"Svårt att modda Rage"

Robot
Medlem
"Svårt att modda Rage"

synd :/


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

zsm
Medlem

En utmaning för modcommunityn. Tror det enbart är nyttigt med lite utmaning så att modcommunityn utvecklas.

Medlem

Armed Assault använder megatextures och det har inte varit några problem att få folk att göra banor. Dock kan det krävas renderingstider på över 24 timmar för de större banorna och det kräver ju ett visst tålamod för den som gör banan. Jag antar att det är minst lika illa med Rage (lär ha mer högupplösta megatextures)

Medlem

I det sammanhanget tror jag det handlar om veckor...

Medlem

Undrar när spelet kommer då?

Medlem

Distribuerad rendering ftw! Någon får knacka ihop en lösning i still med SETI@home eller Folding@home som kan användas för att rendera dessa massiva saker!

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Distribuerad rendering ftw! Någon får knacka ihop en lösning i still med SETI@home eller Folding@home som kan användas för att rendera dessa massiva saker!

/ LordDaimos

Bra idé men blir det lurigt att koda kanske?


signatur

Bengebolle

Medlem

Alltså problemet ligger ju knappast bara i rendering av megatexturen. Custom maps lär ju bli enormt stora att tanka hem med för att inte tala om hela moddar, spelet i sig skulle väl uppta 2 blueray skivor!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Pansarknekt

Det är väl bara snack om en produkt som ligger en bit fram i tiden hoppas jag. Förhoppningsvis finns det burkar med tillräckligt mycket juice sen när det hela släpps.
Det kommer ju vara synd om utvecklingen går mot att de riktigt tuffa spelen inte går att modda av ett gäng nördar på fritiden utan kräver stora "fabriker".


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av rbnlenin:
Skrivet av LordDaimos:

Distribuerad rendering ftw! Någon får knacka ihop en lösning i still med SETI@home eller Folding@home som kan användas för att rendera dessa massiva saker!

/ LordDaimos

Bra idé men blir det lurigt att koda kanske?

Säkerligen lite lurigt att koda, men det finns ju distribuerad rendering för alla de stora 3d-verktygen samt att det finns inom många andra områden (kompilering, generella beräkningar etc) så det lär ju vara fullt möjligt.

/ LordDaimos

Inaktiv

Alltså det här är inte bara ett problem exklusivt för just detta spel, utan alla "nextgen" spel kommer kräva enormt mycket mer av de som moddar dom. Mer detailjerade banor, texturer, modeller...mer mer mer av allting. Läste någonstans att Operation Flashpoint 2 hade 90 (!!) grafiker som jobbade på spelet och endå är tar det rätt lång tid att göra. Det säger ju sig självt att ett mod team med max 10 medlemmar inte har en chans speciellt när det gäller total conversions. Dessutom förväntar sig folk mer av moddar nu så typ enbart lätta modifieringar lär inte funka.

Medlem

Ni får fråga FRA snällt om ni får använda deras superdator.

Skrivet av nudelsdesign:

Alltså problemet ligger ju knappast bara i rendering av megatexturen. Custom maps lär ju bli enormt stora att tanka hem med för att inte tala om hela moddar, spelet i sig skulle väl uppta 2 blueray skivor!

Två DVD:er (eventuellt 3 för PC-versionen?), en Blu-ray. Men banor lär ändå kunna bli uppemot några GB stora, beroende på hur stor Megatexturen blir...

Tur man har väl uppbyggt höghastighetsnät i Sverige.

Medlem
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av nudelsdesign:

Alltså problemet ligger ju knappast bara i rendering av megatexturen. Custom maps lär ju bli enormt stora att tanka hem med för att inte tala om hela moddar, spelet i sig skulle väl uppta 2 blueray skivor!

Två DVD:er (eventuellt 3 för PC-versionen?), en Blu-ray. Men banor lär ändå kunna bli uppemot några GB stora, beroende på hur stor Megatexturen blir...

Tur man har väl uppbyggt höghastighetsnät i Sverige.

uppkopplingen är väl det minsta problemet. det lär ju krävas gott om diskutrymme.10-20 custom maps + spelet lär ju springa upp mot en massa GB...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv
Skrivet av nudelsdesign:

Alltså problemet ligger ju knappast bara i rendering av megatexturen. Custom maps lär ju bli enormt stora att tanka hem med för att inte tala om hela moddar

Detta är ju redan ett stort problem.
Tex BF1942 hade 2002 problem att få ut custom maps just pga att de tog runt 20mb stycket och pga att det inte fanns någon autodownloader.

Sen som någon påpekade så krävs det otroligt mycket mer grafikertid för att få texturer och liknande med upplösning i samma klass som huvudspelets.

Pansarknekt
Skrivet av lasershock:

Ni får fråga FRA snällt om ni får använda deras superdator.

Jadu, då blir den i alla fall använd till nåt vettigt.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Fenring:

Alltså det här är inte bara ett problem exklusivt för just detta spel, utan alla "nextgen" spel kommer kräva enormt mycket mer av de som moddar dom. Mer detailjerade banor, texturer, modeller...mer mer mer av allting. Läste någonstans att Operation Flashpoint 2 hade 90 (!!) grafiker som jobbade på spelet och endå är tar det rätt lång tid att göra. Det säger ju sig självt att ett mod team med max 10 medlemmar inte har en chans speciellt när det gäller total conversions. Dessutom förväntar sig folk mer av moddar nu så typ enbart lätta modifieringar lär inte funka.

90 grafikdesigners på ett spel?
Knappast.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Fenring:

Alltså det här är inte bara ett problem exklusivt för just detta spel, utan alla "nextgen" spel kommer kräva enormt mycket mer av de som moddar dom. Mer detailjerade banor, texturer, modeller...mer mer mer av allting. Läste någonstans att Operation Flashpoint 2 hade 90 (!!) grafiker som jobbade på spelet och endå är tar det rätt lång tid att göra. Det säger ju sig självt att ett mod team med max 10 medlemmar inte har en chans speciellt när det gäller total conversions. Dessutom förväntar sig folk mer av moddar nu så typ enbart lätta modifieringar lär inte funka.

90 grafikdesigners på ett spel?
Knappast.

Kanske, FZ har i en nyhet citerat följande
"With the studio's largest development team ever assembled, Operation Flashpoint 2 has already benefited from over two years of pre-production on a closed set basis"

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=19054

Inaktiv

zauii89: läs PC gamers artikel om OFP2, tyvärr finns den inte online så kan inte länka till den men det var 90 grafiker anställda för att göra OFP2.

Inaktiv

Så nyfiken på detta så det e sjukt!

Medlem

Det görs inte mycket riktiga moddar längre bara massa små saker

1
Skriv svar