Bra sökmotor?

Inaktiv
Bra sökmotor?

Jag vill inte använda google längre, dom censurerar bara för att man bor i Kina, plus massa andra oegentligheter fast på affärs och copyright områden vilket jag inte bryr mig om personligen mer än att allt det får mig att inte gilla deras sätt och metoder.
Undrar om det finns nåt bra alternativ.
Dom här är alldeles för bloatiga/fula/sega eller samarbetar med google eller designade av nån som knappt html så dom är uteslutna:
yahoo
askjeeves
hotbot
altavista
msn
looksmart
lycos
gigablast
ask/teoma
aol
infoseek
excite
webcrawler
planetsearch

Medlem

jaha du, inte mycket kvar bland de stora sökmotorerna. Kanske går att googla efter andra sökmotorer? Jag vet att det motsätter ditt syfte men kan inte tänka mig något annat.

Vet inte riktigt hur google fungerar i olika länder men kam du inte byta från Kinas google till den engelska?

Inaktiv

Det jag gillar mest med google förutom att man hittar det man ska är väl att den inte har hela skärmen full med reklam, men jag kan nog inte hjälpa dig om du har uteslutigt dom du skrev, förstår inte varför du bojkottar dom allra bästa

Medlem

du bor i kina?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Du kan ju fråga dig det här: vad är bäst för kinesernas utveckling mot ett friare samhälle - att de har tillgång till den enorma informationen Google erbjuder (minus censurerade grejer), eller att de inte har tillgång till Google alls? Dessutom är Google den enda sökmotorn som faktiskt informerar kinesiska användare när sökresultat filtrerats bort.

Inaktiv
Skrivet av Svenpa:

Vet inte riktigt hur google fungerar i olika länder men kam du inte byta från Kinas google till den engelska?

Det spelar ingen roll om han kommer åt engelska google eller inte då den kinesiska regeringen ändå filtrerar trafik. Det som tas bort av google tas garanterat även bort av regeringen.

Inaktiv
Skrivet av andman:

Du kan ju fråga dig det här: vad är bäst för kinesernas utveckling mot ett friare samhälle - att de har tillgång till den enorma informationen Google erbjuder (minus censurerade grejer), eller att de inte har tillgång till Google alls? Dessutom är Google den enda sökmotorn som faktiskt informerar kinesiska användare när sökresultat filtrerats bort.

Hur kan Kina gå mot ett friare samhälle om ingen regimkritisk information är fri? Att kineserna kan surfa efter recept och sportnyheter skapar väl inte demokrati eller stöd för mänskliga rättigheter?

Men du har rätt i att det är bra att Google till skillnad från Microsoft, Yahoo och Skype åtminstonde talar om när censuren träder i kraft.

Inaktiv
Skrivet av Natas:
Skrivet av andman:

Du kan ju fråga dig det här: vad är bäst för kinesernas utveckling mot ett friare samhälle - att de har tillgång till den enorma informationen Google erbjuder (minus censurerade grejer), eller att de inte har tillgång till Google alls? Dessutom är Google den enda sökmotorn som faktiskt informerar kinesiska användare när sökresultat filtrerats bort.

Hur kan Kina gå mot ett friare samhälle om ingen regimkritisk information är fri? Att kineserna kan surfa efter recept och sportnyheter skapar väl inte demokrati eller stöd för mänskliga rättigheter?

Men du har rätt i att det är bra att Google till skillnad från Microsoft, Yahoo och Skype åtminstonde talar om när censuren träder i kraft.

Tillgången till internet överhuvudtaget är ett steg i rätt riktning för Kina. Kanske låter hårt men med tanke på hur Kina varit historiskt så ska kineserna vara glada att de ens kan söka på internet

Medlem

Har någon annan märkt av att det på senare tid saknas sökresultat på google? Märks oftast vid bildsökning.
Märkte det också idag då jag letade efter bilder på en "spas 12". Från sida tio och och några sidor längre fram är det tomt.
Har även testat söka med IE för att se om det bara var firefox fått spel, men resultatet blev detsamma.
Vad kan det bero på?

