Land och rike

Medlem
Land och rike

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,856832,00....

Har försökt att hålla mig undan från detta, men jag klarar inte mer.

Jag fortsätter förundras över denna region. Oljerik, tätbefolkad, och problemfylld.

Varje gång mellanöstern kommer på tal tänker jag alltid på den där leken man alltid lekte i mellan/högstadiet. Land och rike tror jag den hette. Den gick ut på att man skulle dela upp en kvadrat sandlåda i delar. En av deltagarna började, talade om vem han ville "kriga" emot, samtidigt som de andra deltagarna sprang bort ifrån sandlådan. När det förkunnats vilket land som var i "krig" skulle den som började, kasta en pinne på sin krigsmotståndare. Om man sedan träffade fick man ta "land" av sin motståndare.

Vi får väl se vart den rådande situationen leder. En annan personlig oro från min egen sida är annars att min arbetskamrat är där nere nu. Innan han åkte för tre veckor sedan så frågade jag lite skämtsamt vad fan han skulle där ner och göra. Tydligen var det släkt och vänner som skulle träffas. Man får väl hoppas att det löser sig. :S

MFC
Medlem

Israel är USAs lekstuga.. Om FN vill få något vettigt gjort så river dom 1947 års överrenskommelse om att Israel ska få existera som stat och tilldelar området till Palestina.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Israel är USAs lekstuga.. Om FN vill få något vettigt gjort så river dom 1947 års överrenskommelse om att Israel ska få existera som stat och tilldelar området till Palestina.

Jo precis, men då blir rollerna ombytta min vän. Ur ett teoretiskt perspektiv, så kunde de lika väl tilldelat hela området till palestina. Då kanske vi hade fått se judiska självmordsbombare istället.

Hjärnan är ett lekfullt men farligt instrument.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av MFC:

Israel är USAs lekstuga.. Om FN vill få något vettigt gjort så river dom 1947 års överrenskommelse om att Israel ska få existera som stat och tilldelar området till Palestina.

Jo precis, men då blir rollerna ombytta min vän. Ur ett teoretiskt perspektiv, så kunde de lika väl tilldelat hela området till palestina. Då kanske vi hade fått se judiska självmordsbombare istället.

Hjärnan är ett lekfullt men farligt instrument.

Judiska självmordsbombare tror jag inte på - judarna blir väl inte lovade 100 jungfrur och en plats vid Muhammeds högra sida (eller motsvarande) då de dör martyrdöden?

Av samma anledning har vi inte sett kristna självmordsbombare i andra religionskrig - det finns t.o.m en särskild avdelning i helvetet för de kristna som begår självmord.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av MFC:

Israel är USAs lekstuga.. Om FN vill få något vettigt gjort så river dom 1947 års överrenskommelse om att Israel ska få existera som stat och tilldelar området till Palestina.

Jo precis, men då blir rollerna ombytta min vän. Ur ett teoretiskt perspektiv, så kunde de lika väl tilldelat hela området till palestina. Då kanske vi hade fått se judiska självmordsbombare istället.

Hjärnan är ett lekfullt men farligt instrument.

Judiska självmordsbombare tror jag inte på - judarna blir väl inte lovade 100 jungfrur och en plats vid Muhammeds högra sida (eller motsvarande) då de dör martyrdöden?

Av samma anledning har vi inte sett kristna självmordsbombare i andra religionskrig - det finns t.o.m en särskild avdelning i helvetet för de kristna som begår självmord.

Som sagt, det var en teoretisk tanke. Det står väl inte i koranen heller att du blir prisad om du dör martyrdöden? Om man utvidgar tankegången: radikala judiska organisationer som lovar nattvard med jesus efter martyrdöden?

Poängen är att det kunde ha sett annorlunda ut, med tanke på att en stor judisk minoritet bodde i landet redan innan skapandet av staten Israel.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av w4rhog:

Judiska självmordsbombare tror jag inte på - judarna blir väl inte lovade 100 jungfrur och en plats vid Muhammeds högra sida (eller motsvarande) då de dör martyrdöden?

Av samma anledning har vi inte sett kristna självmordsbombare i andra religionskrig - det finns t.o.m en särskild avdelning i helvetet för de kristna som begår självmord.

