"Riktiga" monster?

Medlem
"Riktiga" monster?

[http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,873430,00....]

Jag vet att denna och liknande historier förmodligen är skruvade, vridna, tiltade, nyanserade, överdrivna och polerade för att det skall bli så spännande som möjligt med det struntar jag i - jag tycker det är oerhört spännande att läsa om folks ufoberättelser, spökhistorier osv, sant eller inte.

Som någon sade en gång "Don't let the truth get in the way of a good story!"

Någon som vet mer om denna artikel? Kanske känner ni till liknande saker? Jag vet att man skriver om en "pumaliknande" jättekatt i england ganska ofta, i Indien för ett tag sedan var det en jätteapa som tog på folk när de sov... den hoppade mellan taken och var med i nyheterna flera gånger för ett par år sedan. Bigfoot... Ja, ni vet vad jag menar.

Är det inte lite dåligt att man som aftonbladet skriver denna artikel utan att ange vart ifrån uppgifterna kommer alls? Källan?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Flesta utländska nyheter kommer väl via tt eller vad det heter..

Men kan hålla med källa till orginal artikeln vore ju nice..

Mer info om det här

http://www.seacoastonline.com/news/special/8_16special4.htm


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Att folk bara sett renrasiga hundar är ju beklämmande. Och för den delen ser ju en det renrasiga hundar ut som monster.

Medlem

Chupacabra ska vara ett monster som härjar i Sydamerika.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chupacabra

Medlem

vadå är du förvånad över att ab gör något dåligt?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

Finns ju mängder.. chupacabra verkar ju nästan vara sant tillskillnad från bigfoot och annat.

http://www.newanimal.org


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Flesta utländska nyheter kommer väl via tt eller vad det heter..

Men kan hålla med källa till orginal artikeln vore ju nice..

Mer info om det här

http://www.seacoastonline.com/news/special/8_16special4.htm

Jag kollade länken om detta och därifrån fanns länkar till mer material. Ganska roligt att spekulera i vad det kan vara och om denna tingest kan vara orsaken till de "sägner" som rullar i bygden - det fanns en mer utförlig bild också:

I ett forum där skrev någon att myndigheterna hade "konsfiskerat" kroppen. Men in black?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av ScarFace:

vadå är du förvånad över att ab gör något dåligt?

Jag undrade vem som skulle bli först med den allt för uppenbara kommentaren. Du vann!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

ser väl ut som en helt vanlig blandras hund ffs?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av SeniiL:

ser väl ut som en helt vanlig blandras hund ffs?

Ja, den är inte lika spännande som den andra bilden så det är nog därför aftonbladet inte tog med den. De tror ju att det kunde vara en blandning av hud och varg, eventuellt "präriehund" och hund... någon sade att den liknande en "fishercat" i ansiktet men jag tror inte det är samma ras ens så...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Någon som vet mer om denna artikel? Kanske känner ni till liknande saker? Jag vet att man skriver om en "pumaliknande" jättekatt i england ganska ofta, i Indien för ett tag sedan var det en jätteapa som tog på folk när de sov... den hoppade mellan taken och var med i nyheterna flera gånger för ett par år sedan. Bigfoot... Ja, ni vet vad jag menar.

Privata ägare i England har haft pumor och andra stora kattdjur i på sina ägor, sen när det blev olagligt att ha vilda djur så släppte de ut dom i vildmarken helt enkelt för att klara sig själva. Några har helt enkelt överlevt.

(Källa: Dokumentär på discovery channel för flera år sedan som jag glömt namnet på.)

Det är alltså inte tal om några monster alls, utan bara det vanliga - dumma människor som tar till folksägner och annat skrock så fort de ser någ som de inte kan förklara.

Skrivet av CastorFiber:

Är det inte lite dåligt att man som aftonbladet skriver denna artikel utan att ange vart ifrån uppgifterna kommer alls? Källan?

Japp.

Medlem
Skrivet av reset2:

"Coelacanth" har några tyskar hittat i Indonesien långt nere i nåt hav.

Måste vara en gammal sida.

(åter igen, Discovery Channel)

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av ScarFace:

vadå är du förvånad över att ab gör något dåligt?

Jag undrade vem som skulle bli först med den allt för uppenbara kommentaren. Du vann!

Grazie


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Har också sett dokumentärer om kattdjuren i england och Chupacabra! Var dock länge sen.

Men som du säger ichinin så är det var jag kommer ihåg av dokumentären också, att de är privatägda kattdjur som blivit utsläppta.

