TV-licens för datorägare?

Inaktiv
Skrivet av Jsson:

Jag läste någonstanns att man fick en inbetalningsavi som sträckte sig över den tiden du ägt en tv utan att betala licensen. Men det är väl som böter iofs.

Japp, man betalar retroaktivt för de år man har haft tv utan att betala. Jag vet folk som har fått betala två-tre årsavgifter på ett bräde.

Medlem

Det är inte som böter. Det är en avgift.

Sedan f ö, ang datorerna, är det på något sätt något nytt under solen? Är det inte precis samma regler som vi redan har för TVn? KAN du ta emot sändningar är du skyldig att betala.

Inaktiv

Idag så betalar du tv-licens för din mottagare. en mottagare som tar emot radio och/eller tv signaler. Om du har tv kort i din dator ska du betala tv-licens. om du inte har så behöver du inte betala idag. men i och med att du sedemera kan titta på tv i din dator utan en signalmottagare vill dom lägga avgift på datorer med. inte så kul imo.
kan tillägga att du kan få böter om du inte anmält tv-innehav. och det är itne den retroaktiva delen jag talar om. du är skylldig att anmäla tv-innehav och om du inte gjort det kan det kosta dig 800 bagis extra om du blir påkommen.

Medlem

aha, så de vill ha betalt för att de lagt upp sina program på nätet, typ? De tar fånigheten ytterligare ett steg alltså.

Visst kan man få böter enligt §22 men jag ville bara poängtera att det är en skillnad på böter och avgifter.

Inaktiv

Har läst att det är olagligt för ett land att ta betalt för sammhällsinformation!.

Och jag förstår verkligen inte varför SVT har 2 st TV-kanaler utan några stora skillnader på innehåll, dom flesta borde ha svårt att hänga med i 2 kanalers viktiga sammhällsinformation när dom bara har 1 hjärna och 1 TV inte 2 av varje?, och hur är det med alla dom som arbetar på nätter? ska dom vara utan all viktig sammhällsinformation?.

TV mediet är gravt förlegat imo, om jag vill se pinsamma "kom och hjälp mig" hallåor basunera ut 100 äckliga dokusåpor och matlagninsprogram med Jamba reklam i mellan så kanske jag börjar titta på tv igen.

Min nästa TV ska utan tvekan vara utan kanalmottagare.

MFC
Medlem

Enkelriktad kommunikation är förlegad.. jag HATAR TV i bemärkelsen "blippa titta blippa titta"..

känner mig som en lägre form av varelse om jag tittar på TV.. föredrar interaktivitet (och då räcker inte dom där ring så spelar vi skiten på TV3 och TV4)..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

12
Skriv svar