Medlem
Kärnkraft

"Ren slump att det inte blev härdsmälta", säger han som hjälpte till att bygga Forsmarksreaktorerna (se UNT:s artikel).

Oavsett ståndpunkt i frågan vill jag rekommendera bildreportaget Chernobyl Legacy på Magnum Photos - starka grejer.

Där finns för övrigt en massa bra bildreportage om allt möjligt, alla med fotograferna själva som berättar samtidigt, vilket gör det så mycket mer effektfullt. Magnum är en legendarisk bildbyrå med grymt duktigt folk.

Medlem

Intressant, onekligen.

Tjernobyl var ju verkligen en exeptionell händelse.

Dagens svenska kärnkraftverk är så mycket modernare och säkrare.

Det är synd att man offrar den renaste energikällan till förmån för importerad gasenergi från baltstaterna och Tyskland. Man avstår en inkomst för en utgift.

Medlem

Så sant så.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Kärringar i farten igen. Det kan förståss aldrig bli FÖR säkert men att vi skall satsa på kärnkraft, det säger ju sig själv.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

tycker själv att det är okej med kärnkraft.
för mig att det var nån forsknings mojs nånstans som kom på en kemisk reaktion man kunnde göra för att få avfallet ikke radioaktivt.
varför lägga ner kärnkraft som gör 0 skada för mijön (i princip) och köra på med polsk kol eldning? fattar inte hur MP tänker, de måste vara extremt korkade.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Kärnkraftsolyckor sker i princip bara pga den mänskliga faktorn, det var orsaken i Tjernobyl, kan bli orsaken här. Kärnkraften i sig är jag inte rädd för.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

mm vidare antar jag att tekniken de hadde i Tjernobyl var ifrån 50 talet eller så?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag har för mig att Tjernobyl hade Kolstavar eller nått sånt som styrstavar som svällde upp och blev för tjocka för att kunna skjutas ner bromsa elektronerna.

I sverige hade vi nått annat material som detta inte inträffade med + massa annan säkerhet som inte fanns där tyvärr

Medlem

c-row, jo, de hade de. har jag också för mig åtmisntonde, gjorde ett arbeta om detta i typ åttan, komemr inte helt ihåg. Men de var ju för att arbetarna typ överkörde systemet.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Saken är ju också att ett svenskt kärnkraftverk har ett skyddande skal av först bly och sedan betong som faktisk kan stå imot/krafigt reducera kraften av en härdsmälta. Kraftverket brinner upp men inget kommer ut. Tjernobyl hade inget sådant skal vilket gjorde att allt kom ut.
Sen vet vi ju nu att nödstoppet i kraftverken funkar.

Vi svenskar ska inte oroa oss för våra kraftverk utan vi ska oroa oss för andra länders kraftverk(både kärnkraft och olje/kol).


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Finns inget som kan stoppa en Meltdown.

Att det inte vart katastrof va pga att personlen på forsmark gjorde det dom skulle göra, om sånt här skulle hända!. De extra generatorerna starta inte automatiskt då gjordes det manuelt. Hade inte personalen reagerat(inom 30 min :S) hade jag nu vart i usa och skrivit detta :P.

Men vad vet jag är född 1986 .

Medlem

Du motsäger dig själv lite grann där

Första säger du det inte finns nått skydd mot härdsmälta o sen i andra hand säger du attt tack vare personalen så löste sig biffen.

