Spore upprör kristna *

Medlem

Dagens sanning, jolle.


signatur

"Some of the worst mistakes of my life have been haircuts." - Jim Morrison

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Lusen:

nämn FEM saker som kristendomen har gjort bra

1. Introducerat den moral som hela vårat nuvarande, demokratiska samhälle bygger på. Till skillnad från äldre samhällens värre förtryckarmoral.
2. Spridit praktiska kunskaper såsom läkekunskap genom europa under medeltiden.
3. Erbjudit stöd och hopp som gör det möjligt för mäniskor att överleva i svåra situationer.

Jaja, det vara bara tre punkter. Men det behövs inte mer för att göra min poäng:
Gudstron må vara helt förlegad i den postmoderna världen, men glöm inte att HELA VÅRAT SAMHÄLLE ÄR UPPBYGGT PÅ KRISTENDOMEN.

Visst kan man se tron på en religion som ett tecken på låg utbildning och ignorans. Men de som verkligen är ignoranta och insiktslösa är de som inte förstår vilka effekter religionen har haft genom världshistorien, och vad religion kan åstadkomma i dagens samhälle.

Läser man inte religionskunskap i skolan längre eller?

2:an och 3:an håller jag med om, men absolut inte 1:an, demokrati uppstod i forntida grekland, flera hundra år innan ens jesus hade blivit född, och negativa är mer en de positiva.

Medlem
Skrivet av jolle2:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av jolle2:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av jolle2:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av jolle2:

....Krig handlar alltid om makt, och makthavare har ju haft sån tur att de har ursäkten religion så fort som de ska ut och tex fixa olja eller utrota en folkgrupp osv. Utan religion skulle någon annan ursäkt kommas på.

Ojojojoj... Religion handlar om makt och detta uttrycker sig i krig. Det är du som är trångsynt, min vän.

Maktbegär ligger snarare i människans natur och det är det som uttrycker sig i krig.

Möjligtvis i din natur och jag tror att få kan identifiera sig med den.

Det är högst troligt ännu färre religiösa personer som kan identifiera sig med det också ska du se.

Du säger emot dig själv nu.

Det gjorde jag minsann, det har du rätt i
Det sista jag skrev var felaktigt. Jag syftade på ditt första svar (vilket inte direkt framgick och det var uselt formulerat från min sida). Det är ytterst få som skulle hålla med dig om och kunna "identifiera" sig med att deras religion handlade om makt. Min tro handlar om kärlek mellan människor, kärlek från människor till Gud och framför allt kärlek från Gud till människor. Men du skriver att religion handlar om makt. En fråga till åt dig. Är du/har du varit kristen eller studerat bibeln? Om inte så undrar jag var du fått din kunskap om religion ifrån eftersom du nu drar alla religioner över samma kam. Du måste vara väldigt insatt.

Nu blev det lite konstigt. Jag är inte CastorFiber. Slank bara in i diskussionen med en åsikt om det du skrivit.
Men jag har varit troende vilket jag förklarat i en av posterna. Anser dock idag att jag fostrats efter vid en tidpunkt gällande kulturfenomen som i mitt fall var kristendomen. Kunde lika gärna ha blivit buddhist eller muslim om jag fötts i länder där denna tro hör till kulturen.
Min kunskap på området är rätt smal men tillräcklig för att jag skall kunna dra slutsatsen att jag inte behöver tro på något jag inte kan se.
Och när gud är redo att visa sig så får han gärna komma förbi på en kopp te. Annars har jag annat att tänka på.

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Ojojojoj... Religion handlar om makt och detta uttrycker sig i krig. Det är du som är trångsynt, min vän.

Tror vi behöver specificera här, organiserad religion faller offer för maktmissbruk och leder till konflikter.

Personliga tro-system startar sällan krig.

Du jag tycker inte om när folk felciterar det där skrev aldrig jag!!!!!


signatur
Skrivet av MackZ:

han hävdar inte att demokratin uppstod ur kristendomen (hur skulle det se ut) utan att våra värderingar och våra moraliska förpliktelser uppstod ur kristendomen, typ "du skall icke knulla din grannes fru" eller hur det nu uttrycks i das bok.

hahaha
Tar en grogg här med och skrattade gott när jag läste detta.
Kom precis på en grej, det står inte att "du ska inte *censur* din grannes man" bara fru! Är inte det lite orättvist. lol tja bra skrivet MackZ håller med dig.


signatur
Medlem

Föga förvånad.

