Är Steams dominans för stor?

Medlem

Antar att detta har sagts redan

Om deras dominans är för stor får ju några andra ta upp kampen med dom och sedan är det väl dom som får det att fungera (Steam fungerar bra för mig iaf) och har bäst priser som kommer att vinna mest mark. Att det sedan är smidigt att kunna tanka hem spelen och börja lira på en gång är ju lite både och, man får ju ingen fysisk skiva (men man kan bränna själv) men man kommer igång rätt snabbt.

Att de däremot tar ut priser som är dyrare än att kunna få en retail version på ett fysiskt medium är för mig obegripligt, det är där de skjuter sig själva i foten, saker och ting går ju ut på att tjäna pengar här i världen och det gäller ju både för näringsidkare och konsumenter så vid vägens ände är det ju upp till oss konsumenter att säga "Nej tack, jag kan köpa spelet för halva priset och få det med posten istället" som är min melodi i de flesta fallen


signatur
Medlem

intressant skrivning, framför allt då jag är en dedikerad steam-användare till 110%

Att någon dominerar på en marknad och har monopol är aldrig bra för konsumenten i slutändan. Det är A och O i samhällsekonomin. MEN så är inte fallet här.
Okej, det stämmer bra att Steam har tagit över större delen av den digitala distributionsmarknaden mycket snabbt de senaste åren, men det finns en anledning. Steam har inte alltid vart bra nej, men sedan 1-1½ år sedan började steam snabbt växa och bli till det som det är idag, den ultimata gaming plattformen.
De har väldigt många bra features, som nämnts ovan redan, Steam cloud till exempel (nog sagt tbh) och hundratals andra enormt bra prylar.

Men att de har monopol på en marknad är jag inte villig att hålla med om, därför den digitala distributionsmarknaden för spel är fortfarande minimal jämfört med fysisk försäljning (retail boxar, dvd fodral ) främst för att folk i allmänhet föredrar att ha en fysisk pryl i handen, så funkar de flesta (mig själv inräknad)
Men delvis också pg.a den digital marknaden misslyckats rejält med försäljning. De tar enorma överpriser, då försäljarna anser att få hem en digital kopia, är bättre än en retail inköpt version, då de är smidigare med en nedladdad. Men det höll inte, framförallt eftersom folk började jämföra den digitala försäljningen med piratkopiering. En person tankar ett spel via torrents från nätet, medans hans polare pröjsar 400-500:- för att få en nedladdad kopia, och det är i princip samma sak som den crack'ade versionen. Är det värt det? innan det så tyckte många att det var värt att köpa PGA den fysiska förpackningen. Det gick utför för digital försäljning, folk tyckte att det var ovärt att handla digitalt därför att de fick betala lika mycket som i butik, och de vart utan boxen med illustrerade manualer osv osv.
Anledningen till att vi aldrig såg den digitala marknaden dö ut helt berodde på att bolagen hade 0 produktionskostnad för digital återförsäljning. På så sätt gjorde de en liten vinst ut över den stora från 'vanlig' försäljning.

Steam har i många fall enormt dåliga priser, helt otroliga ibland. Rätt ofta kan man hitta en 3-4 år gammal titel för runt 400-hundringen, när det i butik kan hittas för under hundringen. Det ska tilläggas att det inte är steam (valve) som sätter priser på non-valve spel, utan det är publishers. Valve ger bara råd till developers/publishers vad som säljs bäst enligt Steams statistik. Oftast ges dessa tips endast till indie developers också, för övrigt.
Men ibland kan steam ha enormt bra reor, som julreor etc. Spel kan hittas för 20:~ , och de kan tyckas att det är otroligt att de överhuvudtaget går runt med sådana priser. Egentligen så är det dem som vinner mest på reorna, de har ju somsagt ingen produktionskostnad, och de gör enorma summor vinst.

Men man ska inte glömma heller att man behöver inte köpa digitalt för att de ska hamna på steam kontot, med steamworks dvs.

Ta black ops som alla snackar om som exempel, 600:- på steam (enormt överpris)
- jag köpte det retail för under 400:-
det hamnade på steamkontot, jag har därav alla fördelarna som finns på steam (tanka ner spelet när jag vill te.x, + att jag har förpackningen !)

o andra sidan har jag handlat en hel del på steam, och har över 200 spel, så visst handlar jag bortsett från reorna.

