CMR - 2000-talets största skämt

Medlem
CMR - 2000-talets största skämt

Jopp, då har det hänt igen.

http://expressen.se/index.jsp?a=642730

Jag finner det ganska intressant att man från CMRs håll går ut och kritiserar en bostadsannons för att vara xenofobisk, samtidigt är det helt okej att palestinier får gå runt på Malmös gator med vajande svastikaflaggor. Detta hyckleriet är pinsamt.

MFC
Medlem

jag säger bara.. NOGGER!.. nogger nogger nogger...

<hoppas CMR läser detta>

NOGGER
NOGGER
NOGGER
och ännu mera
NOGGER!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

det är väl inte svastika symbolen dom vajar heller antaligen? Utan en mer populär variant?

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

det är väl inte svastika symbolen dom vajar heller antaligen? Utan en mer populär variant?

Populär variant? Menar du hakkorset?

Försökte du vara sarkastisk nu?

Medlem

Ser inga problem med att dom är kritiska.

Personen som satte in annonsen sa ju egentligen att han inte ville bo på ett ställe med invandrare, och det är rasistiskt.

han målade bara om det i brunfärg.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Ser inga problem med att dom är kritiska.

Personen som satte in annonsen sa ju egentligen att han inte ville bo på ett ställe med invandrare, och det är rasistiskt.

han målade bara om det i brunfärg.

Absolut inte, jag håller med om att det är xenofobiskt, det är inte det det handlar om.

Jag med många fler tycker att det borde finnas en konstant närvaro på ALLA aktuella frågor som rör CMR. Varför gick de inte in och frös bidraget till Palestinska organisationen som viftade med hakkorsflaggor? Det är väl betydligt mer provocerande än en liten annons?

Fast det är klart, palestinierna verkar ha dispens. Jävla hyckleri, fruktansvärt tydligt är det också.

Inaktiv

Spyr på alla äckliga PK-människor snart!


signatur

War never changes.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Ser inga problem med att dom är kritiska.

Personen som satte in annonsen sa ju egentligen att han inte ville bo på ett ställe med invandrare, och det är rasistiskt.

han målade bara om det i brunfärg.

Men någon måtta måste det ju vara... Ok att hans annons kan uppfattas på flera sätt men man måste väl få kommunicera med omvärlden utan att alla kärringar skall börja gapa? Även om man råkar vara rasist. Jag vet inte om det är rasistiskt att förkunna att man inte vill bo i ett "mångkulturellt" område... det vill inte jag heller, jag vill inte bli kallad för rasist för det.

Snart får tidningarna inte skriva "tjuv" då det är kränkade för personer som lider av kleptomani. Kärringfasoner är vad det. Fjanterier imo.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Notumforce:

Ser inga problem med att dom är kritiska.

Personen som satte in annonsen sa ju egentligen att han inte ville bo på ett ställe med invandrare, och det är rasistiskt.

han målade bara om det i brunfärg.

Men någon måtta måste det ju vara... Ok att hans annons kan uppfattas på flera sätt men man måste väl få kommunicera med omvärlden utan att alla kärringar skall börja gapa? Även om man råkar vara rasist. Jag vet inte om det är rasistiskt att förkunna att man inte vill bo i ett "mångkulturellt" område... det vill inte jag heller, jag vill inte bli kallad för rasist för det.

Snart får tidningarna inte skriva "tjuv" då det är kränkade för personer som lider av kleptomani. Kärringfasoner är vad det. Fjanterier imo.

kunde inte ha sagt det bättre själv

Inaktiv
MFC
Medlem

De som whinar är oftast inte heller de som tar anstöt av det aktuella föremålet/materialet utan bara folk som TROR att någon kan uppfatta det som stötande. Kan tyckas förebyggande men ack va fel det är oftast..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

"Vi brukar ganska omgående få in läsarreaktioner. Men än så länge har ingen hört av sig."