Inaktiv

http://www.youtube.com/watch?v=KnJX68ELbAY

För dom med tid och intresse 13 delar
Slakt av argumenten ot evolution

Medlem
Skrivet av Maekh:

http://www.youtube.com/watch?v=KnJX68ELbAY

För dom med tid och intresse 13 delar
Slakt av argumenten ot evolution

Haha. Mmmm. Löjligt. Det kallar jag inte argument. Snarare propoganda. Precis som jag skulle leta upp ett klipp om att 9/11 är en stor konspiration med massor utav argument. Betyder inte att det är sant. Allt går att låta som att man själv har rätt. Lobbyister är experter på sånt. Varför ska man tro på en religion som t.om förnekar dinosauriernas existens?
Nej du. Då tror jag snarare på forskare. Som är lite mer objektiva, än någon som är kristen.

Inget emot kristna alls, eller religionen. Men att komma efter 200 år och säga att evolutions-teorin är en lögn. Det är så fel det bara kan bli.

Vila i frid

Vill ni diskutera teologi - gör det i era bloggar.

Nyhetstråden kommer rensas från allt som inte är direkt anknutet till nyheten.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

jag är kristen men spel vadå. det är ett spel inte verklighet.

annars hade man inte kunnat spela mågot spel som bygger på fantasy och hur många spel bygger inte på det?

spelet såg lite tråkigt ut men jag kan ha fel


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Maekh:

http://www.youtube.com/watch?v=KnJX68ELbAY

För dom med tid och intresse 13 delar
Slakt av argumenten ot evolution

Haha. Mmmm. Löjligt. Det kallar jag inte argument. Snarare propoganda. Precis som jag skulle leta upp ett klipp om att 9/11 är en stor konspiration med massor utav argument. Betyder inte att det är sant. Allt går att låta som att man själv har rätt. Lobbyister är experter på sånt. Varför ska man tro på en religion som t.om förnekar dinosauriernas existens?
Nej du. Då tror jag snarare på forskare. Som är lite mer objektiva, än någon som är kristen.

Inget emot kristna alls, eller religionen. Men att komma efter 200 år och säga att evolutions-teorin är en lögn. Det är så fel det bara kan bli.

Precis samma sak som vissa gör mot kristendomen menar du också då Och den förnekar inte dinosaurier heller, olika tolkningar

Men till spelet. Det verkar riktigt kul och det är bara ett spel. Tror inte någon kommer se det som ett sätt att lära sig hur mänskligheten och universum kommit till och så vidare.

Inaktiv
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Maekh:

http://www.youtube.com/watch?v=KnJX68ELbAY

För dom med tid och intresse 13 delar
Slakt av argumenten ot evolution

Haha. Mmmm. Löjligt. Det kallar jag inte argument. Snarare propoganda. Precis som jag skulle leta upp ett klipp om att 9/11 är en stor konspiration med massor utav argument. Betyder inte att det är sant. Allt går att låta som att man själv har rätt. Lobbyister är experter på sånt. Varför ska man tro på en religion som t.om förnekar dinosauriernas existens?
Nej du. Då tror jag snarare på forskare. Som är lite mer objektiva, än någon som är kristen.

Inget emot kristna alls, eller religionen. Men att komma efter 200 år och säga att evolutions-teorin är en lögn. Det är så fel det bara kan bli.

tidigt på morgonen ?

filmerna är knappast propaganda för creationism om du trodde det.

Inaktiv
Skrivet av the_maxx:

Vill ni diskutera teologi - gör det i era bloggar.

Nyhetstråden kommer rensas från allt som inte är direkt anknutet till nyheten.

Så i princip så kan man inte diskutera den här nyheten?

Medlem
Skrivet av Maekh:
Skrivet av the_maxx:

Vill ni diskutera teologi - gör det i era bloggar.

Nyhetstråden kommer rensas från allt som inte är direkt anknutet till nyheten.

Så i princip så kan man inte diskutera den här nyheten?

Till viss grad, kanske. Det blev inte så mycket kommentarer när allt kommer omkring. Det blev ett E-krig i ord mellan troende och icke-troende. Ett milt sådant, men faktum kvarstår.

Jag vill bara säga en sista mening till den diskussion vi hade.

Om alla människor har ett öppet sinne och respekterar varandra och låter alla tro eller inte tro vad de vill, hade vår planet varit mycket fridfullare idag.


signatur

"Some of the worst mistakes of my life have been haircuts." - Jim Morrison

Medlem

Men hur kommer det sig att kristna alltid har någon form av förtur i sin tro? Varför går religion före evolutionsläran?

