Inaktiv
Klinkande?

Jag är inte så inne i gitarrmusik då jag mestadels lyssnar på trance. På sista tiden (mycket tackvare ett scrubs-maraton) så har jag dock fått upp öronen för lugna gitarrlåtar. Jag har inte så många exempel men Jeff Buckley - Halleluja är väl den jag vet om hittils. Det är alltså den typen jag letar efter, tack på förhand.

SCRUBS \o/


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv

Cash har väl en del bra "plånk-låtar", kan inte hans musik så bra men har lyssnat på en del, du kan ju testa lite.

Scrubs äger


signatur

Könssjukdomar är som Pokémon...man är inte tuff förrän man har dem alla.

Inaktiv

Oj ja, tänkte kanske något lite mer modernare men alla tips är välkomna.


signatur

When I'm not here, people die.

Medlem

Oh, vad många tillfällen jag fått att pracka på folk musik idag!

Glen Phillips studioalbum är helgay, men "naken" och live med enbart en akustisk gitarr blir han som förvandlad. Det finns massor av framträdanden att tanka gratis på archive.org, men de enda du egentligen behöver är den från 2005-08-30 och den från 2003-11-15.

Gillar du Jeff Buckley, kan jag garantera att du kommer att älska Elliott Smith. Kolla in hans album Either/Or, särskilt låtarna Between the Bars och Ballad of Big Nothing. Gratis live-material finns att tanka här, och jag tror att detta framträdande är av högst kvalité, men lyssna helst på studioalbumet först.

Det absolut bästa tipset jag kan ge är dock Neutral Milk Hotel (som jag just tipsade om i en annan tråd). Albumet In the Aeroplane Over the Sea är alldeles underbart magiskt och smiskar allt Elliott och Glen någonsin gjort


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv

Neutral Milk Hotel var preciiiiiiis vad jag letade efter, ska kolla in de andra också. Man tackar


signatur

When I'm not here, people die.

Medlem
Skrivet av Meller:

Neutral Milk Hotel var preciiiiiiis vad jag letade efter, ska kolla in de andra också. Man tackar

Trevligt. Berätta sen gärna vilka låtar du gillade bäst.

Här är förresten några till tips på akustiska "hittar" som varit populära i känsliga tv-serier och dylikt på senare tid (du har förmodligen hört de flesta, men det vore ju synd om du missat nån... ):

Tiger Lou - You Can't Say No to Me
Johnny Cash - Hurt
Djali Zwan - The Number of the Beast
Jose Gonzáles - Heartbeats
Muse - Unintended
Kent - På nära håll


signatur

Aj, dina ögon!

MFC
Medlem

Trodde det handlade om att SPELA gura.. nåja..

http://www.playback.nu


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Seethers nya unplugged album one cold night är sjukt bra the gift är mumma för en frusen själ

annars så finns ju tenacious d och stephen lynch (som kanske inte är helt lungna men fortfarande så jävla sköna )

Medlem

The City Ignites med 36 Crazyfists den överlägset bästa akustiska låten jag någonsin har hört.

Medlem

Annars är ju colin james hay som gör några sköna låtar till scrubs rätt okej


signatur

Nämen!

Medlem

Om du nu gillar gitarr..Kolla in de gamla, Claptons grejor med John Mayalls Bluesbreakers och Yardbirds är..fantastiskt.
Stanley Jordan om man kan digga lite jazz..
BB King för mera blues..
Steve Vais "Passion and Warfare" album..

Medlem
Skrivet av Artorius:

Seethers nya unplugged album one cold night är sjukt bra

Ja, jävlarns! Tack för tipset; det var mumma!


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

The Shins - New slang borde du ju isåfall gilla, den är med i ett Scrubsavsnitt.

Medlem
Skrivet av noaxark:

Oh, vad många tillfällen jag fått att pracka på folk musik idag!

Glen Phillips studioalbum är helgay, men "naken" och live med enbart en akustisk gitarr blir han som förvandlad. Det finns massor av framträdanden att tanka gratis på archive.org, men de enda du egentligen behöver är den från 2005-08-30 och den från 2003-11-15.

