Bioshock-skaparen: "PC är framtiden"

Medlem

Intressant att de "glömt" släppa DLC till "framtidsplattformen", och först nu flera månader senare ska göra det?
Smöra för kunderna bara, någon köper det säkert...
Det intressanta är väl att Konsolerna fortsätter vara så starka trots att de ligger efter PC ordentligt rent grafisket, men det beror väl på att de flesta inte har en gamer-PC som de önskar utan någon elgiganten historia. Hur som helst så lär PC leva så länga man kan skriva/jobba på den, MMO och flashspel finns, men det saknas tunga exklusiva (tyvärr) samt en vettig utveckling prestanda/pris.

Medlem

Är man betald för att promota Mine-Craft eller?

Medlem

Bioshock är främst ett konsolspel... så även om PC har en viss framtid så domineras den helt klart av konsolerna först och främst.

PC har i mina ögon haft lägre prioritering ändå sedan Deus Ex 2 kom ut.

Medlem

Konsoler är lobotomerade datorer, som att jämföra en trehjuling med en motorcykel. Nog fan är det svårt att köra av vägen på en sådan, men riktigt lika fort kan det ju inte gå. Men man kan ju iallfall inte "trycka fel och ha sönder något", *fniss*...

mg
Medlem

Börjar bli tröttsamt med folk som whinear att pc är dött som spelplattform, det visar sig gång på gång att det inte stämmer.

Medlem

Så länge det är billigare och ger mer vinst att utveckla till konsol än till PC och så länge konsoll är bekvämare än PC, kommer PC-spelandet att fortsätta vara döende. Det är synd. Spel skall utvecklas till PC från grunden.

Och sen säger han att PC är framtiden när de var dem som först funderade på att skrota DLC tillägg till Bioshock 2 för just PC... och dessutom gav förklaringen att det var pga teknisk anledning

Hans uttalande tyder mer på att han försöker slicka igen de sår de skar upp när företaget avvisade PC:n när de inte ville göra DLC till PC.

Skrivet av mg:

Börjar bli tröttsamt med folk som whinear att pc är dött som spelplattform, det visar sig gång på gång att det inte stämmer.

Jaså? Förklara på vilket sätt det inte stämmer?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Man får ju anta att han menar närliggande framtid, 5-10 år framåt? Menar han längre fram hoppas jag han har fel och att vi alla sitter med inbyggt chip i hjärnan och joysticks i fingrarna. ^^

Som utvecklare vore det skjysst o göra spel för PC då man kan kräma på mer men som en gamer känner jag bara lite "...meh".
För mig spelar inte platformen någon större roll så länge jag har kul när jag lirar.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

Om spelindustrin skulle ha lite mer krav på sej att faktiskt sälja en FÄRDIG PRODUKT istället för sönderbuggad skit som så många spel är i dagens läge så kanske fler skulle villa köpa dom istället för att ladda hem dom först för att se om dom ens är spelbara.
Säger inte att jag gör det men har läst en artikel om det någonstans, kan inte säga var dock för de var ett tag sedan.
Minns att jag tyckte dom hade en poäng dock.

Medlem

PC är framtiden och har alltid varit framtiden. Musen som kontroll slår den jävla analoga spaken med datorlängder.


signatur

- PiDuT

Medlem

Att PC'n är på väg att dö är ju bara ett rent ut sagt idiotiskt påstående. Vågar man ställa krav på det man spelar och betalar för så är PC det enda rätta. Det är där utvecklingen sker, och det är där folk är kreativa.

De spel-utvecklare som går över till konsol är inget annat än pack av talanglösa kärringar som inte pallar trycket av att faktiskt behöva leverera. Man kan ju dock förstå att dessa ointresserade utvecklare hellre ställer sig framför en oinsatt hjärndöd casual-community som mer än gärna köper deras skräp för det dubbla priset av vad ett PC-spel kostar.

Inaktiv

Konsoller kommer och går, PCn är konstant. Den går upp och den går ner i perioder. Piratkopiering är en väldigt fattig ursäkt, piratkopiering finns på alla plattformar. Tror den är mer utbredd på en viss liten handhållen konsol, än den är på PC t.o.m... Den riktiga anledningen till att spel säljer sämre på PC heter konsolportar, renodlade PC spel säljer väldigt bra däremot! Sen visst ser det ut som att många spel säljer nästan dubbelt så bra på konsol, men då har man ofta räknat ihop både ps3 och xbox360 och satt den totala summan av dom mot PC försäjlningarna... Är väl klart att 2 plattformar tillsammans säljer bättre än en enda plattform, men det betyder inte att den tredje plattformen säljer dåligt.

