Är Steams dominans för stor?

Medlem

Steam som ett anti-piratskydd är bland det bäste jag sett.

Men att handla spel på steam skulle aldrig fungera för mig. Ett spel utan skiva eller manual som bara existerar sålänge tjänsten finns är förkastligt.

Jag älskar mina plastskivor av den enkla anledningen av att de är mina i fysisk form och jag kan sälja dem vidare.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Hatar steam, kul att köpa typ 10 spel o glömma bort pw, och allt, och inte veta hur man gör för att få tillbax accet, där är cirka 1000-5000 kr borta ...

Jag tycker du ska hata dig själv istället.
Eftersom du varken kan engelska eller har så många hjärnceller.

1. Man kan lätt få ett nytt lösenord av steam då du garanterat har steam bundet till en e-mailadress.
2. "inte veta hur man gör för att få tillbax accet"
Det står klart o tydligt hur man gör

Medlem

ja förhelvete för stor eftersom de säljer populära spel online via steam ibland DYRARE eller för samma pris som för skivan som skall tryckas i fabrik, skrivas ut manual och plastas om, skeppas halva jorden och sorteras ut i butiker som skall ta ut en avgift.
rent matematisk är något ur balans och detta eldar på piratkopieringen

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Hatar steam, kul att köpa typ 10 spel o glömma bort pw, och allt, och inte veta hur man gör för att få tillbax accet, där är cirka 1000-5000 kr borta ...

Är det Steams fel att du inte klarar av att få tillbaka ditt eget PW? Knappast.

Du får ta kontakt med supporten som i övrigt brukar vara riktigt trevliga.

Medlem

Steam är en fin tjänst. Det är lite synd att de kör med $ = €, men annars är det utmärkt.

signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Jag ogillar STEAM... dels för att de har så höga priser jämfört med andra, och för att man endast kan installera sina spel på ETT enda ställe, det går inte att installera två spel på två olika hårddiskar.

Skulle STEAM vara ett antipiratskydd? Dagens skämt isåfall.

Medlem

Använder det väldigt sällan, aldrig köpt ett spel genom Steam.

Svindyrt ereh..

Medlem

Jag håller med allt som står i artikeln. Förutom deras överpriserade spel, måste man ha programmet igång varje gång man kör igång något spel. Så, OM steam krånglar (pga bugg eller dylikt), då kommer man inte in i spelet i fråga. Riktigt dåligt.

Varför inte göra som gog.com, direct2drive eller gamersgate? Där man inte behöver något sidoprogram för att köra spelen.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Monopol och att man blir för inkapsla i ett system är inte bra.
Men vad finns det för vettiga alternativ? MS Game för Windows och EA games online affär känns ju ännu värre att välja Steam och erbjuder dessutom en sämre tjänst.
Direct2Drive är bra men ligger ju långt efter Steam om man ser till funktionalitet. Gamersgate? Var tvungen att Googla, har inte testat det. Men ser ut att vara ungefär som Direct2Drive.

Har man en gång börjat använda Steam på allvar så är det för bekvämt att försätta. Att det dessutom uppdaterar min grafikkortsdrivrutiner automatik gör bra livet ännu enklare.

Nä, ska det bli något vettig kokurnans så få man nog enas om en öppen standard. Kanske kan Microsoft släppa taget om Games for Windows för att göra det fristående och OpenSource.
Man kan drömma om man vill!

Medlem

Jag, som många andra, köper inte spel från Steam. Varför? Det är dyrare. Varför vill man köpa ett spel för 600:- när man kan köpa det för 400:-? Vill även att spel jag har köpt ska ligga på hyllan så det ser bra ut.

Medlem

jag köper bara spel på rea på steam. Annars håller jag mig till GamersGate. Mycket skönare då man slipper ha en jävla klient igång hela tiden när man spelar. Plus så kan man spela offline också

Medlem

Usch och fy för Steam. Det är inget annat än ett inskränkande DRM-system i förklädnad.

Medlem

Steam är det bästa som hänt spelvärlden, så jävla skönt att slippa skivor och annat skit, sen att det finns vännerlista och lätt att snacka med folk med den inbyggda "ingame-steam" varianten.

Att det sen har dyrare priser det är ju såklart dåligt, men sålänge spelen görs för att användas med steam så är det lugnt, då kan man köpa sin fysiska skiva och ändå använda steam!

Ni som klagar på att man måste starta steam, Köp SSD och ha det på autostart

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Problemet med Steam är deras syn på den europeiska marknaden.

