Sci-Fi böcker, överrös mej med tips!

Inaktiv
Sci-Fi böcker, överrös mej med tips!

Nu när det verkar vara lite regnväder på G så kan det vara bra med lite litteratur. Därför skulle jag vilja ha lite tips på bra sci-fi böcker, gärna rymd/framtids-relaterad sådan. Tack i förväg!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Starship Troopers. Gammal Sci-Fi bok med mycket samhällskritik, eller kanske mer sådant än action. Men bra iaf. Annars så finns det ju starcraft böcker


signatur

Videomupp

Medlem

Det mesta av Arthur C. Clarke


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Dune böckerna


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Heir to the Empire och uppföljare av Timothy Zahn, mycket bra Star Wars-böcker!

Inaktiv

läser inte så mkt böcket så kan tyvärr inte tipsa om nån men hitta denna sida: Science Fiction Bokhandeln

Medlem

Isaac Asimov - Foundation (sve. stiftelsen)

Orson Scott Card - Enders

Heinlein - Starship Troopers som någon nämnde

Frank Herbert - Dune som någon också nämnde

Larry Niven - Ringworld

Kurt Vonnegut - Slaughterhouse 5 (sve. Slakthus 5)

Douglas Adams - Hitchhiker's Guide... (sve. Liftarens Guide...)

Medlem

Starship Troopers är bra. Roligt att jämföra med filmatiseringen, som skiljer sig mycket och i princip satiriserar Heinleins budskap..

Håller också med om Dune-böckerna. Sex stycken allt som allt, lite segt i mitten, men mycket är riktigt bra. Jag har iofs inte läst så väldans mycket sf, men att kalla det för sf-världens svar på Sagan om Ringen känns inte långt borta.

Annars är jag väldigt svag för den lilla sf-genren cyberpunk. Heta tips att börja med där är William Gibsons Neuromancer eller Neal Stephensons Snow Crash (sistnämnda har mer (svart!) humor - kanske enklare att börja med).

En annan snubbe att kolla in är Philip K. Dick, som skrev "cyberpunk" långt innan det blev ett begrepp på 80-talet, bl.a. förlagorna till filmer som Blade Runner, Total Recall och Minority Report. Här är det dock mindre rymd och futuristiska prylar och mer ifrågasättande av vad som är verklighet/mänskligt/osv.. bra början där är Ubik, [b]Do Androids Dream of Electric Sheep?[/b] (som blev till Blade Runner - tycker personligen att filmen är bättre) eller kanske A Scanner Darkly (satt i en nära framtid, handlar om drogmissbruk, filmatiseringen gick nyligen upp i USA).

Medlem

Allt av William Gibsons , mycket bra ex, mona lisa overdrive
Stiftelsen serien, grymt bra, kommer ej ihåg författare.
Starship Troopers, riktigt skön scifi,
The Icarus Hunt -Timothy Zahn
Chasm City- Alastair Reynolds
Babolyn 5-Psi kår trilogin som handlar om besters uppgång och fall.
Av J.Gregory Keyes

Alla Honor Harrington böcker av David Webster
Douglas Adams - Hitchhiker's Guide serien,Dessa böcker kan kräva att man måste läsa om flera kapitel.

Sen har vi dom klassika författarna som
Arthur c Clark
philip K. Dick
Isaac Asimov


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Kurt Vonnegut - Slaughterhouse 5 (sve. Slakthus 5)

Min första tanke när jag såg den i listan var "Wtf? Det är ju inte science fiction!" Fast det är det ju! Fantastisk bok, men jag vill ändå påpeka att om man är inställd på att läsa en SF-bok så kan man bli besviken.

Den sci-fi författare jag gillar mest är en som några andra varit inne på, Philip K. Dick. The Three Stigmata of Palmer Eldritch, Flow My Tears och Dr Bloodmoney är tre bra böcker som inte redan nämnts.

Inaktiv

För det första läs inga översättningar, då kan man likaväl titta på filmen.

Sen bör man som scifi intresserad ha läst något av Frank Herbert. Brian(sonen) skriver inte alls lika bra(men utgår från sin fars manuskrift så det är värt att läsa om man fastnad i dune världen).


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv

Oj, många bra tips!

Jag har läst Dune (som var svår på sina ställen), Starship Troopers (mkt bra!), Zahn's böcker (meh) och Liftarns Guide (Bra!).