Medlem

Du kan ju skriva in slumpmässiga url'er i addresfältet.
Då stödjer du nog inte något dumt


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

Ok tack för all hjälp!. btw: Näh, jag är inte kines eller bor där. Hej Då!. btw2 Om det var i Sverige dom började censurera då skulle det nog vara annat ljud i skällan!?, med Bodström springandes lös vet man ju aldrig.

MFC
Medlem
Skrivet av Orbek:

Ok tack för all hjälp!. btw: Näh, jag är inte kines eller bor där. Hej Då!. btw2 Om det var i Sverige dom började censurera då skulle det nog vara annat ljud i skällan!?, med Bodström springandes lös vet man ju aldrig.

började?
Mig veteligen förekommer det redan censur. Man får ju inte skriva vissa ord och uttryck. Man har rätt att tycka vad man vill men tycker man för mycket om vissa saker så blir man straffad. Finns fler saker jag kan nämna som gör att man rynkar på pannan och även ni känner till dessa.

Men visst, jämfört med Kina har vi det bra ställt.

Vad gäller sökmotorer så är det nobelt att försöka bojkotta Google, tyvärr skiljer sig de andra inte nämnvärt mycket vad gäller moral. Förvänta dig ingen moral från dessa tjänster eftersom alla är lika stora rövhål. Google råkade bara bli så stora så dom inte längre behöver bry sig längre.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Orbek:

Ok tack för all hjälp!. btw: Näh, jag är inte kines eller bor där. Hej Då!. btw2 Om det var i Sverige dom började censurera då skulle det nog vara annat ljud i skällan!?, med Bodström springandes lös vet man ju aldrig.

om jag bojkottade allt som jag störde mig på i andra länder, så det ennda jag skulle kunna göra då är att sitta mitt ute på en äng och dricka vatten ifrån en å.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av jimmi:

Tillgången till internet överhuvudtaget är ett steg i rätt riktning för Kina. Kanske låter hårt men med tanke på hur Kina varit historiskt så ska kineserna vara glada att de ens kan söka på internet

Det där är fortfarande bara en åsikt och inget argument. Kan du ge något konkret exempel på hur ett begränsat internet har ökat intresset för demokrati och mänskliga rättigheter i landet?

Medlem

tillgången till information _är_ vägen till frihet.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ett argumen för varför Internet leder mot demokrati är att en av grundpelarna i demokrati är firtt informationsflöde. Kina har inte helt fritt informationsflöde, men friare nu än tidigare. Att Kinas regering plockar bort information om demokrati, rättigheter mm, är bara en del av vad demokratin innebär. Själva utnyttjandet av internet är en demokratisk process. Folk publicerar sina tankegångar (bloggar), får tillgång till fler tidningar. o s v, o s v. Även om innehållet i sig inte är demokratiskt utformat, så kvarstår det att det finns en större frihet i informationsinhämtandet än det fanns innan internet.
Ett annat är att Kinas ledande parti (pun) anser att internet är en ekonomisk nödvändighet, men samtidigt ett hot met deras ställning, vilket visar att iaf Kinas regering tror att det är ett steg mot demokrati.
Ett tredje är att många städer/byar, precis som i Sverige, offentliggör information om ekonomi o s v på internet. Att underlätta för medborgarna att ta del av information är också ett steg mot demokrati.
Det är ju därmed inte sagt att Internet sätter Kina på frälsningsvagnen mot Demokrati, men det är ändå ett öppnare Kina än tidigare.

Medlem

(bra skrivet Karmalicious)

Natas: ingen har nämnt att internet skulle vara en mänsklig rättighet, så att lägga till det i din fråga var ju... ett bra försök hehe

sammanfattning: när information flödar fritt från alla håll och kanter och inte bara kommer ut från landets styrande regering/kommunister så ökar invånarnas kunskap, information och därmed frihet (inte menat fysiskt).


