Inget Take-Two för EA

Robot
Inaktiv
Inget Take-Two för EA

Nu håller vi oss lugna ett tag EA.

Inaktiv

Bra. För stora företag med oligopol/monopol på en marknad är dåligt för oss konsumenter eftersom det leder till mindre konkurrans och sämre spel.

Tror ni att lågkonjunkturen kan ha påverkat deras beslut?

Medlem

phew skönt! Leave britney alone!

Medlem

Fan va bra gjort av Take-Two Interactive


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Medlem
Skrivet av dosman:

Bra. För stora företag med oligopol/monopol på en marknad är dåligt för oss konsumenter eftersom det leder till mindre konkurrans och sämre spel.

Stämmer det verkligen? T.ex. läste i nya Level att Square Enix nu släpper fler nyskapande/annorlunda spel när de är ohotat störst på jRPG-fronten. Innan när de konkurrerade med varandra så var de tvungna släppa spel de visste folk vill ha, annars skulle alla bara köpa konkurrentens spel, men nu när de gått samman så kan de satsa mer på att testa nya saker och om det inte tilltalar spelare så köper de bara något annat spel av samma företag.

Tror det kan stämma in bra på hela spelbranchen; Kolla bara hur många mindre spelföretag som läggs ner för att släpper 1 spel som inte säljer bra. Flagship Studios är ett bra exempel. Hellgate: London lockade inte många köpare = bye bye Flagship. Små företag har inte råd att floppa, knappast lite större företag heller nu idag när det kostar så mycket pengar att utveckla spel. GTA4 antas ha kostat runt 100 miljoner DOLLAR att göra, MÅNGA företag skulle gå i konkurs om ett spel som kostade så mycket inte skulle sälja bra.
Spel som gamla Shenmue som var väldigt nyskapande kostade runt 70 miljoner dollar nästan 10 år sen att göra, men sålde inte tillräckligt bra för att de skulle vilja avsluta serien.
Ska man satsa såna summor på ETT spel så underlättar det väldigt att veta att om det inte säljer jättebra så klarar sig företaget ändå med hjälp av andra intäkter.

Visst är monopol dåligt i många fall, men det kan vara en fördel ibland också. Vete fan om ett större EA skulle vara bra eller dåligt heller, men kan tänka mig att det skulle ha både för- och nackdelar. Ett stort företag som är utgivare för 100tals olika spel blir inte så lidande om några av de inte säljer så bra, de har råd att ta risken, medans mindre måste oftast satsa på sånt de vet kommer sälja bra.
Men mindre har nog oftare viljan att vilja göra något annorlunda, medans de stora blir mer styrda av chefer högt upp som inte har nån koll på nånting förutom pengaflödet.
Vilket som är bäst vete fan, det ultimata vore en bautastor snorrik företag som bara öser ner pengar över alla utvecklare med vettigare ideer.

Medlem

Bra att uppköpet misslyckades. Med EA vid rodret hade rockstar tvingats "anpassa" sina spel till att bli mindre stötande. EA vill sälja spel till alla och om vissa grupper hade börjat gnälla och hota med bojkott kan man ge sig tusan på att EA hade censurerat rockstars spel för att blidka dessa grupper så de obehindrat kan fortsätta sälja disneyspel och annan skit till bekymrade eller frireligösa föräldrar.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Medlem

Ja #Dead Space är så himla barnanpassat så jag mår illa!


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Medlem

Bra, då slipper vi SecuROM i GTAIV

Medlem

EA borde styckas upp och säljas i små bitar.


signatur

Meep!

Skrivet av Phobo:

EA borde styckas upp och säljas i små bitar.

Amen!


signatur
Medlem
Medlem

Sluta snacka om hur mycket ni vet om uppköp och monopol! Det räcker nu.

Medlem

Trist att EA inte kunde köpa dom, så man hade fått se lite mer cashflow(ännu bättre spel) i Take Two.

Medlem
Skrivet av Velfolt:

Sluta snacka om hur mycket ni vet om uppköp och monopol! Det räcker nu.

ok?

tycker det är skönt att dom kan ge upp ialla fall. det har hållt på länge nu och T2 har inte varit intresserade.

problemet med EA är fortfarande att företaget är för stort med dåliga krav på deras utvecklare.
folk som inte spelar eller ens ser spelen bestämmer för mycket om dom.

ta bara halo, som var ett bra spel. bungie utvecklade och blev uppköpta av EA, sen gjorde dom 2 spel till, var dom lika bra?
nu kommer det ett strategi spel i halo form med.
bungies kontrakt gick ut och dom vill inte ha att göra med EA länge så inget förnyat kontrakt.

BF2 serien. liknande där. bf42 var bra. bf2 var ok, men inte allt dom lovat. kunde vara mycket bättre. buggar som folk kännt till från start.

nu har dom annonserat att det finns 5 bf titlar på gång. kul kanske är första tanken, men är det bra?

hoppas dice blir EA fri, just det, dom blev helt uppköpta efter att EA tagit sig in via aktievägen och fick bestämmande rätt. undrar var dom bestämde som tvingade dice till att till slut sälja. som T2 var inte dom heller intresserade från början. vad fick dom att ändra sin syn tro?

har inget imot att företag blir stora. men det har nog aldrig funnits nån riktig passion bakom EA. det är sånt dom tvingas köpa in eftersom dom saknar det. hoppas bara naturen får sin gång och den gamla draken dör ut eller förnyar sig.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Velfolt:

Sluta snacka om hur mycket ni vet om uppköp och monopol! Det räcker nu.

ok?

tycker det är skönt att dom kan ge upp ialla fall. det har hållt på länge nu och T2 har inte varit intresserade.

problemet med EA är fortfarande att företaget är för stort med dåliga krav på deras utvecklare.
folk som inte spelar eller ens ser spelen bestämmer för mycket om dom.

ta bara halo, som var ett bra spel. bungie utvecklade och blev uppköpta av EA, sen gjorde dom 2 spel till, var dom lika bra?
nu kommer det ett strategi spel i halo form med.
bungies kontrakt gick ut och dom vill inte ha att göra med EA länge så inget förnyat kontrakt.

