Erat största misstag kopplat till en dator?!?!?

Inaktiv
Erat största misstag kopplat till en dator?!?!?

Vilket är erat största misstag vid en dator?
Själv har man ju lyckats borra hål i ett moderkort

Medlem

Jag bajsade på mitt grafikkort

Medlem

Lämnade i elkabeln i vad som verkade som århundrades åskstorm :(. Poff lät det. Men bara nätagget och närverkskortet dog dock, lite tur i oturen.


signatur

Videomupp

Medlem

På den gamla goda tiden när coaxialkabel användes skulle jag o en polare spela duke3d över nätverk. Hans farsa har alltid varit lite av en it-guru och har alltid hjälp till med både det ena o det andra när det kommer till datorer och han var alltid den vi ringde när saker inte fungerade som det skulle. Till historien hör att han bor ~2 mil ifrån mig, det var alltså en bit att åka och han hade vid tidigare tillfällen gjort resan ~23 gånger för att komma ut o fixa datorerna när vi inte klarade av det själva. Denna gång trasslade det som alla andra gånger men vi gav oss fan på att klara det själva. Vi testade _allt_ vi kunde komma på och fick till slut ge upp, ringa polarens farsa nån gång vid 23.30 tiden på kvällen så att han fick komma ut o hjälpa oss. Det första han gör är att öppna burken och konstatera att vi hade mosat i nätverkskortet av modell ISA helt snett. Halva kortet satt utanför sloten och kortet var helt böjt. Hur vi lyckades med det funderar jag på än idag, men det är utan tvekan det grymmaste missen jag har gjort..


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Inaktiv

Har aldrig tabbat mig så något gått sönder. Mer att jag glömt kopplat ström till grafikkortet och sedan gått runt och svurit i en timme när jag inte förstått varför skiten inte startar.

En polare gjorde dock något helt sanslöst. Tidigare så hade jag och en annan snubbe hjälpt honom med att montera ihop sin dator. Men en gång fick han för sig att han skulle göra det själv när han skulle byta chassi.
På något jäkla vänster lyckades han trycka in sitt grafikkort (agp) i en pci port, vilket naturligtvis dödade grafikkortet. Men inte nog med det. Han monterade också kylaren helt åt helsike fel. Jag hade samma kombination av kylare och fläkt som han hade och jag minns att fläkten var Deltas värsting. Alla som haft en sådan bör veta vilket jäkla snurr det är i den.
Hur som helst. När han skulle montera fläkten på kylaren gjorde han nåt helt galet. Jag minns inte om han struntade i att sätta dit fläktkitet eller om han helt enkelt böjde till nåt. Det slutade iaf med att fläkten gick mot kylaren och började tugga bort små aluminiumbitar vilket ledde till kortslutning på moderkortet.

Medlem

Formaterat om datorn och glömt göra backup på porren :(.
Nämen, inga stora missar här. Dock så stängde dem ner vårat bredband en gång när jag och två polare hade lan med anledningen att vi "Hackade oss in på olika system" Glhf säger jag, jag kan inte några språk, har typ aldrig ens försökt göra intrång i ett annat system och vet knappast hur man gör. Vi överklagade och dem var tvungna att ge tillbaka internet.

Medlem

jobbigaste var när man hade vic64 och man skulle göra en tror jag hårdreset med gem på en kontakt på baksidan, var en liten special.

och man tryckte på fel kontakt o hela kitet poffade till

Fick man åka in o laga det hela.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag satte mig vid datorn och började spela:(, tro på fan om jag inte sitter där än!

Annars är det största misstaget att jag kopplade in skärmen på det inbyggda grafikkortet och inte det nyinköpta vilket resulterade i att skärmen förblev svart.
Det inbyggda var "bortkopplatt" för att inte störa det nya.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Vet en kompis som satt på lan och kopplade in kompis skärm till sin dator så han skulle slippa dra med sin egen. Problemet var att en idiot till "datatekniker" som han kallade sig, hade höjt hz frekvensen utan att sagt till min kompis. Resultatet blev ett grillat grafikkort. Sen fick min kompis skäll för att hans farsas kompis (datateknikern) hade ställt in hz antalet. Jag tror han blev grinig då


signatur

Videomupp

Medlem

Har haft problem med grafikkorten till vår kommunhyrda dator sedan vi fick den. Det första jag gjorde när vi fick den var att installera alla drivrutiner vi hade på de medföljande skivorna, men ett problem som funnits med sedan början och inte kopplat till drivrutinerna gjorde att vi fick skicka in den på lagning. De bytte grafikkort och jag tänkte inte på att drivrutinerna försvann, så när jag spelade spel förut hörde jag ett pip i högtalarna innan datorn sjönk ihop...

En annan gång skulle jag installera om windows och när det var klart upptäckte jag till min stora förvåning att det fanns två olika versioner av XP Home Edition...jag hade således glömt avinstallera det gamla windows.

Inaktiv

mitt största misstag jag kopplade in på min dator var dreamhack 2001 tror jag. Den blev aldrig riktigt efter det.

Medlem

Jag tror att det var efter att jag hade fått hjälp med att rensa datorn på damm invändigt i fläktar och liknande (Ja, faktiskt ).
Efter att ha kopplat in alla sladdar från tangentbord, mus m.m. och skulle sätta på datorn igen, så hände inget alls! Jag fattade inget och blev asförbannad och svor över det en bra stund innan jag ropade på brorsan och frågade väldigt specifikt:
"Varför funkar inte datorn för?!" varpå brorsan helt seriöst svarar lungt:
"Har du satt på strömmen?"......
Först blev jag sur för det och fortsatte vara arg, men till slut tänkte jag att det inte kunde skada att kolla... och klart som attan att man inte knäppt på strömbrytaren på el-agregatet...
Det var bara lite pinsamt...

Skrivet av IronHide:

Jag satte mig vid datorn och började spela:(, tro på fan om jag inte sitter där än!

Det var den andra dumma saken jag gjorde...


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Inaktiv

gjorde fyrflätor av nätaggets sladdar mitt i natten och var lite vimsig. trots att jag dubbelkollat allt lyckades jag få en felvänd kontakt, vilket kostade en dvdbrännare. det sista den brände var chipen. >_<

jävla tur att det inte var en hårddisk...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

När min familj hade våran första dator för ca 11 år sedan fick jag en gång snilleblixten att rensa bort imo onödiga filer för att få mer utrymme på hårddisken. Tjoff rök 90% av Windows viktiga systemfiler, trots ihärdiga varningar som kom fram när jag försökte sätta dem i papperskorgen. Det var bara att installera om hela skiten.

Så här i efterhand förstår jag inte hur Windows ens kunde tillåta en att ta bort filerna, trots varningar Nå, sedan dess kan jag inte minnas ha krånglat till något.

Inaktiv
Skrivet av peak_performance:

När min familj hade våran första dator för ca 11 år sedan fick jag en gång snilleblixten att rensa bort imo onödiga filer för att få mer utrymme på hårddisken. Tjoff rök 90% av Windows viktiga systemfiler, trots ihärdiga varningar som kom fram när jag försökte sätta dem i papperskorgen. Det var bara att installera om hela skiten.

Så här i efterhand förstår jag inte hur Windows ens kunde tillåta en att ta bort filerna, trots varningar Nå, sedan dess kan jag inte minnas ha krånglat till något.

Haha jag gjorde exakt samma sak, jag blev förvånad när datorn inte ville starta sen :/


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv
Skrivet av peak_performance:

När min familj hade våran första dator för ca 11 år sedan fick jag en gång snilleblixten att rensa bort imo onödiga filer för att få mer utrymme på hårddisken. Tjoff rök 90% av Windows viktiga systemfiler, trots ihärdiga varningar som kom fram när jag försökte sätta dem i papperskorgen. Det var bara att installera om hela skiten.

Så här i efterhand förstår jag inte hur Windows ens kunde tillåta en att ta bort filerna, trots varningar Nå, sedan dess kan jag inte minnas ha krånglat till något.

Smart drag, men knappast någonting ovanligt!

Jag kommer ihåg att jag gjorde nästan samma sak med min första dator för att få plats med mer spel. Som tur var så kraschade inte(?) min dator då, konstigt nog.


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Flakmonkey

Köpte nytt moderkort, cpu, minne, etc ... 2500+ var det iirc... iaf så satte jag ihop det, men satte på cpukylaren lite fel, så den cpun gick åt helvete... var bara att åka in till mycom och köpa en ny cpu den uppdateringen blev betydligt dyrare än planerat

Medlem

Jag har också gjort det där med att inte sätta i strömkabeln i grafikkortet för att sen frenetiskt prova allt utom att slå på skärmen där grafikkortet snällt påpekade att strömkabeln inte var isatt.

Värsta panikgrejen var när jag inte fattade att det satt en plastbit över kylpastan på min nya processorkylare till min nya athlon 800 MHz för en massa år sen. Startar datorn.. Det LUKTAR BRÄNNT!!?!?! IIIH!! Men det gick bra, plasten brann bort och kylflänsen kom tillräckligt nära.. Visserligen var processorn alltid sådär 90-95 grader tills jag köpte ny kylare, men den verkade trivas med det.

URK
Medlem

hade 2 hårddiskar i datorn. och skulle lägga in windows igen för att slippa all skräp man har samllat på sig. på något konstugvis så hade min packup hdd fått namnat C istället för C hdden så man formaterar C så som man brukar. när det hade kommit till 3 % så upptäcker man misstaget.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Lät farsan köpa en pentium?


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Har aldrig tabbat mig så något gått sönder. Mer att jag glömt kopplat ström till grafikkortet och sedan gått runt och svurit i en timme när jag inte förstått varför skiten inte startar.

jag cyklade till och med tillbaks till affären och frågade vad som var fel. fick den där tryckande nervösa känslan i bröstet när dom sa vad ja skulle göra...pinsamt.

sen har jag skruvat fast moderkortet med skruvar(som inte skulle vara där) mellan chassit och kortet vilket orsakade kortslutning. men efter att jag tog bort dom funkade det mirakulöst igen.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Största missen måste ha varit när jag satt kl 3 på natten och skulle formatera windows-partitionen som hade totalhavererat. Det jävliga var att partitionerna hade fått en annan enhetsbeteckning (fråga inte hur eller varför för jag har ingen aning) iom att jag körde fdisk och trött som jag var så råkade jag formatera fel partition och blev av med allt jag absolut INTE fick bli av med.

Nu snackar vi ett 2 månaders arbete på min hemsida, ett antal påbörjade låtar som skulle varit med på min kommande skiva (som dessvärre inte sett dagens ljus ännu) och en massa annat. Ett riktigt jävla klantarsle som inte gjort backup på grejerna tidigare men man lär sig av sina misstag... eller så förblir man en idiot.

8)

Medlem

Den endra grova missen jag gjort var när man kom hem på natten lite lagom förfriskad och fick för sig att man absolut skulle spela lite snes på emulator innan man gick och lade mig, dock så var datorn rätt nymonterad så Usb'erna på chassit var inte inkopplade och gamepad skulle man ju självklart ha. Så öppnade upp datorn och tryckte in kontakterna på MoBo't, men till min stora förvåning så började nätagget blixtra när jag satte på datorn, garvade mest åt det då och gick sedan och la mig. När jag vaknade upp dagen efter var det hela inte lika undehållande, visade sig att jag satt i kontakerna på fel håll. Dock så var det bara nätagget som smällde så det blev inte så farligt ändå.

Medlem

var på LAN och när ja skulle hem drog ja ur koax kabeln eller va de hette fel så nätet bröts. en polare satt å spela EM kval i QII... blev inte populär :F


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Medlem

Efter att min diskettstation gått sönder under mina studentdagar så skulle jag köpa en ny i den lokala datorbutiken - jag lyckades hitta en riktigt billig variant som hade fyra "anslutningspiggar" men inte plastbiten som visar hur kontakten skall sitta... givetvis satte jag den på fel håll och när jag startade datorn sade det P O F F och det började brinna. Elden slocknade nästan direkt med datorn var inte så snygg plus att någonting på modekortet dog så varje gång man stängde av strömmen tappade BIOS all info om processorhastighet, minnestimings, klocka, datum osv... helt wacko.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Geforce 4 MX, det största skämtet till grafikkort NÅGONSIN. Har bara köpt ATI sen dess, Nvidia har noll förtroende kvar.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

haft sönder ett par datorer av okända anledningar... värsta var dock polarens dator som började brinna... jag skyller dock på att den var rysk och han varit inne och petat runt med en dammsugare innan...

Inaktiv

Jag köpte en ny processor och ett nytt moderkort från mycom för ca 1-2 år sedan och när jag monterade in prylarna i burken så flyttade jag inte distancerna som sitter på undersidan utav moderkortet.. jag hadde ingen anning om att något sånt var så viktigt :S men även fast datorn typ hackade sig fram på drygt 10 fps och alla möjliga fel hände inne i windows så pajjade inget på moderkortet eller några delar som var inkopplade i moderkortet.. tja jag hadde välldigt tur enligt han i kassan på mycom 8)


signatur

Rail or Die

Medlem

Dreamhack vinter 05. hade lånat en tft-skärm av min kusin, orkade inte släpa med mig min egna, stora nämligen. Kopplar in allt osv, får ingen bild på skärmen. kontrollerar skärmsladd och grejer.
Bootar säkerligen 30 gånger. kollar skärmladden igen, bootar säkert lika många gånger till. kollar skärmsladden ytterligare en gång och ser att den sitter lite på sniskan. Startar igen, wolla!
Synd bara att min dator inte tyckte om att bli felavstängd så många gånger, den var helt mjaek. Så det vart bara en gammal hederlig formatering som gällde


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Vi har sånt där telefonabonnemang via bredbandsnätet, och därför ett litet telemodem under min dator kopplat till routern. Jag satt och spelade en gång när den stora röda lampan på ovansidan började lysa, vilket ofrånkomligen resulterade i att jag fick panik. Det enda jag kunde komma ihåg var att den där lampan betydde något, och eftersom den är röd antog jag att det inte var bra.

Hursomhelst så började jag dra ur strömkablar och sånt där, vilket betydde att lampan började blinka istället för att lysa. När jag dragit ur alla kablar slutade det lysa och jag satte i sladdarna igen var allt som vanligt... trodde jag.

ända tills farsan kom in på mitt rum och berättade att samtalet plötsligt hade brutits och att telefonen var död. Då kom jag på att den röda lampan betyder att linjen är upptagen a.k.a någon lur ligger av.

Supporten sa att det bara var nån port som behövde startas om efter mitt lilla tilltag med sladdarna, och de gjorde det från sitt kontor, hur de nu lyckades med det.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

123
Skriv svar