Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Flakmonkey
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Det tog några dagar men nu har jag hittat en och den här gången gjorde jag det i kön på Willys Hemma i Täby. De har ju likt de flesta andra matbutiker numera ett litet stånd vid kassorna med pocketböcker för en billig penning och nu hittade jag för första gången en bok där som såg intressant ut - i vanliga fall brukar det ju bara vara en massa deckare att välja på. Boken som fångade mitt öga var Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (Jonas Jonasson) och med en sån titel var jag ju bara tvungen att slå till. När jag kom hem till mina föräldrar (var ju ute hos dem i helgen) så fick jag av min mor höra att den var precis lika underhållande som den såg ut att vara och även om vi inte alltid har samma smak så ser det faktiskt ut att stämma den här gången.

Nu har jag inte kommit så lång i boken eftersom jag bara läser när jag åker kommunalt och jag började igår, men hittills är den riktigt riktigt kul och jag sitter med ett leende på läpparna mest hela tiden medan jag läser. Den handlar om Allan som på sin 100års dag rymmer från ålderdomshemmet där han har spenderat de senaste åren vilket blir startskottet på en jakt där han jagas inte bara av polisen som vill honom gott och andra människor som inte riktigt vill hans bästa. Detta varvas med historiska tillbakablickar från Allans liv som verkar ha varit något utöver det vanliga. Det låter nu kanske inte så intressant eller spännande, men det är det faktiskt fast på ett väldigt mysigt och behagligt sätt. Passar i varje fall mig helt perfekt just nu och om den håller nivån hela tiden så kommer den garanterat hamna högt upp på min personliga topplista

#blogg

Medlem
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Väldigt svårt att lägga ifrån sig den boken. Jag missade att gå av tunnelbanan vid min station ett antal morgnar när jag läste den.

Antikvitet

Hook, line and sinker. Nu är den på väg hem via internets från Adlibris som ljudbok.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag har också hört att den ska vara mycket bra och underhållande!


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

1
Skriv svar