Eve sammanför PC och konsol

Medlem
Eve sammanför PC och konsol

<i>Eve Online</i> - ett spel som har kallats för en onlineversion av <b>David Braben</b>s klassiska <i>Elite</i>, inte minst av mig. Men även om det <u>var</u> sant, så har <i>Eve</i> utvecklats och blivit något mycket större än så. Det isländska nisch-MMO:t är nämligen den enda spelarstyrda ekonomiska och politiska värld som existerar, och i stort sett fungerar utan ingripande från utvecklarna. Och nu verkar det som om skaparna av <i>Eve</i>, <b>CCP</b>, tänker göra det ingen annan riktigt har vågat: sammanföra konsolspelare och PC-spelare. Men inte på det sätt du tror. Enter <i>Dust 514</i>.

<i>Dust 514</i> är - förutom konsolexklusivt - rakt igenom ett actionspel sett från ett förstapersonsperspektiv, om än med en ständigt föränderlig onlinevärld i bakgrunden. Spelmekaniskt verkar det påminna nästan oanständigt mycket om <i>Battlefield 2142</i> (a k a <b>"det näst sämsta Battlefield-spelet"</b>), med gigantiska flygande baser som först måste befrias från sina sköldar och därefter skjutas ner. Det verkar däremot vara en intressantare och vackrare version av <i>Battlefield 2142</i>, inte minst för att man anar estetiken från <i>Eve Online</i>s hänförande rymdscener här. Givetvis finns ett system med erfarenhet, skills och olika vapenuppgraderingar också. Men det som ändå är intressantast är den handgripliga kopplingen till <i>Eve</i>.

Det handlar inte bara om en rent storymässig eller grafisk koppling. Nej, planen är att du som spelare i <i>Eve</i> kan hyra in legoknektar som slåss åt dig på en planet, och om de lyckas tar du och/eller din corporation över den. Från en annan spelarstyrd corporation förstås, eftersom praktiskt taget allt i Eve kontrolleras av spelarna. Detta nya spelelement länkas sedan till <i>Dust 514</i>, och spelare eller spelargrupper ansluter till striden och avgör den i realtid medan du väntar. Som storyelement är det här en genialisk förlängning av <i>Eve</i>s originella, spelarstyrda struktur. Många shooters saknar något att slåss om, en anledning att spela helt enkelt, och i <i>Dust 514</i> har du automatiskt en anledning att göra det. Om du lyckas vinner din uppdragsgivare en planet, och du får betalt!

Nu återstår bara att se hur kul <i>Dust 514</i> blir att spela. Men jag har det största förtroende för CCPs förmåga att skapa spelbara, vackra och originella spel. Därför väntar jag med spänning på mer nyheter om spelet, och under tiden läser jag artikeln i senaste <b>Edge</b> om och om igen.

Trailern på Youtube

En pressrelease från CCP

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Eve sammanför PC och konsol

Eve är ett sånt spel som jag önskade att jag hade tid, ork och pengar nog att spela. Det är ett fascinerande spel.

Frågan med Dust är hur stark kopplingen blir mellan folket på marken och de ett par mil ovanför. Kommer casualspelaren att bry sig om vad striden handlar om, för mig handlar fps om instant gratification.


signatur
Medlem

Men det coola här är ju att man kan få båda!

Medlem

Ser väldigt bra ut, men Eve kommer jag inte köra, samma skäl som spiken plus att jag har svårt för wow stilen med att peka klicka för attack. twitchbased rpgs är det som gäller.

mis
Medlem

synd att det inte var till pc


signatur

etqw?

Medlem

Shit, va korkat att göra det konsol-exklusivt.

Medlem

Jag tror nog att de har tänkt igenom det. Och enligt CCP-principen med en enda värld kan det ju inte vara både PC och konsol, om man inte lyckas få de två formaten att funka tillsammans på något sätt...

1
Skriv svar