Medlem
Skrivet av Kharif:
Skrivet av Mahone:

Att PCn dör ut är ett faktum, piratkopieringen är för stor och utvecklingen går helt enkelt för fort för att locka speltillverkare, inge vidare skoj när du jobbat och slitit med ett spel och alldeles innan release så släpps en ny API som tillåter något nytt och ditt spel hamnar i skuggan. Nä, i spelväg så kommer tjänster som Onlive dominera i framtiden, och då spelar det ingen roll om du sitter framför en dator, TVn eller med mobilen för den delen, du kommer få samma grafik vilket som.

Men snälla rara människa, pirat kopiering finns på ALLA plattformar, även PS3'an.
Piratkopiering är inget argument för att spel/film/musik inte säljer, det är en bort förklaring som funnits i över 30 år.

Var som Microsoft klagade på att Halo 2 inte sålde på PC, de var ju konstigt! Enda kravet var ju att de var Vista exklusivt och många människor som har PC vill ju lira HALO, eller hur?

Onlive i nuvarande status är bara patetiskt, med input lag och dålig framerate pga du inte har bra uppkoppling är idiotiskt, teknologin är bra i teorin men vi är inte ens i närheten för att komma dit.

Samt det enda konsoller gjort på senaste tiden är action spel, jag saknar mina Baldurs Gate, Dungeon Keeper m.m. som inte påverkas pga konsol portar.

Huruvida piratkopiering är en bortförklaring eller inte kan man diskutera länge, men det är ett faktum att de är större på PC än på andra plattformar. Det krävs att man är mer insatt i de hela på konsol då det krävs modifikationer m.m. medan PC är det i stort sätt bara att tuta och köra. En annan faktor som jag inte tog upp är optimering, och det stöder mitt andra argument om att utvecklingen går för fort. Det blir svårare att optimera ett spel där hårdvaran blir ny hela tiden och där nya APIer släpps på löpande band. På en konsol har du bara en hårdvara och en API som kommer att vara där i flera år, vad låter mest lockande?

Onlive är fortfarande väldigt nytt med många brister. Den långsamma uppkopplingen beror på att USA, som är ensamma om att ha tillgång till Onlive just nu, inte har den här snabba uppkopplingen som vi har här, dom har en avg hastighet på ca: 5mbit, och här i Sverige har vi en avg på ca: 20mbit. Teknologin kommer att växa till sig, det är bara att inse, och då kommer både PC och konsoler som vi känner dom idag vara historia.

Och det släpps inte bara action på konsol. Konsol är ledande i sportspel, racing, fighting, RPG, partyspel och säkert fler genrer som jag inte kommer på nu. Det enda PC konkurrera på är FPS och strategi, och nu med motion kontroller på samtliga konsoler så ser det ganska ljust ut inom stragegi på konsol, och även FPS för den delen.

PC-branschen måste komma på något nytt inom sättet man spelar på, för det varit tangentbord och mus nu i gud vet hur länge. Mus kan jag acceptera, den ger bra precision, men tangentbordet, snacka om stelt. Du kan antingen gå fram i full vart eller stå still, svänga för fullt eller köra rakt fram, och röra dig i 8 vinklar. Många säger, ja men plugga in en handkontroll då, men det är ingen lösning, då kan du lika gärna lira på konsol.

Medlem
Skrivet av amphix:

Vore PC framtiden så skulle inte konsolmarknaden öka så som den gör och speltutvecklare skulle inte satsa så mycket som dom gör på konsolerna idag.

Att PC kommer finnas kvar som spelplattform råder det väl inga tvivel om men jag tror att det är mest bara en tidsfråga innan det kommer tjänster i stil med OnLive som är betydligt bättre utvecklade i takt med att uppkopplingarna världen över blir allt bättre. Lägg sedan till bättre utvecklade kontroller till konsolerna så att FPS- och RTS-spelare inte längre har något att gnälla om. Vilken spelnörd kommer då att fortsätta köpa en PC och uppgradera den vartannat år när man kan köpa en konsol utan några större behov eller krav på hårdvara?

Jag kommer med största sannolikhet inte få medhåll på ett spelforum som FZ men det är ju bara att se till trenden med att byta sin stationära PC till en laptop. Allt fler går över till laptops och köper sig en konsol att spela på för gemene man har tröttnat på att behöva uppgradera sin dator med jämna mellanrum, kopieringsskydd som stjälper mer än det hjälper, spel och windows som kraschar i tid och otid m.m.

Personligen tröttnade jag för ca 3 år sedan och köpte en 360 och en Mac. Blev så klart utskrattad av mina kompisar som precis som jag var, en hardcore PC-användare som mer eller mindre idiotförklarade folk som spelade FPS-spel på konsol med handkontroller och Mac var det sämsta skit man kunde köpa.

Idag har så gott som ingen av mina kompisar en speldator längre utan de flesta sitter med 360 eller PS3 och en laptop och ingen verkar ha några som helst planer på att bygga ihop en speldator igen.