Håller med helt, jag handlar numera på det amerikanska steam och då är det samma som butikspriser. Köpte t.ex. BFBC2 på releasen för 50$, samma pris som i butik.

Nu gick det väl säkert att hitta för 45$ på nån wallmart men priset är inte like hutlösa som dom va hemma i Sverige.

Ang. konkurensen så är det väl inte så konstigt att Steam har 80% av marknade när tjänsten är 180% bättre än dom andra. Dom andra kan ju börja där om dom vill konkurera.

Dock köper jag heldre på vilken tjänst som helst än skaffar mig en fysisk kopia. Det är verkligen helt förlegat och jag är så glad att slippa äckliga skivor som tar platts i garderoben eller sitter dammiga och fula på hyllan.

Inte för att jag igentligen bryr mig men det är ju miljövänligare utan fysiskt media också.

Inaktiv

Är det så att jänkarna bara konverterar dollarn rakt av, eller är det skatter som drar upp priset på spel man köper online?
Förut så kunde man iaf se en summa av det man betalade för steamspelen var någon extra skatt.

Tittar man på blizzards köpa online tjänst så är den också mycket dyrare än att köpa fysiska kopior.

Värt att tilllägga är väll att genom steams uberhögdtidsreor har jag väll "sparat" runt 500€, jämfört med om jag hade köpt spelen i butik =P

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Ni som klagar på att man måste starta steam, Köp SSD och ha det på autostart

Handlar väl inte om det? Varför måste man ha deras klient påslagen? Vill de övervaka sina kunder?

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Inaktiv

Steam är verkligen bara skit. Deras nya GUI är helt jävla värdelös! Klumpig, seg och onödig. Det var bättre när man bara kunde ha en lista med sina spel. Visst nu kan man ha small mode, MEN, om jag går in på något annat i steam så måste jag klicka i det igen för annars är man tillbaka på deras onödigt stora GUI.
Hade det gått att köra helt utan skräpet hade jag gjort det vilken dag som helst, men går inte att spela valves egna spel någon annanstans tyvärr.

Medlem

Priser? Överprisat?

Givetvis, folk köper det så. T.ex. COD:Black Ops, 60 euro?
Köpt det på spelbutiken istället för sisådär 400 kr.

Annars utöver vissa spelserier *host* cod *host* så är priserna generellt lägre än vad man vanligtvis hittar i affärer.

Men framför allt, rea ... Väntar man ett tag så dyker spelen upp till slut.

Och gillar man inte att bli "övervakad" så kan kanske Gamersgate vara ett alternativ?

Medlem

Jag älskar steam! Nya spel kan ibland vara lite dyra men förr eller senare så händer det ju faktiskt något med priserna, till skillnad från dessa arroganta retail butikerna som år efter år envisas med nypris på allt.
Jag skulle inte se det minsta problem i att de konkurrerar ut allt motstånd.

Trött på alla folk från 1982 som fortfarande klagar över att de måste vara uppkopplade till viss mån och istället borde flytta in till civilisationen eller gå tillbaka till schack eller pussel. Sen har vi ju de som uppenbart fortfarande sitter med en abc-80 och klagar över att steam är bloatware för det äter upp några löjliga mb minne. Eller de människorna med separationsångest av fysiska CD/DVD samt fobi för allt digitalt.

Go Steam Go!

Jag kan erkänna jag saknar de där feta manualerna i fysiska utgåvor men de är ju ändå redan borta sedan länge för all denna löjliga miljöhysteri.

edit: Ser många klagar över att spelen är dyra men det beror helt på när man köper dom. De 30 senaste spelen jag köpt har varit sjutk bra priser då jag vanligtvis köper när det är någon typ av deal. Spel som har 75% off är enligt mig en bra deal om man har lite is i magen. Klart ska alla köpa sina COD spel day #1 så blir det ju aldrig billigt. Men det är ju en helt annan diskussion.

signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Är knappast Valves fel att utvecklare väljer att använda sig av Steams DRM i form av att binda spelet till ett konto och även därigenom kontrollera aktivering av spel och DLC. Visst är monopol inte bra, men Valve erbjuder en fantastisk tjänst det känns som att de på ett ganska ärligt sätt skaffat sig sin kundbas. Det är alltid upp till oss konsumenter vart vi vill handla, och vad vi handlar.

Inaktiv
Skrivet av Wiiga:

"Kritiska röster höjs bland annat mot att man måste installera programmet och att man i vissa fall ständigt måste vara uppkopplad för att ens kunna spela."

...wall of text...

Sen förstår jag inte heller detta med "intvingade i ett hörn" det är väl för he****e ingen som tvingar folk att använda Steam till att handla spel?

