När ska vi svenskar lära oss?

Medlem
När ska vi svenskar lära oss?

Jag har funderat på användningen av vårat språk en längre tid. Jag tycker faktist att det är riktigt pinsamt när man ser skyltar i storstäderna där det står:
*******
Advokat
Byrå
*******

Jag litar inte allt för mycket på en advokatbyrå där advokaterna inte fick godkännt i Svenska. Jag kan faktist överse många stavfel men när det gäller särskrivningar kan jag bli tokig. Många som gör reklam åt stora företag vet inte att sammansatta ord ska sitta ihop! Det är ju sjukt att folk anställer sådana personer till att göra reklam. Nog har det väl fungerat på mig. Är fortfarande lite småtokig på vissa livsmedelstillverkare.. Någon som ätit tomat ketchup?
Är det någon som håller med mig om att det är irriterande hur Svenska språket "utvecklas"?
Beror detta bara på utbildnings brist?
Eller har vi fått för mycket tv program ifrån USA?

Inaktiv

Strö socker är också en höjdare. Men de kanske syftar på.. ja, ni vet. Eh, eller?

Medlem

Typ sådana. Alltså det är tillverkat av riktigt stora företag som lägger ner stora pengar på design.. Stora pengar >20K osv.. Och så kan dom inte skriva rätt. Finns säkert många som inte bryr sig alls men man kanske borde göra det.

Medlem

Själv bryr jag mig inte om skylten är grön eller blå men nog fan skall idioterna kunna stava. Ser jag stavfel eller särskrivningar så skrattar jag åt det och skiter i vad skylten säger i övrigt. Lite missat budskap då eller?


signatur
Inaktiv

Jävla töntar. Stavfel? SO WHAT?!?!?! :roll: (finns ej tyvärr).


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Får det kallas för stavfel? (stav fel) När man gör samma misstag hela tiden. Det är ju inte att dom råkar göra fel utan att dom inte vet att sammansatta ord ska sitta ihop. Lite savfel gör inte så mycket. Så länge det inte handlar om reklam/produkter/FÖRETAGSNAMN???

Inaktiv
Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av reset2:

Jävla töntar. Stavfel? SO WHAT?!?!?! :roll: (finns ej tyvärr).

dfdvjsdhvdhd svhbkdvsab hkvsdabkhdsvhkasdv ahkdvsh dshdsfhvhd

vem bryr sig om nån förstår vad jag säger

Kramar dig! Lite i smyg...

Medlem

Att skyltar delas upp i två rader är inget nytt (ICAs tomatketchup har det uppdeleat i två rader), en liten text där det står tomat och en större där det står Ketchup, frågan är om det är att anse som felaktigt eller inte. Det är inte godkänt med särskrivningar, men jag tycker mig inte se det allt för ofta i reklamer, men så kollar jag inte heller på reklam särskilt ofta.
TV-program från staterna är knappast ett problem då vi sällan läser engelsk text i dem.
Kanske beror det på att det i svenskan "uppfinns" ord hela tiden för att beskriva saker (potatisskalare), och då tycker man att det är två separata ord, och därför skrivs de inte som ett ord. Isf beror det väl på undermålig utbildning.
Jag upplever dock vare sig särskrivning eller stavfel som ett större problem. Dock undergrävs en hel del trovärdighet om man stavar fel och ägnar sig åt särskrivningar.

Edit: Folk hann skriva lite innan jag fick iväg mitt.
Stavfel har vi ägnat åt oss så länge vi skrivit. Speciellt bland vanligare ord, som också ändrats hur de stavas i takt med att vi ändrat hur vi talar.

Inaktiv

Jag tycker man får ha överseende med särskrivningar när det gäller skyltar och dylikt. Ofta vill man dela långa ord på två rader och ett bindestreck kan vara, rent utsagt, rätt fult.

Inaktiv

Värsta felskrivningen jag har sett är när det stog "pissa" istället för "pizza".

Medlem
Skrivet av Blomkruka:

*******
Advokat
Byrå
*******

Det där är dock inte särskrivning utan felaktig avskrivning och görs allt som oftast av designskäl, tyvärr.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

jag gillar "make up store" här i västerås.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

Jag stör mig mer på särskrivningar från privatpersoner än från reklamer eller skyltar. Där är det väldigt ofta särskrivet eller felaktigt avskrivet på grund av designen. och stavfel på ett förum stör jag mig inte speciellt mycket på, jag sitter själv inte och kontrolläser min egen text. även om jag sår ett eget stavfel orkar jag oftast inte rätt till det.
däremot tycker jag det är fruktansvärt störigt när folk skriver utan punkt och kommatecken, speciellt i längre texter utan något styckeindelning.
och ville jag skriva korrekt svenska skulle jag säkerligen hålla mig till stavaratt.nu eller nått liknande.