PC som spelplattform kommer att dö. Det är bara en tidsfråga.

pc datorn komemr dö men inte pc spelen ;P sen så beror det på hur kraftigt man uppgraderar sin dator jag har haft min i 3-4år nu och jag maxar en spel utan problem i 1920x1080 kanske inte med aa men det kör inte konsol med endå ;P.
sen om det där om att windows krashar hela tiden och inte mac det beror endast på användaren i görde ett sånt täst i min skola om hur många mac datorer crashade kontrat våra pc's dom som använde mac var mac lovers och dom som använde pc var motsatsen det krashade näst intill lika många macar som pc på bara 1år.
men om det skulle utväklas ett side oprativ för pc,mac & linux som var anpasat för spel så skulle nog "pc" spel bli mer popelärt.
men som sakt så är konsol den fattiga vägen och för den som itne bryr sig elelr inte har krav's väg.
och på grund av detta så kan jag förstå att utväklare ellre gör till konsol för dom behöver itne göra en lika bra prudukt för att få den sold sen när piratkopierings uresekten kommer och som har lurat in dom flästa att det är pc exlusift så utväklar dom mer ditt.
sen inte konstigt att pc är där det kommer hända nåt vid för det är ju där kraven ställs,indie utväklarna finss , samt andra mjukvare utväklare en huvud företaget.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av Kharif:
Skrivet av Mahone:

Att PCn dör ut är ett faktum, piratkopieringen är för stor och utvecklingen går helt enkelt för fort för att locka speltillverkare, inge vidare skoj när du jobbat och slitit med ett spel och alldeles innan release så släpps en ny API som tillåter något nytt och ditt spel hamnar i skuggan. Nä, i spelväg så kommer tjänster som Onlive dominera i framtiden, och då spelar det ingen roll om du sitter framför en dator, TVn eller med mobilen för den delen, du kommer få samma grafik vilket som.

Men snälla rara människa, pirat kopiering finns på ALLA plattformar, även PS3'an.
Piratkopiering är inget argument för att spel/film/musik inte säljer, det är en bort förklaring som funnits i över 30 år.

Var som Microsoft klagade på att Halo 2 inte sålde på PC, de var ju konstigt! Enda kravet var ju att de var Vista exklusivt och många människor som har PC vill ju lira HALO, eller hur?

Onlive i nuvarande status är bara patetiskt, med input lag och dålig framerate pga du inte har bra uppkoppling är idiotiskt, teknologin är bra i teorin men vi är inte ens i närheten för att komma dit.

Samt det enda konsoller gjort på senaste tiden är action spel, jag saknar mina Baldurs Gate, Dungeon Keeper m.m. som inte påverkas pga konsol portar.

Huruvida piratkopiering är en bortförklaring eller inte kan man diskutera länge, men det är ett faktum att de är större på PC än på andra plattformar. Det krävs att man är mer insatt i de hela på konsol då det krävs modifikationer m.m. medan PC är det i stort sätt bara att tuta och köra. En annan faktor som jag inte tog upp är optimering, och det stöder mitt andra argument om att utvecklingen går för fort. Det blir svårare att optimera ett spel där hårdvaran blir ny hela tiden och där nya APIer släpps på löpande band. På en konsol har du bara en hårdvara och en API som kommer att vara där i flera år, vad låter mest lockande?

Onlive är fortfarande väldigt nytt med många brister. Den långsamma uppkopplingen beror på att USA, som är ensamma om att ha tillgång till Onlive just nu, inte har den här snabba uppkopplingen som vi har här, dom har en avg hastighet på ca: 5mbit, och här i Sverige har vi en avg på ca: 20mbit. Teknologin kommer att växa till sig, det är bara att inse, och då kommer både PC och konsoler som vi känner dom idag vara historia.

Och det släpps inte bara action på konsol. Konsol är ledande i sportspel, racing, fighting, RPG, partyspel och säkert fler genrer som jag inte kommer på nu. Det enda PC konkurrera på är FPS och strategi, och nu med motion kontroller på samtliga konsoler så ser det ganska ljust ut inom stragegi på konsol, och även FPS för den delen.

PC-branschen måste komma på något nytt inom sättet man spelar på, för det varit tangentbord och mus nu i gud vet hur länge. Mus kan jag acceptera, den ger bra precision, men tangentbordet, snacka om stelt. Du kan antingen gå fram i full vart eller stå still, svänga för fullt eller köra rakt fram, och röra dig i 8 vinklar. Många säger, ja men plugga in en handkontroll då, men det är ingen lösning, då kan du lika gärna lira på konsol.