Skrivet av priZma:

läser inte så mkt böcket så kan tyvärr inte tipsa om nån men hitta denna sida: Science Fiction Bokhandeln

Det var ungefär där jag tänkte köpa böckerna jag får tips om Mycket bra affär, både böcker, film, rollspel, figurspel och brädspel!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Har du läst The Icarus Hunt ?, Den är ju grymt bra,.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Glöm INTE "Culture" böckerna av Iain M. Banks, så fruktansvärt bra..Excession är helt über!!!!
Vissa av Stephen F. Hamiltons böcker är bra, tänker på Mindstar böckerna..
Allt av Isaac Asimov älskar jag, inte bara Foundation..Läs gärna hans novell samlingar..
Gå till biblioteket om du kan, har de novellsamlingar ( tex Det hände imorgon ) med SF så prova det. SF är oftast mycket bra som noveller..
Greg Bear, Heinlein, Pohl, Bester, Clarke, Harrison...

MFC
Medlem

8:e passageraren, a.k.a "Alien" .. har sett den i bokform.. kan det vara något?.. hittar inte ISBN-numret men HAR sett den i bokform så den bör ju finnas någonstans..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Alien i bokform? Undra om det funkar


signatur

Videomupp

Inaktiv

"Plötsligt kände han ett akut magont. Rätt som det var så formligen exploderade han inifrån. Det sista han såg var en liten ormliknande varlese som kravlade sej iväg från hans döende kropp."

Hmm, det kanske funkar...


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Keill Randor och den sexarmade roboten. Gammal bok, hittade den nyss, omslaget är riktigt läskigt.

Inaktiv

Peter Nilson

Har knappast fått ut någon behållning av Sci-Fi böcker sedan tonåren, men Peter Nilsons böcker har jag läst då och då dom senaste åren och dom förtjänar att uppmärksammas.

Fil.dr och docent inom astronomi så kan Peter Nilson förmedla djupa kunskaper inom teoretiskfysik, astronomi, idé-lärdomshistoria samtidigt som läsaren får följa med ut på djupare vatten där fantastiska teorier kan vara möjliga, där sanningen kan finnas på ett helt annat ställe, ett annat universum och i en helt annan tid.

Läs!

Medlem

Beror lite på vad man är ute efter,
scifi för mig är fantasy idag men i viss mån kanske blir verklighet,

läst lite av Pn men han känns för seriös.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Måste ju tillägga: Otherland böckerna av Tad Williams. Ett måste för alla som tillbringat mer än 100 timmar på nätet.. En av de bästa serier jag läst...LÄS!!

Inaktiv
Skrivet av Waff-Waff:

Av samtliga författare som har nämnts i tråden är Peter Nilsson den enda jag skulle ens komma i närheten av att nominera till ett Nobelpris. I särklass en av Sveriges största författare oavsett om man tycker om science fiction eller inte. Det är dock bara en liten del av hans böcker som skulle klassas som science fiction, men oavsett val av ämne imponerar Peter Nilsson mig varje gång jag läster en av hans böcker.

Medlem

Eh jaha vem fan bryr sig om författarna får ett pris, känns lite udda o köra med en sån kommentar.

men om man ska diskutera penis storlek, så flera författare i denna tråd som inneburit mer för scifi genren än vad pn någonsin gjort

Sådär nu har jag bashat pn klart.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Eh jaha vem fan bryr sig om författarna får ett pris, känns lite udda o köra med en sån kommentar.

men om man ska diskutera penis storlek, så flera författare i denna tråd som inneburit mer för scifi genren än vad pn någonsin gjort

Sådär nu har jag bashat pn klart.

Min poäng var att Peter Nilsson skriver inte bara bra science fiction, han skriver även bra litteratur i övrigt. Och självklart har i princip varenda författare i denna tråd gjort mer för science fiction som genre.

Om man har en lite bredare definition av science fiction och inte letar Nobelpristagare vill jag nämna H.P. Lovecraft i denna tråd.

Medlem
Skrivet av Natas:

Om man har en lite bredare definition av science fiction och inte letar Nobelpristagare vill jag nämna H.P. Lovecraft i denna tråd.

Instämmer - Omnibustrilogin finns i pocketform för en billig penning. Rekommenderas varmt.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

Okej, nu har jag inhandlat böcker av Peter F Hamilton och HP Lovecraft (:D). Tack för alla tips, har kopierat och skrivit ner allt.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

... och jag passade själv på att smyga in till stan och skaffa ett ex av The Foundation

Medlem

Hur fan kunde jag glömma:
Stephen Donaldsons The Gap böcker..
Inte en hjälte så långt ögat når..Bara mer eller mindre onda karaktärer..:D

Medlem

Jag kan rekommendera Stjärnporten (Gateway) av Fredrik Pohl.

12
Skriv svar