Nej, för folk är inte så jävla känsliga och letar kanske inte frenetiskt efter något som möjligvis vid viss vinkling under sensommarsol och regniga torsdagar kan framstå som rasistiskt.

Dessutom följer Lasse Bernfalk upp med "Man får bo var man vill, men ska inte ha den typ av budskap i en annons. Dessutom, om personen vill slippa mångkultur får den hitta en liten by väldigt långt borta."
Jaha, så då är man rasistiska i små byar väldigt långt borta (med Kristianstad som mittpunkt då, eller?) eftersom att där har de tydligen inga nogge... invandrare? (Ursäkta, kunde inte hålla mig )

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

"Vi brukar ganska omgående få in läsarreaktioner. Men än så länge har ingen hört av sig."

Nej, för folk är inte så jävla känsliga och letar kanske inte frenetiskt efter något som möjligvis vid viss vinkling under sensommarsol och regniga torsdagar kan framstå som rasistiskt.

Dessutom följer Lasse Bernfalk upp med "Man får bo var man vill, men ska inte ha den typ av budskap i en annons. Dessutom, om personen vill slippa mångkultur får den hitta en liten by väldigt långt borta."
Jaha, så då är man rasistiska i små byar väldigt långt borta (med Kristianstad som mittpunkt då, eller?) eftersom att där har de tydligen inga nogge... invandrare? (Ursäkta, kunde inte hålla mig )

Haha, alltid lika uppfriskande poster Karmalicious!

Det verkar som att Lasse Bernfalk rättar in sig i Pk-ledet.

Nej, vad i helsike... CMR bör läggas ner. Det svider i mitt hjärta när jag vet att mina skattepengar går till att finansiera den skiten. Jagar de inte glassar eller fifflar med skattebetalarnas pengar så stänger de ner privata butiker och promotar samtidigt Brancobollar, och nu senast upprörde en annons så mycket...

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Notumforce:

Ser inga problem med att dom är kritiska.

Personen som satte in annonsen sa ju egentligen att han inte ville bo på ett ställe med invandrare, och det är rasistiskt.

han målade bara om det i brunfärg.

Absolut inte, jag håller med om att det är xenofobiskt, det är inte det det handlar om.

Jag med många fler tycker att det borde finnas en konstant närvaro på ALLA aktuella frågor som rör CMR. Varför gick de inte in och frös bidraget till Palestinska organisationen som viftade med hakkorsflaggor? Det är väl betydligt mer provocerande än en liten annons?

Fast det är klart, palestinierna verkar ha dispens. Jävla hyckleri, fruktansvärt tydligt är det också.

kan hålla med att dom kanske inte är konsekventa , dom till och med inte kanske angriper det hela på är rätt sätt, men dom försöker det är mer man kan säga om gemena man..

Sen tycker jag förövrigt sverige är ett mångkulturellt samhälle eller hur man nu ska se på det.

Sen har jag sagt flera ggr uttrycker man rasisktiska/främlingsfientliga åsikter så ska det kväsas så tidigt som möjligt.

Dessutom en person som har främlingsfientliga åsikter kan vara vem som helst.

vit,brun,svart eller gul och oavsett tro samhörighet.

aja ,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

och jag som trodde det handlade om colin mcrae.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

MFC
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

och jag som trodde det handlade om colin mcrae.

buhu...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av Chief Red Cloud:

Jopp, då har det hänt igen.

http://expressen.se/index.jsp?a=642730

Jag finner det ganska intressant att man från CMRs håll går ut och kritiserar en bostadsannons för att vara xenofobisk, samtidigt är det helt okej att palestinier får gå runt på Malmös gator med vajande svastikaflaggor. Detta hyckleriet är pinsamt.

Skrivet av svt.se:

[...] Ett plakat satte t.ex. likhetstecken mellan Davidsstjärnan och hakkorset.

Det används alltså i en liknelse. Det har ingenting med rasism eller hets mot folkgrupp att göra. Jag ser inget hyckleri.

