Svenskar i Libanon

Medlem
Svenskar i Libanon

Jag blir vansinnig när jag läser om detta om att "svenskar" vill bli hämtade från Libanon. För det första verkar det bara vara invandrare som är där - om det nu är så bra att man kan ta semester i hemlandet kan man väl åka hem igen? Att börja skrika om att man vill bli hämtad, matad och bortskämd på andra sätt gör mig vansinnig. Hoppas någon av våra politiker har modet att låta dem ta sig hem själva.

:evil:


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

[edit -plockade bort ett ord som beskriver vad jag tycker om ditt resonemang som kanske kan uppfattas som personangrepp]

du vet att det pagar ett krig dar?

och vad spelar det for roll om du ar svensk i forsta, andra eller femhundrafjarde generationen? samma rattigheter for alla....

jag antar att du var lika sur da sverige fixade hem svenskar efter tsunamin?

Medlem
Skrivet av lave:

[edit -plockade bort ett ord som beskriver vad jag tycker om ditt resonemang som kanske kan uppfattas som personangrepp]

du vet att det pagar ett krig dar?

och vad spelar det for roll om du ar svensk i forsta, andra eller femhundrafjarde generationen? samma rattigheter for alla....

jag antar att du var lika sur da sverige fixade hem svenskar efter tsunamin?

Jag hann precis se vad du kallade mig.

Det spelar givetvis ingen roll vilken sorts svensk man är, att det skall vara lika för alla är väl självklart. Jag kan förstå av mitt eget inlägg att det verkar gälla bara invandrade svenskar men så är det inte... Sverige daltar sönder sig själv.

Ja, jag var nästan lika förbannad i tsunamins efterspel då jag tyckte att folk gick till överdrift i vad svenska staten skulle stå för. Kolla gärna tidigare foruminlägg om du inte tror mig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

ok, da var det inte lika dumt som jag trodde fran borjan.

men iallafall. svenskar ar fast i en stad som ar under konstant bombning. flygplatsen? sprangd. alla vagar ut? bombade PLUS att man utsatter sig for risken att bli skjuten av den invaderande armen respektive gerillan i landet om man ger sig ut pa egen hand.

det ar en rattighet du har som medborgare att ditt land tar hand om saker du inte kan fixa sjalv (evakuering fran krigszon/katastrofzon exempelvis!).

du betalar ju trots allt skatt for det har skyddet....

Medlem

Kolla igen exakt vilka rättigheter du har när du är i en krigszon dom är mindre än du tror.

Har man semester på en ort som ligger i farozon och gjort dom senaste 50åren minst sagt.

Så bör man veta redan från början hur och vad man ska göra om det kniper till.

Detta ansvar är det inte regeringen som har.

Sen kan man givetvis tycka att vissa saker kunde skötas bättre, men det är ju faktiskt en krigs zon och det är lika överjävligt oavsett vilket land du kommer ifrån och är fast där.

Har givetvis sympati för dom som är fast där, kan inte vara lätt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Med risk för att reta upp ngn;

Om man får för sig att åka till ett land som ligger i krig eller riskerar att hamna i krig inom snar framtid (vilket i princip nästan alla länder där nere är, med extra hög risk för länderna runt Israel) så vet man vad man ger sig in i och vet att det finns en risk att bli dödad.

Tsunamin kunde man inte förutse, men kriget har varit överhängande en längre tid. Vad jag säger är _inte_ att de inte skall få hjälp - klart att de skall. Men sluta klaga och skrika efter UD, som om det är UDs uppgift att rycka in så fort ngn stackars semesterfirare hamnar i klistret.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@Notumforce:
Var kollar jag vilka rattigheter jag har som medborgare i Sverige? Jag trodde att evakuering fran katastrofomrade var en, men jag kan ha fel.

