TV-licens för datorägare?

Medlem
TV-licens för datorägare?

Aftonbladet informerar:
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,856536,00.html

Nu får det väl ändå vara nog!
Jag fattar inte ens hur en sån här avgift kan finnas? Om du har ett instrument som gör att du kan ratta in våra okådade signaler så ska du betala en avgift till oss! oavsett om du ser på skiten... För skit är det ju vad det oftast är imo. SVT har inte mycket vettigt och radio lyssnar jag väldigt sällan på.
Varför inte börja köra kodat och sedan ta en avgift för att komma åt kanalerna? Eller är man helt enkelt rädd för att inte få några tittare då?
Jag tycker nog det är dags att avveckla den här tv-licensen.

Ni är välkommna att stoppa sniglar på mina ögon för jag tänker då aldrig betala tv-licens för att jag äger en dator!!!

(BTW ni betalar väl eran Jsson-licens? Just det jag har en hemsida på internet och jag ser att ni har en uppkoppling vilket betyder att ni är eventuella besökare på min hemsida... )

Medlem

Jag säger såhär. Om daton "extraknäcker som TV", dvs du har tv-kort och sen använder den för att ta emot och se så är det ok då den arbetar som en TV. Men om de skall ta för att jag tex har video in så jag kan plugga via massa tv-boxar och skit så är det bara idiotiskt.


signatur
Inaktiv

Slopa avgiften helt. Jag blir lika förbannad varenda gång den där jäkla räkningen dimper ner. Så brukar sista betalningsdagen vara typ mitt i månaden istället för den sista som alla andra räkningar är. Inte för att det har nån roll, jag skulle dra över tiden ändå bara för att jävlas.

Jag kollar aldrig på SVT och jag lyssnar aldrig frivilligt på vår statliga radio. Om nu vi måste ha statlig tv och radio så skär ner rubbet till en kanal och en radiostation så kan ni få ut eventuella viktiga meddelanden ändå. För det är det enda vettiga argumentet jag har hört till statlig tv/radio. Sen bakar ni in avgiften i skatten istället.

Nä, nästa gång jag köper ny TV ska jag klämma mig igenom ett kryphål. Jag säljer först min gamla tv, anmäler att jag inte längre har någon tv, väntar på att en kontrollant ska dyka upp, sen åker jag ner till danmark eller nåt och köper en ny. Då slipper jag hamna i nåt jäkla register.

Inaktiv

det sjuka är att svt skär i sina vettiga program, den sortens program som saknas på alla andra skitkanaler, i förmån för skumma dokusåpor å skit "alla vill se"... vaihelvete, då kan man väl kolla på femman/trean/blablabla istället?
att ta bort faktum å dom där och ändå begära att man pröjsar tv-avgift..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Jag maste erkanna... jag har faktiskt kollat pa 1an och 2an ibland.. jo dom 2 forsta sekunderna jag slar pa tvn.. kanner mig skyldig att betala dom nu :/


signatur

Rail or Die

Medlem

Har man redan en tv så spelar ju inte det här någon roll, och dom flesta har en tv skulle jag gissa på.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

inte alla som betalar tv licens skulle hoppa om jag kunde.

Tycker själv tv licens är skum varför ska jag finansiera tv1 o tv2 när jag inte kollar på kanalerna.

ok om jag beställt kanalerna men det går o se på dom oavsett om jag vill eller ej.

Dvs påtvingat.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

det här med att det är _tvång_ att betala lecins till SVT.
du köper en TV och MÅSTE betala, det är ju för fasen som att man skulle bo i nån fanatiskt diktatur eller så, helt sinnes sjukt.

kan de inte göra så här:
vill man inte betala licsensen, så gör de så att man inte kan se SVT å de radio kanaler som får pengar.
vips! alla nöjda.
ifs så skulle SVT ha ca 30st betalade i swe, men men.
diktatur fasoner! ghaa SVT är onda.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

det där var ju inte så farligt - har man tv-kort så är det att likställa med tv-innehav.