Som sagt, det var en teoretisk tanke. Det står väl inte i koranen heller att du blir prisad om du dör martyrdöden? Om man utvidgar tankegången: radikala judiska organisationer som lovar nattvard med jesus efter martyrdöden?

Poängen är att det kunde ha sett annorlunda ut, med tanke på att en stor judisk minoritet bodde i landet redan innan skapandet av staten Israel.

Det har du helt rätt i - ifrågasätter bara förekomsten av judiska självmordsbombare.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

uhm..
ni verkar inte ha förstått varför folk självmordsbombar..
det finns exempel på religiösa judiska bosättare som gjort "självmordsattacker" även om dom inte haft med sig bomber, utan vapen istället.. ett känt exempel är Baruch Goldstein

de religiösa bosättarna (och stor del av den israeliska befolkningen) är övertygna att dom har biblisk rätt till palestina, medan palestinierna i huvudsak slåss (utan tanks och riktiga vapen) för självständighet nuförtiden, och eftersom fredsprocessen inte är förankrad i den isareliska befolkningen så propagerar inte ens sekulära högerpolitiker (såsom sharon) för tvåstatslösningen..

judar självmordsbombar inte, helt enkelt för att dom behöver inte. dom har mellanösterns största och mest moderna militärstyrka. palestinierna har inte ens en stridsvagn. DÄRFÖR självmordsbombar de desperata i retaliation till att israel massmördar civilt folk i gaza och ursäktar det med att "det stod en terrorist i mitten minsann".

lite annan aktuell sjuk info
[http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=898948]
"Samtidigt har Israel infört straffrihet för sina egna soldater, vilket innebär att om en israelisk soldat misshandlar, våldtar eller dödar palestinier, kan han eller hon inte ställas inför rätta. Det är en lag som kritiserats av människorättsorganisationer."

edit: förbannade nya url-system


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

FN kan inte göra speciellt mycket så länge USA tycker att den pågående slakten är kul att kolla på. Jag håller med MFC, staten Israel borde upphöra. Det har bara varit krig och oroligheter sedan Israel utropade självständighet.

Inaktiv
Skrivet av jimmi:

FN kan inte göra speciellt mycket så länge USA tycker att den pågående slakten är kul att kolla på. Jag håller med MFC, staten Israel borde upphöra. Det har bara varit krig och oroligheter sedan Israel utropade självständighet.

Mja, det har varit krig och oroligheter där i över två tusen år nu. Som någon sa hade det istället varit en palestinsk stat så hade bara rollerna varit ombytta. Tror ni att rivandet av någon överrenskommelse kommer göra situationen där nere bättre?

Inaktiv

Jo visst har det varit oroligt, men jag tror inte det skulle blivit som det är om inte Israel kom till på det sätt det gjorde. Jag tror inte konflikten kommer lösas innan en hel nations befolkning är utplånad eller någon bygger ett stort jävla IKEA på hela skiten. Stackars civilbefolkning säger jag bara, de kan inte ha det lätt.

Inaktiv

israel kom ju till i huvudsak för att sionisterna ända från 1800-talet har försökt att hitta ett sätt att samla alla splittrade judar i diaspora i ett enda Sion, en judisk stat.
enligt de religiösa nötterna så ska ju messias komma tillbaka där, och de trodde då självklart att så fort judarna fixar ett Sion för messias att komma till desto fortare kommer han

efter all förföljelse i alla delar av världen så hade världssamfundet så "dåligt samvete" för judarna, och då självklart särskilt mycket efter förintelsen.

så man började ivrigt leta efter en plats för dem att etablera denna nya judiska staten (och ignorerade problematiken i att världen faktiskt är befolkad).. man kollade i usa, man kollade i sydamerika, man kollade här å där och det var nära att det blev uganda om jag inte minns helt fel.. men det slutade med palestina. sedan början av 1900-talet har sionistiska rörelser samlat i en gemensam judisk fond pengar å köpt mer å mer land i palestina å smygimmigrerat..
det är svårt att förstå hur det kunnat övergå från judisk immigration till attityden "vafan gör palestinierna här, ut med dom" men man är så övertygad om att dom "likagärna" kan dra till arabländerna nära, eftersom dom är araber, och att palestinierna inte har nån etnisk nationalitet typ


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av jimmi:

FN kan inte göra speciellt mycket så länge USA tycker att den pågående slakten är kul att kolla på. Jag håller med MFC, staten Israel borde upphöra. Det har bara varit krig och oroligheter sedan Israel utropade självständighet.

