Medlem
Radeon HD 5970

Jag är sugen på att köpa ett Radeon HD 5970 eftersom jag inte kommer att köpa en ny dator förrän i början av 2013 då nya generationens processorer från Intel kommer ut med 8 kärnor (Haswell).
Min fråga är om ni tror att min processor kommer att bli en flaskhals med det grafikkortet. Jag har nu följande dator...

Moderkort: Asus p53 Delux
Minne: 4 gb ddr3 1333 mhz Corsair
Processor: Intel core 2 Extreme cpu x9650 3,0 ghz
Grafikkort: Radeon 4870x2

Medlem

Tror att du är safe, men läs här för säkerhetsskull.

Medlem

Om du inte har jätte bråttom med uppgraderingen så råder jag dig att vänta i någon månad då AMD släpper sin 6xxx serie.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hymer:

Om du inte har jätte bråttom med uppgraderingen så råder jag dig att vänta i någon månad då AMD släpper sin 6xxx serie.

Ja jag har kollat runt och ser också att dem gör det snart så jag väntar på den, frågan är om processorn blir en flaskhals om jag köper 6970? Den borde väl inte bli det eftersom jag kör i minst 1920/1200 upplösningar när jag spelar och jag har läst att 6 serien blir som typ Fermi dvs att den beräknar saker som processorn tidigare gjorde.

Inaktiv
Skrivet av landahl:
Skrivet av Hymer:

Om du inte har jätte bråttom med uppgraderingen så råder jag dig att vänta i någon månad då AMD släpper sin 6xxx serie.

Ja jag har kollat runt och ser också att dem gör det snart så jag väntar på den, frågan är om processorn blir en flaskhals om jag köper 6970? Den borde väl inte bli det eftersom jag kör i minst 1920/1200 upplösningar när jag spelar och jag har läst att 6 serien blir som typ Fermi dvs att den beräknar saker som processorn tidigare gjorde.

Jag tåder dig att vänta på 6-serien oavsett om prollen blir en flaskhals eller inte. För det är relativt om processorn flaskar eller inte.

I senarier med mycket fysik kommer den med all sannolikhet att göra det om du inte kör typ 16AA/16AF men det är ju onödigt då det knappt går att se någon skillnad på 4AA och 16AA på 1920x1200.

Att 6-serien ska bli som fermi är nått random skitsnack. Det är skillnad på GPGPU som är att göra icke grafikrelaterade beräkningar med grafikprocessorn.

AMD:s grafikkort stödjer redan detta i form av openCL och nvidia använder CUDA för samma sak. Så ingen skillnad på 5- och 6-serien där.

Däremot så kan nvidias grafikkort spara in lite beräkningar för processorn genom att (med standarden physx) hantera fysikberäkningar. Vilket AMD:s diton inte har stöd för.

Så kontentan är:

1) vänta på 6-serien
2) din prolle kommer att flaska ibland, aldrig eller alltid beror på spel och filter
3) ditt påstående om att 6-serien ska avlasta processorn med något annat än grafikberäkningar är så fel det kan bli

Medlem

Men om jag köper ett 6970 när det kommer och spelar i upplösningen 2560/1600 kommer processorn göra att det blir en flaskhals ibland då? Jag har core 2 quad extreme x9650 3,0 ghz och jag ska klocka den till 3,8 ghz.

Medlem

uhm. sandy bridge kommer ju med 6-8 cores nästa sommar från intel.

Medlem
Skrivet av highspeed:

uhm. sandy bridge kommer ju med 6-8 cores nästa sommar från intel.

Det kanske stämmer men haswell ser mest intressant ut och den kommer första kvartalet 2013 och då kommer kanske nya konsoler ut också så att det blir en grafikutveckling. Jag klarar mig på ett 6970 tills början på 2013.

Du vinner MYCKET mer på att bara uppgradera till en i7a nu än att köpa ett nytt grafikkort. Och sluta upp med allt det där skitsnacket om 2013 och att dom nya konsollerna kommer då. Det är bara rykten, inget officiellt. (ännu) Nej, ifall du ska göra något inom datorvärlden så ska du inte vänta på något, för när det släpps så kommer tillverkarna bara med nya produkter "inom ett par år och titta vad bra det är". Nej, uppgradera nu och var glad, för ett bra system nu håller bra i minst 3 år framåt.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Jag frågade på sweclockers och fick dessa svar...

igår, 23:49 #2 (länk)
ErikR
Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: okt 2004
själv tänkte jag hoppa över hela denna i5/i7 vågen som har varit länge nu.... Priserna sjunker för långsamt och man tjänar inte nog mycke prestanda enl mig och eftersom jag inte spelar lika mycke nu som tidigare så kommer jag att vänta till även nästa gen grafikkort...

till din fråga.

din prolle lär räcka till ALLT 2011 men kanske kan vara roligare å köpa nytt grafikkort.... ??
ja menar det är ju ändå en Quad och den är klockad! spara pengar och köp en SSD ? om du inte redan har en =/
__________________
Min Dator: Fractal Design R2 <|> Corsair HX620W <|> Gigabyte EP35 DS4 <|> Intel C2D E8500@4.0Ghz <|> True <|> 2X2GB OCZ Reaper HPC pc8500 <|> Radeon 4890 OC 1gb <|||> 3Dmark06 = ca:15000p <|||> SuperPI = 11,1s <|||
Anmäl Citera

igår, 23:55 #3 (länk)
Stealthbomb
Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: sep 2009
Byta plattform just nu känns onödigt med Sandy Bridge bakom hörnet, 1156 kommer bli lika dött som 775 är nu. Hade jag varit dig hade jag först klockat din Q9650 och köpt nytt grafikkort. Eventuellt byta till Sandy Bridge eller vänta lite extra för Ivy Bridge. Haswell känns väldigt avlägset
__________________
Asus P5Q Deluxe | Intel Q9550 E0 @ 3.9GHz | 8GB OCZ Reaper 1066MHz CL5 | Gainward GTX295 Single PCB | Intel X25-M G2 80GB + WD Raptor 150GB + WD Green 1TB | Corsair TX650 | Lancool K-62 w/ silentmod | HP w2207 | Asus Xonar DX | Logitech Z-5500 | Windows 7 Ultimate 64-bit

Medlem

Det låter rimligt.

Varför började du fråga här då ifall du redan satt på sweclockers?!
I don't see the point...:P


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:

Varför började du fråga här då ifall du redan satt på sweclockers?!
I don't see the point...:P

Det kan va roligt att få olika åsikter från olika forum. 8)

Ish
Medlem

AMD har ju Catalyst AI, så man kan ju prioritera hur mycket last man vill lägga på respektive komponent. Hur mycket skillnad det kan tänkas göra i praktiken vet jag inte. Men själv kör jag på advanced, det som ger CPU prio, då min är rejält klockat, och jag kör många cpu-tunga spel.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

1
Skriv svar