Forum Spooky´um. Den rysliga tipsar tråden.

Enkät ifylld och skickad, oooohh detta blir spännande.

....den enda överaskningen i tårtan var att den var smarri till tusen.
6 grabbar druckna och överjästa på tårta slö hängde på en gammal soffa vi burit dit. Fast han uppskattade inte när han i mörkret med den lilla ficklampan lät ljuset falla på det blodiga (plast)ko kraniumet som låg mitt i gången. (kändes äckligare om det är något du först inte känner igen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Traveller in time:

....han uppskattade inte när han i mörkret med den lilla ficklampan lät ljuset falla på det blodiga (plast)ko kraniumet som låg mitt i gången. (kändes äckligare om det är något du först inte känner igen.

Cool idé. Lite Silent Hill-utforskning möter vilda västern där, haha!


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Medlem

Väldigt många härliga minnen som blommar upp här :>

Fantastisk tråd! Den tackar jag för!

Såg "The thing" i helgen och den var verkligen.. annorlunda. Filmen är baserad på en novell, skriven av John W. Campbell. Men den första filmen lanserades 1951. Denna släpptes 1982 och är regisserad av John Carpenter.

Musiken var riktigt skrämmande, stämningen och handlingen gjorde en minst sagt paranoid.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Oh yes John Carpenters the thing är och kommer förbli min favorit film. och du har rätt i musiken som skrevs av Ennio Morricone.
( Spagetti Arktis )

Jag vill pusha lite egoistiskt för Box Coverns underliga värld tråden där jag sen den första oktober varje dag uppdaterat med en ny box cover av skräck spel månaden till ära.

www.fz.se/forum/retrogaming/box-coverns-underliga-varld-17986...


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skräck är universell. En grundläggande mänsklig instinkt, drivkraften bakom vår överlevnad. Därför finns den också representerad inom konst av alla slag över hela världen. Med det i åtanke, så tänkte jag komma med tre läskiga tips, från tre medieformat, och tre olika delar av världen.

Spel: Cryostasis - Ukraina

Tänk Condemed: Criminal Origins, fast i nordpolen.
Chilling är bara förnamnet.
Demo finns att tanka här.

Film: Ginger Snaps - Kanada

En modern tappning av den uråldriga varulvs-myten, done right. Grymt bra skådespel från Katharine Isabelle i titelrollen och Emily Perkins som lillasystern Bridget gör att man sugs in i deras öernaturliga öde på ett oemotståndligt sätt.

Serietidning: Uzumaki - Japan

Faktiskt den enda manga jag läst från början till slut, men det känns som att om jag läste 100 till skulle Uzumaki ändå vara högt rankad på listan av personliga favoriter. Det var väldigt svårt att sluta när jag väl börjat läsa, man blir verkligen fängslad av mysteriet med virvlarna, bidragande till det är den makalösa surrealistiska konststilen Junji Ito använder sig av. Starkt rekommenderad till alla som gillar skräck, oavsett om ni ofta läser serier eller inte.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Okej liksom så här ligger det till.

Jag såg teaser trailern till filmen Rubber, Ett mördande bildäck som spränger sina offer med sin tankekraft.

Hur kan detta inte vara det mest awsome du någonsin sett.
Jag tror att vi just fick ännu ett bidrag till kult listan av killer tomato klass.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

fattar inte varför jag inte läst denna tråd tidigare..
Jag älskar allt som har med horror/skräck och det ockulta att göra! Och oktober månad är ju bästa tillfället att verkligen gå all in med tanke på det kusliga vädret och inte minst halloween och allhelgona, dystert att halloween inte får så mycket uppmärksamhet i sverige dock

varje år sen jag lärde mig uppskatta skräck har jag haft en horror maraton med filmer och tv/dator spel.
I år har jag dock varit lite seg och inte hunnit lägga upp ett schema med filmer eller spel men jag kommer definitivt köra igenom resident evil zero till 3an som är en standard rutin för mig

aja ska bli kul att följa denna tråd tills vi närmar oss den 31!


signatur

Suup homie

Medlem

Rose Red, minifilmsserien av Stephen King, var faktiskt rätt bra lade jag märkte till häromdagen när jag tittade på den tillsammans med en trevlig tjejkompis.

