Spore upprör kristna *

Medlem
Skrivet av Grön:

Wow säger jag bara? Vilket känsligt ämne detta är för många kristna, jag tycker att det säger en del. Jag menar om man inte tolererar andra åsikter/fakta och dessutom försöker tysta/döma källorna så kan man inte vara säker på sin egen sak. Rätta mig om jag har fel: Vad är annars anledningen till denna cirkus?

Man får se det ur deras synvinkel. Fundamentalister tror generellt set att jävulen existerar och har inflytande över denna världen samt att helvetet är en verklig plats dit människor kan skickas efter döden. Så om man antar att detta är sant så ser man snabbt att det är väldigt viktigt att bekämpa det som korrumperar samhället och leder människor från Gud. Tänk dig själv att du vet att någon annan utan din hjälp kommer hamna i helvetet för all framtid. Är det inte då din moraliska plikt att göra vad du kan för att förhindra det?

Inaktiv
Skrivet av Lusen:
Skrivet av elak.:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av elak.:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av elak.:
Skrivet av hobbytyrant:

Antispore = fejk
Lite smårolig "hoax" ändå...

Och ändå skiter folk här på sig av upphetsning...

Ja men nu är det så att någon medvetet försökt att få människor att gå i taket. FZ brukar dessutom då och då ta upp konstigheter som rör kritik riktad mot spel och därför var det inte svårt för många att tro att sidan och påståendet var seriöst. För visst är scenariot sannolikt?

Jag tror att du missar min poäng - detta är en tråd där 99% av alla inlägg handlar om hur dumma och lättprovocerade kristna är. Jag vet inte vad jag ska dra för slutsatser av att ni spontant bräker ut ert hat som de får ni är men faktum är att det är en fejksida som bekräftar era fördomar och ni blev fruktansvärt provocerade av den. Kan det vara så pass att ni inte är ett dugg bättre än det ni kritiserar.

Jag står för min åsikt som är baserad på tidigare erfarenheter av vad kristna fanatiker hittar på. Så nej, det är inte fördomar vi talar om här utan de flesta såg detta som något som kristna fanatiker garanterat hade kunna få för sig att göra.

Men du, om du faktiskt läser vad jag skriver så säger jag aldrig att du är den enda som skiter på sig av upphetsning utan att i stort sett varenda rationell, kritiskt tänkande ateist på det här forumet svalde den här bluffartikeln med hull och hår och som en konsekvens av detta besudlade de insidan av sina underkläder av ren och skär agitation.

Om man sedan granskar uttalandena så finner man förbluffande exempel på slutledningsförmåga i stil med:

"De som gjorde sidan är dumma. De som gjorde sidan är kristna. Alla kristna är dumma."

"De kristna vill förbjuda en massa saker. Det är dumt att vilja förbjuda saker. Låt oss förbjuda de kristna."

"Jag hatar kristna. Kristna är dumma."

Sen efter lite mothugg så kryper exceptionella prov på tolerans fram:

"Ok då, alla kristna är inte dumma, det finns faktiskt kristna som tänker ungefär som mig. Kristna som tänker som mig är snälla, de andra bör vi dock förbjuda."

Men ok, jag antar att det är viktigt för ditt ego att vi fokuserar på just dig, så låt oss för en sekund ignorera faktumet att ni kollektivt sett beter er som efterblivna tvååringar. Du pratar om kristna fanatiker - vilka är dessa? Hur kommer det sig att "kristna fanatiker" lite obemärkt blir "kristna"? Märker du skillnaden? Märker du hur generaliseringen smyger sig in i argumentationen. DET min vän baseras på fördomar om något.

