Det var bättre förr

Ambassadör
League of Legends
Det var bättre förr

"Det var bättre förr" är ett uttryck som ofta används av äldre. Och denna synen tror jag många delar, även fast de inte uttrycker det i just dessa orden.
Genom att kolla runt i kommentarerna om spelnyheter här på FZ, hör man ofta jämförelse med äldre spel som anses vara mycket bättre. Men var de det?
Visst finns det flera spel som fortfarande inte har blivit nerflyttade från tronen som de bästa spelen genom tiderna men det är på grund av att spel var nytt och fräscht och det som gjorde dessa spelen så bra innehöll funktioner som då sågs som revolutionerande, men som idag ses som ett måste för att det ens ska vara en medelmåtta produkt.

Många (inklusive jag) har klagat över att speltiden i dagens singleplayer spel är kortare än vanligt. Men detta tycker jag inte stämmer. Speltiden som man får lägga är jämn med de gamla spelen, bara det att vi kräver mer av dagens spel än vad vi gjorde förr.
Ett spel som många klagade på var att Call of Duty Modern Warfare hade kort spel tid. Men om man jämför med ett av de bästa FPS spelen genom tiderna, Half Life, har inte det mycket längre speltid. Man har ju spelat igenom det på 30 minuter. Det tror jag inte du spelar igenom CoD MW på!

Däremot tror jag att det negativa uttrycket "Det var bättre förr" görs oss människor så speciella.

Vi tröttnade på att sitta i trädet och plocka löss från varandra så våra förfädrar bestämde sig för att lämna trädet och börja bo i grotta och göra eld. Jag kan lova er att det satt en gammal gubbe och med klickljud tryckte fram frasen "det var bättre förr" när hans barnbarn kom hem med en fälld antilop som han nu grillade över elden.
- På min tid behövde man inte gå och jaga flotta antiloper som något överklass lejon, nej då räckte det med bananer och löss.
Detta ledde till att människan var tvungen att komma på nya jakt- och tillagningsmetoder av maten för att tillfredsställa de äldre

Tänk er bara de första människorna i Sverige. De första nybyggarna såg möjligheter med det vackra landskap som detta land erbjöd, under tiden satt byns ålderman och klagade över det kalla klimatet.
- På min tid i Afrika kunde man lägga sig i första bästa grotta helt naken. Nu behöver vi flotta pälsar och hyddor för att överleva.
På detta sättet var de unga i byn tvungna att komma på ett sätt att värma upp hyddorna och komma på snabba sätt att bygga upp dem för att tillfredsställa de äldre.

Detta konceptet har fortsatt och finns kvar även idag när kravet för att göra de nya sakerna bättre än vad som tidigare har funnits. Eftersom alla människor hela tiden tycker att den tidigare produkt A är bättre än den lite nyare produkt B så inser de inte förens den nyaste produkt C släpps att B egentligen var bra och kan därför börja klaga på produkt C som inte har en chans emot produkt B enda tills den dagen då produkt D släpps. Ja, ni fattar. Eller inte.... Jag fattar vad jag menar, det är huvudsaken.

Självklart finns det undantag där det verkligen var bättre förr. Inom spelvärlden kan vi ta Deus Ex som enligt mig är det bästa spelet genom tiderna och som inget spel har varit i närheten av. Än så länge.

#blogg

Det var bättre förr

Jag hade gärna spelat om gamla Half-Life, men jag står inte ut med grafiken. Deus Ex har åldrats mycket bättre, och funkar hur bra som helst på en lagom avancerad laptop med XP, det fanns för övrigt på Steam för ett tag sedan för knappt 80:- Vissa saker var bättre förr, de lade ned mer tid på kvalité än enbart det grafiska, därför är de klassiker.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Håller med ovanstående. Kom ihåg när jag spelade Ocarina of Time för första gången. Den "Woooah"-känslan har jag aldrig fått igen.

Ambassadör
League of Legends

Jag håller inte med er. Det finns hela tiden små guldkorn som dyker upp i den stora spelfloden men det kommer lika många stjärnor nu som det gjorde förr.

Kvalitet mot grafik anser jag är skitsnack. Visst kommer det många spel där kvaliteten har fått backa på grund av grafiska prioriteringar men jämför man med äldre spel släpps det lika många dåliga nu som förr. Jag tror till och med att snittet på kvaliteten är högre nu bara att vi har blivit kräsnare

1
Skriv svar