Det ni!


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Är det nån som tänkt gå och se Paranormal Activity 2 på premiären idag? Rapportera i så fall gärna om era åsikter efteråt, speciellt ni som även sett ettan. Bättre eller sämre?

I alla fall... kolla på det här!

De där norrmännen alltså... :heart:


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Medlem

Shit ,den där såg ju jättebra ut! Vafan kan norrmännen göra skräckisar men inte svenskarna? Känns som om man får göra något åt det


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Shit ,den där såg ju jättebra ut! Vafan kan norrmännen göra skräckisar men inte svenskarna? Känns som om man får göra något åt det

Vad menar du? Klart vi kan göra skräckisar. Kolla bara

Jan Johansen för bövelen!

Edit: Den här var som trailer på den franska filmen "Mutants" som jag hyrde förra veckan. Blev riktigt chockad, men sen skrattade jag

Medlem

Vassa dialoger.
/facepalm

Norrbaggarnas rulle såg riktigt intressant ut.

Skrivet av bapelsin:

Vassa dialoger.
/facepalm

"Det var nåt ondskefullt!"


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Medlem

Jag skulle i och för sig säga att mitt påstende om att svenska inte kan göra skräckfilm håller än ;> Den där såg fan ganska hemsk ut, och på fel sätt Men kul att folk försöker! Norrmännen har ju lyckats göra någorlunda bra skräckisar iallafall


signatur

Videomupp

Vi närmar oss nu slutet på oktober och jag ser att denna tråd verkligen fyllt sin mening.

Min fråga till er alla är:
Ska tråden låsas för att återkomma nästa oktober med Forum Spooky´um 2, eller låta tråden vara öppen som en generell tråd istället för oktober exclusive hela året ut?.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

den kusliga högtiden har precis börjat för mig.. det är denna vecka jag verkligen gått "hårt" med att komma in i stämningen, laddat upp med lite skräckfilmer som jag kollar på i mån av tid, lyssnar på lite ryslig musik och spelar spel som kan vara halvt läskiga

Så jag skulle säga nej låt oss inte låsa tråden förens den första november i alla fall för jag vill ha mer tips för göra allt kusligare lagom till halloween!

Lite tips på musik som kanske ger er en eller två rysningar i knoppen

Donnie Darko theme - Manipulated Living
Donnie Darko Film Score - The Artifact And Living
Resident evil outbreak - intro theme
Madeline's Lament by Nox Arcana
Gothic piano Music

och för att runda av det hela med

Thriller bollywood style!

Sen en drink som passar alldeles utmärkt till halloween !


signatur

Suup homie

Medlem

Tycker väl att tråden kan få ett syfte som skräcktråd, men nog tycker jag vi ska göra en ny nästa år ändå då ämnet blir extra aktuellt igen.

Får väl presentera vad jag kom fram till med undersökningen Ni som gjorde den såg att den inte var så omfattande, och jag har inte fått ihop tillräckligt många för att det ska vara representativt på något sätt för någon grupp. Men jag presenterar det for the lulz!

En sak som märktes var att ju yngre man var, desto mer verkade man uppskatta "jumpscares" och tyckte att det var en sak som gjorde en bra film. Någonstans när man blev 20 år och uppåt så byttes riktningen och mer psykologisk skräck uppskattades. I det området mellan 20-30 år så fick jag mest svar för övrigt.

Men som en rolig anekdot så ska det sägas att ska man gå efter min undersökning så började man hata skräckfilm när man passerade 30 sträcket, då alla svar jag fick från 30+ var negativa till skräckfilm i överlag. Så där ser man hur det kan bli

Så får tacka för alla svar, det var en intressant upplevelse!


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Men som en rolig anekdot så ska det sägas att ska man gå efter min undersökning så började man hata skräckfilm när man passerade 30 sträcket, då alla svar jag fick från 30+ var negativa till skräckfilm i överlag. Så där ser man hur det kan bli

hata o hata, man kanske bara tycker att de är lite för kusliga


signatur

thank you, come again

Medlem

Ja, var kanske lite för kraftfull i mina uttryck

Tips! På steam så finns nu Metro 2033 för drygt 95 kronor tills klockan 19:00 på torsdag. Inte rent skräckspel men ska ha sina läskiga stunder. Ska inhandla det själv så man har det när man väl får en ny dator och kan njuta av grafiken, billigare än så får man nog inte spelet på ett satans bra tag.