ledande i en gener betyder inte att dom är bäst på den eller hur ;P
sportspel kan jag förstå att konsol är bra på men jag undrar hur många är det som vill ha sportspel och partyspel till pc? pc är till för en att spela ensam elelr med folk via lan/internet och då passar inte party.
fighting passa bra på pc där spelar det inte nån större roll om det är på en pc elelr konsol förutom i 3d fighting spel som soulcalibur som jag inte vet hur man kan fixa till pc på ett bra sätt.
rpg handlar ju om storry inte om gameplay (offtas) och då kan du likagärna spela på ett gameboy men jag måste säga att det går att uväkla ett rpg bäst till pc.
sen 8 vinklar? jag vet att man kan göra så att kraktären går åt 8 vinklar om du inte rör musen så du kan ju tästa med det först ;P
men som sammafatting kräver du inte att spela med kompisar i samma rumm utan att angaskera ett lan så skall du nog ha en konsol med extra kontroller.
vill du utleva ett riktigt bra spel så sätt dig vid en pc och ett bra pc spel och inte en konsolport ;P

ps: komm inte och säg att gers serien är ett bra för om du var en pc spelare skulel du alldrig axeptera hur det funkar om det var på en pc.
för det enda du kan jämföra med mellan två spel från olka plattformar är storry och kanske grafik men där vinner pc ganska lätt ;P (<-grafik)


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

kul att någon från spelindustrin i alla fall tror på PC:n!!! konsoller kan dra åt hades


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av morfin91:

ledande i en gener betyder inte att dom är bäst på den eller hur ;P

Nä, men ledande betyder störst, och störst vinner i slutändan. PC=död med andra ord.

Skrivet av morfin91:

vill du utleva ett riktigt bra spel så sätt dig vid en pc och ett bra pc spel och inte en konsolport ;P

Det finns bara ett problem, spelen finns inte. Dom bra som finns har jag redan lirat ut, och dom "populära" MP spelen har jag tröttnat på för länge sen.

Nu har jag börjat lira Minecraft, men som jag sa tidigare, indie är bäst på PC just nu.

Och visst går det att lira alla spel på PC, men problemet är att dom finns inte, och finns dom så är det dåliga portar. SF4 på PC va ju en stor besvikelse inom fighting. Och RPG, vart är alla bra spelen? Spel som t.ex. Final Fantasy, Demon's Souls, Fable, Valkyria Chronicles osv...

PC har inga unika spel längre. Dragon Age 2 släpps nästa år, och lika så Diablo 3. Det är dom enda RPG-spelen som jag kan tänka mig att lira på PC (D3 blir jag väl tvungen till).

Att jag säger att PC kommer dö ut har inget med att jag hatar PC som plattform, tvärtom så tycker jag PC är bra, men utan bra och välgjorda spel så kan den lika gärna dö ut. Nästa generations konsoler lär slå ut PCn helt och hållet. Med ray tracing grafik så kommer PCn få ännu större problem, då de är bättre grafik som håller PCn vid liv nu, och ta bort det så smack ner i backen. Nästa generation lär säkert även ha fullt stöd för tangentbord och mus, och kommer därför locka fler gamers från PC. Det är bara att inse att det krävs något nytt inom PC-branschen för att få folk att stanna kvar.

Medlem

Det som behövs är mod hos utvecklarna. Att "våga" skapa ett spel från grunden, exklusivt för PC. Jag tycker (my opinion) att dagens utvecklare är fega. De vågar inte ta chanser. Jag förstår att konsol säljer bättre och att många utvecklare väljer det pga att det är mer stabilt och inte är under utveckling hela tiden. Jag vet redan vad för slags spel som kan skapas när det är full fokus på PC istället för sorgliga konsolportar. Om bara ett spelbolag (förutom Blizzard) skulle våga ta chansen att skapa ett PC exklusivt spel, så kanske andra skulle våga ta det steget.


signatur

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Medlem

AHHH ( gudomlig röst)
Men Halo började ju på konsol, fattar inget
Kartraith: ''Konsoller kommer och går, PCn som platform kommer finnas i många år'' Hehe underbart rim, men ''framöver'' förstörde liksom allt


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Mahone:

Att PCn dör ut är ett faktum, piratkopieringen är för stor och utvecklingen går helt enkelt för fort för att locka speltillverkare, inge vidare skoj när du jobbat och slitit med ett spel och alldeles innan release så släpps en ny API som tillåter något nytt och ditt spel hamnar i skuggan. Nä, i spelväg så kommer tjänster som Onlive dominera i framtiden, och då spelar det ingen roll om du sitter framför en dator, TVn eller med mobilen för den delen, du kommer få samma grafik vilket som.

Det enda som är bättre just nu på PC är indie-genren, sen är i stort sätt allt annat bättre på konsol. Bortser man från SC2 och Diablo 3 så kan jag inte komma ihåg senast jag såg fram emot något exklusivt spel på PC, men listan är lång på konsol. KZ3, Gears 3, Uncharted 3, Fable 3 (vilket jag fick idag, grymt som fan), många 3or :P, GT5, ja listan kan göras lång, och då har det redan släppts en hel del spel under året.

Släpptes det lika många bra spel på PC så visst, då hade jag kunnat hållt med honom, men nu släpps det bara en massa expansioner till WoW och The Sims samt en massa dåligt portade multiplattformspel som man lika gärna kan lira på konsol då de va det dom va gjorda för redan från början.