Att sidan är fejk stämmer inte.
Hur hade världen sett ut utan religon? Bättre tror faktiskt jag.
Jag vet att alla kristna inte är idioter, men tänk hur mycket skada religonen har gjort, civila personer har blivit hjärntvättade och många har dödats för att man inte har trott på "rätt" religon, vad har religonen gjort, nämn tio saker så kanske jag tänker om.
Om man fortfarande säger att religonen har gjort så mycket, så ska jag ge er ett exempel ( extremt, men bara för att nå fram )
Det är som att säga
" Hitler var bra, byggde motorvägar, hus och sänkte skatterna, han gjorde bara några dåliga saker några gånger"

Jag acepterar vad du tror, allah, budda, shiva, ganesh, mm. Men säg inte att religon har gjort så bra saker.

Ps. Här är en till fråga, vissa kristna försvarar sin tro med att
" men den här är flera hundra år gammal, medan ni kom på era påhitt bara för några år sedan"
Men tänk så här då: Om det är så dom resonerar, borde hinduismen stämma mer en er egen. Och om gud finns, är jag 70%procents säker på att vi tillber "fel" religon

Någon som missat sina Rick-roll-referenser?

Sen ska vi se: Du tror att världen hade varit bättre utan religion? Varför ska jag fästa någon uppmärksamhet vid vad du TROR, hela den här tråden går ju ut på att pissa på vad jag tror eftersom folk överreagerar på en humorsajt. Är det verkligen så jäkla svårt att se ironin i situationen? Och så kommer du och pratar om hjärntvätt. Det hela blir liksom bara bättre och bättre.

Medlem

USA måste va det sista kirstna landet (eller land o land, dom har ju inte ens samma lagar överallt) Europa la ju ner det där för ett bra tag sen


signatur

La la la lag!

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av skoeldpadda:

Jag protesterar mot bibel, den strider mot vetenskapliga värden.

Om du nu säger så där kan du ju beskriva hur vi kom till? Gud skapade jorden och oss på 6 dagar det tror iaf jag på.

http://www.evolutionsteori.se/kreationism_livetsuppkomst.asp
Detta läser man om i Biologi A under gymnasiet där det står i princip samma sak i skolböckerna, om ursoppan etc.

Sen tycker jag att folk slänger sig för mycket med ordet teori. En teori i vetenskapligt sammanhang är inte alls samma sak som när man säger "ahh jag tror jag har en teori" i vardagen. En teori inom vetenskapen är det bästa man kan få. Den funkar i alla lägen, väl bevisad och man kan testa teorin.

Medlem

Om man bevisar en teori så slutar den vara en teori och påbörjar sitt nya liv som faktum.

Edit: och antispore.com är fortfarande bara ett jävla skämt. För att citera vers 27 av den bibeltext dom använder sig av:

27. Never truly believe anything you read on the Internet. There will always be cases of Poe?s Law.

Edit2: om någon undrar så är detta definitionen av Poe's Law:

Poe's Law — Without a blatant display of humour, it is impossible to tell the difference between religious Fundamentalism and a parody thereof.


signatur
Medlem

omfg lol - Fubar!


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

[quote=lillhenke]

Skrivet av showerguy:
Skrivet av spoj4n:

allvarligt.. vem fan tror på adam och eva.. lägg ner skiten

Nejmen då kan du isåfall berätta hur hela världen kom till. Jag tror att vi blev skapade av Gud.

Du kan ju isåfall berätta vad vi människor är och vad vår planet är? Är vi en slags bakterie?

Sluta snacka skit om kristendomen och lär dig att folk har rätt att ytra sig. Tycker att Fz crew får hålla koll på denna tråd.

Jisses, här också.

Skapade av Gud?
Slags bakterie?

Världen menar du Univserum eller våran planet Jorden?

Jag kan berätta för dig att den inte skapades av någon herre som blåste lera i händerna på sju dagar.

Det finns så mycket litteratur som har många teorier med massvis med belägg till skillnad från något som skrevs ner av några skojare i bibeln.

I ditt fall om du vill ha förklaringen hur "världen" skapades, kan du googla på "Big Bang" och läsa fakta.

Ren fakta styrkt av bevis många gånger om, bland annat fotografiska bevis genom teleskop observationer som kan se många miljoner år tillbaka i tiden.

Hur vi kom till?
Googla på "primordial ooze", eller helt enkelt gå ner till närmsta bibliotek och läs på lite grann.

