Frustrerande spelögonblick #5 -- The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Frustrerande spelögonblick
Under mina år som obotlig spelfanatiker har jag lirat igenom hundratals och åter hundratals spel till alla möjliga format. Vissa spelögonblick har varit mer frustrerande än roliga dock, och några sådana tänkte jag lista här. Listan fylls på löpande alltefter jag kommer ihåg gamla störiga minnen och är alltså based on a true story. Förhoppningsvis kan du relatera, men antagligen inte.

Frustrerande spelögonblick #6: Zelda: Ocarina of Times torr-humpande ReDeads

Titta på bilden. Bara titta på den. Inte nog med att Nintendo skapade den kanske fulaste zombie-ripoffen någonsin, i The Legend of Zelda: Ocarina of Time kommer du bli torr-humpad av de här asen tills du börjar gråta. Jag minns än idag mitt första möte med äcklen som vore det igår.

Vid Kakarikos kyrkogård kan man som bekant kila ner i en av gravarna, och mitt ~11-åriga jag fick en smärre chock av hur jävla otäckt det var därnere. Hela spelet fram tills dess hade liksom varit öppna fält, fiskmänniskor och flöjtspelande. Mitt har-hjärta var helt oförberett på vad som komma skulle...
Långsamma, uttryckslösa ReDeads överallt som dessutom tålde 800 slag innan de dog. Grottmiljön var också svagt upplyst och hela atmosfären var som förbytt till det läskigaste av skräckspel. Det var utan tvekan ett av de vidrigaste ögonblicken jag någonsin upplevt i spelväg.
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ADC20jqeENk?fs=1&hl=sv_SE&re..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ADC20jqeENk?fs=1&hl=sv_SE&re..." type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
ReDeads invaderar Kokiri-skogen! DÖÖÖÖDAAAAAA!!!!
Men det allra värsta är varken de obehagliga ljuden eller den hasande animationen... utan det faktum att deras äckliga torr-humps-attack TAR FLERA SEKUNDER VARJE. GÅNG. DEN. LYCKAS. innan Link kan komma loss.
Det får mig nästan att börja misstänka att den gode alv-idioten gillar det, och bara tanken att en av mina barndomshjältar skulle ha nekrofiliska tendenser var för mig ett av de mest frustrerande spelögonblick jag någonsin upplevt. VAD FAN?!?!?!?!?, liksom. Det var då jag insåg att det aldrig skulle bli något med Malon, som jag suktat efter under hela spelet.

Inget intressant för den gode Link. Hennes gamla mormorsmormorsmor däremot! Mmmmmm...
Eftersom princes Zelda i istort varje Zelda spel förutom Windwaker spelat ointresserad av Link, så var Malon en frisk fläkt när jag först spelade Ocarina.
Att det inte blev något svar från Link på Malons närmanden gjorde mig så förbannad. Piskelin flickan var ingen höjdare men Link var för upptagen med att klippa gräset och jaga kycklingar, Beteendet av en Gammal man som tappat intresset i sin fru och söker efter saker att göra i hemmet för att sedan somna i fåtöljen.
Twilight princess har nu fastgjort för mig att Zelda + Link never will happen.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
At Shaker:
Bröllopsnatt med klyftor av Citron och remouladsås.
Kanske praktiskt med en tjej som blir lätt distraherad av brödsmulor, mindre tjat så.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Sebastian:
Bra glid eller?../ NEJ gick för långt, Too creepy, Abort Abort Eject/. / Nej comic comment gick för snett Avbryt aooga aooga/.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Tja det är inte (Min) fördom, men den existerar i den större utsträckningen.
Jag syftar på The Dream of the Fisherman's Wife (蛸と海女, Tako to ama? av Japanske mästaren Katsushika Hokusai, (den moderna tentakel fetish´ens fader).
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Dream_of_the_Fisherman%27s_W...
vad anbelangar den stora del suspekt manga material min japanske vän har i sin dator så är det nog mer fel på honom än vad fördomen ofta bedömer ett helt folk på.
Själv blev jag lite störd av mitt besök i Yokohama, Allt (nästan) gjordes reklam för av en översexualiserad manga flicka, juice, godis och bildäck tillika.
Så ja du har rätt i att det tåls att tänka på. Nu ska jag borsta mitt blonda hår så fort mina blåa ögon ser ner på borsten på hyllan två meter över golvet.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Traveller:
Du har rätt, såklart. Jag var faktiskt i just Yokohama/Tokyo själv i somras, och jag känner igen mig i dina iakttagelser. Personligen tror jag mycket av anledningen till många japaners minst sagt skumma erotiska preferenser kan ha att göra med att samhället i övrigt är så sjukt tufft och uptight, så därför behöver de väl "ventilera" på något sätt... och då gör de det precis så knasigt och udda det bara går.
Udda för oss, tradition för dem?.
Jag slipper som tur att se sånt här i sverige, om bara de kunde sluta falla tillbaka i Kabuki traditionerna av karaktärsmallarna i de Jrpg de gör.
*Den självuppoffrande Söta princess modellen som killen måste rädda, för hon kan inte klara sig själv.
*Den unga manliga hjälten som lär sig att vara ensam inte alltid är det bästa sättet att klara sig.
*Den ärrade veteranen som blir en tystlåten mentor.
*OCH den förbannade Sexual-relief karaktären som enbart är med för att visa upp vad hon blivit tilldelad. (av en man ).
Släpp traditionerna och skapa karaktärer som faktiskt ser ut att tillhöra världen de lever i, i dagsläget har bara Bioware fattat vad en kvinnlig karaktär borde se utsom och uppföra sig. se: Leliana / Morrigan från DA och Liara och Ashley från Mass effect. Nu det är såna karaktärer jag vill se.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Den målgrupp de flesta japanska rollspelsutvecklarna är ute efter (undantaget Atlus, t ex) är ju dock yngre killar i tonåren, så jag tror knappast att j-rpg-genren kommer "växa upp" inom en överskådlig framtid... tyvärr. Skulle dock gärna, liksom du, se en utveckling som gick mot mer originellt och vuxet berättade storys, dock.