Google Wave - epic fail?

Skägg.
10 Chambers
Google Wave - epic fail?

Efter två veckors access till Google Wave är jag fortfarande lika oimponerad. Avsaknaden av koppling till ens vanliga mail gör att det inte finns någon anledning att använda det förrän alla i ens umgänge använder det och för att folk ska göra det måste någon form av lockelse finnas. Inte bara det luddiga "mail 2.0"-konceptet. Något av ett moment 22 alltså. Har du haft något nytta av det?

#blogg


signatur
Medlem
Google Wave - epic fail?

Snälla spiken, är du inte bra trångsynt nu? För det första, att du, eller jag för den delen, inte fått användning till det än är att vi inte är i den position/målgruppen som Wave riktar sig till i nuläget.
Därför ser vi heller ingen nytta i det.

Jag har ett konto, men jag använder det inte. Jag testat lite och märkt bara mest slöhet och annat som man önskar vore med, MEN det är ju därför också vi fått chansen att testa det. Google har en idé, men de låter främst användarna själva ta steget i hur de vill använda det.

Sedan ser jag inte hur något som är i beta-stadiet kan vara epic-fail? Vissa kan anse att det är dumt att skicka invites till så många i det stade som Waves nu är i, men då är det ju Google's fail och inte Wave. Är ju fortfarande under utveckling och ska absolut inte ses som någon färdig produkt. Blir lite orolig om du använder samma ögon när du testar spel i tidiga stadium?

Sedan är det ju inte tänkt att det ska ersätta mail, så om du ledar efter något sådant är du kanske på fel spår. Visst de sagt "evolution of mail", men det är koncepten kring sådant vi inte riktigt kan använda mail till som Wave tar över. Samtidigt, kan det ju tyckas om alla dina vänner inte har det, så är det värdelöst. Men är väll också tänkt att vi ska tillslut säga "tja, vi tar denna planering över Wave" eller något och så skaffar sig alla ett konto, för att kunna ta del av den stora anslagstavlan.

Medlem

Om man sysslar med ett projekt och alla medlemmar använder sig av Wave så kan det nog vara ovärderligt.

Men att sitta själv på en våg gör en inte särskilt glad.

Medlem
Skrivet av Mahlberg:

Om man sysslar med ett projekt och alla medlemmar använder sig av Wave så kan det nog vara ovärderligt.

Men att sitta själv på en våg gör en inte särskilt glad.

Om man inte är surfare och har hittat den "perfekta" vågen! =D

Fick ett par nycklar av Calle för att testa på jobbet, jag tycker att det har potential och nu håller jag på att fasa in mina kollegor i tänket.


signatur

Tempus fugit.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kovski:

Snälla spiken, är du inte bra trångsynt nu? För det första, att du, eller jag för den delen, inte fått användning till det än är att vi inte är i den position/målgruppen som Wave riktar sig till i nuläget.
Därför ser vi heller ingen nytta i det.

Jag har ett konto, men jag använder det inte. Jag testat lite och märkt bara mest slöhet och annat som man önskar vore med, MEN det är ju därför också vi fått chansen att testa det. Google har en idé, men de låter främst användarna själva ta steget i hur de vill använda det.

Sedan ser jag inte hur något som är i beta-stadiet kan vara epic-fail? Vissa kan anse att det är dumt att skicka invites till så många i det stade som Waves nu är i, men då är det ju Google's fail och inte Wave. Är ju fortfarande under utveckling och ska absolut inte ses som någon färdig produkt. Blir lite orolig om du använder samma ögon när du testar spel i tidiga stadium?

Sedan är det ju inte tänkt att det ska ersätta mail, så om du ledar efter något sådant är du kanske på fel spår. Visst de sagt "evolution of mail", men det är koncepten kring sådant vi inte riktigt kan använda mail till som Wave tar över. Samtidigt, kan det ju tyckas om alla dina vänner inte har det, så är det värdelöst. Men är väll också tänkt att vi ska tillslut säga "tja, vi tar denna planering över Wave" eller något och så skaffar sig alla ett konto, för att kunna ta del av den stora anslagstavlan.

Det är mycket möjligt att jag helt har missuppfattat konceptet bakom Wave, att det liksom swoshat ovanför min rakade skalle. Jag är inte beredd att döma ut det än, rubriseringen "epic fail?" var snarare en lockelse till debatt och diskussion snarare än mitt slutgiltiga omdöme.

Med det sagt kan jag försäkra dig om att spel vi testar i tidigare stadier i utvecklingen självklart inte döms ut efter buggar, prestandaproblem eller liknande men samtidigt måste vi kunna vara kritiska (eller hyllande) redan där. "Har jag kul med spelet" är frågan som alltid cirkulerar när jag testar, och den självklara följdfrågan "varför har jag det" eller "varför inte".


signatur
nj
Medlem

Vad sägs om sökande efter en misstänkt som dödat fyra poliser?
Kanske inte direkt den användning Google tänkte sig, men onekligen ett användningsområde för Wave.
Men ja, du är inte helt ensam om att undra vad man ska göra med Wave, har dock inte lagt ner så mycket tid på att leka med det heller så jag tänker inte riktigt uttala mig i nyttan av det än

Medlem

Ser potential i Wave. Blandningen mellan mail/forum/IM har faktiskt saknats. Privata gruppkonversationer mellan vänner som inte behöver ske i realtid har inte kunnat göras förut, i alla fall inte lika lätt.

Vidare är formatet perfekt för rollspel via nätet. Gamemastern kan lägga till stämningsättande bilder och musik och det går att spela både i realtid (IRC-stil) och PBP (play-by-post, forumstil). Spelare som missar en session kan helt enkelt trycka på "Play" för att komma ikapp med vad som har hänt. Det har också börjat utvecklas tärningsgadgets och annat smågodis som gör Wave ännu mer rollspelslämpligt.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Tycker att noaxark har helt rätt, det är ett mellanting som tar fördelar från alla tre. Tror inte det kommer ta över något precis men det är en mycket välkommen addition hos mig iaf. Går snabbare och lättare än mail när man bara ska skriva något snabbt till polarna som inte är online.

Inaktiv

Ingen nytta än och jag kan inte se när det kommer heller. Just nu är det bara slött och klyddigt jämfört med allt det sägs vara en utveckling av. Deras sätt att lägga till alla i kontaktlistan som man någonsin fått e-post av till sin gmail är smart ur deras perspektiv men stryker mig mothårs.

1
Skriv svar