Vill inte fördömma dig personligen men det får mitt blod att koka när folk som helt enkelt inte förstår eller inte orkar förstå, bara väljer att tro på vad som står i en gammal bok bara för att det är lättare att förstå.

De allra värsta är kristna föräldrar som lär sina barn sin sjuka livssyn.

Är man kristen så var kristen, men lär er att inte vara så känsliga och ta lite REJÄLT BEFOGAD kritik.

Ja man har rätt att säga vad man vill och yttra sina åsikter.
Även om man INTE är kristen.

Medlem

Nu måste vi klara upp lite termer här.

När man har en ide så kallas den för "hypotes". Denna hypotes bör förutspå en rad saker, när dessa saker blivit visar sig vara korrekta utan en enda motsägelse är det en "teori". När något är bevisat för alla fall, typ matematiska bevis, så är det ett "faktum".

Är evolutions_teorin_ ett faktum? Nej, det är bara väldigt troligt.

För att elaborera Gorties slutsats så säger jag "never truly believe anything, except math".


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Han som gjort sidan har ju lyckats med det han ville i vilket fall.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv
Skrivet av elak.:

Sen ska vi se: Du tror att världen hade varit bättre utan religion? Varför ska jag fästa någon uppmärksamhet vid vad du TROR, hela den här tråden går ju ut på att pissa på vad jag tror eftersom folk överreagerar på en humorsajt. Är det verkligen så jäkla svårt att se ironin i situationen? Och så kommer du och pratar om hjärntvätt. Det hela blir liksom bara bättre och bättre.

Det är ingen idé att diskutera det här på ett vettigt sätt. Majoriteten blir typ rabiata och slänger sig över allt som inte liknar deras världssyn, se bara på hur det gick med den "kristna guitar hero"-tråden. Försvarar man religion blir man utmålad som typ ett hjärntvättat sektoffer.

Det verkar jättesvårt att greppa att vissa väljer att tro på en gud, en muhammed eller en Vishnu, utan att de har blivit indoktrinerade med det tills de kan rabbla ramsor i sömnen. 4 miljarder+ människor här på jorden är hjärntvättade och vi i väst vet bäst.

Inaktiv
Skrivet av Tommy_h:

Religion, att man lyckats pumpa in så himla mycket skitsnack i så himla många är riktigt bra gjort! Undra hur rika och respekterade de kräken blev på det hela. Ännu roligare hur folk fortfarande tror på allt!?

Och att man aldrig kan få dem att inse hur det ligger till heller. De kan enkelt svara, det var Gud som gjorde, skapade, hittade på det o.s.v.

För övrigt får ni gärna tro på va fan ni vill men håll det för er själva..

Så du menar att du sitter och pratar sådär då nån av din släkt är döpt eller gift?

Vad gör ni om era föräldrar är gifta? Hatar ni dom också eller?

Tänk efter lite. Ni är döpta och ni har gifta föräldrar och kristna i släkten. Säg sådär till dom också?

MFC
Medlem

SET GOD = NOTHING
SET JESUS = NULL


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av klossen:

Han som gjort sidan har ju lyckats med det han ville i vilket fall.

Med besked. Nästan så man blir lite avis hehe. Att man inte kom på det själv...


signatur
Inaktiv
Skrivet av Skurmedel:
Skrivet av elak.:

Sen ska vi se: Du tror att världen hade varit bättre utan religion? Varför ska jag fästa någon uppmärksamhet vid vad du TROR, hela den här tråden går ju ut på att pissa på vad jag tror eftersom folk överreagerar på en humorsajt. Är det verkligen så jäkla svårt att se ironin i situationen? Och så kommer du och pratar om hjärntvätt. Det hela blir liksom bara bättre och bättre.

Det är ingen idé att diskutera det här på ett vettigt sätt. Majoriteten blir typ rabiata och slänger sig över allt som inte liknar deras världssyn, se bara på hur det gick med den "kristna guitar hero"-tråden. Försvarar man religion blir man utmålad som typ ett hjärntvättat sektoffer.

