Dalis topp 5

Ambassadör
League of Legends
Dalis topp 5

Jag bestämde mig för att slänga ihop några snabba topp 5 listor i olika kategorier

Topp 5, filmer:

5: The Dark Knight

Jag har sagt det innan. Jag älskar denna filmen. Den gör allt perfekt, och vår älskade mörka riddare är mörkare än någonsin

4: Dr Strangelove

Stanley Kubrick är min favorit regissör och detta är hans största mästerverk. Dialogen som förs av den amerikanska presidenten mot den ryska är inget annat än ena stående.

3: Shawshank redemption(Nyckeln till frihet)

En underdog som slog världen med storm och som har fått en plats i många personers hjärtan. Get busy living or get busy diyng

2: Citizen Kane

En tidig film i historien gjordes på ett magnifikt sätt som aldrig efter det har återskapats. Ett rent och skärt mästerverk.

1: Gudfadern

6 gånger har jag sett denna film och jag tröttnar fortfarande inte. Varje sen är, enligt mig, perfekt. Jag har inte tillräckligt stort ordförråd för att uttrycka hur bra jag gillar denna filmen.

Topp 5, Datorspel, Singleplayer:

5: Mafia

Känsla, bra story och tommyguns gjorde detta till ett av mina favoriter. Jag skulle vilja påstå att storyn i detta spel är det bästa inom spelvärlden.

4: Half Life

Ett av de första spelen jag klarade av på egenhand. Även ett av spelen som fick mig intresserad av datorspel. Det vore en skam att göra en topplista utan detta magnifika spel.

3: Theif Deadly Shadows

Jag har alltid gillat att smyga. Såväl ute i naturen som liten så också i spel. Jag försöker alltid smyga så mycket som möjligt i spel men det var längesen man fick smyga som i Theif deadly shadows

2: Star Wars Knights of the old Republic

Jag är nog inte ett ensamt Star Wars fan, säkert inte ensam om att vara ett fan av detta underbara RPG. En riktigt intressant berättelse med en riktig twist på slutet gör detta spelet till en klar tvåa i listan.

1: Deus Ex

Alla som har spelat detta spelet är nog överens med mig. Jag kan inte komma på något spel som har lyckats på så många punkter som detta spelet. Ett av få spel som har stått sig i 10 år och fortfarande är värt att spela igenom

Topp 5, TV-Serier:

5: Family Guy

Töntigt, overkligt och dåliga skämt men ack vad jag skrattar till denna animerade serie

4: Freaks and geeks

Denna ungdomsserie från 1999 är riktigt underhållande. Den är mysig på något sätt. Jag kan inte säga vad som gör den så bra men den är helt klart en klar kandidat till min topp 5 lista

3: How I met your mother

Barney Stinson. Det är det enda jag behöver säga om den här serien. Den kanske inte stå ut så mycket från mängden i andra punkter men den här karaktären är något över det vanliga och Neil Patrick Harris lyckas flytta upp denna serien till en värdig tredje plats

2: Sopranos

Att få följa med en modern maffiafamilj var ett sant nöje. De sex säsonger som The Sopranos består av är högkvalitativa och introt är det näst bästa av alla serier. Detta bästa kommer från ettan på listan.

1: Dexter

Spännande, känslosam och psykisk sjuk. Kan man begära mer från en serie?
Det organiserade kaos som kretsar kring den psykopatiska blodexperten är fångad på ett perfekt sett och det finns bara ett få tal episoder som tappar tempo och list. Den enda känslan som jag har kvar efter varje avsnitt är känslan av att se mer

Topp 5, Geologiska mineraler

5: Kalcit

Är man det enda mineral som reagerar med utspädd saltsyra så är det självklart att den har en plats på topp 5

4: Hematit

Magnetit är nästan identiskt med hematit men vad får då hematiten att segra? Jo det är det röda streck som hematiten ger av sig om man stryker den mot ett proslinsyta. Det är häftigare än att påverka magneter.

3:Flusspat

Genomskinlig med ett grönt lyster låter häftigt och det är det. Men den är inte tillräckligt unik för att nå hela vägen fram i det hittills hårda racet.

2: Kalifältspat

Klar spaltning och med en köttig röd färg får detta mineral att bli så utstående att den tar den knappa fighten om vilken som är den näst bästa mineralen.
Ettan var det aldrig något snack om.

1: Olivin

Hur kan man inte älska denna mineral. Små gröna kristaller som är lätta att urskilja okulärt får detta mineral att ta hem storsegern i min sista kategori i denna topp 5 listan

#blogg

Dalis topp 5

Min nedkortade lista lyder:

1. Film: Återstoden Av Dagen
2. Spel: Deux Ex / Batman: Arkham Asylym
3. TV-Serie: Lost / The Twilight Zone
4. Bok: Andrew Miller - Den Sinnrika Smärtan
5. Mineraler: Zink och Selen


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Ambassadör
League of Legends

Flera av dessa låg precis utanför min lista. Lost kan jag dock inte hålla med om. Tappade allt efter andra säsongen.

1
Skriv svar