Israel isolerade effektivt Beirut pa mindre an tre dagar. Beirut ar for ovrigt en flashig, modern storstad (eller VAR iallafall innan den bombades till smulor -IGEN) utanfor den direkta farozonen for krig. (sodra libanon ar en annan femma, dar har Hizbolla storre kontroll, och stod bland lokalbefolkningen).
Inte ens invanare i Libanon trodde att detta kunde handa -och sa snabbt! Sa nog var det overasskande alltid...

@conthox: nej, jag tycker inte att UD ska overdriva med att hjalp folk. snabb och effektiv evakuering fran problemzoner ar dock inte overdrivet. i princip alla lander med medborgare i libanon fixade nagon sorts evakuering. jag klagar inte, och gnaller inte. jag bara konstaterar att det inte ar mer an ratt att fa den har typen av hjalp. (och tycker att UD har skott sig bra i det har fallet -sa vitt jag vet!)

Medlem

hoppas folket får vård när dom kommer hit igen då, för jag vill inte ha folk som börjar dra vapen överallt så fort det börjar bli lite irriterad stämning som hände där nere.

Medlem

Kan hända varsom helst när folk blir lite iriterad så inget unikt där.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

nope, men ändå ska det vara follow up och vård om folk behöver det varit i krigszoner. Som med svenska soldater och vad människor SKULLE ha fått när dom kom hit under 90 talet.

Medlem

tycker det är helt fel att gnälla att saker inte händer nog "snabbt"
men nog fan ska vi få ut dom är ifrån men börja inte skrika om ineffektivitet och skit. har inte orkat hänga med i nyheterna dom senaste dagarna men det har väll gått ganska bra med evaukeringen av dom drabbade?
samma sak med tsunami circusen, det tog vad, 2 dagar? kanske har fel men tror inte nån dog pga av dom inte kom hem nog snabbt till sverige


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem

kan bara säga:
men för i helvete....

vill du vara med i krig? det är det säkert många som "vill" när de sover sött i sina hästen sängar.
ja man ska ju inte skrika att man vill bli hämtad hem. man kan ju istället hyra en buss och köra igenom hela mellanöstern och riskera att bli sprängd/hängd/kidnappad/you name it.

mm.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av ScarFace:

kan bara säga:
men för i helvete....

vill du vara med i krig? det är det säkert många som "vill" när de sover sött i sina hästen sängar.
ja man ska ju inte skrika att man vill bli hämtad hem. man kan ju istället hyra en buss och köra igenom hela mellanöstern och riskera att bli sprängd/hängd/kidnappad/you name it.

mm.

Var det bara jag som såg reportaget på svt där en svensklibanes intervjuades? : "Jag vill inte åka med den där kalla bananbåten hem." "Det luktar äckligt" etc...

Hallå eller? Vad väljer man, att resa hem såfort som möjligt för att undvika att bli dödad i ett krig, eller stannar kvar för att undvika mat i ett dygn, flugor och bananer på båten? Idiot säger jag, något grövre ord tänker jag ej yttra.

Medlem

ja det var ganska idiotiskt sagt när hans folk samtidigt dör i samma stad. men kan väl endå inte vara så många som tänker så.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Var det bara jag som såg reportaget på svt där en svensklibanes intervjuades? : "Jag vill inte åka med den där kalla bananbåten hem." "Det luktar äckligt" etc...

Hallå eller? Vad väljer man, att resa hem såfort som möjligt för att undvika att bli dödad i ett krig, eller stannar kvar för att undvika mat i ett dygn, flugor och bananer på båten? Idiot säger jag, något grövre ord tänker jag ej yttra.

Jag håller med, snacka om att låta som en bunt överklassfjollor. Jag åker hellre med en stinkande pråm och kommer hem än att ligga och stinka själv i en krater.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Var det bara jag som såg reportaget på svt där en svensklibanes intervjuades? : "Jag vill inte åka med den där kalla bananbåten hem." "Det luktar äckligt" etc...