Mycket av dagens problematik härstammar från frihetskriget. De andra arabländerna, Egypten, Syrien, Jordanien och Lebanon har skuld i dagens situation. Om de accepterat grundförslaget istället för att kriga kanske det hade sett annorlunda ut idag.

Medlem

Parkeringsplatts någon?

Inaktiv

Har två kompisar som är fast i Libanon, hoppas att dom bara inte är kvar i Beirut.


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Inaktiv
Skrivet av jimmi:

FN kan inte göra speciellt mycket så länge USA tycker att den pågående slakten är kul att kolla på. Jag håller med MFC, staten Israel borde upphöra. Det har bara varit krig och oroligheter sedan Israel utropade självständighet.

Upphöra? Nej, Israel är ett land och det ska inte upphöra. Och om det nu gjorde det, vad ska det ersättas med? Jag har varit där några gånger och det är verkligen ett bra land med ett bra folk, om man bortser från palestinska terrorattacker mot civila, eller rakter från Libanon som libaneserna själva inte gör något åt. Israel ska inte upphöra. Det som ska upphöra är alla terroristorganisationer som Hamas, Hiz., osv som förstör för palestinerna. Om palestinerna ska få det bättre, så ska man inte spränga ihjäl oskyldiga, det skall icke ligga intresse i det. Israel är ett land med 7 milljoner invånare och med Sverige de länder jag kan tänka mig försvara.
Nu var det heller inte Israel som startade detta. Om inte libaneserna sjäva gör något åt Hizbollah, gör Israel det. Så enkelt är det.

Och hoppas Israel klämmer åt packet ordentligt en gång för alla.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:
Skrivet av jimmi:

FN kan inte göra speciellt mycket så länge USA tycker att den pågående slakten är kul att kolla på. Jag håller med MFC, staten Israel borde upphöra. Det har bara varit krig och oroligheter sedan Israel utropade självständighet.

Upphöra? Nej, Israel är ett land och det ska inte upphöra. Och om det nu gjorde det, vad ska det ersättas med? Jag har varit där några gånger och det är verkligen ett bra land med ett bra folk, om man bortser från palestinska terrorattacker mot civila, eller rakter från Libanon som libaneserna själva inte gör något åt. Israel ska inte upphöra. Det som ska upphöra är alla terroristorganisationer som Hamas, Hiz., osv som förstör för palestinerna. Om palestinerna ska få det bättre, så ska man inte spränga ihjäl oskyldiga, det skall icke ligga intresse i det. Israel är ett land med 7 milljoner invånare och med Sverige de länder jag kan tänka mig försvara.
Nu var det heller inte Israel som startade detta. Om inte libaneserna sjäva gör något åt Hizbollah, gör Israel det. Så enkelt är det.

Och hoppas Israel klämmer åt packet ordentligt en gång för alla.

Sådana som du som inte vet vad fan du snackar om borde skjutas.

Bra sagt reset2. typ, alla i tyskland var inte Nazister bara för att Hitler och hans folk var det. Samma gäller här, alla är inte terrorister bara för att dem har samma religion som terroristerna :|.

Inaktiv

Mm men var det verkligen en opartisk synvinkel?

Inaktiv
Skrivet av MFC:

Israel är USAs lekstuga.. Om FN vill få något vettigt gjort så river dom 1947 års överrenskommelse om att Israel ska få existera som stat och tilldelar området till Palestina.

Varför skulle FN bryta sin egen överenskommelse, det skulle bara få FN att känna sig ännu dummare än vad dom är. Och sen så handlar det endast om Jerusalem och inte hela Israel. Men visst ska Palestina ha tillbaka Jerusalem, helt klart. Jag skyller vartenda skott och varenda bomb som smäller där nere just nu på FN och deras idiotiska fördelningsplan.


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av wobbler:

Usch, barn ska inte behöva bevittna sånt här


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Inaktiv

Det är katastrof där nere. Asfaltera hela skiten...

Lite buddism skulle också vara bra.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av SgtKelly:

Det är katastrof där nere. Asfaltera hela skiten...

Lite buddism skulle också vara bra.

