Behöver aldrig ett konsollspel patchas?

Medlem
Behöver aldrig ett konsollspel patchas?

Det är väl inte så vanligt att utvecklarna gör patchar eller uppgraderingar till spel till konsoller? Kanske mer nu när det finns tillgång till internet till de nya konsollerna.
Men med tanke på att spel till PC oftast får nya patchar efter att de släppts för att göra förbättringar så undrar jag hur konsollspel klarar sig så bra? Sällan jag reagerat på ett sånt spel och tyckt det saknas en patch liksom...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

oftast så testas konsoll spel i en större utsträckning enbart för att det inte finns mycket plats för patchning

Precis, de har ofta blivit tvingade till att testas, balanseras och fixas mycket mer före release eftersom det inte gått efter. Till skillnad från PC-marknaden, där man kunnat släppa ett par månader tidigare och patchat i efterhand med mindre budget, eftersom nästa projekt redan påbörjats.

Det tråkiga är att det sprider sig allteftersom konsolerna blir alltmer lika datorer, med hårddiskar och internetuppkopplingar. Dead or Alive 4 har jag för mig patchades någon månad efter släpp och det verkar troligt att patchningarna från PC-marknaden kommer att spridas för att öka vinstmarginalerna. En trist utveckling :/

Medlem

DoA patchades för att förbättra nätkoden. CoD2 likaså plus att det fick fler kartor.

F ö behöver inte ett konsollspel testas tekniskt i alls samma utsträckning som PC, då du har en standard för hårdvaran. Det är inte tusen olika grafikkort och drivrutiner och en miljon andra program som kan fucka till det för dem.

Iom att Internetuppkoppling blivit standard även för konsoller släpps det patchar/uppdateringar och trots griniga konsollspelare är detta bra. Är det många som är ledsna över att CoD2 patchades och fick fler kartor? Varför ska konsoller fortsätta vara stela spel medan PC-spelen fortsätter att utvecklas?
Det är inte alltid rent tekniska saker som gör att ett spel behöver patchas. Det spelas mer online nu och därmed kan ett spel behövas balanseras o s v på ett sätt som inte är lika viktigt i single player. Sedan är det som sagt få som grinar över att få tillgång till mer content till spelet som spelas hundratals timmar.

DoAs nätkod patchades, alltså var den för dålig vid release = uthastat för att det inte skulle bli alltför försenat. Nu är det här ganska enskilda händelser och inte alls så farliga, men ifall utvecklingen fortsätter går vi mot en marknad som liknar PC. Det är det jag är emot, inte att utvecklarna fixar någon sketen bugg som dyker upp en gång på hundra timmar, eller lägger till nytt material i form av banor (förutsatt att det inte skeppades med alltför få banor pga påskyndning).

Medlem

mm hatar när de släpper spel som är 50% färdigt
Bolingpoint tex


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av peak_performance:

DoAs nätkod patchades, alltså var den för dålig vid release = uthastat för att det inte skulle bli alltför försenat. Nu är det här ganska enskilda händelser och inte alls så farliga, men ifall utvecklingen fortsätter går vi mot en marknad som liknar PC. Det är det jag är emot, inte att utvecklarna fixar någon sketen bugg som dyker upp en gång på hundra timmar, eller lägger till nytt material i form av banor (förutsatt att det inte skeppades med alltför få banor pga påskyndning).