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av omega|werzion:

(bra skrivet Karmalicious)

Natas: ingen har nämnt att internet skulle vara en mänsklig rättighet, så att lägga till det i din fråga var ju... ett bra försök hehe

sammanfattning: när information flödar fritt från alla håll och kanter och inte bara kommer ut från landets styrande regering/kommunister så ökar invånarnas kunskap, information och därmed frihet (inte menat fysiskt).

1. Läs om mitt inlägg. Jag hävdade aldrig att Internet skulle vara en mänsklig rättighet, jag frågade bara hur den del av Internet Kineserna får ta del av ökar intresse för (demokrati och) mänskliga rättigheter.

2. Tänk dig följande scenario. Jag bygger en gigantisk databas med all världens matrecept. Sedan bygger jag ett nätverk i Nordkorea så att alla Nordkoreas invånare får obegränsad tillgång till min databas. Jag ger dom även möjlighet att chatta om mat, men om andra ämnen än mat diskuteras så filtreras det bort (plus lite till för att vara på den säkra sidan). Det du (och många andra) ständigt hävdar är att fri information ökar "kunskap, information och frihet". Jag kan gå med på att mitt nätverk i Nordkorea kommer att öka användarnas kunskap och information om matlagning, men jag hävdar bestämt att deras frihet fortfarande står på ruta ett. Från egen erfarenhet har jag samma intryck om det Internet Kineserna får ta del av. Det ökar deras kunskap om mat, teknologi, språk, o.s.v., men eftersom deras informationsflöde inte är fritt, det är strängt kontrollerat av den Kinesiska myndigheten så finns det inga förutsättningar för att intresset för demokrati eller mänskliga rättigheter har ökat efter att de fick tillgång till Internet.

Min poäng är att Google, Microsoft, Skype och resten av våra kära storföretag hade ett guldläge att sätta press på den Kinesiska regeringen och skapa ett fritt Internet, även för Kineserna. Men dom tog hellre chansen att kamma hem storkovan och skapade ett Internet som än mer är begränsat att sprida information om demokrati. Dessa företag går kommunistpartiets ärenden och de bör kritiseras för det.

Medlem

men ska företag lägga i sig andras länders politik?
enligt mig, nej.
därimot kan man vägra att sälja sina tjänster/produkter i det landet.


signatur

R.I.P The_maxx

MFC
Medlem
Skrivet av IceMan:

men ska företag lägga i sig andras länders politik?
enligt mig, nej.
därimot kan man vägra att sälja sina tjänster/produkter i det landet.

ganska nobelt men det kommer aldrig att hända..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Tänk om ni haft oturen att födas i Kina? eller om det varit som i Kina i Sverige? solidariteten är låg här märker man. Har hittat en bra sida nu iaf, http://clusty.com/ inte så snygg vid första anblick kanske men den aeger.

Inaktiv
Skrivet av Orbek:

Tänk om ni haft oturen att födas i Kina?

Akta dina ord. Min flickvän är född och uppvuxen i Kina. Hon är väl medveten om hennes regerings metoder att blockera väl utvalda delar av internet, men hon skulle ALDRIG välja att byta liv med t.ex. någon född i Sverige. Innan du uttalar dig om vilken "otur" det är att vara född i Kina (eller vilket land som helst) så tycker jag att du ska åka dit och prata lite med folk där och se hur folk lever sina liv.

Medlem

Detta var det löjligaste ever! Använder det inte pga att det är censur i kina? Dom vill vöäll finnas överallt men för att få finnas i kina så måste dom censurera?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Lite ot kanske, men detta är en speglad version av google (speglad som i spegelvänd) som tydligen används rätt flitigt i Kina då resultaten inte blir censuerade.
http://elgoog.rb-hosting.de/index.cgi

1
Skriv svar