Det finns ju spel som är uppbyggda på någon form av kristen värdering där man spelar gud. Där gud skapar alla varelser och där man för världen framåt. Då var det ingen som sa något.

Men nu när det handlar om en annan tro på livets uppkomst, ja då slår man på stora trumman och försöker trycka ner denna tro. Men gör ett spel på kristen tro istället för att tjöta!

GUD vad less jag är på religion ibland.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Inaktiv
Skrivet av Deathwisher:

Men hur kommer det sig att kristna alltid har någon form av förtur i sin tro? Varför går religion före evolutionsläran?

Det finns ju spel som är uppbyggda på någon form av kristen värdering där man spelar gud. Där gud skapar alla varelser och där man för världen framåt. Då var det ingen som sa något.

Men nu när det handlar om en annan tro på livets uppkomst, ja då slår man på stora trumman och försöker trycka ner denna tro. Men gör ett spel på kristen tro istället för att tjöta!

GUD vad less jag är på religion ibland.

Sidan var återigen fejk men skulle den inte vara det så skulle det dock vara en så obetydlig mängd som höll med den, och då räknar jag även kristna, muslimer och övriga religioner, så helt ovärt av er icke troende att bli upprörda. Det är snarare vi troende som borde bli mer upprörda över det faktum att det är så otroligt många på det här stället som så öppet i princip säger att de hatar alla religiösa och vissa som säger att alla som tror på en gud borde utrota varandra. Så den här sidan oavsett om den skulle varit sann eller inte så är den inte speciellt mycket att bry sig om.

Medlem

Skicka dom asen till arbetsläger tillsammans med scientologerna, e-mail spammare och alla andra jävla scammers.


signatur
Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Men hur kommer det sig att kristna alltid har någon form av förtur i sin tro? Varför går religion före evolutionsläran?

Det finns ju spel som är uppbyggda på någon form av kristen värdering där man spelar gud. Där gud skapar alla varelser och där man för världen framåt. Då var det ingen som sa något.

Men nu när det handlar om en annan tro på livets uppkomst, ja då slår man på stora trumman och försöker trycka ner denna tro. Men gör ett spel på kristen tro istället för att tjöta!

GUD vad less jag är på religion ibland.

Mitt inlägg är ämnat mer allmänt än åt vad just du skrev, men eftersom du tog upp det delvis fick du bli citerad

Ni som blir upprörda av vad jag tänker skriva kan sönderanalysera så mycket ni vill, men det är bara en personlig åsikt och teori så ni tjänar nog mer på att bara strunta i det eftersom ni inte kommer kunna påverka mig eller för den delen få mycket till svar.

Människan i sig är en rationell varelse och därav behovet av att försöka förklara allting. Eftersom vår hjärna är rationell kan detta leda till förnekelse om vi vägrar inse vad vårt innersta försöker säga till oss. Detta gör att vi om och om igen försöker både trycka undan budskapet vi inte accepterar samtidigt som vi försöker intala oss själva att det vi håller fast vid är det rätta. Detta är ett sätt för oss att hålla samman vår världsbild eller tillvaro om det innefattar något som är väldigt grundläggande för oss. Ju svårare det är att trycka undan ett budskap som är nära att rubba vår tillvaro eller världsbild desto intensivare försöker vi intala oss att vår bild är den rätta.

Nu kommer vi till fanatiker. De har byggt upp hela sin tillvaro eller världsbild runt något, ofta en kärna, som de håller fast vid hårt. Skulle den rubbas rämnar allting. Om det till på köpet är någonting som delar av vårt inre, vår hjärna, skriker åt oss att det inte kan stämma tja då kan intalningen gå till överdrift och bli extremt aggressiv. Nu menar jag ju inte aggressivitet nödvändigtvis i form av våld, men även att man utövar starka påtryckningar mot oliktänkande.
Sen om man är aggressiv mot sig själv (självplågeri, självdestruktivt beteende) eller mot andra, det är väl olika.
Religiösa fanatiker har ju tyvärr en tendens att gå till angrepp mot oliktänkande både passivt genom påtryckningar/övertalningsförsök och med direkt våld för att få en avskräckande effekt.
Samtliga mynnar ut i ett behov av att bibehålla sin egen mer eller mindre hotade världsbild / tillvaro.

Detta stämmer ju även in på andra fanatiker, men över lag är religiösa fanatiker de som orsakar mest problem.

Samma typ av förnekande beteende ser man hos olika typer av missbrukare då de vägrar inse att de har problem utan intalar sig själva om och om igen att de har kontroll. Detta leder till aggressivitet gentemot omvärlden om sanningen påpekas och då allt detta i grund och botten gör att personen mår dåligt så kan det leda dem ännu längre in i missbruket som ofta är ett resultat av att personen mådde dåligt till att börja med.