FÖ så finns också Cryostasis som det pratades om ovan på steam för drygt samma pris för den sugne. Inget specialpris men jag hade iallafall missat att det fanns där.


signatur

Videomupp

Skrivet av WildThing:

Tycker väl att tråden kan få ett syfte som skräcktråd, men nog tycker jag vi ska göra en ny nästa år ändå då ämnet blir extra aktuellt igen.

Håller med här, varför inte hålla den öppen i fortsättningen, "Forum Spooky'um, den rysliga... tråden", bara.

Skrivet av WildThing:

Någonstans när man blev 20 år och uppåt så byttes riktningen och mer psykologisk skräck uppskattades.

Kanske för att vi i den åldern har många psykologiska... grejer att reda ut hos oss själva. Sådär post-tonåren och så. Intressant, intressant.

John DeFoe-kvadrologin av Ben "Yahtzee" Croshaw rekommenderar jag till alla som uppskattar en bra story och spel som engagerar ens inre detektiv (spelen är av typen peka-och-klicka, förutom Trilby's Notes). Den enkla grafiken är lite i samma stil som de gamla Sierra-äventyrspelen, och den säregna musiken blandas effektivt med tystnad för att bygga upp en tryckt stämning som bidrar till läskigheterna. Serien består av 5 Days a Stranger (nedl. länk), 7 Days a Skeptic (nedl. länk), Trilby's Notes (nedl. länk) och 6 Days a Sacrifice (nedl. länk), och ska spelas i den ordningen.
De är gratis nedladdningar, förresten. Go for it!


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Vi har cirka en vecka kvar av denna högtid så vi fortsätter med vad vi gjort så här långt.

Tråden får ligga kvar som en generell tråd, Och nästa år kör vi hårt igen med åh..jag vet inte?...kanske: Forum Spooky´um: The second haunting. 8)

Kommer behöva göra en ny OP bild, eller kanske en kollaboration Bild om fler skulle vilja hjälpa till.

Nåja ett år till dess.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Alan wake, Left 4 Dead (1 och 2), FEAR. Där har du några höjdare.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Tänkte tipsa om att Steam har för tillfället Halloween rea

T.ex. Amnesia går o köpa för 10 euro.

Medlem

Köp Amnesia!

Medlem
Skrivet av Shaker of Salt!?:

Är det nån som tänkt gå och se Paranormal Activity 2 på premiären idag? Rapportera i så fall gärna om era åsikter efteråt, speciellt ni som även sett ettan. Bättre eller sämre?

I alla fall... kolla på det här!

https://www.youtube.com/embed/vy2nAOdBUlw

De där norrmännen alltså... :heart:

Haha måste se!

Diggade slutet av trailen... Muslim de e greit eller?
- De vet jag ikke...

Nån som hört om ett annat norsk fenomen. Fritt Vilt? Oxå nån skräck.. Sett reklam för den här i Oslo.

Jag har sett första Fritt vilt. Lämnade inga direkta minnen, så jag vet inte vad jag tyckte om den... inte mycket, antar jag. Hmm.
Men den där trailern såg ju nästan intressant ut i alla fall.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Two pumpkins were harmed during the making of this movie.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Skulle postat igår, men var upptagen. så....
ala bazzoki

poor beeker.

Poor beeker still.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Eftersom vi vill ha kvar tråden resten av året har jag nu gjort lite underhåll och tagit bort den Oktober exklusiva tonen i tråd namnet och OP.

Btw: Paranormal activity 2, whats the deal?!.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Fortsätt gärna posta fler härliga bidrag!

Walt Disney's Fantasia från 1940. En film som jag tycker slår det mesta inom klassisk, tecknad film. Ett mästerverk. Speciellt denna scen får en att rysa

http://www.youtube.com/watch?v=V8Ca_edg6RE


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skriv svar