Jag tror att det bara är skitsnack att PC skulle dö ut helt. Vad tror du det skulle hända om det skedde? Piraterna skulle bara ge sig på konsolen sedan och göra lika dant där i såna fall. Kan du tänka dig Diablo III med XBox 360 hantag? hu vale


signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB

Medlem
Skrivet av Kush and OJ:

1. Det finns väl massa bra och välgjorda spel till PC:n (+ världens största spelbibliotek). Det är ju bara löjligt att påstå annorlunda. Själv spelar jag nästan bara spel på PC och är väldigt sparsmakad när det gäller konsolspel. Man får väl försöka hålla sig lite objektiv eller?

Ja det finns massor av bra och välgjorda spel, men de är historia. Den dagen då releaselistan för PC blir full av bra och exklusiva spel så kan vi ta den diskussionen då.

Skrivet av Kush and OJ:

2. PC kommer alltid prestera bättre grafik än konsoler. Det kan man nog lugnt säga. Varför? Datorkomponenter uppgraderas i snabbare takt än konsoler

Och den dagen då fotorealistisk grafik är ett faktum, vad ska PC visa upp då? Som jag skrev tidigare så kommer next-gen konsolerna introducera ray tracing, du vet samma renderingsteknik som filmskapare använder för sina filma. Vad ska vi med ny hårdvara till när vi nått toppen?

Skrivet av Kush and OJ:

3. Varför skulle PC-spelare vallfärda till TV:n? Vem sitter i soffan med tangentbord och mus? Då är det väl naturligare att sitta med en handkontroll framför datorn?

Bara för att du har en konsol betyder inte det att måste sitta i soffan. Du kan koppla in både PS3 och Xbox 360 i en monitor som har HDMI, och inte nog med de, du kan installera Linux på PS3, dock inte på ett lagligt sätt längre.

Skrivet av Kush and OJ:

PC:n behöver inget "nytt". Med modcommunitys, flashspel och lättillgänglig för indiestudior är den unik som den är. Och som Ken Levine säger är det redan den mest innovativa spelplatformen. Om PC:n någon gång dör ut är det helt enkelt på grund av A: piratkopieringen, och B: för dyr som spelplatform

Behöver inget nytt? Så när folk kopplar upp sig i något The Matrix liknande så kommer du fortfarande sitta med mus och tangentbord?

Nya spelsätt är vad som driver fram spelbranschen, inte grafik och en massa lull. Vi har gått från en joystick med en knapp till en D-pad med fler knappar till analog stick med knappar och triggers till motion kontroll till ingen kontroll alls, enbart dina rörelser. Snart styr du dina spel med tankekraft, medan du och PC-gamers sitter och trycker på din mus och tangentbord. I framtiden så kommer du att vara vad vi idag kallar för bakåtsträvande pensionär som är rädd för förnyelser

Medlem
Skrivet av Kush and OJ:

Jag menar att idag, 2010, har PC:n sin egna plats i spelvärlden. Den erbjuder redan någonting unikt och annorlunda mot konsollerna. Det är inte där problemet ligger.

Inte för att jag bryr mig om denna diskussion, men exakt vad erbjuder PC som inte konsoler gör? På PS3 kan du surfa, installera Linux, spela, se på film och i stort sätt allt du kan göra med en PC.

Jag tror inte att PC kommer dö ut, men konsolerna kommer bli mer som en PC och på så sätt kommer PCns betydelse att minska, och jag tror det är de som Mahone försöker säga.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Huruvida piratkopiering är en bortförklaring eller inte kan man diskutera länge, men det är ett faktum att de är större på PC än på andra plattformar. Det krävs att man är mer insatt i de hela på konsol då det krävs modifikationer m.m. medan PC är det i stort sätt bara att tuta och köra.

Kan jag inte riktigt hålla med om. Att använda piratkopierade spel på PC kräver självklart lite kunskap och pill för att få igång ordentligt. Konsoller kan du ju få chippade/flashade av affärer, alternativt att man helt enkelt köper en som redan är det. Sen är det bara att bränna ut skivor och "tuta och köra". PS3 är väl möjligtvis lite bökig än så länge för svensson. I vilket fall inte mycket lättare på PC än på konsoller för oinsatta.

Skrivet av Mahone:

En annan faktor som jag inte tog upp är optimering, och det stöder mitt andra argument om att utvecklingen går för fort. Det blir svårare att optimera ett spel där hårdvaran blir ny hela tiden och där nya APIer släpps på löpande band. På en konsol har du bara en hårdvara och en API som kommer att vara där i flera år, vad låter mest lockande?