Självklart så måste personalen kunna sitt jobb men utan det skydd och säkerhet som svenska kärnkraft verk har så skulle det bli ganska omöjligt för personal att hinna rädda vad som räddas kan.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Farsan min har jobbat med kärnkraft under hela sitt vuxna liv, tyvärr är jag jävligt febrig och fucked i skallen just nu så jag inte kommer ihåg nåt, men..
Det jag kommer ihåg är att ryssarna hade ett enormt puckat kraftverk, det var typ vatten som gick genom rör i nån form av sten typ grafit eller dyl och som hade bränslet i mitten så när allt gick åt helvete förångades vattnet som för övrigt var fast där det var och bildade ett in i helvete stort tryck som till slut blev så stort att det sprängde bort hela jävla stället.
När allt gick åt helvete ökade effekten ett par tusen gånger på nån sekund eller nåt.
Saken är den att ifall det skulle bli en härdsmälta i västerländska reaktorer kommer skiten bara lägga sig i bottnen av bassängen och sen är det slut med skiten. Som sagt så är jag jävligt febrig just nu och kommer inte ihåg detaljer, kan ringa honom och få reda på lite mer vid tillfälle.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

När jag va på besök i oskarshamns kärnkraftverk hörde jag några roliga saker som jag dock inte vet om dom är sanna.
Det första handla om vattnet dom använder till kylningen, det hade dom avjoniserat så att det skyddar bättre mot strålningen och pga så blir vattnet mycket lättare så skulle man få för sig att bada i det så sjunker man som en sten Fast vem vill bada i ett kärnkraftverk
Det andra handla om själva kärnbränslet (kvarts?) små runda stavar typ som stiften till en penna fast större, dom va så radioaktiva att om man ställde en sån på en stol och började springa mot den från hundra meters avstånd så överlever man inte ända fram. Sant eller bullsh1t?
Själv tror jag bara på den första.
Annars är jag för kärnkraft.

Medlem

Det är ju därför dom inte monterar sista delen i ett nytt kärnkraftverk förrän alla andra delar och säkerhet,personal är på plats


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Ser också hellre att vi fortsätter med kärnkraft. Det finns även ny teknologi inom området som gör det möjligt att utvinna väte ur överskottsenergin. Har för mig att Finland jobbar hårt med nya teknologier inom kärnkraft bla.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Saken är ju också att ett svenskt kärnkraftverk har ett skyddande skal av först bly och sedan betong som faktisk kan stå imot/krafigt reducera kraften av en härdsmälta. Kraftverket brinner upp men inget kommer ut. Tjernobyl hade inget sådant skal vilket gjorde att allt kom ut.
Sen vet vi ju nu att nödstoppet i kraftverken funkar.

Vi svenskar ska inte oroa oss för våra kraftverk utan vi ska oroa oss för andra länders kraftverk(både kärnkraft och olje/kol).

Jag kanske missuppfattade dig nu, men att påstå att det fungerar är väl lite drastiskt. Stoppet har varat i ungefär två dygn lite drygt, vilket på sikt kommer leda till att elpriserna skjuter i höjden, och miljoner går förlorade då vi måste köpa in el ifrån andra länder.

Som sagt, jag kanske drog en lite förhastad premiss.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Du motsäger dig själv lite grann där

Första säger du det inte finns nått skydd mot härdsmälta o sen i andra hand säger du attt tack vare personalen så löste sig biffen.

Det jag menar med att "inget kan stoppa". Finns ingen blyvägg eller cement som kan stoppa en härdsmälta. Det förhindras med vatten.
Jag försökte inte säga mot nån eller mig själv. Ville bara säga, att jag tror inte bara för våra kärnkraft har 2m bredare blyvägar kommer det ordna sig när det händer. Det hjälper men förhindrar inte en katastrof.

Och för att nånting som inte sker automatiskt måste det finnas nån som kan trycka på knappen manuellt. JA personalen fixade biffen. Det va dom som starta generatorerna som inte starta automatiskt.

BTW. Jag skulle jobba på forsmark som rörmokare :P, om något kanske det blir av nästa år.

Inaktiv

Lägg ner kärnkraften och ersätt det med jag har ingen aning.

vind...

vatten...

lägg ner el?


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:

Lägg ner kärnkraften och ersätt det med jag har ingen aning.

vind...

vatten...

lägg ner el?