Det verkar jättesvårt att greppa att vissa väljer att tro på en gud, en muhammed eller en Vishnu, utan att de har blivit indoktrinerade med det tills de kan rabbla ramsor i sömnen. 4 miljarder+ människor här på jorden är hjärntvättade och vi i väst vet bäst.

Självklart är det meningslöst, men jag kan väl få ha roligt åt saken

Inaktiv
Skrivet av elak.:
Skrivet av Skurmedel:
Skrivet av elak.:

Sen ska vi se: Du tror att världen hade varit bättre utan religion? Varför ska jag fästa någon uppmärksamhet vid vad du TROR, hela den här tråden går ju ut på att pissa på vad jag tror eftersom folk överreagerar på en humorsajt. Är det verkligen så jäkla svårt att se ironin i situationen? Och så kommer du och pratar om hjärntvätt. Det hela blir liksom bara bättre och bättre.

Det är ingen idé att diskutera det här på ett vettigt sätt. Majoriteten blir typ rabiata och slänger sig över allt som inte liknar deras världssyn, se bara på hur det gick med den "kristna guitar hero"-tråden. Försvarar man religion blir man utmålad som typ ett hjärntvättat sektoffer.

Det verkar jättesvårt att greppa att vissa väljer att tro på en gud, en muhammed eller en Vishnu, utan att de har blivit indoktrinerade med det tills de kan rabbla ramsor i sömnen. 4 miljarder+ människor här på jorden är hjärntvättade och vi i väst vet bäst.

Självklart är det meningslöst, men jag kan väl få ha roligt åt saken

Jo jag saknar tyvärr förmågan att roas av det hehe.

Medlem

Skurmedel - Ja vi i väst vet bäst. Vi har upptäckt att större delen av de flesta religioner är fysisk omöjliga, och att de över religiösa sedan försöker försvara kreationism är rent löjeväckande. Visst kanske big bang fick sig en putt i rätt riktning, ifall de sa så kanske de inte skulle bli så ut skrattade. Men till och med det kommer vi mest troligt att kunna motbevisa snart med hjälp av den stora partikel krockaren (LHC).

Medlem

Orkar inte läsa 166 (eller, något egentligen) svar så detta har säkert redan sagts men..
Är inte intelligent design precis vad Spore bygger på?

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Nu måste vi klara upp lite termer här.

När man har en ide så kallas den för "hypotes". Denna hypotes bör förutspå en rad saker, när dessa saker blivit visar sig vara korrekta utan en enda motsägelse är det en "teori". När något är bevisat för alla fall, typ matematiska bevis, så är det ett "faktum".

Är evolutions_teorin_ ett faktum? Nej, det är bara väldigt troligt.

För att elaborera Gorties slutsats så säger jag "never truly believe anything, except math".

Snoozer har helt rätt.
Ursäkta att jag blev lite upprörd när jag skrev första posten och använde fel term.

Man måste ha ett par saker klart för sig.

En vetenskaplig teori, är helt annorlunda än en vanligt "teori" som vi använder i dagliga livet.

En teori är så nära fakta man kan komma, då man faktiskt aldrig kan vara HELT säker på någonting i universum.

En vetenskaplig teori är ordentligt styrkt med bevis och har inte kunnat motbevisas, vilket i dagliga livet är fakta och även i ventenskapliga kretsar behandlas det som fakta, men kallas givetvis fortfarande för en teori.
Men det är inget man slängt ihop vid köksbordet.

Richard Dawkins var mycket irriterad på ID/creationsim lobbyn som leker med, ordet och påpekar att det kallas för Evolutions teorin, att det bara är en teori och inte skall läras som fakta.

Han påpekade just detta, att man kallar det teori i vetenskapen, för nya upptäckter kan alltid göra så att man behöver finjustera något, i sökande på den perfekta teorin.

Det ändrar dock inte det faktum att evolutionen är ett faktum, och behandlas som det av alla biologer och fysiker, även fast att den kallas för en teori.