Haha, optimering. Majoriteten av spelen på konsollerna är ju hemskt optimerade med väldigt ojämn fps, och det finns inte ett skit du kan göra åt saken. På PC kan du alltid uppgradera din hårdvara för att få den prestanda du trivs med. Många konsoll-spel kör ju inte ens HD-upplösningar, utan skalas upp, särskillt vad gäller 1080p. Dessutom kör dom även oftast utan AA och AF. Så vad låter mest lockande? Makt över din hårdvara, prestanda och grafik, eller att vara tvungen att nöja sig med det utvecklarna tycker är ok, vilket i 4 av 5 fall är skrattretande? Visst att alla PC-spel kanske inte direkt är maximalt optimerade för all hårdvara, men det är bara ett fåtal fall där det funkar ologiskt dåligt, och oftast patchas det upp relativt fort.

Skrivet av Mahone:

PC-branschen måste komma på något nytt inom sättet man spelar på, för det varit tangentbord och mus nu i gud vet hur länge. Mus kan jag acceptera, den ger bra precision, men tangentbordet, snacka om stelt. Du kan antingen gå fram i full vart eller stå still, svänga för fullt eller köra rakt fram, och röra dig i 8 vinklar. Många säger, ja men plugga in en handkontroll då, men det är ingen lösning, då kan du lika gärna lira på konsol.

Ett bra exempel är ju TrackIR, som har funnits ett tag redan, men som får allt mer stöd i spel. Funkar utmärkt till flygspel, bilspel och fps. Det kompletterar det redan utmärkta tangentbordet och musen och ger dig ännu mer kontroll. Till skillnad från konsollernas otroligt överskattade påhitt med "sixaxis" som dom ständigt apar efter varandra med, men som ingen egentligen använder på ett vettigt eller användbart sätt i spelen, förutom möjligtvis Wii i samband med barnspel och annat fantasilöst larv man klarar sig utan.

Jag ser iaf inga problem med tangentbordet som det ser ut idag. Du behöver det i vilket fall för att skriva smidigt, vilket de flesta uppenbarligen har behov av framför datorn. Om man trots allt skiter i alfabetet så finns där tangentbord och dosor i alla möjliga former och varianter att välja på, många som är anpassade just för spel. Det finns ju dock en klar anledning till varför dom inte är särskillt populära.

Medlem

Framtiden är nätverksdatorer. Du betalar ett abb på prestandan du är ute efter och får sedan tillgång till allt på skärmen. PC och Konsoll smälter ihop då du inte behöver någon låda hemma för att driva mjukvaran..

Du kommer att använda tangentbord, mus eller spelkontroll. Spelen blir mer sofistikerade och alltmer tidskrävande.

PC är mer än en spelplattform. Det är ett intresse som går utöver spelandet. Du har inte riktigt ägt en PC förrän du har byggt den själv.

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Kan jag inte riktigt hålla med om. Att använda piratkopierade spel på PC kräver självklart lite kunskap och pill för att få igång ordentligt. Konsoller kan du ju få chippade/flashade av affärer, alternativt att man helt enkelt köper en som redan är det. Sen är det bara att bränna ut skivor och "tuta och köra". PS3 är väl möjligtvis lite bökig än så länge för svensson. I vilket fall inte mycket lättare på PC än på konsoller för oinsatta.

Ja det tog bara 4år att knäcka PS3, någon vecka efter släpper dom en uppdatering så de inte är möjligt längre. Nästa generations konsoler kommer ha en mycke större och svårare kryptering att knäcka, medan på PC så är det inte möjligt då en PC ska ha en möjlighet till open source. Så redan nästa generation så kommer vi se svåra konsoler att knäcka, och allt efter tiden går så kommer det bli svårare och svårare.

Skrivet av Mr. Bravo:

Haha, optimering. Majoriteten av spelen på konsollerna är ju hemskt optimerade med väldigt ojämn fps, och det finns inte ett skit du kan göra åt saken. På PC kan du alltid uppgradera din hårdvara för att få den prestanda du trivs med. Många konsoll-spel kör ju inte ens HD-upplösningar, utan skalas upp, särskillt vad gäller 1080p. Dessutom kör dom även oftast utan AA och AF. Så vad låter mest lockande? Makt över din hårdvara, prestanda och grafik, eller att vara tvungen att nöja sig med det utvecklarna tycker är ok, vilket i 4 av 5 fall är skrattretande? Visst att alla PC-spel kanske inte direkt är maximalt optimerade för all hårdvara, men det är bara ett fåtal fall där det funkar ologiskt dåligt, och oftast patchas det upp relativt fort.

Och du har lirat alla spel på konsol? Jag har lirat en hel del och i stort sätt alla hyllade spel, och antalet bra spel är så många så de duger för mig, medan på PC så ser de ganska torrt ut på releaselistan. Att konsolspel idag inte kör i 1080p hela tiden beror på många saker. Xbox 360 hade inte 1080p från början och du är ganska begränsad i dina val i dagens generation. Ska det vara 1080p, snyggare grafik, AA, kapad FPS till 30 osv...En annan sak beror på hur skillad utvecklarna är, och det gälla både PC och konsol.

Skrivet av Mr. Bravo:

Ett bra exempel är ju TrackIR, som har funnits ett tag redan, men som får allt mer stöd i spel. Funkar utmärkt till flygspel, bilspel och fps. Det kompletterar det redan utmärkta tangentbordet och musen och ger dig ännu mer kontroll. Till skillnad från konsollernas otroligt överskattade påhitt med "sixaxis" som dom ständigt apar efter varandra med, men som ingen egentligen använder på ett vettigt eller användbart sätt i spelen, förutom möjligtvis Wii i samband med barnspel och annat fantasilöst larv man klarar sig utan.

Head tracking är möjligt med Playstation Eye och Kinect och ska vara med i både GT5 och nästa Forza. Och det finns en hel del spel som använder sixaxis på ett vettigt sätt. Några exempel är Uncharted, Killzone 2, Folklore, Flower, Flow, Heavenly Sword, Heavy Rain, Lair, Warhawk, Motorstorm 1&2, Wipeout och många fler.

Skrivet av Mr. Bravo:

Jag ser iaf inga problem med tangentbordet som det ser ut idag. Du behöver det i vilket fall för att skriva smidigt, vilket de flesta uppenbarligen har behov av framför datorn. Om man trots allt skiter i alfabetet så finns där tangentbord och dosor i alla möjliga former och varianter att välja på, många som är anpassade just för spel. Det finns ju dock en klar anledning till varför dom inte är särskillt populära.

Jag har inte sagt att tangentbordet ska skrotas helt, utan att det krävs något nytt för att höja känslan, så att man kan interaktera med spelet. Att handkontroller inte är populära bland PC-gamers, shocking? Det är liksom därför PC-gamers hatar konsoler, för att dom inte kan sikta med en handkontroll.

Den här diskussionen går bara fram och tillbaka och nu orkar jag inte längre, vi får helt enkelt se hur det ser ut om 10år, också får man försöka komma ihåg de här och se vem som hade rätt och vem som hade fel om spelen liras på en PC eller något annat

Medlem
Skrivet av Kharif:
Skrivet av Mahone:

Att PCn dör ut är ett faktum, piratkopieringen är för stor och utvecklingen går helt enkelt för fort för att locka speltillverkare, inge vidare skoj när du jobbat och slitit med ett spel och alldeles innan release så släpps en ny API som tillåter något nytt och ditt spel hamnar i skuggan. Nä, i spelväg så kommer tjänster som Onlive dominera i framtiden, och då spelar det ingen roll om du sitter framför en dator, TVn eller med mobilen för den delen, du kommer få samma grafik vilket som.

Men snälla rara människa, pirat kopiering finns på ALLA plattformar, även PS3'an.
Piratkopiering är inget argument för att spel/film/musik inte säljer, det är en bort förklaring som funnits i över 30 år.

Var som Microsoft klagade på att Halo 2 inte sålde på PC, de var ju konstigt! Enda kravet var ju att de var Vista exklusivt och många människor som har PC vill ju lira HALO, eller hur?

Onlive i nuvarande status är bara patetiskt, med input lag och dålig framerate pga du inte har bra uppkoppling är idiotiskt, teknologin är bra i teorin men vi är inte ens i närheten för att komma dit.

Samt det enda konsoller gjort på senaste tiden är action spel, jag saknar mina Baldurs Gate, Dungeon Keeper m.m. som inte påverkas pga konsol portar.

1. Du kan ju inte jämföra piratkopiering för 30 årsedan och piratkopiering i dagens läge, det är ju som natt och dag skillnad för fan, med lite vett så kan varannan användare vid burken tatta ner filmer eller spel, köra extract och install för att inte tala om hur utbrett & lätt tillgängligt det är i dagens läge.

2. Piratkopiering på konsoler är avsevärt mycket mindre i jämförelse mot hur mycket som säljs, dels för att det kräver "lite mer" förståelse och dels för att hela syftet med konsoller är att vara mainstreamade och enkla, folk som generellt köper konsoller bryr sig inte.(Generellt , inte pc hackarn 25 som flashade senaste firmware igår hos sin polare bertil)

Medlem

När ska konsol vs pc kriget ta slut?

Jag förstår inte VARFÖR konsolspelarna ens tjafsar emot PC gamers, för egentligen är det en ren FAKTA att PC slår ut konsoler på flera punkter.

1. Dedikerade servrar, man slipper allt host strul, man kan gå in på sin favoritserver med skönt folk, av samma nationalitet och låg ping.

2. Mod-Tools. Gör så att själva communityn kan modifiera (ändra) på spelet, t.ex. göra en egen bana och lägga ut den så andra kan spela den, eller ett helt nytt gamemod som t.ex. Promod som finns till CoD4 atm. CoD Black ops kommer även ha mod-tools.