Kanske är likadant med religion. Många ser ju religion som en räddning ur en svår situation och samtidigt som delar av dem själva försöker intala dem att det är fel skapas då en ond cirkel som för dem djupare in i fantasin.

Med tanke på att religion ofta är så djupt rotat i en del personers liv så kanske det inte är så konstigt att det är så svårt för många att bryta beteendet samtidigt som aggressiviteten blir desto starkare.

Hmm, det här blev nog en aning längre än jag tänkt, men så kan det bli när tankarna börjar snurra.

Kort och gott, vi känner oss knappast hotade av religiösa budskap även om vi gärna slipper dem. Däremot så finns det många religiösa som känner sig extremt hotade av en rationell, vetenskaplig världsbild.

Medlem

Hahaha! Eller kanske inte. Oavsett vad ni tycker om det hela, så är det ju er rätt att tycka det. Men ni behöver ju faktiskt inte hoppa på varandra för att ni uttrycker er olika och tycker olika om dessa ämnen. Låt oss föra en lugn och sansad diskussion. Det finns alltid alltid folk som försöker stiga upp över andra, men massorna kommer alltid dra ner dem.

Själv är jag troende kristen, men är medveten om att Bibeln vi presenteras för idag är inget annat en vägledning, den är inte en gällande lag. För det står ju en del motsägelser i den. Att Gud skapade människan och så vidare, men senare i Bibeln är det bara vissa människor som är Guds utvalda folk. Det låter som om de som satte ihop Bibeln vi ser idag missade lite. Oavsett vilket, så tycker jag det är bra om vi tycker olika och har olika förmågor och förutsättningar. Annars vore det en bra tråkig planet och bo på.

En liten fråga, skulle det inte kunna förhålla sig så att Gud sakta men säkert öppnat vårt sinne för mer och mer kunskap, ju mer vi blir medvetna om den omvärld vi befinner oss i.

Det kan vi ju nästan jämföra med ett stort och vackert spel vi påbörjar. Hur tråkigt vore det inte, om vi i början av spelet kunde allt och visste allt om hela den värld vi befann oss i? Vore det någon mening att spela det då?

Och vore det nån mening att leva livet om vi inte fick upptäcka vår värld själva?

Jesus sa bara att vi skulle behandla andra som vi själva skulle vilja bli behandlade, är det så fel?


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Inaktiv

Hej ChosenByGod. Det står väl inga motsägelser i bibeln?
Att Gud skapade människan står det och senare är det endast ett visst folk som gud väljer ut som sitt eget.(Judarna)

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:

Hahaha! Eller kanske inte. Oavsett vad ni tycker om det hela, så är det ju er rätt att tycka det. Men ni behöver ju faktiskt inte hoppa på varandra för att ni uttrycker er olika och tycker olika om dessa ämnen. Låt oss föra en lugn och sansad diskussion. Det finns alltid alltid folk som försöker stiga upp över andra, men massorna kommer alltid dra ner dem.

Själv är jag troende kristen, men är medveten om att Bibeln vi presenteras för idag är inget annat en vägledning, den är inte en gällande lag. För det står ju en del motsägelser i den. Att Gud skapade människan och så vidare, men senare i Bibeln är det bara vissa människor som är Guds utvalda folk. Det låter som om de som satte ihop Bibeln vi ser idag missade lite. Oavsett vilket, så tycker jag det är bra om vi tycker olika och har olika förmågor och förutsättningar. Annars vore det en bra tråkig planet och bo på.

En liten fråga, skulle det inte kunna förhålla sig så att Gud sakta men säkert öppnat vårt sinne för mer och mer kunskap, ju mer vi blir medvetna om den omvärld vi befinner oss i.

Det kan vi ju nästan jämföra med ett stort och vackert spel vi påbörjar. Hur tråkigt vore det inte, om vi i början av spelet kunde allt och visste allt om hela den värld vi befann oss i? Vore det någon mening att spela det då?

Och vore det nån mening att leva livet om vi inte fick upptäcka vår värld själva?

Jesus sa bara att vi skulle behandla andra som vi själva skulle vilja bli behandlade, är det så fel?

Bra skrivet ChosenByGod, mycket vettiga punkter du tar upp där. Jag är inte troende men anser att religionerna inte är något man ska förkasta bara för att man inte tror på en gud, det finns mycket vishet att finna där.

Skriv svar