Hallå eller? Vad väljer man, att resa hem såfort som möjligt för att undvika att bli dödad i ett krig, eller stannar kvar för att undvika mat i ett dygn, flugor och bananer på båten? Idiot säger jag, något grövre ord tänker jag ej yttra.

Precis sån skit som fick mig att bli förbannad. "Jag skall ha" mentaliteten får mig att se svart. Ett jävla daltande är vad det är. Skärpning!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Jag skulle vilja se hur ni reagerade på att få er tiotusenkronorssemester saboterad av ett krig. Legat sömnlös och rädd i flera dygn på grund av bomber, explosioner, ambulans- och brandkårssirener och jetflygplan som spränger ljudvallen så att rutorna går sönder och det ringer i öronen. Ni skulle nog alla bli jävligt griniga. Vissa låter den ilskan och grinigheten gå ut över t.ex. transportlösningen, och media är inte sena att vidareförmedla dessa enstaka personers åsikter eftersom det gör att de kan spinna vidare på den lösnummerssäljande och tittarsiffrorhöjande tsunamihetsen från i våras och förra året (då en utrikesminister avgick bl.a.).

Medlem
Skrivet av Namron:

Jag skulle vilja se hur ni reagerade på att få er tiotusenkronorssemester saboterad av ett krig. Legat sömnlös och rädd i flera dygn på grund av bomber, explosioner, ambulans- och brandkårssirener och jetflygplan som spränger ljudvallen så att rutorna går sönder och det ringer i öronen. Ni skulle nog alla bli jävligt griniga. Vissa låter den ilskan och grinigheten gå ut över t.ex. transportlösningen, och media är inte sena att vidareförmedla dessa enstaka personers åsikter eftersom det gör att de kan spinna vidare på den lösnummerssäljande och tittarsiffrorhöjande tsunamihetsen från i våras och förra året (då en utrikesminister avgick bl.a.).

Som sagt tidigare:

1) Dom som åker till ett högriskland vet med sig vilka risker det finns. Precis som att åka till ett land som ofta drabbas av jordbävningar, tornados, orkande och annan "skit" som naturen kan frambringa.

2) Om jag var i en situation där det fanns en fara för mitt liv, skulle jag fokusera på att komma hem med mitt liv i behåll. Om ni reagerar annorlunda så ok, det får ni stå för och det är klart att olika människort reagerar på olika sätt.

Jag tycker det bara är en sån knepig mental inställning att hela tiden skrika åt en som sträcker fram en hjälpande hand.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Det verkar ju vara lätt att kritisera folk som kommer från ett annat land som har släktingar kvar där.. Sen när det verkar lungt så åker dom dit för att hälsa på sina släktingar kanske sin mamma, pappa etc men så utbryter ett krig mitt i allt.. för det första så tror jag att det är en hel del utav dom som åkt tillbaka dom har flytt i första taget från libanon etc så dom har ju redan tidigare (eller så kanske deras föräldrar har men dom lär iallafall ha berättat hur dom tig sig till sverige) tagit sig till Sverige eller något annat land som dom vänt sig till.. Och nu när dom _är_ svenska medborgare så ska dom fly igen från ett land dom redan lämnat eftersig och ni sitter här och säger att dom är kräsna.. Fan kolla på svergies rättsystem innan ni börjar klaga på att vi "slänger" pengar i sjön eller vad det nu är ni klagar över.. tydligen så värderar ni väll pengar före liv..


signatur

Rail or Die

Medlem
Skrivet av Lappis:

... Fan kolla på svergies rättsystem innan ni börjar klaga på att vi "slänger" pengar i sjön eller vad det nu är ni klagar över.. tydligen så värderar ni väll pengar före liv..

Nej, vi har inte sagt att det är att slänga pengarna i sjön när dom får hjälp ut ur landet. Det är de andra sakerna runt omkring som är fel.