Medlem

Sorgligt att det finns folk som fördömer annonsen, men inte palestiniernas plakat.

Det kvittar om de gjorde en liknelse eller inte, resultatet blev det samma, man kränkte judar. Det är tydligen lagligt i den mest judefientliga staten i världen.

Om en "svensk" skulle göra en liknelse med davidsstjärnan och hakkorset skulle han åtalas för hets mot folkgrupp snabbare än Gudrun Schyman sveper en 75:a.

Att åtala en utsatt grupp som palestinier för hets mot folkgrupp verkar inte vara möjligt.

Medlem

Det skulle ha kunnat varit värre. Det skulle ha kunnat stått:
"i ett område fritt från mångkulturäl kriminalitet"


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

JB
Medlem

Alltså, det är ju valfritt att vilja bo var man vill. Och även öppet säga detta vart man vill och vill inte bo. Anledningar varför är en helt annan sak, som tex närmare till jobb, bättre för familjer, mer natur, närmare stan etc.

Han uttryckte väl sig lite illa.

Jag vet inte vad dom heter, men typ "Angered, Angered, Angered"

Men att säga bostadsområdernas namn, han inte var intresserad av, låter ju helt normalt. Skulle CMR ha något att säga till om det? Liksom vill jag inte få erbjudanden om angered så får jag ju skriva det. Dock lite korkat kanske för man blir ju garanterat flamad från alla, och det är ju betydligt lättare att bara slänga erbjudanden från områden man inte vill bo på.

Finns rasister visst, men när det blir tabu att visa vår egen flagga och att inte kunna säga ifrån till sina grannar utan att bli kallad rasist, så då har det ju gått lite för långt i fel riktning.

Jag är ingen expert på sånt här, men jag tycker att ropar folk som CMR, rasist aka varg, för ofta, så kommer blir det ju som sagan med vargen, igen tar dom på allvar. Fast det är klart, jag vet inte ett jota om CMR arbete vad det sysslar med annars. Detta kanske bara är en notis i deras arbete som media har förstora för tidningarna skall ha nåt att skriva om på sommaren när alla journalister solar o badar

Förresten, ja folk som går med "svastika" (aka nasist) flaggor, är lite mer allvarligt än detta. Dock lättare att gnälla över en pytte sak i en tidning.

Edit: Förresten jag visste inte vad svastika var för nåt. så jag Bild-googlade lite och det var inte så svårt att fatta vad det var

Medlem
Citat:

Edit: Förresten jag visste inte vad svastika var för nåt. så jag Bild-googlade lite och det var inte så svårt att fatta vad det var

Där ser du, man lär sig något nytt varje dag.

Seriöst, jag ville inte göra detta till någon ny "rasisttråd", jag undrade endast varför det finns en sådan inkonsekvens när det gäller att straffa xenofobiskt beteende. En annons i en tidning är fruktansvärt och kränkande, plakat som förnedrar judar behöver "utredas".

Nåväl, tack för era synnerligen intressanta synpunkter. Glad helg, nu drar jag till landet!

Inaktiv

Säg att man vill kritisera USA, och bestämmer sig för att göra en USA-flagga där stjärnorna är utbytta mot små hakkors. Det betyder ju inte att man hetsar en folkgrupp, snarare tvärtom, man fördömer USA genom att säga att de är likadana som nazister (vilket, i sig, kanske är ett löjligt argument, men det har inget med hets att göra).

Sen att man riktar sig mot staten Israel spelar väl ingen roll? Ett land kan väl inte vara ekvivalent med en viss folkgrupp? Så det kan inte vara där hetsen ligger.

Medlem

Att CMR gnäller kan man ta med en nypa salt - de visade med all önskvärd tydlighet att de inte ska tas på allvar med nogger-debatten - men att Lasse Bernfalk, expressens chefredaktör, beklagar att annonsen publicerades är skrämmande!