Ännu mer religion skulle bara skada landet mer. Utan dessa religioner hade det inte varit så jävla mycket krig, dock hade krig fortfarande varit, men inte i lika stor skala som nu.

Inaktiv
Skrivet av Famest:
Skrivet av SgtKelly:

Det är katastrof där nere. Asfaltera hela skiten...

Lite buddism skulle också vara bra.

Ännu mer religion skulle bara skada landet mer. Utan dessa religioner hade det inte varit så jävla mycket krig, dock hade krig fortfarande varit, men inte i lika stor skala som nu.

Vad jag menar är att en överdos pacifism inte direkt skulle skada.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av SgtKelly:
Skrivet av Famest:
Skrivet av SgtKelly:

Det är katastrof där nere. Asfaltera hela skiten...

Lite buddism skulle också vara bra.

Ännu mer religion skulle bara skada landet mer. Utan dessa religioner hade det inte varit så jävla mycket krig, dock hade krig fortfarande varit, men inte i lika stor skala som nu.

Vad jag menar är att en överdos pacifism inte direkt skulle skada.

Jo det har du ju egentligen rätt i. Buddisterna är det perfekta sättet att skapa fred på, buddister är ju fred personifierat :D.

Inaktiv
Skrivet av reset2:
Skrivet av jimmi:

FN kan inte göra speciellt mycket så länge USA tycker att den pågående slakten är kul att kolla på. Jag håller med MFC, staten Israel borde upphöra. Det har bara varit krig och oroligheter sedan Israel utropade självständighet.

Upphöra? Nej, Israel är ett land och det ska inte upphöra. Och om det nu gjorde det, vad ska det ersättas med? Jag har varit där några gånger och det är verkligen ett bra land med ett bra folk, om man bortser från palestinska terrorattacker mot civila, eller rakter från Libanon som libaneserna själva inte gör något åt. Israel ska inte upphöra. Det som ska upphöra är alla terroristorganisationer som Hamas, Hiz., osv som förstör för palestinerna. Om palestinerna ska få det bättre, så ska man inte spränga ihjäl oskyldiga, det skall icke ligga intresse i det. Israel är ett land med 7 milljoner invånare och med Sverige de länder jag kan tänka mig försvara.
Nu var det heller inte Israel som startade detta. Om inte libaneserna sjäva gör något åt Hizbollah, gör Israel det. Så enkelt är det.

Och hoppas Israel klämmer åt packet ordentligt en gång för alla.

det där är på snudd till rasism, men kan väl avfärda det som att du är för ignorant för att förstå läget

kan ju dra en härlig sak från DN för att du själv ska fatta ett jota av vad du själv just sa. efter senaste invasionerna av gaza och libanon:
"Israels anfall mot Libanon har dödat 96 civilia och fyra militanta."
"Hittills har 82 palestinier och en israelisk soldat dödats i Gaza."

.....
smaka på dom där siffrorna lille vän och var lite försiktig med vad du säger nästa gång.

de hemmabyggda raketerna som militanta falanger av diverse palestinska organisationer skickar iväg kallas t o m av israelisk militär för "fyrverkerier", för att dom knappt kan göra någon skada ens. jämför det med modernt stridsflyg som israel direkt svarar med och mördar tiotalet civila.

självmordsbombningarna måste upphöra? wtf? du förstår ju knappast ens varför dom sker!
notera att jag inte någonstans säger att israel måste upphöra, men för i helvete... du verkar inte ens veta hur israel kom till? vet du att israel ockuperar stora palestinska områden och bygger en jävla berlinmur där inne som gör varje vardag till ett helvete för palestinierna?
amnesty rapporterade om att jättamånga mödrar fött barn i de enorma meningslösa köerna genom grindarna på väg till sjukhus, folk har dött i brist på läkarvård, bara för att dom inte släpper genom ambulanser..

dom dras ner i smutsen om å om å om igen, och så fort nån blir desperat nog att utföra ett attentat, så svarar israel med en mass-slakt av civila. EN RIK OCH MODERN STAT UPPBACKAD AV USA svarar med en mass-slakt av civila. vad tror du det skickar för meddelande till palestinierna? kärlek? rättvisa?

