Diablo 3 är mer fart och mindre text, säger Blizzard
Mår illa bara man hör de typiska orbajseriet som "fast-paced combat", bara "epic storyline" som saknades...
Storyn btw, är ju hälften av ett rollspel. Tar man bort det så blir det inte mkt kvar. Hur kan _mindre_ text göra ett RPG _bättre_ ?
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Mindre text, mer dialog är väl bara bra för ett RPG eller? Att det är en talande dialog istället för textbaserad ser jag bara som ett steg i utvecklingen från 90-talet.
Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest
'never backing off'? låter som att det kommer att bli löjligt enkelt.. typ nått i stil med bf2 där vapnena är genomruttna för att alla ska kunna springa igenom värsta striderna och överleva och känna sig som hjältar..
bara att höra av ordet ''fast paced'' får mig att må illa,
dåligt iniativ av blizzard, men jag blir inte förvånad, diablo serien har alltid varit ett hack and slash spel jämnfört med riktiga RPG's
We realised there are some people who don't like story and they don't want alot of dialogue, säger Wilson i intervjun. We don't give them that. [...] If anything we look at the amount of text in Diablo 2 and go 'wow, those are long monologues, they're not very interesting
minns inte att Diablo 2 hade så låååånga monologer eller dialoger, och så måste jag erkänna att det var själva storyn som gjorde spelet intressant för mig, känns som dem gör spelet meningslöst om dem ska ta bort story byggandet
vaddå... diablo serien har aldrig varit om "never backing off" ... det var ju inte rakt på precis... det är ju finnessen om att cirkulera sina fiender och gå på och undvika. När han säger "never backing off" låter det som Katana sade som ett löjligt enkelt spel...
Annars när det resoneras kring "mindre text" är det nog, helt enkelt färre monologer och lite mer dialog. Fast själv fann jag monologerna i d1 och d2 hur sköna som helst, var som lite sagoberättande om varje del. Vilket är definitvt intressantar imo. istället för att ha dumma dialoger för att jag ska få reda på hur världen står till...
Jag vill gärna att Diablo 3 ska berätta MYCKET, hoppas inte på några billiga 10sek berättande per gång. Jag vill gärna ha en djup storyline, TitanQuest+ImmortalThrone var hyffsat bra på det, jag tycker iaf att TQ+IT är den värdiga klonen efter Diablo serien.
i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO
Värst vad korkade många verkar vara som helt har missat det faktum att Diablo aldrig någonsin varit ett renodlat RPG utan ett hack n' slash RPG med fokus på fart och action. Så vad är problemet?
Ja, det är ju verkligen urkorkat att göra väsen av sig när man är missnöjd med något. Tänk om det man är missnöjd med ändras? Tvi, hemska tanke!
Värst vad korkade många verkar vara som helt har missat det faktum att Diablo aldrig någonsin varit ett renodlat RPG utan ett hack n' slash RPG med fokus på fart och action. Så vad är problemet?
Ja, det är ju verkligen urkorkat att göra väsen av sig när man är missnöjd med något. Tänk om det man är missnöjd med ändras? Tvi, hemska tanke!
Det är ju missförstånd, diablo 2 var iaf "never back off" så fort man fick lite skills bakom sig, dom cirkuleringsmoment som fanns då det plötsligt blev svårt var oerhört irriterande, inte utmanande på rätt sätt.
Bra att dom kortar ner monologerna något och gör spelaren iaf _lite_ inblandad. Kanske går att föra fram storym genom nått annat än 5-6 dialoger totalt.
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
Tror folk missförstår vad de säger här nu - i tidigare intervjuer har Boyarsky (lead designer) vad jag minns pratat varmt om att det finns betydligt mycket MER fluff att tillgå i form av dialoger, bakgrund etc än tidigare, men de satsar starkt på att det fortfarande ska vara en valmöjlighet och inget de tvingar på spelaren. Som tidigare, fast utökat. Exempel (från [http://www.gamebanshee.com/interviews/diabloiii2.php] som har mer bra skit om hur de vill utöka storyelementen):
The main way we do this without interfering with the hack-and-slash gameplay is by making it opt-in -- if you don't care about the story, or if you?re replaying the game and have already seen the story elements, the game will still be fun, but if you do care about it, the story will bring a whole extra level of involvement to the game experience.
A central feature of this philosophy is making as few quests as possible mandatory, but having a wide variety of interesting side quests and random quests to play through if you want to. We are also doing a lot with scripted sequences and books that you can read in the game, but once again, you can completely avoid these things if they don't interest you.
Klagar folk förresten på att Diablo hypas med"fast paced combat"? Vill ni att det ska bli ett segt jäkla KotOR eller?
Edit: Många edits nu med fixar, men jag hittade i samma intervju nu detta som verkar rätt svart-vitt:
We're concentrating more on the story this time around, but not at the expense of the action. One of our main goals is to not force the story on the player -- it's there if the player wants it.
Boyarsky kan sin skit - han har på sin meritlista flera av de spel som har världens bäst uppbyggda storys och världar.
"Ja, vi tar storyn ur ett rollspel".
Bra grejer?
Okay, Diablo är kanske mer hack'n'slash med rollspelselement, men fortfarande. Hur mycket ska man "dumma ner" för att det ska passa Den Stora Massan?
helst så mycket att de slipper spela..
1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb