Navigation mesh forts. pt2

Medlem
Navigation mesh forts. pt2

Hej igen!
Dags för ett nytt blogginlägg. Har inte hunnit programmera så mycket de senaste dagarna då mitt vanliga jobb har tagit upp ganska mycket tid men lite har det ändock hunnit bli. Navigations mesh verktyget och en a-star sökfunktion är i princip färdiga. Jag ändrade mig och tänkte att det kunde vara bra att ha en a-star funktion i editorn för att se så att navigations meshet är OK (noder är sammankopplade på rätt sätt). Tidigare tänkte jag endast implementera detta i kommande spel eftersom det inte är en nödvändig del av editorn. Jag gissar att det finns en mängd gömda buggar, dessa får jag ta hand om när de visar sig.

Att använda A-star funktionen är ganska enkelt. Man bygger en bana och skapar ett mesh för banan. Sedan trycker man på en knapp som heter "Test path" som låter användaren sätta ut en start och en mål punkt. Efter man har klickat ut målpunkten räknar editorn ut vägen mellan de båda platserna baserat på meshet. Ett exempel på hur det kan se ut (bana utan mesh, bana med mesh, bana med väg mellan start och målpunkter, vägen är blå och start mål noderna är gula + en liten triangel som visar var man tryckt):

http://www.fz.se/medlem/bilder/_imgu.php?m=2&i=17544 http://www.fz.se/bilder/arkiv/n/nesfgabujlcy240zm17w9p6x3otrkqiv.jpg http://www.fz.se/bilder/arkiv/0/0gmkjf5zqcyhrpn9xbe1w2d7uo6ia34l.jpg

Trots detta är det inte helt färdigt. Jag tänkte att istället för att se vägen som en blå blaffa så kunde det vara trevligt med en tunnare linje som går genom noderna. Gärna med en snitsig "spline-kurva".

Hmm ja, det var väll allt för den här gången. Förhoppningsvis ska det bli lite tätare mellan inläggen.

Ha en trevlig advent!

#blogg


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem
Navigation mesh forts. pt2

riktigt intressant

Medlem

Intressant, har precis läst om a* sökning i AI kursen jag går just nu, kul att se lite användning för den (mer än den labyrint vi hade i uppgift att söka igenom). Antar att det går ganska fort att söka igenom med tanke på hur litet och oblockerad vägen är i exemplet i inlägget?

Medlem

Tack så mycket! Joo sökningen är snabb. Det är så få noder det handlar om så. Dessutom är meshet utan ytor som blockerar eller bromsar. Alla noder har sina g-h-f värden uträknade proportionenligt till dess plats i världen... Inga bonusar eller försämringar av värden. Jag kanske implementerar det senare.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

1
Skriv svar