Kortsagt; steam är awesome och det är ej konstigt att de går så bra för dem!

Medlem

intressant skrivning, framför allt då jag är en dedikerad steam-användare till 110%

Att någon dominerar på en marknad och har monopol är aldrig bra för konsumenten i slutändan. Det är A och O i samhällsekonomin. MEN så är inte fallet här.
Okej, det stämmer bra att Steam har tagit över större delen av den digitala distributionsmarknaden mycket snabbt de senaste åren, men det finns en anledning. Steam har inte alltid vart bra nej, men sedan 1-1½ år sedan började steam snabbt växa och bli till det som det är idag, den ultimata gaming plattformen.
De har väldigt många bra features, som nämnts ovan redan, Steam cloud till exempel (nog sagt tbh) och hundratals andra enormt bra prylar.

Men att de har monopol på en marknad är jag inte villig att hålla med om, därför den digitala distributionsmarknaden för spel är fortfarande minimal jämfört med fysisk försäljning (retail boxar, dvd fodral ) främst för att folk i allmänhet föredrar att ha en fysisk pryl i handen, så funkar de flesta (mig själv inräknad)
Men delvis också pg.a den digital marknaden misslyckats rejält med försäljning. De tar enorma överpriser, då försäljarna anser att få hem en digital kopia, är bättre än en retail inköpt version, då de är smidigare med en nedladdad. Men det höll inte, framförallt eftersom folk började jämföra den digitala försäljningen med piratkopiering. En person tankar ett spel via torrents från nätet, medans hans polare pröjsar 400-500:- för att få en nedladdad kopia, och det är i princip samma sak som den crack'ade versionen. Är det värt det? innan det så tyckte många att det var värt att köpa PGA den fysiska förpackningen. Det gick utför för digital försäljning, folk tyckte att det var ovärt att handla digitalt därför att de fick betala lika mycket som i butik, och de vart utan boxen med illustrerade manualer osv osv.
Anledningen till att vi aldrig såg den digitala marknaden dö ut helt berodde på att bolagen hade 0 produktionskostnad för digital återförsäljning. På så sätt gjorde de en liten vinst ut över den stora från 'vanlig' försäljning.

Medlem

Steam har i många fall enormt dåliga priser, helt otroliga ibland. Rätt ofta kan man hitta en 3-4 år gammal titel för runt 400-hundringen, när det i butik kan hittas för under hundringen. Det ska tilläggas att det inte är steam (valve) som sätter priser på non-valve spel, utan det är publishers. Valve ger bara råd till developers/publishers vad som säljs bäst enligt Steams statistik. Oftast ges dessa tips endast till indie developers också, för övrigt.
Men ibland kan steam ha enormt bra reor, som julreor etc. Spel kan hittas för 20:~ , och de kan tyckas att det är otroligt att de överhuvudtaget går runt med sådana priser. Egentligen så är det dem som vinner mest på reorna, de har ju somsagt ingen produktionskostnad, och de gör enorma summor vinst.

Men man ska inte glömma heller att man behöver inte köpa digitalt för att de ska hamna på steam kontot, med steamworks dvs.

Ta black ops som alla snackar om som exempel, 600:- på steam (enormt överpris)
- jag köpte det retail för under 400:-
det hamnade på steamkontot, jag har därav alla fördelarna som finns på steam (tanka ner spelet när jag vill te.x, + att jag har förpackningen !)

o andra sidan har jag handlat en hel del på steam, och har över 200 spel, så visst handlar jag bortsett från reorna.

Kortsagt; steam är awesome och det är ej konstigt att de är så stora!

Medlem

Köper aldrig spel på steam, och undviker steam om möjligt.
Köper det mesta från Good old games, Direct 2 Drive eller någon liknande tjänst där jag slipper ha deras egna bloatware/spyware/DRM på datorn. Visst, mycket spel blir det på konsol också där man helst slipper synliga DRM, men att minska $teams monopolliknande situation på PC skulle kunan locka tillbaka många.

Medlem

Tycker inte riktigt att man kan gnälla så mycket på Steam dem har en tjänst som fungerar och som många gillar.

