När ska vi svenskar lära oss?

Medlem

"Ironiska fel?! :)"

beror på vilka du menade Castor.. Särskrivningarna var alla ironiska... Om jag har stavat något fel så "shame on me". Jag är inte din svensklärare!

All hail åt Zarkov för övrigt

Medlem

När jag var i Sälen i vintras stod Vattenfall och gjorde
reklam. Det var två stora flaggor på varsin sida om
"Vattenfallhuset", där det stod: VATTENFAL

Fin felstavning


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Palla klaga. Språk är till för att man ska förstå varandra. Säger en person någonting och den andre förstår vad han menar. Är språket helt godkänt, det är det språket är till för, förståelse. Sen om det står fel spelar inte någon som helst roll för fem öre.

Kanske för folk som har förlite att göra och sitter o letar upp sånt skit, men men..


signatur

Jäh..

Inaktiv

Jag slår vad om att jag är bättre än er alla här på att stava!

Medlem

Nelinho: Var bara så god och sluta upp med din tråkiga attityd.
Detta gäller inte bara detta inlägg, utan i andra trådar jag sett dig posta i. Du kommer inte långt här på FZ eller i verkliga livet med att vara sådan.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Youtube-proffs
Skrivet av Budolicious:

Nelinho: Var bara så god och sluta upp med din tråkiga attityd.
Detta gäller inte bara detta inlägg, utan i andra trådar jag sett dig posta i. Du kommer inte långt här på FZ eller i verkliga livet med att vara sådan.

Uhm FEL? Såg du inte att han hade skrivit att ha nva populärast i skolan eller? Han har redan kommit långt i verkliga livet ffs


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Zarkow:

Notera att jag skrev 'främst' att det tas in [när man saknar egna direkt beskrivande ord].

Visst, jag höll ju med... främst... visst.

Skrivet av Zarkow:

Ang 'tjej':
Svenskt uppslagsord
tjej tjejen tjejer subst.
flicka, kvinna (vardagligt)

Precis vad jag menar. Helsvenskt ord som kommer från invandrarslang precis som "guzz".

Skrivet av Zarkow:

Engelsk översättning
girl

eum... resten är nog riktat åt någon annan.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

hmm men romani det är väl ziegenar språk, och dom har ju funnits i sverige sen vet inte när.
Tycker inte man kan klassa dom som invandrare, även om deras folkslag som samerna är en minoritet.

Nu kan jag ha fel men hade för mig det iaf.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

hmm men romani det är väl ziegenar språk, och dom har ju funnits i sverige sen vet inte när.
Tycker inte man kan klassa dom som invandrare, även om deras folkslag som samerna är en minoritet.

Nu kan jag ha fel men hade för mig det iaf.

Jag förstår vad du menar och även om du har rätt i att de inte är eller skall klassas som invadrare så har de ju ett eget språk som de "förmodligen" inte hittat på i sverige. Utländska influenser...

Jag kanske skall skjuta in om jag inte gjort det tidigare att jag tycker "rinkebysvenska" om jag får kalla den den låter FÖR bedrövlig - Jag tror bara inte att svenska språket är illa ute för vi tar in lite utländska uttryck ibland. Själv välkommnar jag alla, "anglofieringar" av alla ord.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av UnderTakeR:

Palla klaga. Språk är till för att man ska förstå varandra. Säger en person någonting och den andre förstår vad han menar. Är språket helt godkänt, det är det språket är till för, förståelse. Sen om det står fel spelar inte någon som helst roll för fem öre.

Kanske för folk som har förlite att göra och sitter o letar upp sånt skit, men men..

"Är språket helt godkänt så förstår man"
Jovisst, är båda infödda kanske de förstår varandra. Men om grammatiken är obefintlig och vartannat ord är slang så är det nog väldigt svårt för en som studerat "skolspråk" att förstå vad du vill ha fram.

Sedan är det förstås stor skillnad mellan skrift- och talspråk.

Medlem
Skrivet av UnderTakeR:

Palla klaga. Språk är till för att man ska förstå varandra. Säger en person någonting och den andre förstår vad han menar. Är språket helt godkänt, det är det språket är till för, förståelse. Sen om det står fel spelar inte någon som helst roll för fem öre.

Kanske för folk som har förlite att göra och sitter o letar upp sånt skit, men men..

Din uppfattning.

Min uppfattning:
Språk är inte bara något man har för att förstå varandra. Språket kan även symbolisera makt och dylikt. Det finns många olika sätt att använda olika språk. Du kan prata "arbetarsvenska" "förortssvenska" osv. Om du som ett stort företag använder dig av ordet "guss"/"guzz" i ett pressmeddelande om tjejkläder eller liknande så ger du inte något bra intryck.
Seriösa företag bör använda sig av ett seriöst språk.
På forum kan man väl prata lite hur som have men en del (bland annat jag) anser att det är störande med folk som inte kan stava eller använda sammansatta ord på rätt sätt.

Nu skrev jag för seriöst igen

Medlem
Skrivet av Blomkruka:

... Det finns många olika sätt att använda olika språk. Du kan prata "arbetarsvenska" "förortssvenska" osv. Om du som ett stort företag använder dig av ordet "guss"/"guzz" i ett pressmeddelande om tjejkläder eller liknande så ger du inte något bra intryck.
Seriösa företag bör använda sig av ett seriöst språk.
På forum kan man väl prata lite hur som have men en del (bland annat jag) anser att det är störande med folk som inte kan stava eller använda sammansatta ord på rätt sätt.

Nu skrev jag för seriöst igen

Jag tycker inte alls att det var "för seriöst". Du poängterade för övrigt ungefär samma sak som jag gjorde i första inlägget på sidan två i denna tråden

Det handlar mer om att bli förstådd. Att man framstår som seriös och ger ett (någorlunda) bildat intryck gör att den som läser det man skrev både lyssnar och tänker igenom det man skrev på ett annat sätt. En som särskriver och använder av slang och alla möjliga förkortningar hit och dit brukar jag inte ens bry mig om. Synd för mig? Nej, det är synd för dom.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

....

Tack

123
Skriv svar