ingen stat är oskyldig där nere, men att "israel bara försvarar sig" är sånt jävla skitsnack att jag spyr av det... du ska höra dom israeliska bosättarna, vad dom har att säga om det hela... dom anser att landet dom immigrerade till tillhör judarna allena och att dom som bodde där innan ska sticka till andra länder. israeliska bosättare asså.. några jävlar tar en ak47 på ryggen, kryper över ett stängsel till ett annat land å bygger ett jävla fort och kallar det en god religiös handling.

om palestinierna hade den militära styrka som israel hade skulle det inte existera självmordsbombare, det skulle vara ett fullskaligt krig, och då skulle världen brytt sig för längesen

vem har ansvaret att förbättra situationen egentligen? i-landet eller det splittrade u-landet med en kidnappad folkvald regering?
terroristerna du snackar om försvarar sitt land på sitt sätt, och israelerna försvarar sitt land på samma - om inte brutalare - sätt.

kolla in lite bodycounts, så skaru få se hur många civila palestinier som dött av oroligheterna versus israeler.

du lever i en annan verklighet.

edit: en rolig sak förresten! israel kräver ju hela tiden av palestinska regeringen att dom ska hitta alla terrorister å allt vad dom kallar dom och gripa dom
fast... hm.. bara ett problem...
israel har förbjudit all palestinsk polisstyrka att bära vapen. dom ska idka terroristbekämpning utan att ens vara beväpnade? på deras polisträning använder dom TRÄVAPEN :PP
situationen är ju helt bizarr

"bra land med ett bra folk" pfft.. underättelsetjänsten har bombat sin egen ambassad utomlands för att kunna skylla på muslimer.. dom är stundtals galnare än cia
killen som avslöjade för omvärlden att israel hade kärnvapen blev inspärrad på obestämd tid, när han kom ut och snackade med en svensk journalist (ordfront) å höll en intervju, så plockade dom in honom igen å fängslade honom på obestämd tid igen
härliga människor
(självklart pratar jag om styret och de som ger styret support, det finns _självklart_ skitmånga fredsaktivister och organisationer för palestinsk suveränitet osv också)

Famest: precis som med alla andra konflikter så handlar det bara om VART det sker, inte vad namnet på det är. det finns extremt våldsamma buddistiska "terroriströrelser" också...


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Som jag sa, det var långtifrån en opartisk vinkel han la fram. Och jag tror mig veta varför.

Medlem

Bra sagt Prikk


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Jag tror prikk sagt det mesta som behöver sägas.

Skrivet av Zoidberg:
Skrivet av wobbler:

Usch, barn ska inte behöva bevittna sånt här

Det är lugnt, dom hann inte se så mycket: http://angryarab.blogspot.com/2006/07/i-have-just-received-th...

Medlem
Skrivet av prikk:

Famest: precis som med alla andra konflikter så handlar det bara om VART det sker, inte vad namnet på det är. det finns extremt våldsamma buddistiska "terroriströrelser" också...

Det vet jag, har själv sett ett klipp där en grupp vanliga buddister som tog över ett tempel för att en ledare för en annan buddistgrupp hade utsetts som den "store" ledaren eller vad man ska säga. Så dem tog över templet och dem blev ju helt sjuka, kastade flaskor på vanligt folk och polis. Slog ner alla. I slutändan var det bara en buddist som var kvar, han ställde sig utanför ett fönster på en typ byggnadssats och tog fram en stor kniv och skulle ta livet av sig. Precis då så kom någon bakifrån och fick tag på honom precis innan han kunde döda sig själv.

PS : Synd att dessa länder inte bara kan älska varandra :|. Eller åtminstone vara i fred(Vi älskar ju inte så många länder vi heller, vi bombar dock inte sönder dessa).

Inaktiv
Skrivet av Namron:

Jag tror prikk sagt det mesta som behöver sägas.

Skrivet av Zoidberg:
Skrivet av wobbler:

Usch, barn ska inte behöva bevittna sånt här

Det är lugnt, dom hann inte se så mycket: http://angryarab.blogspot.com/2006/07/i-have-just-received-th...

En varning vore nog på sin plats. Såna där bilder kan ta hårt, vilket dom också borde, men välj själv om ni vill se dom. Personligen tycker jag det är bättre att få en glimpt av verkligheten än att se den romantiserade versionen som komersiell media ger oss.

12
Skriv svar