Medlem
Fästingar?!

Aj och fy..
Jag var ute och levde skärgårdsliv i helgen. Någon dag efter märkte jag två finnar med svart i mitten på insidan av låren..
Dom två finnarna var visst fästingar märkte jag när man kunde röra på kroppen på dom
Men iaf... Nu tog jag bort dom idag. (trodde jag) dom två på låren var borta.. En låg död i kallingarna och sen tyckte jag att det kliade på pungen.
Vafan där satt en till, skitstor!!
Tog bort den och nu har jag bara tre röda märken kvar efter mina fripassagerare. Jag har blivit fästingvaccinerad men det är väl mot hjärnhinneinflamation tror jag..
Jag blir lite rädd nu. Måste man göra något? En satt ju lixom på min fortplantningspåse? Snälla någon jag gråter snart

Medlem

kolla dig för borelia, tror jag det var... är väl enda jag har hört man kan få av fästingar... har spenderat många somrar i skärgården och fått fästingar lite överallt, men inte fått några men från det...

Medlem

signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

MFC
Medlem

"fortplantningspåse" haha.. förlåt men fan va roligt uttryck!

om du kan se att du fått bort dom och vaccinerat dig ska det väl inte vara någon fara.. man har ju råkat ut för värre saker med sin fortplantningspåse än detta känns det som


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Kolla om du har röda ringar runt fästingsbetten. Har du det är det troligtvis borelia som i sin tur kan leda till hjärnhinneinflammation om man inte gör någonting åt det.
Gå/ring till vårdcentralen och fråga vad du ska göra.

Medlem

fråga: hur tog du bort dom?
på fel sätt= delar fasnar= inte bra.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Tyvärr men om du blir biten av en fästing på pungen så sprutar den in sitt DNA i dinna testiklar. Om du inom 45 - 50 år skaffar barn kommer dom bli stora fästing mutationer. To bad.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Tyvärr men om du blir biten av en fästing på pungen så sprutar den in sitt DNA i dinna testiklar. Om du inom 45 - 50 år skaffar barn kommer dom bli stora fästing mutationer. To bad.

Haha, säkert precis det man vill höra i det här läget


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

Hahahah, Har en vän till mig som lyckades få en _i_ röven. Det var roligt han skulle ta bort den.

Men på din fråga så har jag varit med om samma sak, lamt försök att ta bort en fästing, dock inte på pungen. Men om det är så att huvudet fastnat som är vanligt så är det inte särskilt bra. Så om du ringer sjukhuset så säger dom nog antigen: "Kom in så får vi kolla på det" eller "Men det är nog ingen fara, huvudet kommer försvinna inom 1 vecka eller 2".

Så min tips: Ring sjukan ^^


signatur

Dr. SkruMp <3 #komsi

Medlem

Så går det när man springer runt naken i skärgården.

Menar du att du hittade två färstingar på dig och sedan väntade med att ta bort dem tills du kom hem?! Jag hade tagit bort dem (och förmodligen en bit av benet också) direkt i samma sekund utan att ens kolla läget.

Precis som så många andra saker i vår värld så fyller insekterna sina funktioner men gosse vad jag hatar dem. Flugor, mygg, silverfiskar, fästingar och alla deras kompisar... jag hatar dem med passion.

Jag gillar spindlar då de äter/fångar andra insekter. Har dock några i källaren som jag inte tar bort främst för att jag inte vågar, de brukar kolla in grannens hund lixom... rena fågelspindlarna.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av IceMan:

fråga: hur tog du bort dom?
på fel sätt= delar fasnar= inte bra.

Den sk Israel-metoden?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

hmm.. Tog bort dom.. Dom lossnade tyckte jag.. Dom = den.. Dom på låren var redan borta.. Den på pungen åkte av För lätt!
Usch vill inte in till Sjukan!
Skit i hjärnhinneinflammation och ifall jag dör eller något.. Men fan om det händer något med Pungen!

Youtube-proffs
Skrivet av Blomkruka:

hmm.. Tog bort dom.. Dom lossnade tyckte jag.. Dom = den.. Dom på låren var redan borta.. Den på pungen åkte av För lätt!
Usch vill inte in till Sjukan!
Skit i hjärnhinneinflammation och ifall jag dör eller något.. Men fan om det händer något med Pungen!