Chupacabran däremot fick man inte reda på så mycket om vad jag kommer ihåg... Man fick dock se läskiga getlik med sug hål alá Vampyr!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av Ichinin:
Skrivet av reset2:

"Coelacanth" har några tyskar hittat i Indonesien långt nere i nåt hav.

Måste vara en gammal sida.

(åter igen, Discovery Channel)

Även kallad Kvastfening

Medlem

Ja, i havet finns det nog massor av skit vi inte hittat ännu. Jag bilderna från när de hittade den första "megamouth" hajen på 70-talet om jag inte är ute och cyklar... fy fan, alltså - jag vågade knappt duscha sedan. En haj stor som ett kvarter och typ halva fisken är mun... *rysnings*

Jag har faktiskt sett en dokumentär om "puma-djuren" ganska nyligen på discovery men den sade, eller föreslog, att det inte alls handlade om något kattdjur om jag inte minns fel... De försökte fånga den typ... "Surrey-puman" vill jag minnas att den kallades för övrigt.

Chupacabra lärde man ju sig vad det var via X-files. Kallas alltid "Goatsucker" i filmerna...
"It's the chupachabra, man!"


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Ah, Chupacabran Sitter och läser allt jag kommer över om den. Mystisk best indeed. För övrigt så verkar det som om en ny ras av "flygande kängurus med hundhuvuden" attackerar folk i mellan amerika eller något Ska se om jag akn gräva fram länken.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Orkar inte läsa igenom allt som alla har skrivit. Men Loch Ness Odjuret?


signatur

Dr. SkruMp <3 #komsi

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Robfox:
Skrivet av Ichinin:
Skrivet av reset2:

"Coelacanth" har några tyskar hittat i Indonesien långt nere i nåt hav.

Måste vara en gammal sida.

(åter igen, Discovery Channel)

Även kallad Kvastfening

I illustrerad vetenskap förklarade de att man har hittat levande exempel av kvastfeningen vilken man trott varit utdöd i många herrans år.

Bigfoot hade de någon dokumentär om i Discovery. Den tydligaste filmen på bigfoot visade att det inte kunde vara en kostym då den hade en muskelbristning i benet vilket inte var möjligt att göra med en kostym på den tiden.

Medlem

De har väl även fått ett "kroppsavtryck" av bigfoot? Vet att Discovery även gjorde en dokumentär om det.

http://www.bigfootencounters.com/articles/skookum_cast2000.ht...

Sen är väl kvastfeningen gamla nyheter för övrigt? Var väl länge sen de upptäckte om den? Vet att exemplet fanns med i urgamla skolböcker då vi gick i sjuan.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Nån som hört talas om "Kasai Rex"?

http://www.trueauthority.com/cryptozoology/kasai.htm

"It was a large beast, at least 12-13 meters long. It was reddish in coloration, with brackish-colored stripes going down. The legs were thick; it reminded me of a lion, built for speed. It had a long snout and numerous teeth. It gorged itself on the rhinoceros, which twitched with life still in it. (Note: the rhino was probably dead, but the Swede probably didn't know about involuntary muscle spasms.) After the creature had eaten its fill, it returned to the jungle slowly, its belly full of flesh."

The believability of the Kasai Rex is left for the reader to decide. Regions in central Africa, specifically the Likouala Swamp, a region which covers an area the size of Florida, still remains 80% unexplored. Reports of dinosaurs continue to pour out from these locations, and until we have adequately searched throughout this land of the unknown, this land located on the "Dark Continent," we may never know if the dinosaur world's most popular figure still walks the earth today.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:

Nån som hört talas om "Kasai Rex"?

http://www.trueauthority.com/cryptozoology/kasai.htm

"It was a large beast, at least 12-13 meters long. It was reddish in coloration, with brackish-colored stripes going down. The legs were thick; it reminded me of a lion, built for speed. It had a long snout and numerous teeth. It gorged itself on the rhinoceros, which twitched with life still in it. (Note: the rhino was probably dead, but the Swede probably didn't know about involuntary muscle spasms.) After the creature had eaten its fill, it returned to the jungle slowly, its belly full of flesh."

The believability of the Kasai Rex is left for the reader to decide. Regions in central Africa, specifically the Likouala Swamp, a region which covers an area the size of Florida, still remains 80% unexplored. Reports of dinosaurs continue to pour out from these locations, and until we have adequately searched throughout this land of the unknown, this land located on the "Dark Continent," we may never know if the dinosaur world's most popular figure still walks the earth today.

Låter inte helt omöjligt egentligen. Folk har ju sett "moloke mbene" (stavning?) i hundratals år, och det säga ju också vara en dinosaurie i kongos jungler.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Det krävs mer än en anekdoter för att jag ska övertygas om att det springer omkring dinosaurier i afrika. Om en dinosaurie skulle leva så här länge måste det, åtminstone tidigare, funnits en större population. Man borde hittat kvarlämnor betydligt yngre än de andra dinosaurieben man hittat.

