Spel - billigare än någonsin

Medlem
Skrivet av bapelsin:

Jag betvivlar detta. Jag vill minnas att jag kom över mina spel betydligt billigare än dagens konsolpriser. Jag anser fortfarande att 600:- är alldeles för dyrt då spel brukar hålla knappa 20-30 timmar. 4-500:- känns som ett rimligt pris enligt mig.

"knappa" 20-30?
Jag tycker då att det blir billigt /h om man jämför med mycket annat idag.

20-30:- /h underhållning....

Jämför det med vad som helst annat, bio, träning, muséer etc etc...

Sedan så går det ju utan några som helst problem att sälja ett spel som kostar 600:- för minst 300:- om man är någorlunda snabb...

Om man då inte säljer det, utan att det är ett multiplayerspel, eller nått som man vill fortsätta spela om, så faller ju hela beräkningen igen eftersom man då får ut ännu fler timmar / krona...

Medlem

Mmmm....Jaguar....

Testpilot
Skrivet av robbis:

Håller totalt med, min steam samling är dock bara uppe i en 150 spel ännu, dock är de flesta fullpris spel... Vad som är fel är sveriges ungdom som fått för sig att saker och ting ska vara gratis! Och sen kommer ett jävla fjant parti som piratpartiet och säger att det är som att förinta en hel ungdomsgeneration? vaddå ungdomsgeneration?säga att det borde vara lagligt att kopiera och sprida film, musik och spel? som någon annan gjort, som yrke? Det är ungefär som att säga att allt jag gör på jobbet kan alla få för det är liksom okey... Jag bakar bullar och är indie utvecklare... Grattis bullar åt alla... och självklart ska ni få pirata mina spel sen när jag blivit känd! För det är ju våran rättighet! Eller hur, den dagen... Då dödar jag er!

Du har som många andra fått det om bakfoten , det piratpartiet pushar för är att privatkopiering inte skall straffas hårdare & få mer skadestånd ur en piratkopierare än en våldtäktsman / kvinnomisshandlare mfl.
Dagens piratkopiering ska man jämföra med gårdagens kassettkopiering/VHS kopiering , nog fasen överlevde artisterna då lixom de kommer att göra nu.

Det är som i naturen , de som anpassar sig överlever medan fossil .. ja de fortsätter vara fossil & förstenade nere i marken

Likaså börjar du jiddra som vanligt med jämförelsen fysisk vara vs icke fysisk kopia, det går inte att jämföra då en digital kopia ej upptar nån fysisk form eller kostnad för tillverkning.

Tur iallafall att du är såpass vettig att förstå att distribution som Steam är framtiden vilket jag stödjer 100%
Att spelen är billigare innebär också att många köper spelen , för min egen del så har jag flera gånger impulsköpt billiga spel på Steam bara för att inte spela det mer än några minuter , bra för tillverkaren.

Njae, spelen är billiga online, men inte så värst i fysisk form...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

köper alla spel på Axelmusic, visst det tar en vecka för dem att leverera med alla nya spel går på 425kr med frakt!

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Räknar du med att den svenska kronan var bra mycket starkare då? Den har ju sjunkit något enormt, kolla bara här: http://korturl.se/pdjm

100 kronor enligt 2008s värde motsvarar 33 kronor 1984. Och tvärtom, 100 kronor år 1984 motsvarade 301 kronor 2008.

Nu har det ju mer att göra med kronans värde gämtemot dollarn för inflationen påverkar ju inte priser, enligt definition.

Sen kan man inte räkna hur "stark" en valuta är utan att jämföra den med en annan valuta. Men andra valutar utsätts ju också för inflation. Det är helt naturligt och inflation är bra för ekonimin, riksbanken satsar som bekant på att inflationen ska ligga på 2%/år.

Så riksbanken har lyckats ganska risigt ty 33*(1/0.98)^(2008-1984) = 33*(1/0.98)^(24) ~ 53.5905...

Dock var det ju en valutakris på början av 90-talet.

Medlem

Dyrast blir det om man köper nya spel i fysiska spelbutiker. Orkar man vänta lite så blir det genast mycket billigare, speciellt om man beställer på nätet. De allra bästa klippen tycker jag är Steam-reor som kan vara fantastiskt bra. T.ex. nu säljs L4D + L4D2 + allt DLC för under hundralappen. Köpte Company of Heroes där för en tjuga. Steam rlz.

Medlem

300-400 spänn är lagom för ett spel. Men om vi tar Assassins Creed 2 som exempel...om du ville ha ALL content som gick att få ut av spelet på releasen var du tvungen att köpa Assassins Creed 2 strictly limited black edition ( drygt 800SEK), Assassins Creed Bloodlines (PSP, ca 400-500SEK, ingick vapen i AC2) och förhandsboka en specialutgåva som bara såldes till Game (700SEK). Då är vi alltså uppe i över 2000SEK, och då måste du byta mellan två diskar. Är det bara jag eller borde man tagga ner på versioner, DLC etc? Vi avskaffar internet så har vi löst problemet. Eller?

Medlem

Jag varvade precis Ratchet Clank Future Quest for Booty "ps3" tog fan minde än 4 timmar o varva det. Nu va jag inne på expert på Gotland o dom skulle ha 699 kr för det spelet! Är det värt att lägga ut 699 på ett spel som man har roligt av i 3-4 timmar? Nej. Kan man gå o köpa knark för dom pengarna o ha roligare för det.. Tur att jag har hackat mitt ps3. Orkar inte lägga ut pengar på värdelösa spel! För det mesta laddar jag hem spel, testar det, spelar i ca 5 min, stänger av, tar bort spelet. Och om jag verkligen vill ha ett spel (tex gran turismo 5) så går jag ju o köper det. piratkopiering hjälper spel bolag lite med!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av abflex:

Nu har det ju mer att göra med kronans värde gämtemot dollarn för inflationen påverkar ju inte priser, enligt definition.

Nej, men nu var ju inte det vad jag sa. Det låter väldigt billigt med 270 kronor, men om man räknar om det till dagens penningvärde är det ganska mycket mer. Att spel tycks vara billigare när man tittar i gamla tidningar etc är alltså inte så konstigt, eftersom kronan var mer värd förr - alltså ser de ut att ha varit billigare även om det inte var så.

De gjorde precis likadant i artikeln, de tog det gamla priset och räknade om det till dagens värde.

Citat:

Sen kan man inte räkna hur "stark" en valuta är utan att jämföra den med en annan valuta. Men andra valutar utsätts ju också för inflation. Det är helt naturligt och inflation är bra för ekonimin, riksbanken satsar som bekant på att inflationen ska ligga på 2%/år.

Du argumenterar mot en halmgubbe.

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Jag varvade precis Ratchet Clank Future Quest for Booty "ps3" tog fan minde än 4 timmar o varva det. Nu va jag inne på expert på Gotland o dom skulle ha 699 kr för det spelet! Är det värt att lägga ut 699 på ett spel som man har roligt av i 3-4 timmar? Nej. Kan man gå o köpa knark för dom pengarna o ha roligare för det.. Tur att jag har hackat mitt ps3. Orkar inte lägga ut pengar på värdelösa spel! För det mesta laddar jag hem spel, testar det, spelar i ca 5 min, stänger av, tar bort spelet. Och om jag verkligen vill ha ett spel (tex gran turismo 5) så går jag ju o köper det. piratkopiering hjälper spel bolag lite med!

Just RaC: Quest for Booty är ju meningen att vara ett kort spel till ett lågt pris för att få folk att testa spelserien. En snabb sökning på Prisjakt ger att du kan köpa det nytt för ca 200 kr. Så att 700 spänn skulle vara normalt i en spelbutik känns inte så troligt. Och "hackad PS3"!? Näe jag tror du är ute och cyklar med dina påståenden.

Senaste spelet för min del var Civ 5 som jag fick vid release för 360 spänn, absolut prisvärt. Man kan få ner priset en hel del numera genom att köpa på nätet och även utomlands från t.ex. UK. Själv piratkopierar jag ingenting alls längre, är inte ens värt besväret med trojaninfekterade cracks och krångel.

Medlem

De som tycker att spelen är för korta idag glömmer en sak: spelen är utformade på ett annat sätt. Även om speltiden för att köra igenom en sp-kampanj idag kanske "bara" ligger på en 5-6 timmar så är mängden content idag mer än det var förr. Jag menar, Super Mario Bros går att klara på mindre än 5 minuter om man drar det till sin spets. Another World går att klara på en halvtimme... Det som gjorde att spelen kändes längre förr var att man ofta bara hade x antal liv på sig sedan fick man börja om och folk gillade den typen av spel då. Majoriteten av "gamers" idag dock skulle aldrig tolerera det.

Medlem

€50, $50, 500 SEK... Det är ju detsamma hur som helst och har alltid varit. Så länge man köper spelen inom sitt egna lands gränser.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem

Jag tycker att det där säger mer om dollarns värdeminskning än om spelens pris.
Fast till viss del kan jag hålla med, det är ju trotts allt fler konsumenter nu för tiden så det är ju fler som får hjälpa till och bära utvecklingskostnaderna.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av Saxit:

De som tycker att spelen är för korta idag glömmer en sak: spelen är utformade på ett annat sätt. Även om speltiden för att köra igenom en sp-kampanj idag kanske "bara" ligger på en 5-6 timmar så är mängden content idag mer än det var förr. Jag menar, Super Mario Bros går att klara på mindre än 5 minuter om man drar det till sin spets. Another World går att klara på en halvtimme... Det som gjorde att spelen kändes längre förr var att man ofta bara hade x antal liv på sig sedan fick man börja om och folk gillade den typen av spel då. Majoriteten av "gamers" idag dock skulle aldrig tolerera det.

Presis . tänkte just säga det .. Spel var inte längre förr.
Utan svårare och mer o förlåtande..
I dagens läge sparas det ju hela tiden med olika checkpoints osv . Förr när man skulle lira (T.ex SMB)
Var man tvungen att köra hela spelet ut .. Sen har vi jue gammla spel som är långa.
Ta som SMB 3 . Klara ut det utan någon warp tar nog sin tid. Eller att klara Zelda te SNES, (Med all eqp till godo)

Men åt andra sidan så om man ska få allt i dagens spel så drar tiden iväg det me.

Ta bara ett spel som WOW . Vet inte hur snabbt du kan nörda dig till 80 i dagens läge .
Men det tar sin tid. Samma sak när det släpptes .
Lvl och dinga 60 hände inte direkt.

Tror jag lyckades ta mig till lvl 23 på min trail key
Och det är 7 dagars spelande.
Men man spelade kanske inte så många timmar . men endå . Testa lvl en gubbe te 80 och skriv in /played
(Och då menar jag inte att speedlvl då detta handlar om hur mkt h/kr man får för spelet).
Och när man körde wow förut när det var nytt för en, Så gjorde man lite små saker som tog tid men till ingen nytta ..
Iaf tror nog att man blir lite chockad över siffran som kommer upp då .
Då det säkert då handlar om dagar speltid . (DVS utan något boost)

Iaf nu är wow också ett dåligt ex. Då man får betala /månad .
Men en som lirar spelet tror jag spelar ihop en bra kr/h ändå ,


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem

Jag köpte NHL 11 till Xbox 360 dagen efter release på mediamarkt, fick pröjsa 399kr.
Jag va hyffsat nöjd när jag gick därifrån


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

www.g2play.net <--- Köper alla mina steam-spel där, kostar bra mycket mindre än vad de kostar om man köper direkt från Steam.

Medlem

Billigt och billigt vettifan, priserna har ju stigit nu på senaste tiden? MW2 t.ex..

Sen får man ju inte mycket alls för pengarna idag heller, kassa konsolportningar hit och dit med några timmars spelande!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Har för mig att spelen till Atari 400 (på 80-talet) kostade över 600 kronor per cartridge (inga märkvärda laddningstider!). Har för mig att jag gav 600 kronor för submarine commander... men en nypa salt efter som minnet kanske sviker.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Redaktör

Tybalt, jag har också för mig att det var svindyrt. Hade en Atari 2600 och nåt i bakhuvudet tjatar om att föräldrarna inte köpte Pac-Man eftersom det kostade 500-600 kr. Nån som har bättre minne?


signatur
Medlem

Någon som har en väldigt bra anledning till varför man skulle få för sig o köpa ett spel till fullpris på releasedagen när man oftast hittar dem för mindre än halva priset efter en inte alltför lång tid? O.o

Gäller väl såklart mest dem som faktiskt klagar på priserna... ni som är nöjda med priserna får fortsätta o spendera era pengar. ^^

Medlem

Minns ej mycket av Priserna till amiga och dyl, eftersom jag införskaffade mina spel genom att köpa lådvis med dom på annonser med far när jag var ung :p.

Tänkte dock slänga in att distrubution som Steam med sina sales har fått mig att mer eller mindre aldrig piratkopiera längre. Speciellt iom att jag skickar över mina pengar till en vän i England så han giftar spelen, kan oftast skilja på 100-150kr billigare pga pundet.

Skulle även påpeka kring G2Play.net att jag köppte Fallen Earth av dom, och blev bannad från spelet någon månad längre fram eftersom att cd nycklen jag hade var köppt med ett stulet kredit kort. Fick dock pengarna tillbaka av G2Play efter ett väldigt argt brev.

Medlem

Å andra sidan - "billigare än nånsin" är inte samma sak som "billigt".


signatur
Medlem

ja seriöst 84 va 25 år sedan så klart pengarnas värde har ändrats.

men i övrigt tycker jag det är gött att det blivit billigare antagligen i och med globalisering och internet. nu slipper man sälja guld och allt man äger eller tigga och be för att kunna köpa ett spel.

12
Skriv svar