BF2 serien. liknande där. bf42 var bra. bf2 var ok, men inte allt dom lovat. kunde vara mycket bättre. buggar som folk kännt till från start.

nu har dom annonserat att det finns 5 bf titlar på gång. kul kanske är första tanken, men är det bra?

hoppas dice blir EA fri, just det, dom blev helt uppköpta efter att EA tagit sig in via aktievägen och fick bestämmande rätt. undrar var dom bestämde som tvingade dice till att till slut sälja. som T2 var inte dom heller intresserade från början. vad fick dom att ändra sin syn tro?

har inget imot att företag blir stora. men det har nog aldrig funnits nån riktig passion bakom EA. det är sånt dom tvingas köpa in eftersom dom saknar det. hoppas bara naturen får sin gång och den gamla draken dör ut eller förnyar sig.

Det är ju smärtsamt uppenbart att du inte har en aning om vad du pratar om. Bungie ägs t ex inte av EA, och har aldrig ens haft nån sammankoppling med EA. Dem ägs av Microsoft. Resten orkar jag inte ens kommentera på.

Medlem

skönt att take2 nobbade ea

nu kan vi få bra spel även i framtiden


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

underbara nyhter TACK!!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Offtopic:
Ojdå TruB visste inte att Bungie har blivit köpt av EA
Någon var tydligen på fyllan ser jag. Som Perequin skriver så har Bungie aldrig ens varit sammankoppling med EA inte ens närheten. Och det där Halo strategi spel du menar så är det Ensemble Studios som har hand om det, och kommer tydligen att läggas ner efter Halo Wars är avslutad.

Ontopic:
Äntligen slut på tjatande. Hurra för Take-Two!

Inaktiv

Take 2, tack för det!

Finns så mkt som kan gå fel när EA försöker få monopol på spelvärlden.

cmd
Medlem

Tänk lite innan ni skrattar för mycket:
Hoppas i alla här inser att den droppen Take 2's aktier/värde) gjort på 30 minuter, -27%,
kan få allvarliga konsekvenser utav en möjlig finansiering utav GTA 5. Särskilt när GTA 4 inte nådde upp till deras beräknade förväntningar.


signatur

Lead Gameplay Designer @ Digital Illusion CE
-- Alla mina inlägg är privata och har inget med min arbetsgivare att göra --

Medlem

Tja aktien gick ju upp som fan när EA ville köpa Take 2 såå igentligen är det så att den bara rasar ner till det värde den ska ha igentligen. Plus, marknanden mår inte så bra i USA just nu heller.

Antikvitet

Det var då ett jävla EA-bashande, lugna ner ett ett par hekto.

I början på förra året tillträdde nya EA-chefen John Riccitello och nu börjar ändringarna synas. Spel som Dead Space hade aldrig blivit av hos gamla EA, Riccitello verkar ha en rätt sund syn på spelutveckling.

Läs till exempel den här intervjun med honom:
http://www.gamesindustry.biz/articles/riccitiello-we-were-tor...


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Det har du ju rätt i, det går åtminstone mot rätt riktning för EA. Jag hoppas mycket på Dead Space.


signatur
Inaktiv
Skrivet av mongi:

Ja #Dead Space är så himla barnanpassat så jag mår illa!

haha ord! påminner om My First Pony :\

Medlem

Good 1 - Evil 0

det var som fan.

Inaktiv
Skrivet av John:

Det var då ett jävla EA-bashande, lugna ner ett ett par hekto.

I början på förra året tillträdde nya EA-chefen John Riccitello och nu börjar ändringarna synas. Spel som Dead Space hade aldrig blivit av hos gamla EA, Riccitello verkar ha en rätt sund syn på spelutveckling.

Läs till exempel den här intervjun med honom:
http://www.gamesindustry.biz/articles/riccitiello-we-were-tor...

Vi inte bort Origin, Westwood och Bullfrog >:|

cmd
Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av John:

Det var då ett jävla EA-bashande, lugna ner ett ett par hekto.

I början på förra året tillträdde nya EA-chefen John Riccitello och nu börjar ändringarna synas. Spel som Dead Space hade aldrig blivit av hos gamla EA, Riccitello verkar ha en rätt sund syn på spelutveckling.

Läs till exempel den här intervjun med honom:
http://www.gamesindustry.biz/articles/riccitiello-we-were-tor...

Vi inte bort Origin, Westwood och Bullfrog >:|

Så om du skulle äga ett företag skulle du hellre låta delar utav det vara kvar i sin form som förlorar pengar än att distruberiera om värdet utav företag till andra delar där de kan tjäna pengar o göra bättre spel istället?

Förstår inte riktigt på mig alla som skriver utan att se sammanhanget längre än sin näsa..


signatur

Lead Gameplay Designer @ Digital Illusion CE
-- Alla mina inlägg är privata och har inget med min arbetsgivare att göra --

12
Skriv svar