Förutsätter nu att du inte spelat onlinespel i någon större utsträckning. Det handlar inte om en sketen bug som dyker upp någon gång per 100:e timme spelad, utan om saker i gameplay som gör att speldynamiken inte är bra. Det finns ju gott om konsollspel som haft fåniga buggar eller enorma obalanser i spel, saker som hade kunnat rättas till om patchning varit möjligt.
Enbart de extremt kontrollerade spelen är något sånär bugfria. Jag vågar påstå att i princip alla andra spel mer eller mindre har buggar oavsett när de släpps.
Alla saker kommer med en bra och en dålig sida. Mer avancerade spel, fler buggar. Möjlighet till patchning, mer content, möjlighet till fixar av saker som inte är bra och förändring av spelet, men även möjligheten att spelet släpps tidigare och kanske utan helt perfekt kod, men jag kan inte för mitt liv se det som att duktiga kodare helt plötsligt blir jättedåliga.
För att ta exempel: folk skulle inte sitta och spela Diablo 2 fortfarande om det inte vore för patchningar och en expansion. Och inte p g a dålig kod. Det är inte för inte som Quake 3 ansågs riktigt bra efter många patcher. Återigen, inte p g a dålig kod, utan p g a gameplay, och det gäller f ö alla andra FPS MP i mindre eller större utsträckning.
Alltså, all patchning handlar inte om buggar och fel.
Kommer fler spel släppas "för tidigt"? Antagligen, men jag är övertygad om att fler spel kommer att "räddas"/förbättras av möjligheten till patchning. Det är ju inte så att vi saknar exempel på buggiga konsollspel i dagsläget. Känner du väldigt starkt för det är det väl bara att vänta tills de patchat spelet "to your liking". Ekonomin kommer ändå att styra. De lägger uppenbarligen inte ner mer pengar på ett spel bara för att det inte kommer att bli riktigt klart i tid. De släpper det ändå. Ta Summoner som ett exempel.
Utvecklingen kommer aldrig att likna PC-marknaden eftersom de allra flesta buggar har med hårdvara på ett eller annat sätt att göra, något som underlättas enormt av standarden som Konsoller har (eller tja, tills MS släpper sin nya CPU. får se hur det blir ^^;).

Du antar fel, jag har spelat hyfsat seriöst i en hel del onlinespel och vet hur viktigt patchning kan vara för att fixa obalans och sånt. Vad jag tycker är trist utveckling är inte patcher för att fixa eventuell obalans, som nästan alltid finns (även om många fighterspel faktiskt lyckas otroligt bra med balansering, ioförsig mest beroende på att de testas otroligt väl i arkadhallar innan portning). Nej, vad jag anser vara en trist utveckling är ifall ännu fler spel rushas ut tidigare med vetskapen att buggar och annan skit kan fixas senare även till konsolspel.

Och ja, otaliga konsolspel har haft problem med speldynamik och annat. Beroende på dålig testning. Jag vill helt enkelt inte att ännu fler spel ska bli så direkt ur kartongen, med efterföljande dålig eller rent ut sagt utebliven patchning. Det är mycket missnöje över Dice/EA:s behandling av BF2 efter släpp, bara som ett exempel.

Möjlighet för patchning har fördelar och nackdelar, det är vi båda överrens om. Konsolmarknaden har hittills inte haft något val, utan tvungits till att testa och balansera så mycket som möjligt innan släpp. Ifall det nu blir som PC-marknaden tycker jag det blir trist, men visst kommer det att ha sina fördelar. Synd bara att det så unika klimatet håller på att försvinna när skillnaderna suddas ut. Nåja, jag kommer väl att anpassa mig. Snart installerar vi väl spelen på konsolerna också.

MFC
Medlem

consoles.. these damn consoles..

specifikationen för konsollerna är ju spikade så spelen behöver ju bara testas för just den konfigurationen. Därmed inte sagt att det skulle vara så mycket "bara" men det ger utvecklarna ett rum att röra sig i, istället för ett helt torg.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

THIEF 3!!!

Det hade en bugg som gjorde att man inte kunde köra på lägre än Normal svårighetsgraden. Det blev ett stort liv då det inte gick att få ut patchar till ett stort antal konsolspelare.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

jeklar! skumt att en sån pass stor bugg kom så långt


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Oblivion till XB360 har patchats en hel del. Hoppas det inte blir allt för vanligt i konsol-världen


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

det kommer bli vanligare nu i denna generationen med att patcha konsoll spel då dom använder sig av speltjänster som exempel xbox live och sonys nya live ställe och även nintendos nya ..

det är nog det negativa med onlinetjänsterna till konsollspel utvecklarna kan utnjuta det att skicka ut patcher stup i kvarten om dom önskar

på det bra så skickar dom även ut nytt matrial till spelen och annat bra ,,


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

1
Skriv svar