Nej, vi (iaf inte jag) värderar inte pengar framför människoliv - men som sagt, det är allt annat daltande med dem som gör en arg.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Klart vi ska hjälpa dom, inte deras fel ju att det bli krig. Och så vill väll UD göra bättre i från sig en sist, hehe.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av Lappis:

Fan kolla på svergies rättsystem innan ni börjar klaga på att vi "slänger" pengar i sjön eller vad det nu är ni klagar över.. tydligen så värderar ni väll pengar före liv..

Vad har vårt rättsystem med saken att göra? Det är ingen som har pratat om att kasta pengar i sjön vad jag sett - jag ifrågasätter vad man skall kunna kräva som svensk i utlandet.

Svenska medier pratar bara om dessa svenskar i libanon - det är inte deras hem som blir bombade, de är inte måltavlorna. Glöm bort svenskarna därnere och fokusera på de som behöver uppmärksamhet. ...Inte svenske osama som vill hem till sin mamma, inte ahmed som inte kan sova för bomberna låter för mycket.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Lappis:

Fan kolla på svergies rättsystem innan ni börjar klaga på att vi "slänger" pengar i sjön eller vad det nu är ni klagar över.. tydligen så värderar ni väll pengar före liv..

Vad har vårt rättsystem med saken att göra? Det är ingen som har pratat om att kasta pengar i sjön vad jag sett - jag ifrågasätter vad man skall kunna kräva som svensk i utlandet.

Svenska medier pratar bara om dessa svenskar i libanon - det är inte deras hem som blir bombade, de är inte måltavlorna. Glöm bort svenskarna därnere och fokusera på de som behöver uppmärksamhet. ...Inte svenske osama som vill hem till sin mamma, inte ahmed som inte kan sova för bomberna låter för mycket.

Du skrev: "Att börja skrika om att man vill bli hämtad, matad och bortskämd på andra sätt gör mig vansinnig. Hoppas någon av våra politiker har modet att låta dem ta sig hem själva."

Min fråga till dig: Är det gratis att bli hämtad & matad? Ifall det hadde varit gratis så hadde det ju världen redan levt i en Utopi.. men icket.. Men ok, vi säger att du åkte till Libanon.. Det blir krig och du samt säkert 100000 andra människor vill ta sig ifrån staden.. Ska du då trolla fram en transport eller hadde du planerat på att stanna kvar i staden? Sen kanske du blir hungrig.. tror du att befolkningen fortfarande arbetar på som om att inget hänt? Jag undrar ifall du inte hadde skrikit.. som en flicka?

Sen har Svenska medier alltid upplyst om vad som hänt med en svensk eller flera svenskar först eftersom det förmodligen är det som ligger i vårat största intresse... Ifall du kanske hadde en kompis som åkt till libanon och du inte fick tag i honom.. skulle inte du vilja ta reda på hur våra svenskar tar sig hem istället för hur det går för den stackars 18-årige soldaten som blev kidnappad?

Det jag menade med rättsystemet var det att vi svenska befolkningen får betala för rättegångar som Hagamannens t.ex.


signatur

Rail or Die

Medlem

jag har en kompis som är kvar i libanon. vi har inte hört ett ord från han sen han åkte. för 3 veckor sen, han skulle besöka sin släkt... vart i Libanon vet jag inte.. men hoppas bara att han kommer tillbaks oskadd..

Och Castorfiber, du äcklar mej så grovt, att jag inte riktigt hittar någon beskrivning på det. Du är riktigt ond om du tycker så som du skrivit. och hoppas personligen något olyckligt händer dej.. Äckel..

p.s det märks att du är främlingsfientlig..

Medlem
Skrivet av ghoül:

p.s det märks att du är främlingsfientlig..

Lika så är typ 70% av den gamla generationen här i sverige så är du förvånad? Dock vad jag än personligen tycker om invändrings politiken i sverige så hoppas jag dom kommer hem i någorlunda bra skick och får den vård och check upp dom behöver när de kommer hem.

1
Skriv svar