Annonsören efterlyser en bostad "i ett område fritt från mångkultur och kriminalitet" - skulle det vara så fel? Att kunna sova med olåsta dörrar och bo granne med folk som är som han - inte så jävla konstigt att det inte har blivit några läsarreaktioner - merparten tycker antagligen likadant!


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av Istarius:

Säg att man vill kritisera USA, och bestämmer sig för att göra en USA-flagga där stjärnorna är utbytta mot små hakkors. Det betyder ju inte att man hetsar en folkgrupp, snarare tvärtom, man fördömer USA genom att säga att de är likadana som nazister (vilket, i sig, kanske är ett löjligt argument, men det har inget med hets att göra).

Sen att man riktar sig mot staten Israel spelar väl ingen roll? Ett land kan väl inte vara ekvivalent med en viss folkgrupp? Så det kan inte vara där hetsen ligger.

Så om jag gör ett liknande plakat med palestinernas flagga, säg att jag delar upp flaggan i små gubbar med bomber på skallen, då skall inte det ses som hets?

Israel är förmodligen det bästa exemplet på en stat som är förknippad med en viss folkgrupp.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Israel är förmodligen det bästa exemplet på en stat som är förknippad med en viss folkgrupp.

Korrekt


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv
Skrivet av Chief Red Cloud:

Så om jag gör ett liknande plakat med palestinernas flagga, säg att jag delar upp flaggan i små gubbar med bomber på skallen, då skall inte det ses som hets?

Egentligen inte. Kritiken kan mycket väl ses som den riktas mot palestinas ledare, att de inte jobbar tillräckligt för att stoppa självmordsbombningar. Men ett sådant plakat skulle i mina ögon vara mycket mer öppen för andra tolkningar, och är därför mer tveksam om man bör använda. (Jag tycker min analogi låg mycket närmare.)

Citat:

Israel är förmodligen det bästa exemplet på en stat som är förknippad med en viss folkgrupp.

Japp, exakt. Det jag menar är att man måste kunna protestera mot Israel som stat utan att det automatiskt blir anti-semitism. Det är egentligen bara en parentes, för de den riktiga frågan verkar ha att göra med själva användandet av hakkorset. Vilket i mina ögon helt har med kontexten att göra.

JB
Medlem

Vad är xenofobiskt?
Alltså allt som är okännt? http://en.wikipedia.org/wiki/Xenophobia

Men stökiga/högljudda grannar är ju inte okännt. Det är ju kultur...

Medlem
Skrivet av Istarius:

Egentligen inte. Kritiken kan mycket väl ses som den riktas mot palestinas ledare, att de inte jobbar tillräckligt för att stoppa självmordsbombningar. Men ett sådant plakat skulle i mina ögon vara mycket mer öppen för andra tolkningar, och är därför mer tveksam om man bör använda. (Jag tycker min analogi låg mycket närmare.)

Mm, för vi såg ju verkligen hur förnärmade alla muslimer blev när en viss tidning i danmark publicerade en bild på en fantasigubbe. Någon självrannsakan hade de inte då, istället brände de ner ambassader och flaggor.

Skrivet av Istarius:

Japp, exakt. Det jag menar är att man måste kunna protestera mot Israel som stat utan att det automatiskt blir anti-semitism. Det är egentligen bara en parentes, för de den riktiga frågan verkar ha att göra med själva användandet av hakkorset. Vilket i mina ögon helt har med kontexten att göra.

Du kan protestera mot Israel utan att jämställa de med Nazityskland. Jag måste också säga det att det är inte bara paradoxalt att göra så, utan även barnsligt och okunnigt.

Inaktiv

Grundpelaren i en demokrati och en stat med yttrandefrihet är att man accepterar förekomsten av åsikter man inte delar.

Medlem
Skrivet av Zarkow:

Grundpelaren i en demokrati och en stat med yttrandefrihet är att man accepterar förekomsten av åsikter man inte delar.

Ja, tänk att få leva på ett sånt ställe 8)


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

123
Skriv svar