Liksaså är Newtons laws of gravity inte heller ett faktum, utan en teori.
Ändå är det väl knappast någon som bestrider att de är korrekta efter ett par hundra år?

Det är detta som är så bra med vetenskap att man alltid vill bättra sig själv, och kan komma fram och säga att någontin inte stämmer, och modifera det.

En slags evolution av teorierna så att säga.

Mycket intressanta intervjuer med bla Richard Dawkins där dom talar om just denna skillnad mellan teori och teori, och hur den okunniga kristna lobbyn använder ordlekar för att tuta i vanliga amerikaner att det inte rör sig om fakta.

Tack och lov förlorade dom i domstol.

Inaktiv
Skrivet av Skurmedel:

Jo jag saknar tyvärr förmågan att roas av det hehe.

Jag förstår, det är ganska skrämmande på rätt många sätt, men man måste ju kunna se det roliga i allt elände för att inte bli deprimerad. På sätt och vis kanske man får vara ödmjuk och tänka på att de kristna samfunden fått de meningsmotståndare de förtjänat under årens lopp, men det är onekligen tragiskt att resultatet av kritiken blir mer av samma sörja. Trångsynta ateister drar ut på verbala korståg mot trångsynta kristna, det känns liksom som att det kvittar vilken sida som vinner.

Men men, always look on the bright side of life. Själv kan jag tänka mig att fortsätta kalla mig religiös även om jag skulle tappa tron helt och hållet bara för att irritera skiten ur alla tölpar ^^

Inaktiv

Det finns nog rätt många [religiösa] som kan hålla med dig i din åsikt att skapelseberättelsen inte är 100% riktig, men forskningen har fortfarande inte bevisat för dem att ett högre väsen inte existerar.

Det finns flera sanningar beroende på vem du frågar.

Skrivet av elak.:

Trångsynta ateister drar ut på verbala korståg mot trångsynta kristna, det känns liksom som att det kvittar vilken sida som vinner.

Ja det är typ basen i alla religiösa diskussioner nu förtiden.

Skrivet av Alarcron:

Skurmedel - Ja vi i väst vet bäst. Vi har upptäckt att större delen av de flesta religioner är fysisk omöjliga, och att de över religiösa sedan försöker försvara kreationism är rent löjeväckande. Visst kanske big bang fick sig en putt i rätt riktning, ifall de sa så kanske de inte skulle bli så ut skrattade. Men till och med det kommer vi mest troligt att kunna motbevisa snart med hjälp av den stora partikel krockaren (LHC).

"Skurmedel - Ja vi i väst vet bäst. Vi har upptäckt att större delen av de flesta religioner är fysisk omöjliga"

[http://home.swipnet.se/~w-57331/jul/html/tomten.html]


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Då får väll kristna gamers göra ett eget spel som är propaganda för deras tro då, haha...

Inaktiv

Älskar människors rätt att kritisera usla ting i världen!
Själv börjar jag, skönt nog, bli mindre och mindre orolig för religion. Mest tack vare internet måste jag påstå..hittar dagligen fler och fler själar (människor) som är sjukt bra på att argumentera SAMTIDIGT som de havfa sunda värderingar.

Tekniken sprider sanningen snabbare än någonsin förut. Utan den hade jag t.ex inte kunnat srida denna vidare;

http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

Religioner är och har alltid varit ett ypperligt redskap att hålla "massan" i limbo. Nu när fasaden börjar krackelera så ökar makthavarna takten mot slutmålet (se Irak, Pakistan mm.)

Saken är bara att när religion väl dött ut (jag är övertygad om att den så gör) så kommer antagligen tekniken vara det nya redskapet för att upprätthålla den rådande maktfördelningen (där 10% äger/styr 90% av resurserna).

