Sverige omkörda i bredbandsligan

Medlem
Sverige omkörda i bredbandsligan

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=563081&previou...

vad räknar de som bredband?
jag har alltid trott att swe har haft den högsta bredband anslutningen eller om man så vill, internet anslutnings % vs antal folk i landet.
och vad man har hört har vi välldigt billigt bredband (bredband tycker jag iallafall ADSL och uppåt)

så det ska alltså finnas 6länder före swe, som i de landet har internet mera utsprit och mera IT än här? eller vad? :x


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det beror ju som du säger på vad de menar med bredband.
Jag såg nyligen en reklam i en expert-butik för Comhems "Bredband Medel" (reklamen med dockorna) och inte undra på att de aldrig visar hastigheterna på Small Medium och Large i reklamen för då skulle folk garva. Tydligen anser Comhem att "bredband" medium är 512 kbit, det är ju för fan inte ens bredband i min mening.

Telia sitter och klämmer ut så mycket de kan ut folk som betalar ockerpriser för pissiga 0,5 mbits uppkopplingar. Inte konstigt att vi halkar efter.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

MFC
Medlem

Minsta hastigheten för att något ska få kallas "bredband" är 512kbit.. sorgligt.. tidigare var det en "inofficiell" hastighet på 2mbit.. men det gäller dessvärre inte längre.. sedan finns det ju varianter på "bredband" som marknadsförs som inte är i närheten av ens 512.. har sett 128 marknadsföras som bredband av en aktör.. ingen nämnd ingen glömd..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Langos:

Telia sitter och klämmer ut så mycket de kan ut folk som betalar ockerpriser för pissiga 0,5 mbits uppkopplingar. Inte konstigt att vi halkar efter.

mm precis, för nått år sen kom min mamma hem och sa att hon hade beställt bredband.
vad bra sa jag. tjurade konstant i en vecka när jag fick reda på att det var telia 0.25 hon hade beställt.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Jag har alltid ansett att hastigheter snabbare än 128 kbit/s och som du betalar en fast månadsavgift för är bredband. Nu vet jag ju att det inte är så men jag har alltid sett det på det viset.

Jag hade 56 kbit/s ända fram tills 2002 (bodde i en liten stad där de knappt hade högre hastigheter och flyttade 2001 till en större stad). När jag fick ComHems 0,5 kbit/s blev jag överlycklig. Nu sitter jag på Bornets 8 mbit/s och jag tycker att det är på håret. Skulle absolut inte klara mig med en lägre hastighet, men jag anser fortfarande hastigheter som 128 kbit/s som bredband.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv
Medlem
Skrivet av mr.bear:

Jag har alltid ansett att hastigheter snabbare än 128 kbit/s och som du betalar en fast månadsavgift för är bredband. Nu vet jag ju att det inte är så men jag har alltid sett det på det viset.

Jag hade 56 kbit/s ända fram tills 2002 (bodde i en liten stad där de knappt hade högre hastigheter och flyttade 2001 till en större stad). När jag fick ComHems 0,5 kbit/s blev jag överlycklig. Nu sitter jag på Bornets 8 mbit/s och jag tycker att det är på håret. Skulle absolut inte klara mig med en lägre hastighet, men jag anser fortfarande hastigheter som 128 kbit/s som bredband.

håller med dig till 100%


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

allt över modem är bredband förutom fast internet som körs över fiber linor eftersom det är basband, och INTE bredband.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

men swe borde väll för fasen ha flest % av folket som har internet?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Om vi går efter antal möjliga BB anslutningar i mitt boende så borde Sverige ligga hyffsat långt fram:

1. Stora rummet; Comhem nät.
2. Telefonjacket; 2 MBit ADSL (Diverse)
3. Stadsnätet 10 eller 100 MBit (Labs 2)

Har förnärvarande alternativ 3 och tycker att allt bredband under 10 MBit som kostar mer än 180 kr/månaden är dyrt

Inaktiv
Medlem
Skrivet av dosman:

De har lanserat 2,5 gigabit för 80 euro inklusive telefon och tv i Paris-området.

Vi har väl runt 70% skattetryck i sverige men ändå så har vi ganska kass infrastruktur. Ganska patetiskt men som man bäddar får man ligga.

Amen to that.

Medlem

eller våra vägar, om man koller i eouropa så har vi ganska kassa vägar, men bi bilister betalar en äkligt hör skattesumma till staten, som tyvärr går till annat än vägarna, sinnes sjukt.


signatur

R.I.P The_maxx

1
Skriv svar