Medlem

mmm ja vet, blir gaalen när folk stavar fel och sätter ! och . , på fel ställen osv...
fasen, kan knappt sova när det är nån som skriver ett stort fel.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

mmm ja vet, blir gaalen när folk stavar fel och sätter ! och . , på fel ställen osv...
fasen, kan knappt sova när det är nån som skriver ett stort fel.

:heart: mm det är hårt Ice


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

JB
Medlem

finns det nån annan ketchup än tomatketchup? gurkketchup? hehe chilliketchup kanske, men det är ju ändå tomat i. lol

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Blomkruka:

Jag litar inte allt för mycket på en advokatbyrå där advokaterna inte fick godkännt i Svenska.


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv
Skrivet av dosman:
Skrivet av reset2:

Jävla töntar. Stavfel? SO WHAT?!?!?! :roll: (finns ej tyvärr).

dfdvjsdhvdhd svhbkdvsab hkvsdabkhdsvhkasdv ahkdvsh dshdsfhvhd

vem bryr sig om nån förstår vad jag säger

Blir inte direkt enklare för folk som inte är så bra på svenska än, typ nyinflyttade och barn.

Barn och nyinflyttade kan bli bättre på att tänka kritiskt, typ: "Hår Frisör" är ju stavat fel, en särskrivning, så de som äger stället måste vara dumma i huvudet. Eller, Advokat Byro (glöm det där med designen här är det andra bullar), igen en särskrivning, betyder att advokater kanske inte är så bra på att vara advokater. Alltså anlitar man inte dom när lilla *** har rånat guldsmedsaffären.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Tycker tvärtom. Jag anser att somliga är lite övernitiska när det gäller att kritisera särskrivningar. Gå och vara förbannad på en... skylt? Seriöst.

Inaktiv

OP: Håller med men tycker knappt det förtjänar ett foruminlägg. men du kanske har språkvård närma ditt hjärta.

Medlem

Stavfel o dyl har jag inga större problem med så länge jag förstår vad personen ifråga menar.

Dock så tycker jag det är värre när folk börjar använda irc språk i vardagslivet.

Ex.
lol, noob etc

Det tyder bara på dåliga språkresurser enligt mig.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Blomkrukan - Om du skall klaga på svenskens språkbruk så se till att inte göra fel själv, för din egen skull...

Skrivet av Notumforce:

Dock så tycker jag det är värre när folk börjar använda irc språk i vardagslivet.

Ex.
lol, noob etc

Det tyder bara på dåliga språkresurser enligt mig.

Jag håller inte med riktigt. Det beror lite på vem som säger det och när. Lol, noob, omfg, ffs osv är ju snarare tecken på att man kan

än någon som inte använder dessa ord.

Jag tycker dock att rätt svordomar, på rätt ställe, vid rätt tillfälle berikar vårt språk också.

Själv använder jag "omfg" ofta - det går att stöna fram utan att alla kärringar på jobbet hajar vad man menar. På min dörr står det "Ingen reklam, ffs!" då killen som delar ut reklam glömmer eller skiter i min skylt.
..bara för att nämna några exempel...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Ok ett undantag kan vara skyltar och tröjor men inte när man pratat det känns lite b.

Men det är jag det

Bra svordomar på svenska är

-Dra dit pepparn växer
-Dra mig baklänges och sätt mig på ett tåg till kiruna.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag är mest orolig över de nya "slangorden". Guzz, Tjobre, osv gör knappast utvecklingen av det svenska språket bättre.

Om några år är vi tillbaka på samma kommunikationsnivå som neanderthalarna.

Inaktiv
Skrivet av Chief Red Cloud:

Jag är mest orolig över de nya "slangorden". Guzz, Tjobre, osv gör knappast utvecklingen av det svenska språket bättre.

Nya slangord? Guzz har väl ändå funnits bra längre i språket än samtliga internetord?

Medlem

Vad är guzz?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Vad är guzz?

resultatet av en misslyckad integrationspolitik

[http://sv.wikipedia.org/wiki/Shobresvenska]


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Ni skulle bara veta hur många av våra vardagliga "jättesvenska" ord som kommit hit med invandrare. Det är bla så ett språk förblir levande, det är inte fråga om någon regresion, det är en utveckling av språket.

I jönköping har vi massa exempel på ord som är tagna från invandrare sedan länge tillbaka i tiden... några exempel är:

Bella - ramla
Tjabon - killen
Blischa - luras (stavning?)
devon - Grabben, karlen...
Skiron - Polisen
Klysingar - Nycklar
Nascha - springa (stavning?)

Detta är ord som används flitigt och förstås av de flesta... Eftersom jag studerat på annan ord har jag lärt mig den hårda vägen att man inte förstår dessa och andra liknande ord i övriga sverige.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

123
Skriv svar