Nåt vi ska sattsa på är Fusion: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fusion

Fission: kärnkraften vi anväder idag
Fusion: Är den processen som uppstår i solen och andra stjärnor. Den är mycket varm och svår att kontrollera, men den utveklas! tyvärr långsamt.

Kärnkraft är bra så länge

Medlem

Efter att ha läst tidslinjen för olyckan kan man ju bara konstatera att de skyldiga troligtvis fick sitt straff genom strålningssjukan och att det var vad de förtjänade. Allt brast, det är knappt så man kan kalla det för en olycka.

Jag är inte rädd för svensk kärnkraft, det är Ukrainsk kärnkraft som skrämmer mej.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Dom som släppte cement över tjernobyl med helikopter dog inom dagar efter olyckan. Människor som föds i den staden kommer födas med cancer eller få det pga strålingen i ca 100 000 år till[inte alla men många]. För mig att dom inte för så länge sen konstaterade att nästan 100 personer har fåt cancer i sverige pga tjernobyl.

Jag är inte rädd för kärnkraften alls, inte med den säkerhet som finns idag. MEN! tex i ryssland har dom ett par stycken nerrlagda labb, sen de dära världskriget. Där det finns otroligt många kg kanske ton bakterier, så som mjältbrand osvosv.

CBS 60min ett väldigt informations rikt program Andy så skön.

Inaktiv

Enligt det senaste jag har läst är hela grejjen med Tjernobyl överdriven. Dom har tydligen gjort tester på vildlivet och floran kring tjernobyl utan att finna några skrämmande resultat.

Och ja, fusion är framtidens energikälla. Men tyvärr är det långt kvar innan fusion som källa till energi blir realitet. Det var liksom alldeles nyligen dom lyckades med att få hela processen att gå plus minus noll. Dvs energin för att starta processen = energiurladdningen från fusionen.

Inaktiv
Skrivet av WeDDe:

CBS 60min ett väldigt informations rikt program Andy så skön.

60 minutes är idioter utan gränser. Dom byggde ett helt repotage på en tur ner till Irak innan kriget. Där hittade dom ett nerlagt mejeri som dom hävdade kunde användas till att tillverka mjältbrand och det i sig var skäl nog att invadera Irak. Vilket land har INTE ett nerlagt mejeri någonstans inom landets gränser?

Inaktiv
Skrivet av Langos:

Jag är inte rädd för svensk kärnkraft, det är Ukrainsk kärnkraft som skrämmer mej.

Jag är inte heller rädd för Svensk kärnkraft, men det som skrämmer mig är Japansk kärnkraft. Vid milleniumskiftet var det bara ett land som hade riktigt allvarliga problem med 00-buggen och det var Japan som hade ett kärnkraft som havererade. Den dagen Kina sänker det landet tillbaka i havet kommer världen att bli säkrare.

Inaktiv

Så världen blir säkrare om Japan åker ner i havet.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv
Skrivet av reset2:

Så världen blir säkrare om Japan åker ner i havet. http://www.funfilesandsmiles.com/smilies/2180.gif

Nej, jag ångrar mig. Om det händer så måste de här jävlarna åka någon annanstans för mat. Och det är inget jag vill. Låt Japanerna vara, bara man tar kärnkraftverket ifrån dom och stoppar all kulturexport från landet.

Medlem

De där krabborna skrämer skiten ur mej, min definition på ett monster...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

här finns en del intressanta bilder och texter, en tjej som åkte igenom tjernobyl på motorcykel.
http://www.kiddofspeed.com/default.htm


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av SeniiL:

här finns en del intressanta bilder och texter, en tjej som åkte igenom tjernobyl på motorcykel.
http://www.kiddofspeed.com/default.htm

Det ser magiskt ut, kusligt men magiskt. Jag skulle hemskt gärna åka dit någon gång, men jag är tveksam till att min flickvän skulle vilja följa med.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

12
Skriv svar