Medlem
Råd ang iMac

Funderar och planerar kring ett nytt datorköp och har nästan bestämt mig för en iMac.
Jag spelar inte så mycket dator nu för tiden, blir mest konsoll, och känner också ett sug efter något nytt.

Blir alldeles vattnig i käften när jag spanar på iMacarna på mediamarkt, speciellt 27tummaren.

Nu kan jag inget ALLS om mac och står rätt frågande när aktuella 27tummare till salu ligger mellan 13-32 tusen...Vad ska jag titta efter, vad är de stora skillnaderna o.s.v.

Tack på förhand


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Redaktör

De går ju att konfigurera en del utifrån vad man vill ha (eller kanske snarare hur mycket man vill betala). På den här sidan står olika specifikationer; processor, grafikkort och typ av lagring hänger förstås på vad du ska ha datorn till. Rent allmänt känns det väl som att du bör välja Radeon HD 5670 före 4670 om du tänkt dig att spela nån gång då och då; 256 MB grafikminne är inte mycket.

PC Gamer hade ett gäng Macar inne för speltestning häromveckan, de körde två Imac-modeller (21,5 och 27 tum), en Macbook Pro och en Mac Mini. Jag vet tyvärr inte i vilket nummer testet publiceras (innan jul gissar jag), du kan ju invänta det om du är tålmodig. Annars lär det finnas snarlika tester på nätet.

Om du inte ska ha datorn till nåt krävande alls kan du kanske överväga en billig (nåja...) Macbook eller Macbook Pro. Jag köpte en sån för nåt år sen, petade i 4 GB minne och är fortfarande löjligt nöjd - OS X är helt underbart.


signatur
Medlem

Tack för tipsen. Lutar åt en imac med det kortet i. Dom kostar ju en slant men det är flera år sedan jag la pengar på datorn så i tiden kommer jag endå fattigare undan än de flesta av mina vänner

Och imacarna är ju dödsläckra! Jag har aldrig klarat av det här med bärbara datorer, jag vill och måste ha en riktig dataplats att sitta vid.

Frågan är ju dock om man borde gå ner till en 24 eller 21.5 tummare bara för att spara pengar...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag använda en 24-tums iMac igår. Desto större, desto bättre som dom säger. Speciellt nödvändigt om du håller på med någon typ av redigering, bild eller ljud då. Eller så köper du 27-tummaren och slänger ut tvn

Inaktiv

Köp en 27" om du ska ha en iMac. Jag lovar att du kommer bara att ångra dig i efterhand. Storleken har betydelse, fråga vilken ärlig tjej som helst. Ehm...

Valde själv att gå upp från 24" till 27" alldeles nyligen och vilken jävla skillnad det blev. Kommer aldrig kunna gå ner i storlek igen.

Nu hamnade kalaset på ca 26 000kr för 2.93GHz Quad-Core i7, 8GB ram, 2TB hårddisk och Radeon HD 5750. Värt att notera dock är jag lyckades kränga iväg min 2 år gamla 24" iMac för 8000kr (gick efter Mac2Sell.com och drog av en tusenlapp). Skulle vilja se någon sälja en random-windows-hemmabygge-PC med samma kassa specs för den summan.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Kanske beror på att mac användare köper efter design och inte prestanda ^^

Medlem
Skrivet av highspeed:

Kanske beror på att mac användare köper efter design och inte prestanda ^^

jag har aldrig sett en windows burk prestera så bra och flytande som flera av macarna jag suttit vid


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av highspeed:

Kanske beror på att mac användare köper efter design och inte prestanda ^^

jag har aldrig sett en windows burk prestera så bra och flytande som flera av macarna jag suttit vid

Men det har jag

Medlem

Att hävda att de dyra mac:arna kostar mycket för att de har så mycket bättre prestanda är att sticka ut hakan väldigt långt...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av highspeed:

Kanske beror på att mac användare köper efter design och inte prestanda ^^

jag har aldrig sett en windows burk prestera så bra och flytande som flera av macarna jag suttit vid

lol :/

Medlem

Måste säga Imacen faktiskt är väldigt prisvärd utan direkt ökning av priset på design och märket. Speccade en PC med så liknande prestanda som möjligt och hamnade bara 800 kr kort. Med tanke på Macen tar mindre plats och är snyggare mot min budget låda jag valde så är det nice.

Gjorde detsamma med Macpro och där det inte likadant, måste missat något för hamnade 223% dyrare på Macen!! ?????

Inaktiv
Skrivet av highspeed:

Måste säga Imacen faktiskt är väldigt prisvärd utan direkt ökning av priset på design och märket. Speccade en PC med så liknande prestanda som möjligt och hamnade bara 800 kr kort. Med tanke på Macen tar mindre plats och är snyggare mot min budget låda jag valde så är det nice.

Slängde du in en skärm för 10 000kr då också när du jämförde speccsen?

Det som dom flesta tyvärr verkar glömma bort när man tittar på just en iMac och sedan på priset är man i t.ex en 27" iMac får en LG LM270WQ1 ISP-panel med LED-bakgrundsbelysning, precis som externa Apple LED Cinema Display. Bara den skärmen går på över 10 000kr.

En skitskärm för FPS-spel men helt underbar när det kommer till bildbehandling.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Ja naturligtvis, Dell u2711. 8590 kostar den.

Medlem

Nu har mina hårddiskar börjat krångla så en ny dator känns nu än mer angeläget :/
Kanske måste springa runt med resten av lemmlarna i mellandagarna o spana


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar