syre, vilket behövs när man lagrar vin (Bara bra för rött vin).
Alltså, alternativen:
Vin med skruvkork = förlorar smaken efter några månader (Tänk på att det inte bara är konsumenten som har flaskan, utan även tillverkaren och butiken, för att inte tala om transporterna)
Kapsyl = Inte ett alternativ öht, då de är värdelösa om flaskan inte är trycksatt (kolsyra eller dyl.)
Vin med gummikork = Ett helt ok alternativ. Dock inte lika tät som riktig kork och inte heller lika miljövänlig.

Och det är väl inte så jobbigt att ha med sig en korköppnare? Det är inte precis så att de bara finns i enorma modeller.

Sen hawk, glasflaskor används för att de inte ger någon bismak till vinet. Flaskorna är enkla att förvara, håller länge och ger ingen extrasmak till vinet. Plastpåsarna gör det och förstör det alltså på några månader. Tetrapack har samma problem, insidan är oftast klädd med plast.
Och så har vi återigen samma sak med tätheten.

Har du någon undersökning som visar att detta stämmer? Jag är nyfiken på det här med korkar och har hört många teorier men inte sett bevis för om de stämmer eller inte.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar