Starbreeze på jakt efter pengar
Uppsala-företaget vill få in färska slantar i kassan genom en nyemission.
#the-chronicles-of-riddick-assault-on-dark-athena, #starbreeze, #syndicate
Brukar inte nyemissioner också tyda på att ett företag kan vara nära en konkurs?
Och inte låter det bättre då dom fått lägga ner spel heller.
De får kanske sänka sina löner och köra Volvo istället för Audi...
Ramrod: Det vore fel att påstå att nyemissioner tyder på att en konkurs är förestående. Nyemissioner är ett sätt för ett företag att ta in nytt kapital. Sen om det behövs nytt kapital för att man är på obestånd... det är något annat. Vi kommer dock inte riktigt veta hur det ser ut förens vid rapporten i november.
Det är knappast en rättvis jämförelse att jämföra Framfab med Starbreeze. Den gemensamma nämnare är vilken? Är framfab en spelutvecklare? Förövrigt så överlevde framfab it kraschen och var verksamt även efter den och är så även idag under namnet LBI International AB.
Att starbreeze är proaktiva och tar in kapital i tid ser jag som positivt. Jag ska under helgen läsa in mig mer i företaget och se om jag inte kan komma i kontakt med några anställda för att känna dem på pulsen.
Jag tror det kan vara en möjlighet som finns nu.
Men som det är med aktier så ska man inte satsa pengar man inte har råd att förlora och inga pengar är förlorade förrän man säljer aktien eller företaget går i konkurs.
Tråkigt med din förlust Hamstern, det är aldrig roligt att förlora pengar. Men ska man gå in i små bolag är det tyvärr sånt som händer. Vill du ha trygg avkastning så är det H&M mfl som gäller.
Som Framfab Grin alltså?
Så, fixade det åt dig
Syrfid: jag är ganska tveksam till konceptet att driva spelutveckling som börsnoterat aktiebolag. Tycker att det är ett steg i helt fel riktning. Att skapa aktiebolag är vettigt eftersom det kan innebära en hel del minimering av olika risker som har negativa effekter på spelutvecklingen. Men om man går så långt att man börsnoterar sig och säljer aktier på den öppna marknaden, så skaffar man sig ett ansvar gentemot sina aktieägare att dra in större vinst. Samtidigt öppnar upp man för spekulativa investerare som inte har någon kärlek alls till spel eller utvecklingsprocessen.
Spelutveckling ska inte vara vinstdrivande. Spelutveckling ska vara drivet av kärleken till att skapa bra grejer.
kopieringsskyddet dom valde till Assault on dark athena dödade nog den största köpgruppen, innan det kom hade vi hundratals förbokningar.. men efter att kopieringsskydded blev känt avbokades alla utom 7.. snacka om kontraproduktivt
Du är rolig du, ungefär som om vi får välja kopieringsskydd. Det är förläggaren som bestämmer över sin produkt. Vi utvecklar den bara.
---
Boo!
Som Framfab Grin alltså?
Så, fixade det åt dig
Syrfid: jag är ganska tveksam till konceptet att driva spelutveckling som börsnoterat aktiebolag. Tycker att det är ett steg i helt fel riktning. Att skapa aktiebolag är vettigt eftersom det kan innebära en hel del minimering av olika risker som har negativa effekter på spelutvecklingen. Men om man går så långt att man börsnoterar sig och säljer aktier på den öppna marknaden, så skaffar man sig ett ansvar gentemot sina aktieägare att dra in större vinst. Samtidigt öppnar upp man för spekulativa investerare som inte har någon kärlek alls till spel eller utvecklingsprocessen.
Spelutveckling ska inte vara vinstdrivande. Spelutveckling ska vara drivet av kärleken till att skapa bra grejer.
Jag är kär i dig.
---
Boo!
Som Framfab Grin alltså?
Så, fixade det åt dig
Syrfid: jag är ganska tveksam till konceptet att driva spelutveckling som börsnoterat aktiebolag. Tycker att det är ett steg i helt fel riktning. Att skapa aktiebolag är vettigt eftersom det kan innebära en hel del minimering av olika risker som har negativa effekter på spelutvecklingen. Men om man går så långt att man börsnoterar sig och säljer aktier på den öppna marknaden, så skaffar man sig ett ansvar gentemot sina aktieägare att dra in större vinst. Samtidigt öppnar upp man för spekulativa investerare som inte har någon kärlek alls till spel eller utvecklingsprocessen.
Spelutveckling ska inte vara vinstdrivande. Spelutveckling ska vara drivet av kärleken till att skapa bra grejer.
Håller helt och hållet med dig, men samtidigt måste det blir väldigt väldigt klart att vi i spelbranshen också måste leva, betala hyra, köpa mat osv för... ja, det vore jävligt svårt att göra spel i under en aftonbladet tidning i nån gränd medan man gnager på sina tånnaglar för att få i sig näring.
Som jag skrivit förut, det är svåra tider för alla. När jag läser om företag som gör diverse saker för att få in pengar tror jag inte det handlar om "Jag är fan tokrik, men jag vill ha mer!" utan jag tror det handlar om att hålla företaget flytande.
Räkna hur månge människor i spelbranshen som blivit rika de senaste 5 åren, och sen räknar du alla de som förlorat sina jobb...