Gillar du Jeff Buckley, kan jag garantera att du kommer att älska Elliott Smith. Kolla in hans album Either/Or, särskilt låtarna Between the Bars och Ballad of Big Nothing. Gratis live-material finns att tanka här, och jag tror att detta framträdande är av högst kvalité, men lyssna helst på studioalbumet först.

Det absolut bästa tipset jag kan ge är dock Neutral Milk Hotel (som jag just tipsade om i en annan tråd). Albumet In the Aeroplane Over the Sea är alldeles underbart magiskt och smiskar allt Elliott och Glen någonsin gjort

Jag eum... köpte... den där NMH-skivan men det går nästan inte lyssna på den pga att basen är distad så det låter förjävligt. Skall det vara så? Låter ju kanon annars!:)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Förutom ovan nämnda Elliott Smith och Jeff Buckley kan jag rekommendera Nick Drake, Leonard Cohen innan han hamnade i synthträsket på 80-talet (det var f.ö. han som skrev Hallelujah), Damien Rice, Josh Ritter, eller kanske Syd Barrett (RIP) för något lite mer udda.. Det finns väldigt många i kategorin unga deppiga män med gitarr och de flesta är skitdåliga, men en del är bra och det där är nog en bra början.

The Decemberists jämförs/jämfördes ofta med Neutral Milk Hotel; gillar allt de släppt men det är nog bäst att börja med första albumet, Castaways & Cutouts.

Senaste veckan har jag snöat in på Phil Ochs, en amerikansk protestsångare (tänk Bob Dylan innan han blev elektrisk). Livealbumet "There and now, live in Vancouver 1968" är gruvligt bra, bara han och gitarr. (och apropå Dylan: kolla in Bootleg series vol. 6 eller 7! )

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag eum... köpte... den där NMH-skivan men det går nästan inte lyssna på den pga att basen är distad så det låter förjävligt. Skall det vara så? Låter ju kanon annars!:)

Hm... asså, NMH är lite utav ett lo-fi/noise/fuzz/whatever-band, så en viss distortion kan man vänta sig. Men den jag kan höra finner jag högst behaglig och mjuk. Kanske är det så att du har fått en dålig...eum...cd?


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv

Drar upp denna 4 dagar gamla tråd för att tacka alla som bidragit med lite musik till lilla mig


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av noaxark:
Skrivet av CastorFiber:

Jag eum... köpte... den där NMH-skivan men det går nästan inte lyssna på den pga att basen är distad så det låter förjävligt. Skall det vara så? Låter ju kanon annars!:)

Hm... asså, NMH är lite utav ett lo-fi/noise/fuzz/whatever-band, så en viss distortion kan man vänta sig. Men den jag kan höra finner jag högst behaglig och mjuk. Kanske är det så att du har fått en dålig...eum...cd?

Hehe, lo-fi/fuzz/yell-in-a-bucket/soap-on-a-string-band är lixom mina favvo.
Jag... eum bytte mot ett annat ex och det var mycket bättre - tack för ett bra tips även om det inte var riktat till mig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Hehe, lo-fi/fuzz/yell-in-a-bucket/soap-on-a-string-band är lixom mina favvo.
Jag... eum bytte mot ett annat ex och det var mycket bättre - tack för ett bra tips även om det inte var riktat till mig.

Nemas problemas. Om jag fick bestämma skulle alla lyssna på samma musik som jag ^^

Skrivet av andman:

The Decemberists jämförs/jämfördes ofta med Neutral Milk Hotel; gillar allt de släppt men det är nog bäst att börja med första albumet, Castaways & Cutouts.

Ah! Allt som liknar NMH uppskattas. Mer?


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

bob dylan: the times they are a-changin (lat nummer 8-when the ship comes in ger mig gashud varje gang. pa ett bra satt.)
MTV unplugged: basta versionen av varldens vackraste lat (lat nummer 6-desolation row) samt lat nummer 12-with god on our side. lika aktuell text som om den var skriven i gar (den ar ocksa med pa the times they are... fast jag gillar utforandet pa MTV battre.)
Johnny cash - live at folsom. grymt skon platta, inspelad pa falsom prison.
Nirvana - unplugged in new york
tom waits: raspigaste rosten nagonsin, swordfish trombones ar tokigt bra.

1
Skriv svar