Att man inte utforskat området är inte sant, har varit många expeditioner där och letat efter dinosaurien, det man kanske inte har gjort är att kartlägga allt. Men verkar det inte ett otroligt sammanträffande att just där man inte utforskat råkar det bott dinosaurier oavbrutet genom historien?

Verkar mycket troligare att det är något vanligt djur som misstagits...

Medlem

Saken är väl att jungeln i vissa områden är så tät, att man kan gå förbi en varelse på 20 meter och inte kunna se den. Runt omkring jorden så finns myter av dinosaurier som lever kvar, det finns gamla målningar från utdöda indianer i mellanamerika (Discovery program, så jag har inga bevis på detta ATM) som tydligt visar dinosaurier. Grottmålningar och dylikt har visat detta. Så hur kan det finnas målningar på Apatosaurier, målade innan man ens kände till dessa varelser vetenskapligt? Inte för att jag distinkt säger att "Dem finns där ute", men att man ska ha ett öppet sinne och inte överse vissa bevis, precis som man inte ska kolla för hårt på dem heller, som jag säkert har gjort själv.

Som en rolig sidonot lär jag posta denn länk, som är en förklaring till att diosaurier fanns i bibeln, och hur de passar in i hela den här "Gud skapade jorden" iden.

http://www.answersingenesis.org/docs/2.asp


signatur

Videomupp

Inaktiv

Man kanske kan gå förbi en varelse på 20 meter utan att se den, men man lär förmodligen se de spår varelsen lämnar efter sig. Nedrivna träd och buskage, fotspår, och liknande.

Som skeptiker tror jag inte på något som inte har något starkt bevis. Det finns ett talesätt att "extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis" (ursäkta min dåliga översättning); och att dinosaurier lever är ett typiskt exempel på det. Visst kan man ha fel. Om jag levde på 1500-talet och någon sa att jorden roterar runt solen skulle jag förmodligen avfärda det, tills den personen hade bra bevis. Det handlar inte om att vara trångsynt, utan att inte acceptera saker hur som helst.

Apropå grottmålningar, man kan ju hitta lite vad som helst i det. Kommer ihåg ett program om UFO:n för ett tag sen där det var "forskare" som påstod att man hittat bevis för UFO:n hos Maya-indianernas (tror det var de) skrifter i gamla ruiner. Det som skulle se ut som ett rymdskepp förklarade dock en paleontolog att det var en bild på en Mayansk gud. Så var det dinosaurier eller elefanter eller gudar på grottväggarna?

Medlem

Sen så finns ju teorier om att gudarna i fråga var Aliens, men sådant kommer aldrig kunna bevisas, eller motbevisas, eftersom Mayaindianerna inte finns längre. Själv är jag raka motsatsen, jag uppskattar en bra "vittneshistoria" om något oförklarat (även om jag inte kan sova sen på kvällen ) och tror att det finns mer mellan himmel och jord än det som enklast kan bevisas. Men problemet ligger i att bevisa saker. Man kan aldrig bevisa att en sak inte finns, för den kan alltid gömma sig på ett annat ställe. Man kan bara bevisa att saker existerar, iaf i Cryptozoologi världen. Sen om målningar och dylikt borde tolkas som bevis vet jag inte, men de borde tas med i beräkningarna. Uppenbarligen så såg ju någon människa något som han/hon avbildade så bra den kunde och målningen ifråga kan lätt i nutid tolkas som en dinosaurie med de fakta vi vet idag på hur dem generellt såg ut. Vissa dinosaurier tex skulle vara svårt att misstolkas som ett annat djur, tex som Kasai Rex som reset2 skrev om ovan. Vilket nuvarande djur skulle kunna misstolkas till en bipedal ödla? Som det står i han quote:

The believability of the Kasai Rex is left for the reader to decide. Regions in central Africa, specifically the Likouala Swamp, a region which covers an area the size of Florida, still remains 80% unexplored. Reports of dinosaurs continue to pour out from these locations, and until we have adequately searched throughout this land of the unknown, this land located on the "Dark Continent," we may never know if the dinosaur world's most popular figure still walks the earth today.

Fast man vet aldrig om något lever kvar i djungeln. En fashinerande tanke ur en vetenskaplig synvinkel som skulle slå om mycket.


signatur

Videomupp

Inaktiv

it's on the internet so it must be true!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

it's on the internet so it must be true!

Hehe..

123
Skriv svar