Xbox hdmi ljud hjaelp!

Medlem
Xbox hdmi ljud hjaelp!

Jag köpte häromdagen en ny skärm utrustad med ett hdmi-uttag. Jag har alltid kört på mitt xbox via VGA och har kopplat in min högtalare parallellt med skärmen.

Men nu när jag har bytt upp mig till hdmi så kan jag inte längre koppla in mitt (sketna gamla) ljudsystem då det inte har några hdmi uttag.
Därför undrar jag om ni har något förslag på en bra lösning? Bör jag införskaffa ett nytt ljudsystem med hdmi in- och uttag så jag kan koppla xboxet via det och sedan till skärmen? Eller finns det någon form av sladd som gör det möjligt att koppla in högtalarna parallellt med skärmen samtidigt som jag kör på hdmi?

Jag har även sett olika högtalare som är anpassade till skärmen och som kopplas direkt på den, skulle detta kunna lösa mitt problem?

Och om jag bör köpa ett nytt ljudsystem som stödjer hdmi, har ni något förslag på något som inte är allt för smärtsamt för plånboken? Men ändå en njutning för örat!

För jag vill helst spela på hdmi och inte VGA då jag uppskattar den förbättrade bildkvalitén.

(länk till skärmen: http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Bildsk%C3%A4rma... )

Medlem

Jag antar att du använder Microsoft's officiella VGA kabel? För den har både VGA och RCA ljudutgångar (Röd, Vit), använd dem?


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag använder mig av dem ja, men då kan jag inte utnyttja hdmi uttaget på min skärm. Vilket är själva problemet!

Medlem

Såhär ska du göra.

Du kopplar in din HDMI kabel som vanligt mellan xbox och din skärm.

Den "äldre" kabeln du använde dig av med RCA kontakter kopplar du oxå in i din xbox. Du kan behöva slita bort plasthöljet som är runt själva kontakten som går in i xboxen för att den är så tjock så att HDMI kabel och den andra blir för tjocka ihop.

Finns guider hur du gör detta på tex youtube.

Själv köpte jag en annan sorts kabel som jag nu inte hittar i någon butik, men den ser i stort sett ut som original kabelns kontakt men lite tunnare så den får precis plats bredvid HDMI kabeln.

Sen får du välja i xbox menyn vart ljudet ska komma ifrån eller om det automatiskt spelas från alla utgångar, kommer inte exakt ihåg vilket men testa dig fram du så ska du se att du löser det hela, det är en hel del personer som kör liknande system som du har och har löst det och likaså gör nog du.

Edit: Såhär menar jag fast du använder inte den optiska delen.

http://www.youtube.com/watch?v=FptCB_3DOz4

Medlem

Kanon! Tack så mycket!

Men tyvärr så har det precis uppstått ett nytt problem. För nu när jag växlar källa på min skärm, mellan VGA (min dator) och hdmi (mitt xbox) så bestämmer sig mitt xbox för att starta om, detta händer varje gång.

Någon som har en lösning?

Medlem
Skrivet av Mysbevern:

Kanon! Tack så mycket!

Men tyvärr så har det precis uppstått ett nytt problem. För nu när jag växlar källa på min skärm, mellan VGA (min dator) och hdmi (mitt xbox) så bestämmer sig mitt xbox för att starta om, detta händer varje gång.

Någon som har en lösning?

Detta beror på att din xbox tappar kontakten med din skärm när du växlar läge på den och då startar xboxen om, vet inte om detta går att stänga av men tror inte att det gör det.

Det samma händer mig om jag drar ur min HDMI kabel ur min tv som går till min xbox.

Du får helt enkelt sluta växla eller köpa en skärm till.

1
Skriv svar