Blizzard stämmer skapare av StarCraft 2-fusk

Medlem
Skrivet av Mortician:

Dessa grabbarna har skapat något som är olagligt att använda.

Tycker Blizzard gör helt rätt och hoppas detta kommer stå fuskarna dyrt.

Ska börja med att jag själv spelar SC2 och tycker det är galet trist att folk ska fuska.

Men jag har mycket svårt att se att det skulle vara olagligt att använda fusk. Möjligtvis bryter du mot eras EULA men olagligt är det absolut inte.

Och de som tillverkat fusket bryter ju inte mot EULAn utan det gör ju bara den som använder fusket. Min gissning är att Blizzard bara försöker visa muskler genom att visa upp sina advokater för jag har enormt svårt att de som tillverkat fusket gjort något olagligt.

Medlem
Skrivet av WizKid:
Skrivet av Mortician:

Dessa grabbarna har skapat något som är olagligt att använda.

Tycker Blizzard gör helt rätt och hoppas detta kommer stå fuskarna dyrt.

Ska börja med att jag själv spelar SC2 och tycker det är galet trist att folk ska fuska.

Men jag har mycket svårt att se att det skulle vara olagligt att använda fusk. Möjligtvis bryter du mot eras EULA men olagligt är det absolut inte.

Och de som tillverkat fusket bryter ju inte mot EULAn utan det gör ju bara den som använder fusket. Min gissning är att Blizzard bara försöker visa muskler genom att visa upp sina advokater för jag har enormt svårt att de som tillverkat fusket gjort något olagligt.

Jag använder verkligen inte fusk och jag har ingen anning om hur man tillverkar dom, men jag utgår ifrån att de som tillverkar fusk måste ha tillgång till spelet, jag utgår ifrån att de använder koder som Blizzard gjort och har © på och sen att de på något sätt bryter mot alla regler som © står för. jag menar att ändra något som andra gjort utan deras tillåtelse låter inte så lagligt. Men jag kan ha allt om bakfoten också

kan också tillägga att har de spelet så bryter de också mot EULAn, vilket de som sagt borde ha för att testa produkten de tillverkat, eller?

Medlem
Skrivet av Nomz:
Skrivet av Fairfax:

Har Blizzard verkligen någon laglig grund för den här stämningen? Det verkar som att de i första hand försöker bredda begreppet upphovsrättsbrott ytterligare och det klingar inte bra i mina öron.

Citat:

Upphovsrättsbrottet bygger på att när användarna av fusken (hacksen) nyttjar dem så laddas skyddat innehåll från StarCraft 2 in i datorns ramminne vilket bryter mot EULA:n samt ToU:n.

Nu vet jag inte hur det aktuella fusket fungerar men vanligtvis brukar sådan programvara använda sig av data från originalinstallationen av spelet. Att det skulle räknas som upphovsrättsbrott att med ett tredjepartsprogram ladda in sådan data i datorns minne verkar helt absurt, och även om det är ett brott så bör det vara användaren, och inte skaparen, av programmet som begår det. Att det, med användaravtalet, skulle gå att reglera vilken data som får läsas in i ramminnet verkar också absurt.

Som sagt, jag vet inte hur just det här fusket fungerar. Är det så att det medföljer upphovsrättsskyddat material med själva programvaran finns det validitet för stämningen. Om inte, anser jag att Blizzard borde lägga ner det här fallet omgående.

Ytterligare en komplett fåne. Har du inga skruvar kvar? Försvarar du verkligen fuskare?

Gå och dra något gammalt över dig. Fy fan.

Jag försvarar inte någon, jag ifrågasätter stämningens validitet. Att skriva ett program som manipulerar innehållet i en datorns ramminne är inte ett upphovsrättsbrott och jag har svårt att se att det skulle vara ett brott överhuvudtaget.

123
Skriv svar