Värre blir det om man, som jag, läser nyheten i sydsvenskan istället:

Citat:

...
I propositionen som föregick lagen tar utbildnings- och kulturdepartementet upp hur tv-sändningar över internet ska bedömas. Där står att med tv-program avses ett samlat schemalagt programutbud på nätet, och som exempel nämns "hela SVT1:s eller hela Kanal 5:s utbud"
...
Redan idag finns det kanaler som sänder schemalagt över internet, till exempel ZTV.
- Tanken med att använda Kanal 5 som exempel i propositionstexten var att det inte skulle räcka med någon liten kanal skapad speciellt för öppna internetsändningar. Vad vi avsåg med tv-mottagare var en apparat för att ta in de stora kanalerna. Men jag håller med, det kan bli problematiskt om många kanaler läggs ut men inte SVT, säger Filippa Arvas-Olsson.

Så i framtiden kan det räcka med nätverkskort för att åka på avgiften :evil:
Lär ju inte hända, men men...


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av IceMan:

det här med att det är _tvång_ att betala lecins till SVT.
du köper en TV och MÅSTE betala, det är ju för fasen som att man skulle bo i nån fanatiskt diktatur eller så, helt sinnes sjukt.

kan de inte göra så här:
vill man inte betala licsensen, så gör de så att man inte kan se SVT å de radio kanaler som får pengar.
vips! alla nöjda.
ifs så skulle SVT ha ca 30st betalade i swe, men men.
diktatur fasoner! ghaa SVT är onda.

Håller med men det skulle innebära att du inte skulle kunna ratta in radio alls och det stoppar ju alla kanaler inte bara statliga..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Vad man bör veta är att kontrollanterna inte får komma in i lägenheten om man inte släpper in dem. Är TVn ej hörbar/synlig och kontrollanten kommer så är det bara att blåneka och de kan inget göra.

MFC
Medlem

Jag betalar TV-licensen för att Sveriges Radio är så grymma.. SVT kan dra åt ....

Vad jag inte förstår är att om jag ber en tv-montör att koppla bort "tunern" i tv:n och informerar Radiotjänst så behöver jag inte betala tv-licensen då jag inte har en tv-mottagare.

Lite sjukt om det nu inte gäller datorn, dvs att det inte krävs tv-kort och tillika tv-mottagare.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

idax läget är det väl att man måste ha tv kort etc för att det ska räknas men som jag förstår det så vill man att lagen ska innebära även datorer utan


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

MFC
Medlem

Jag har lite önskemål innan jag betalar in en tv-licens för något som inte är en tv..

.. Jag tycker Göran Persson ska betala skadestånd till mig för att myndigheterna slarvar! ..

.. Sedan tycker jag att det ska införas en avgift för alla statliga företag som inte kan betala tillbaka ev. överskott man råkar betala in inom 10 dagar. När man själv ligger under i betalningen så ska det vara betalt senast 10 dagar efter så.. varför inte!

.. Min dotter som har ett handikapp är inte lika mycket värd som en frisk människa, detta enligt eget uttalande från Folksam. Jag undrar när skadeståndet hamnar på mitt konto?

.. hm.. Ja det var nog allt. uppfylls ovanstående så kan jag gå med på att betala licens för något jag inte äger (om jag nu inte ägde en tv-mottagare).


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:

Slopa avgiften helt. Jag blir lika förbannad varenda gång den där jäkla räkningen dimper ner. Så brukar sista betalningsdagen vara typ mitt i månaden istället för den sista som alla andra räkningar är. Inte för att det har nån roll, jag skulle dra över tiden ändå bara för att jävlas.

Jag kollar aldrig på SVT och jag lyssnar aldrig frivilligt på vår statliga radio. Om nu vi måste ha statlig tv och radio så skär ner rubbet till en kanal och en radiostation så kan ni få ut eventuella viktiga meddelanden ändå. För det är det enda vettiga argumentet jag har hört till statlig tv/radio. Sen bakar ni in avgiften i skatten istället.

Nä, nästa gång jag köper ny TV ska jag klämma mig igenom ett kryphål. Jag säljer först min gamla tv, anmäler att jag inte längre har någon tv, väntar på att en kontrollant ska dyka upp, sen åker jag ner till danmark eller nåt och köper en ny. Då slipper jag hamna i nåt jäkla register.

Varför inte bara ringa och säga upp din licens, om du sedan skulle köpa en ny TV så kan du säga att det är en present, mer måste du inte säga. Kommer det en tvgubbe är det bara att inte släppa in honom, alternativt inte ha tvn synlig från dörren.

