EA svarar på DRM-kritik

Robot
Medlem
EA svarar på DRM-kritik

Vad jag förstått så är det på olika datorer det börjar begränsas. har du det på en å samma dator ska man inte bli påverkad av antalet ominstallationer du får göra.

Medlem

Det är tanken. Frågan är hur en viss dator identifieras? Registret, hårdvara, ..?

Medlem

Folk är bara så förbannat paranoida, seriöst orka tro att de skulle lägga in spywares i era datorer.

Medlem

hur blir det då om man formaterar den datorn och installerar spore?

Medlem

Gamers ftw!

Om skyddet blir kvar kommer Spore knappast vara en av de "gamla klassiker man spelar om 10 år för en nostalgirush". Har nog garanterat köpt 3 datorer inom den tidsperioden.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Folk är bara så förbannat paranoida, seriöst orka tro att de skulle lägga in spywares i era datorer.

Lite paranoid är bra att vara! För det har nämligen hänt innan. Tror det var Sonys musik CD som installerade spyware för några år sedan.

Medlem

Jupps. Googla "sony rootkit" så får du upp massor med läbbig läsning.

Och Sony är ju knappast ensamma...


signatur
Medlem
Skrivet av andman:

Det är tanken. Frågan är hur en viss dator identifieras? Registret, hårdvara, ..?

heh, nedan är hämtat från denna tråden

Skrivet av andman:
Skrivet av conthox:

Nu är det så att det är fem _olika_ datorer. Måste man installera om Windows, men har samma hårdvara så räknas det alltså som samma dator.

Får dock medge att fem olika datorer är ganska futtigt ändå.

Jag undrar hur de identifierar en viss dator. Hårdvara? Något i registret? Någon som vet?

Skrivet av conthox:
Skrivet av andman:

Jag undrar hur de identifierar en viss dator. Hårdvara? Något i registret? Någon som vet?

Det måste vara hårdvaran den kollar och skapar ngn slags check sum, för registret försvinner ju om man formatterar om hårddisken.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd

Spore verkade just inte vara så fruktansvärt onödigt att köpa, men det blir nog inget av det ändå.

Skrivet av Boldtaar:
Skrivet av zauii89:

Folk är bara så förbannat paranoida, seriöst orka tro att de skulle lägga in spywares i era datorer.

Lite paranoid är bra att vara! För det har nämligen hänt innan. Tror det var Sonys musik CD som installerade spyware för några år sedan.

Exakt, jag har fortfarande Sony som hatobjekt!


signatur
MFC
Medlem

EA har förbrukat sitt förtroende hos mig.. men det spelar ju mindre roll. Om tillräckligt många är tillräckligt dumma så tjänar EA tillräckligt mycket för att vara dum mot tillräckligt många.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

varför använder EA DRM? vad har de tänkt att det ska fylla för funktion? och nu i efterhand, har det fyllt den tänkta funktionen? om inte, bör de inte leta nya sätt? om ja, bra. fortsätt med det.

den största kritiken kan väl ändå inte vara att det är för få installationer, utan att de behandlar sina trogna kunder som kriminella. eller?

Medlem
Skrivet av moberg:

varför använder EA DRM? vad har de tänkt att det ska fylla för funktion? och nu i efterhand, har det fyllt den tänkta funktionen? om inte, bör de inte leta nya sätt? om ja, bra. fortsätt med det.

den största kritiken kan väl ändå inte vara att det är för få installationer, utan att de behandlar sina trogna kunder som kriminella. eller?

Det har ju inte funkat bra går ju fortfarande att ladda ner, och fler verkar göra de bara för att drm är med


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

conthox: Ah, missade. Frågan är isåfall vad och hur mycket som måste bytas för att spelet ska tro att det är en ny dator..

Medlem

exakt, vart gå grännsen? ett nytt ljudkort? en ny hd, en ny cpu? osv..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ganska kul att det redan finns att ladda ner. Tydligen ska det också funka så ännu en gång går kopieringsskydden emot betalarna och inte piraterna.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:

Ganska kul att det redan finns att ladda ner. Tydligen ska det också funka så ännu en gång går kopieringsskydden emot betalarna och inte piraterna.

Japp, håller med.

Så frågan till EA är då: Hjälpte det med DRM, eller är det bara något som orsakar problem för användarna som faktiskt betalade för produkten?

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:

Ganska kul att det redan finns att ladda ner. Tydligen ska det också funka så ännu en gång går kopieringsskydden emot betalarna och inte piraterna.

Redan? Fanns att ladda ner innan det släpptes i butik, i alla fall för oss.

Har någon en länk till artikeln som förklarar varför argumentet "Vi tar bort DRM om vi försvinner" inte fungerar?

