Låst/Olåst telefon! Behöver få lite uppklarat!

Medlem
Låst/Olåst telefon! Behöver få lite uppklarat!

Okej hej hej på er!

Om jag köper en telefon hos telia som är "Utan abonnemang" Är den då operatörslåst? Iså fall har jag tabbat mej totalt då det inte stod nått om detta på deras hemsida.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

MFC
Medlem

Troligen... Telia gillar slavar.

Jag beställer telefoner från Katshing... de jag beställt har varit olåsta.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Får hoppas att du har fel


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

MFC
Medlem

Jag har svårt att tänka mig att Telia säljer olåsta telefoner. Kan man tjäna pengar så gör man det och i frågan om huruvida telefoner är låsta eller ej så ska du ställa dig frågan, vill Telia gå miste om 4-500 spänn i gratis intäkter... svaret är troligen Nej!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Och vad skulle en operatör ha för intresse av att låsa en mobil som de inte säljer med ett av sina egna abbonemang?


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem
Skrivet av Nestor:

Och vad skulle en operatör ha för intresse av att låsa en mobil som de inte säljer med ett av sina egna abbonemang?

Jag tror det kallas vinstintresse.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Nestor:

Och vad skulle en operatör ha för intresse av att låsa en mobil som de inte säljer med ett av sina egna abbonemang?

Jag tror det kallas vinstintresse.

Men de vinner inget på att inte sälja eller?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

de får inte låsa telefon ifall de tänker sälja utan abonemang vissa saker är bra i sverige detta är en av de för mycke regelverk runt omkring, står det inte att den är låst så är den inte det heller


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Den är låst men Halebop funkar dock.

Medlem

Men vafan alla säger olika! ;U Inga källor?
Vill ju dock tro på de som säger att den är olåst.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

MFC
Medlem
Skrivet av Freywiind:

de får inte låsa telefon ifall de tänker sälja utan abonemang vissa saker är bra i sverige detta är en av de för mycke regelverk runt omkring, står det inte att den är låst så är den inte det heller

Ehm, nu kan jag inte svara för Telia men på Telenors hemsida står följande:

Är telefonen operatörslåst, även om jag köper den utan abonnemang?
Ja, om telefonen är operatörslåst, vilket i sådana fall står under "läs mer" på respektive telefon, så är telefonen låst oavsett om du köper den med ett abonnemang/kontantkort eller ej.

Så, bara för att telefonen inte kommer med abonnemang garanterar inte att den inte är operatörslåst.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Kan du inte testa? Låna en kompis kort från en annan operatör.

Medlem

Väldigt få telefoner idag som är låsta hos Telia. Iphone är dock ett exempel på en telefon som är väldigt låst.

Lättast är som sagt att prova ett annat simkort än Telia, eller att titta på kvittot. Ska stå där.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Kan du inte testa? Låna en kompis kort från en annan operatör.

Jo men nu e det så att telefonen inte har landat i min brevlåda ännu Annars hade detta inte verit något problem.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

MFC
Medlem
Skrivet av JimmyJazz:

Den är låst men Halebop funkar dock.

Halebop är till Telia vad Compiz var till Vodafone.. dvs same shit, different name.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Telia skriver på sin hemsida:

Citat:

Vad gör jag om min mobil är operatörslåst?

Operatörslås innebär att mobilen är knuten till en viss operatör och under denna tid kan du inte använda sim-kort tillhörande andra operatörer i telefonen. Om din mobil är operatörslåst till Telia kan du, mot en avgift, låsa upp den i närmaste Teliabutik 12 månader efter inköpstillfället. På inköpsbeviset framgår om mobiltelefonen är operatörslåst.

Medlem

Okej följande står hos telia "På inköpsbeviset framgår om mobiltelefonen är operatörslåst." Altså på kvittot eller?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Vad är det för telefon?

MFC
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Okej följande står hos telia "På inköpsbeviset framgår om mobiltelefonen är operatörslåst." Altså på kvittot eller?

Kvitto = bevis att varan köpts
Inköpsbevis = bevis att varan köpts
Kvitto = Inköpsbevis


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av PinkElephant:

Vad är det för telefon?

Nokia N8!


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Ladestam:

Okej följande står hos telia "På inköpsbeviset framgår om mobiltelefonen är operatörslåst." Altså på kvittot eller?

Kvitto = bevis att varan köpts
Inköpsbevis = bevis att varan köpts
Kvitto = Inköpsbevis

Jo men ett sånt får jag ju inte för än jag hämtar ut den på posten, telia bara krånglar till det! :@


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

MFC
Medlem
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Ladestam:

Okej följande står hos telia "På inköpsbeviset framgår om mobiltelefonen är operatörslåst." Altså på kvittot eller?

Kvitto = bevis att varan köpts
Inköpsbevis = bevis att varan köpts
Kvitto = Inköpsbevis

Jo men ett sånt får jag ju inte för än jag hämtar ut den på posten, telia bara krånglar till det! :@

Du har ångerrätt... bara så du vet, eftersom du inte hämtat ut paketet än. Tror den är på 14 dagar.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

N8 ska ej vara operatörslåst.

Medlem
Skrivet av PinkElephant:

N8 ska ej vara operatörslåst.

Säger?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Ska inte säga att jag har koll på saken och regelverket kring det men har hört att det ska gå att låsa upp telefoner med koder, program och skit.

Medlem

regelverket säger att de måste specifiera om den är låst eller ej, annars kan man anmäla för falsk marknadsföring


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av visan:

Ska inte säga att jag har koll på saken och regelverket kring det men har hört att det ska gå att låsa upp telefoner med koder, program och skit.

Inte så trevligt att ha mobilen i ansiktet om den är upplåst med skit...

MFC
Medlem
Skrivet av visan:

Ska inte säga att jag har koll på saken och regelverket kring det men har hört att det ska gå att låsa upp telefoner med koder, program och skit.

Processen med att låsa upp mobilen går [för det mesta] ut på att mata in en serie koder. Kan du koden så är det en baggis. Kan du inte koden så lär du bli 4-500 spänn fattigare.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Men hur svårt är det att ringa dit från var du köpt telefonen och fråga? De lär ju veta bättre än vi som gissar här?

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Men hur svårt är det att ringa dit från var du köpt telefonen och fråga? De lär ju veta bättre än vi som gissar här?

Jo men 8 på kvällen e de ingen som svarar :U


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

12
Skriv svar