Medlem

Värst är ju dom där jävla "betala din licens"-reklamerna på SVT, till exempel den i vilken en kund avnjuter massor av tjänster i en butik och tackar hjärtligt men går utan att betala. Jag störde mig så mycket på dom att jag under min tid på medialinjen skrev ett kort manus till en antireklam som såg ut ungefär så här:

En man står och njuter av solskenet alldeles utanför gamla stan. En skäggig herre kommer fram till honom.

SKÄGGIG HERRE: Varsågod, min herre. 400 kronor, tack.
MAN: Va?
SH: Ja, det blir 400 kronor, tack.
M: För vadå?
SH: Vi erbjuder massage där borta. 400 kronor, tack -- du vill väl inte att jag ska skicka mina indrivare på dig?
M: Men jag har inte blivit masserad!
SH: Det är inte mitt problem att min herre inte är klyftig nog att dra nytta av de tjänster som finns tillgängliga för honom. 400 kronor. Tack.

Jessica Alba struttar in naken, världen tas över av zombies och Tom Cruise kommer ut ur garderoben.

FTB. Vit, allvarlig text:
SLOPA TV-AVGIFTEN

Synd att jag fick lov att skrota hela idén pga budgetbegränsningar

Skrivet av MFC:

.. Min dotter som har ett handikapp är inte lika mycket värd som en frisk människa, detta enligt eget uttalande från Folksam.

Samma Folksam som kämpar mot alla de stora, hjärtlösa företagen? GG


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv

företag som idkar företagsamhet? förvånande ^^ (men självklart skrämmande och upprörande)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av jimmi:

Varför inte bara ringa och säga upp din licens, om du sedan skulle köpa en ny TV så kan du säga att det är en present, mer måste du inte säga. Kommer det en tvgubbe är det bara att inte släppa in honom, alternativt inte ha tvn synlig från dörren.

Problemet är att som jag bor nu syns tvn rätt tydligt från dörren. Sen känns det som att om man vägrar släppa in dom förstår dom att man har en tv och så hamnar man säkert på nån svart lista och får besök titt som tätt.

Medlem

mm hatar alla de där reklamerna, att ta nått fysiskt, är inte samma sak som nått som inte finns


signatur

R.I.P The_maxx

MFC
Medlem
Skrivet av noaxark:
Skrivet av MFC:

.. Min dotter som har ett handikapp är inte lika mycket värd som en frisk människa, detta enligt eget uttalande från Folksam.

Samma Folksam som kämpar mot alla de stora, hjärtlösa företagen? GG

Folksam är som alla andra.. dvs blodsugare!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Visste jag att man kunde blåneka så skulle jag vara 900 rikare vid det här laget. Aja, nästa gång jag säljer Tvn/flyttar.

Inaktiv

Ring på en gång och säg upp skiten.

JB
Medlem
Inaktiv

Jag säger som många andra i tråden: SVT kan dra åt Sibirien och ta sina satans påfund med sej, dvs TV-licens och sånt skit!


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Inaktiv

Har tv men betalar ingen licens, tänker inte börja göra det heller.

Finns sååå mycket mera roligare saker man kan spendera dom pengarna på.


signatur

OP river ja, OP river Var gång jag lenat min hals med Renat jag sagt med iver att OP river långt mer.

Medlem

Och det enda sättet dom kan sätta dit dig är att ringa på och komma på dig med tvn på?

Om dom nu skulle göra det, får man inte en snigel på ögat då typ? eller böter eller nått?

Medlem

Dom har ju sagt snigel på ögat på tv så jag antar att det är det som gäller... Så skulle det inte göra mig så mycket om jag åkte dit.. då får jag ta den förnedringen

Inaktiv

Det dom kan göra är at ge dig böter, men då måste dom bevisa att du haft tvn ett tag. 800 spänn tror jag kostar i dagsläget. Men in kommer dom inte om du inte låter dom gå in, om de inte ser tvn från dörren dvs.

Medlem

Vet inte nån som fått böter.Dom föredrar nog att bara som i mitt fall ge inbetalnings avi.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag läste någonstanns att man fick en inbetalningsavi som sträckte sig över den tiden du ägt en tv utan att betala licensen. Men det är väl som böter iofs.

12
Skriv svar