Det som upprör i religion är (för mej) inte historierna, inte det faktum att vi förväntas tro/ta till oss budskapet eller inte ens alla apor där ute som inte orkar ta avstånd från gamla skrönor (se ca. 2000 år) och sedemera basunerar ut idioti så fort ämnet kommer på tal (i 98% av fallen).
Nej det som upprör mej mest är att det finns människor som ålar sej genom livet ENBART genom att säga hur folk ska leva (se präster, kardinaler, påvar). Folk borde reagera lite på det i mitt tycke.

Tro ska inte vara backad av en fast instans med tunga montära tillgångar.
Vill man bevisa sin tro (tro -> fakta), på ett trovärdigt sätt, så ska den stå pall noggrann granskning, vilket religioner inte gör.

Religion och politiker är verkligen (i Sverige iaf) nutidens stora granskningsämne, tippar på att framtidens två stora är teknik oc politiker (se FRA).

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Nu måste vi klara upp lite termer här.

När man har en ide så kallas den för "hypotes". Denna hypotes bör förutspå en rad saker, när dessa saker blivit visar sig vara korrekta utan en enda motsägelse är det en "teori". När något är bevisat för alla fall, typ matematiska bevis, så är det ett "faktum".

Är evolutions_teorin_ ett faktum? Nej, det är bara väldigt troligt.

För att elaborera Gorties slutsats så säger jag "never truly believe anything, except math".

Om vi tar ett faktum som idag stämmer till 100 % i alla lägen idag men om säg 20 år framåt lyckas motbevisa detta faktum. Man kan aldrig veta om ett faktum går att motbevisa i framtiden därför är en teori i vetenskapen det högsta man kan uppnå.

(Låt oss säga att lyckats motbevisa faktumet i en miljö som inte fanns tillgänglig då bara för sakens skull)

EDIT: Men visst jag håller med dig men jag tycker inte att man kan säga att de du sa stämmer inom vetenskapen helt enkelt.

Medlem

hahaha. Häromdagen:
Jag: (skämtar lite om spore) Undrar när kristna ska bli upprörada på spore... För evolutionen och allt..

Inte trodde jag faktiskt jag skulle ha rätt...

Inaktiv
Skrivet av pinnfan:

Nej det som upprör mej mest är att det finns människor som ålar sej genom livet ENBART genom att säga hur folk ska leva (se präster, kardinaler, påvar). Folk borde reagera lite på det i mitt tycke. Tro ska inte vara en fast instans.

Någonsin testat att diskutera problemen med organiserad religion med en präst?

Edit: För att vara mer utförlig - min erfarenhet är nämligen att det kan vara mer givande än man tror. De är pålästa de små rackarna.

Medlem
Skrivet av Fargo:

hahaha. Häromdagen:
Jag: (skämtar lite om spore) Undrar när kristna ska bli upprörada på spore... För evolutionen och allt..

Inte trodde jag faktiskt jag skulle ha rätt...

Du har säkert helt rätt. Fast inte i det här fallet hehe.


signatur
Medlem
Skrivet av pileofnuts:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Är alla "söner" och händelser kopplade till Horus samt övriga omnämnda ända fram till Jesus påhittade?

Det var ganska länge sedan jag läste in mig på Zeitgeist, så jag vågar inte säga om något specifikt från filmen är sant eller inte. För den intresserade finns lättillgänglig information på nätet som ifrågasätter mycket av vad som presenteras i filmen. Jag kan rekommendera JREF-forumen där skeptiker med sund logik och vetenskap sliter psedovetenskap och konspirationsteorier i stycken.

Tack. Får ta och titta in där

Inaktiv

[quote=darknshy]
Kristna ska utplånas från jordens yta tillsammans med judarna (inget personangrepp utan snarare religionsangrepp) och muslimer.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag får onekligen taskiga associationer av det där inlägget.

Skrivet av darknshy:

Religion är motbevisat och om de vill fortsätta leva med sina ologiska idiotiska värderingar om hur man ska leva och ha det får de göra det men när det drabbar andra hederliga människor är det WROOONG!

O rly? Var finns detta/dessa sägenomsusade bevis?

Medlem

Alltså ni har väl sätt att den där bloggen citerar "Never Gonna Give You Up", va?

Skriv svar