Medlem

Trött på att pirater får en bättre produkt än betalande kunder.

Alla gånger man har lagt in en no-CD crack efter att man har installerat ett spel, bara för att slippa ha skivan i drive:n. Alla de gångerna har man i princip gjort om sin lagliga kopia till samma sak som piraterna har tankat ner.

På något sätt känns det ju inte direkt uppmuntrande. När dom sen till och med börjar begränsa andra saker som antal installationer, då vägrar jag köpa skiten helt enkelt.

Medlem

den där drm fri patchen vill jag ha nu


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

ptr
Medlem

eftersom alla är anti-drm (jag med) så måste jag fråga, vad tycker ni om OEM OS som följer med datorerna de flesta köper? Blir ni förbannade på att om ni skulle byta grafikkort/ljudkort/minnen för ofta var tvungen att ringa microsoft support för att OEM inte var giltig längre?

Medlem

Roligaste är väl ifs att dom lägger skyddet på ett spel där majoriteten av användarna knappt ens vet vad ett drm skydd är..
Eller är det bara mina fördomar som säger att det här spelet kommer locka samma publik som spelar the sims?

Medlem
Skrivet av ptr:

eftersom alla är anti-drm (jag med) så måste jag fråga, vad tycker ni om OEM OS som följer med datorerna de flesta köper? Blir ni förbannade på att om ni skulle byta grafikkort/ljudkort/minnen för ofta var tvungen att ringa microsoft support för att OEM inte var giltig längre?

Nu kanske det har ändrats, men är det inte till 99 % märkesdatorer (Compaq, Dell, HP osv) som har OEM med sidan färdiga datorer? I de fallen så får man inte öppna lådan och byta saker hur som helst, för då ryker garantin.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

jösses, lägg ner nu EA

Inaktiv

Lycka till EA!

Inaktiv
Skrivet av Bazil:
Skrivet av Naraccas:

Ganska kul att det redan finns att ladda ner. Tydligen ska det också funka så ännu en gång går kopieringsskydden emot betalarna och inte piraterna.

Redan? Fanns att ladda ner innan det släpptes i butik, i alla fall för oss.

Har någon en länk till artikeln som förklarar varför argumentet "Vi tar bort DRM om vi försvinner" inte fungerar?

Men käften. Bara för att han inte är inne på pirat sidor varje dag så betyder inte det att du måste skryta


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av ptr:

eftersom alla är anti-drm (jag med) så måste jag fråga, vad tycker ni om OEM OS som följer med datorerna de flesta köper? Blir ni förbannade på att om ni skulle byta grafikkort/ljudkort/minnen för ofta var tvungen att ringa microsoft support för att OEM inte var giltig längre?

Nu kanske det har ändrats, men är det inte till 99 % märkesdatorer (Compaq, Dell, HP osv) som har OEM med sidan färdiga datorer? I de fallen så får man inte öppna lådan och byta saker hur som helst, för då ryker garantin.

Nja, riktigt så är det inte. Om vi tar Fujitsu-Siemens datorerna som exempel: Du får öppna, uppgradera, pilla byta och slänga in vad du vill. Bara det görs på ett "fackmanna-mässigt" sätt( ESD-skydd och hela kitet typ) utan att du förverkat garantin. OEM har alltså inget med garantin på hårdvaran att göra utan det är så att MS inte supporterar OEM produkterna då, utan det gör tillverkaren av maskinen, så får du problem med det är det till FSC du får vända dig, eller så får du pynta MS en jäkla massa för att få hjälp. OEM licenser är billigare just på grund av detta. Om du kollar på Vista ultimate till exempel, en fullversion kostar runt 3000 medan en OEM kostar runt 1500:-. Och har du en fullversion så har du med den licensen rätt till 2 kostnadsfria incidenter hos MS. Efter det måste du pynta för att få hjälp. Köper du en OEM-licens men inte en hel dator så är den licensen knuten till just den produkten. För mer läsning om det hoppa in på MS sida : http://www.microsoft.com/sverige/athome/support.mspx

Medlem

Undrar om det nån gång är nån ifrån EA som läser FZ?
skulle vara kul att få nån respons. Se om dom tycker det här är kul, eller om dom verkligen tror att det här "löser" några problem.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av dagashi:

Nja, riktigt så är det inte. Om vi tar Fujitsu-Siemens datorerna som exempel: Du får öppna, uppgradera, pilla byta och slänga in vad du vill. Bara det görs på ett "fackmanna-mässigt" sätt( ESD-skydd och hela kitet typ) utan att du förverkat garantin.

Ok, tack för infon. Men till en annan fråga, hur kan de kontrollera om uppgraderingen är korrekt gjord? Lite off topic men...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar