Snart ansluten till Stadsnät \o/ (men har funderingar)

Medlem
Snart ansluten till Stadsnät \o/ (men har funderingar)

Ska bli skönt som fan med lite rejäl fart i kablaget som sitter i routern, har dock lite funderingar och är det nån som har svar på dessa funderingar så skriv gärna ner dem i kommentarsgrejjen.

Det är ett öppet stadsnät som fastigheten jag bor i är anslutet till, idag sitter man ju med fast telefoni (som knappt används), 8mbits ADSL ifrån Telia & IPTV.

Hur fan fungerar det med IP-Telefonin, vi säger att jag kör enbart Internets ifrån burken som sitter ute i hallen. Om man nu flyttar och lär ha ADSL igen (i en fastighet som inte är ansluten till stadsnätet) och inte har haft nån "fast" IP-telefoni tjänst via stadsnätet, får man lov att ta upp stora plånbken och skaffa ett helt nytt telefoniabbonemang för dyra slantar för att sen kunna få ADSL eller hur fan fungerar det ?

Ser till min förvåning att man via Telia's Bredband Fiberlan även kan få deras IPTV lösnig, något som "tanten" jag pratade med sa inte var möjligt (det gick bara om man körde ADSL enligt henne).

Har kvar mitt fasta teleabbonemang tills den 2 Januari så man han ju ändra sig om man nu ska ha kvar sitt gammla telefonnumer och portera över det till nån IP-telefoni lösning

Nån som sitter med fiber i nåt stadsnät och vet hur f-n det fungerar rent praktiskt med att ta flytta ett IP Telefoni abb och få det som ett vanligt "gammalt hederligt" abbonemang ?

#blogg


signatur
Medlem
Snart ansluten till Stadsnät \o/ (men har funderingar)

Flyttar du och skaffar en ny isp får du antagligen betala en engångsavgift/anslutningsavgift som de brukar ha, om de inte har kampanj så det är gratis. Brukar även vara avgift när du skaffar en leverantör via stadsnätet också.

Telia fiberlan är inte samma sak som telia stadsnät, fiberlan erbjuder triple play men har man det har telia ensamrätten på fibern eftersom de själva dragit den.

Medlem

Jo, men vad händer om man nu flyttar till ett ställe som inte är inkopplat på stadsnätet, då får jag ju börja med att skaffa ett nytt telefonabb för att sedan kunna få ADSL. Om jag nu har IP Telefonin så måste ju det räknas som ett fast abbonemang om man flyttar och vill ta med sig och ha ett telefonabb för att få ADSL (hoppas du förstår vad jag menar)

Telia kan jag inte ha längre och den fasta telefonin är inget jag egentligen vill ha, TV & Internets är dock nog ett måste

Fibern är dragen av Dala Energi som sedan kör med opennet.se på nåt vänster så man har ju valfrihet.

Jag hade dock nån bindningstid kvar på IPTV tjänsten ifrån Telia men i och med att allt gick att säga upp utan problem (enligt "tanten") när jag sa att jag skulle kunna välja Telia som leverantör när allt vart klart med stadsnätet så förväntar jag ju mig ingen massiv räkning (borde dock inte kunna bli så massiv iom att Telia fortfarande hade bra priser på sitt IPTV utbud när jag band mig)


signatur
1
Skriv svar