3. Developer console. En liten ruta som man kan skriva in exakt vilka inställningar man vill ha, t.ex. om man vill ändra sin field of view osv.

4. Justerbara grafikinställningar. Du kan ändra till att antingen ha 1280x1050 i upplösning och 0xAA eller till ÄKTA full-HD, 1920x1080 i upplösning samt 8xAA (kantutjämning)

5. Med bra prestanda så får man ju också en FPS som flyter på som smör.

6. Röstkommunikation. Finns massor av program, t.ex. Skype och ventrilo. Där kan man prata med varandra exakt som på konsol, fast med hög kvalité. (Xbox LIVE har ju typ världens sämsta kvalité med röstkvalité. Man hör ju knappt vem det är som säger något)

7. Mus och tangentbord. Varför spela med en liten kontroll med två stickor som man styr med tummen, när man kan ha en mus och ett tangentbord och få full kontroll?

Medlem
Skrivet av LoA.:

När ska konsol vs pc kriget ta slut?

Jag förstår inte VARFÖR konsolspelarna ens tjafsar emot PC gamers, för egentligen är det en ren FAKTA att PC slår ut konsoler på flera punkter.

1. Dedikerade servrar, man slipper allt host strul, man kan gå in på sin favoritserver med skönt folk, av samma nationalitet och låg ping.

2. Mod-Tools. Gör så att själva communityn kan modifiera (ändra) på spelet, t.ex. göra en egen bana och lägga ut den så andra kan spela den, eller ett helt nytt gamemod som t.ex. Promod som finns till CoD4 atm. CoD Black ops kommer även ha mod-tools.

3. Developer console. En liten ruta som man kan skriva in exakt vilka inställningar man vill ha, t.ex. om man vill ändra sin field of view osv.

4. Justerbara grafikinställningar. Du kan ändra till att antingen ha 1280x1050 i upplösning och 0xAA eller till ÄKTA full-HD, 1920x1080 i upplösning samt 8xAA (kantutjämning)

5. Med bra prestanda så får man ju också en FPS som flyter på som smör.

6. Röstkommunikation. Finns massor av program, t.ex. Skype och ventrilo. Där kan man prata med varandra exakt som på konsol, fast med hög kvalité. (Xbox LIVE har ju typ världens sämsta kvalité med röstkvalité. Man hör ju knappt vem det är som säger något)

7. Mus och tangentbord. Varför spela med en liten kontroll med två stickor som man styr med tummen, när man kan ha en mus och ett tangentbord och få full kontroll?

Kan hålla med på några punkter.

1. Ja dedikerade servrar är toppen men många MP spel har statistik och att du går upp i rank, något som gör dedikerade servrar meningslös. Men alltid bra med att ha möjligheten iallafall.

2. Moddar är något som förlänger livslängden på ett spel och ibland kan göra spelet bättre och roligare. Men idag släpps det fler spel på konsol än vad det gör på PC så det jämnar ut sig lite där. Man har dessutom nu lyckats göra det möjligt att använda PC moddar för Fallout 3 till PS3, något som är riktigt nice.

3. Inga åsikter.

4. Här håller jag inte riktigt med. Vad är meningen med att kunna justera grafiken på en konsol? Upplösning kan du välja på konsol, tyvärr bara mellan 3 upplösningar. Men på konsol behöver man inte ändra grafiken då den är anpassad efter hårdvaran.

5. Många spel flyter på i 60FPS på konsol. Många utvecklare väljer dock att låsa den på 30 för att få en stabilare FPS.

6. Den 4:e november så kommer Xbox Live få bättre kvalité via voice chat och PS3 har redan bra kvalité på voice chat. Annars ligger det mycket i vilket headset du kör med, original headset suger.

7. Mus och tangentbord är möjligt på PS3 och annars finns de sånt här man kan köpa

Som jag ser de så har PC möjligheterna men konsolerna har spelen, och då kan man fråga sig vad som är viktigast för en spelplattform, spelen eller möjligheterna? Jag tror på en sammanslagning mellan dom två plattformarna mer än att den ena ska ersätta den andra.

Inaktiv
Skrivet av Puerten:
Skrivet av svebbe:

men urs vad äckligt. jag vill hellre se en comback på arkaden.. men utöver det konsol ftw. folk som spelar dator är flottiga *_*

Snarare inte nöjda med medioker styrning och grafik.

som sagt .. "pc" spel har medioker styrning och grafik, tack vare att alla spel är utvecklade på och för xbox eller ps3

Inaktiv

Just nu en genomför ett av världens ledande IT-säkerhetsföretag Sophos en global kampanj för att utse världens mest oövervinneliga person. Kampanjen utgår från sajten http://mostinvincible.com , som kommer samla de mest vågade filmerna från YouTube, videor som besökarna postar då de tio som fått flest röster vinner var sina iPads!

12
Skriv svar