Ja, det är kritiska röster som säger att Steam KRÄVS av en hel del spel som släpps numera. Vi kan inte välja bort Steam, bara spelet i sig.

Det är ganska dåligt, vill jag tycka.

Har inget emot Steam, tycker det är smidigt att slippa skivor och dylikt som ändå aldrig används. Men att jag flera gånger krävs att ha Steam i online-läge känns inte riktigt okej, framför allt då mångfalden av spel jag spelar är på resande fot och dessutom spel som inte nyttjar onlineläge.

Medlem

Gör det bättre än steam och marknadsför det bra?
De flesta stora aktörerna publicera sina spel där, det är en grymt bra platform för indie-utvecklare också.
Marknadsför bara din produkt lika bra som Red Bull så kommer du regera världen!

signatur

- PiDuT

Medlem

Nöjer mig med Playstation Network! XD
Har ett Steam konto där jag har spelen Orange Box och
Counter-Strike Source. Om någon vill köpa det av mig är det bara att hojta till.

Medlem

Det här är inte mycket att oja sig över, det finns ju inget vettigt alternativ. Dom gör ju även reklam för många indiespel, det hittar man knappt någon annanstans.
Något som hade varit riktigt kul, det hade ju varit om alla dom stora speltillverkarna går över till Linux, då kan Windows tacka för sig och mycket skulle bli satt under fri konkurrens.
Tråkigt är definitivt att vissa singelsplayerspel inte funkar utan steam, men o andra sidan, hur många sitter o spelar utan att utnyttja internet samtidigt?

Medlem

Steam är en utmärkt tjänst även om bara idioter köper spel till fullpris där. Valve vet hur de vill att tjänsten skall se ut och de som inte trivs behöver inte använda den, problem uppstår däremot när utvecklare slänger in krav på Steam i sina spel.

Medlem

Det är ju självklart att övriga aktörer på marknaden whinear när någon annan tjänar pengar. Jag kan inte uttala mig om någon annan aktör då Steam är det enda jag testat och fyller mina behov i onlinebutiksväg. Det kan ju bero på att Valve själva gör spel som alla "måste ha" (läs: HL + mods) och de säljs bara på Steam. De andra bolagen kanske skulle ta och sluta ett avtal med något bolag och få exklusivitet, det kanske kan locka användare?

Medlem

Jag använder Steam enbart för att jag med vissa spelköp är tvingad till det. Det senaste har det nästan alltid inneburit steam faktiskt.

Däremot köper jag ALDRIG spel över steam. FY FAN vad dyrt om man jämför med en enkel beställning från spelbutiken eller webhallen...

signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F

Medlem

dominans? nja, nonchalans? ja...
folk som handlar för dollar betalar kanske 39.99$ för ett spel och om vi som handlar för euro får betala 39.99€ och som vi alla vet så är ju dessa två valörer inte direkt i led med varandra... Och detta gör ju självklart så vi stackare här i Sverige får betala "överpris" (så ser iaf jag det).

signatur

Chooch it

Medlem

Steam tar mer betalt än fysiska butiker för en tjänst som inte kostar dem ett skvatt och där konsumenten inte ens får en fysisk skiva.

Bästa exemplet just nu,

Call of Duty: Black Ops

kostar 59.99 euro på steam!! Det finns ingen butik varken på Internet eller "på stan" som tar ens i närheten av den summan.

Den billigaste stora kedjan (mediamarkt) tar 299 kr i butiken och då får man en fysisk dvd som fraktats till butiken (dvs det finns kostnader).

Skippa steam tills de är mycket billigare än vanliga butiker.

Medlem
Skrivet av henkka:

Steam tar mer betalt än fysiska butiker för en tjänst som inte kostar dem ett skvatt och där konsumenten inte ens får en fysisk skiva.

Bästa exemplet just nu,

Call of Duty: Black Ops

kostar 59.99 euro på steam!! Det finns ingen butik varken på Internet eller "på stan" som tar ens i närheten av den summan.

Den billigaste stora kedjan (mediamarkt) tar 299 kr i butiken och då får man en fysisk dvd som fraktats till butiken (dvs det finns kostnader).

Skippa steam tills de är mycket billigare än vanliga butiker.

Kan inte göra annat än instämma!
Steam har ingen riktig konkurrens, tyvärr.. där av dessa förbannade överpriser.

signatur

Hur f*n kan man ge Operation Flashpoint: Dragon Rising betyget "Mästerligt" och "Fulländat"??????

123
Skriv svar