Tror inte du behöver oroa dig så mycket. kolla om de kommer lite ringar runt..

Min svärfar fick borelia tror jag, fast han klara sig utan problem, bara ta lite sån god medicin så går de över. Tänk alltid positivt. Viktigt att göra det.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Brukar vara lite rött efteråt. Fastingarna biter ju ett litet sår som bakterier kan komma in i.
Börja oroa dig när det röda blir stort som en 50-öring.

Det kanske inte var en fästing utan en spinder som lade sina ägg i din "påse". Sen växer det en massa små larver där inne som sakta äter upp dig.
Som steklar gör med getingar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Finns det någon plats i världen som har besparats att bli förpestad av äckliga kryp?
Lyckligtvis har jag aldrig haft en fästing på mig men det är förmodligen för att jag är så paranoid när det gäller sånt.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Finns det någon plats i världen som har besparats att bli förpestad av äckliga kryp?
Lyckligtvis har jag aldrig haft en fästing på mig men det är förmodligen för att jag är så paranoid när det gäller sånt.

Klart man blir paranoid, BORELIA FFS !


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

köp en fästingborttagare, å läs hur man ska göra, slipper man mycket strul
om man bara tar å tar bort är risken att nått fasnar stor.
om man gör det manuelt ska man snurra å dra. inte bara dra


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:

Finns det någon plats i världen som har besparats att bli förpestad av äckliga kryp?
Lyckligtvis har jag aldrig haft en fästing på mig men det är förmodligen för att jag är så paranoid när det gäller sånt.

Här uppe i norr har jag då aldrig någonsin sett/hört att nån fått en på sig. Förutom att min hund fick en under hakan en gång för många år sen.

Medlem

Min hund fick en precis bredvid pungen förra sommaren - krävdes 3 man för att plocka bort den (fästingen alltså)


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Borelia behandlas med antibiotika och hjärnhinneinflamation kan man inte vaccinera sig mot, det är en vanlig följdsjukdom till borelia. Om du ser att det börjar bli typ knytnävesstora röda märken kring betten kan du ge dej på att du fått borelia :/


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Sammanfattat kommer jag att dö eller?
Nej men det ska nog bli bra.. Hoppas att inte tre pers behöver plocka bort pungen för mig iaf

Inaktiv
Skrivet av Blomkruka:

Sammanfattat kommer jag att dö eller?
Nej men det ska nog bli bra.. Hoppas att inte tre pers behöver plocka bort pungen för mig iaf

Enklast om du vill slippa ett sådant ingrepp är att göra som dom gammla oprasångarna. Häcksax, Hink för blod och Påsen. Resten får du fundera på själv.


signatur

Dr. SkruMp <3 #komsi

Medlem

Hehe, kastratsångare menar du?

För att klargöra: vi var 3 pers som hjälptes åt att ta bort fästingen - 2 som höll hunden och 1 som plockade


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

http://web.telia.com/~u31109390/runes_and_ruins/images/bohus....

Där är en stor fästning...

Hahahaha, herregud humor....


signatur

Nämen!

Medlem

Struggle men hallå! inte samma stavning ju


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Struggle men hallå! inte samma stavning ju

Trodde aldrig i min livligaste fantasi att IceMan av alla skulle uptäcka det


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

nä ja vet, det är äkta humor, när jag påpekar nått stavfel


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

nä ja vet, det är äkta humor, när jag påpekar nått stavfel

'

true, true!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Hihi, trodde verkligen inte du skulle märka det


signatur

Nämen!

Medlem

Se till att hålla koll på de ställena där du fick fästingen. Blev själv biten förra sommaren och tog bort fästingen som jag alltid brukar göra, kollade så att huvudet var väck och var glad. Senare efter ca 2 veckor upptäckte jag att det hade blivit ett knytnävs-stort rött märke där jag blev biten... Självklart hade man fått boerelia och det var bara att kila iväg till sjukhuset, få lite antibiotika (stavning?) och efter några dagar var allt frid och fröjd igen.

12
Skriv svar