Okej spelen är lite dyrare, kanske bra det också så att det finns möjlighet för andra företag att konkurrera med steam, hade varit ännu värre ifall spelen var billigast på steam.

Skrivet av Annanaz:

Hatar steam, kul att köpa typ 10 spel o glömma bort pw, och allt, och inte veta hur man gör för att få tillbax accet, där är cirka 1000-5000 kr borta ...

Men snälla skriv acc & pass på en lapp och göm det sedan på en säkert ställe!

Medlem

Tycker inte riktigt att man kan gnälla så mycket på Steam dem har en tjänst som fungerar och som många gillar.

Okej spelen är lite dyrare, kanske bra det också så att det finns möjlighet för andra företag att konkurrera med steam, hade varit ännu värre ifall spelen var billigast på steam.

Skrivet av Annanaz:

Hatar steam, kul att köpa typ 10 spel o glömma bort pw, och allt, och inte veta hur man gör för att få tillbax accet, där är cirka 1000-5000 kr borta ...

Men snälla skriv acc & pass på en lapp och göm det sedan på en säkert ställe!

Medlem

Finns ju inga alternativ till Steam, skulle det finnas och var bättre hade inte steam varit lika stort. Själv är jag inget fan av steam, speciellt när utvecklare TVINGAR en att köra kassa steam för deras spel. Sjukt kul när steam är nere och det inte går lira mp..
Eller nån annan jävla bug som gör att det inte funkar. Hände titt som tätt med MW2 och andra spel. Nej jag är glad då jag slipper använda skiten.

AW8
Medlem
Skrivet av ingen aning:

vadå, ska vi börja använda games for windows live eller?

Haha! GFWL, Microsofts försök att förvandla PC:n till en Xbox.
Jämfört med GFWL så är ju Steam helt felfritt.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Så länge de tvingar en att binda vissa spel man köpt i butik till Steam, så avstår jag helt från att köpa dessa spel (iaf till PC).
$team ska inte tvingas på en, speciellt inet om man medvetet valt bort deras sk. "tjänst". *host* bloatware *host*

Medlem
Skrivet av henkka:

Steam tar mer betalt än fysiska butiker för en tjänst som inte kostar dem ett skvatt och där konsumenten inte ens får en fysisk skiva.

En tjänst som bygger på att ha snabba servers i alla länder igång för att just du ska kunna ladda ner dina spel när du vill och var du vill. Låter inte helt gratis enligt mig.

Men klart, inget jag förväntar mig att någon med fysisk-hybris ska förstå.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Testpilot

Steam är kungligt bra , hela paketet med friends , achievements spara i molnet och rea på spel är mycket trevligt.
Det är också bra att det blir stort , det kan hjälpa PC branchen som helhet då nu alla klagar över piratkopiering och att deras spel säljer kasst , I steam kan de få statistik och med diverse lockpriser sälja massor.
Jag har köpt massor med spel i flera fall dubletter på lir jag har i garderoben för att det är enkelt att spela dem o man slipper installera och patcha dem.
Att de sen säljs på rea för en spottstyver är ju kanon.

Att de tar hand om patchningen så man slipper leta efter dem på tillverkarnas oftast katastrofala hemsidor (Läs bethsheda)
är ett annat stort plus.

Nackdelen är som redan sagts att priserna är skyhöga men som raefzm88 påpekar är det för att tillverkarna/publishers sätter priserna helt åt helskotta och inte STEAM själva.

Medlem

Jag tror en hel del borde lära sig vad monopol innebär. Monopol är inte samma sak som att vara dominant på en marknad. Däremot kan en alltför dominerande ställning var monopol-LIKNANDE.

För några år sedan var Steam en rätt obetydlig aktör som i stort sett bara Valve själva använde sig av. Men tack vare att de erbjöd en tjänst som både utvecklare och användare föredrog så har de helt tagit över marknaden över digitala distributioner.

Steam förtjänar sin dominans. Det är så marknadsekonomi fungerar.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

tycker väl att dom kunde göra en smidigare steamtjänst, webbbaserad utan installation åtminstone... iaf som tillval. och då menar jag att STARTA spelen och liknande, inte bara köpa.

Medlem

jag tycker snarare att steam är riktigt bra, bara dom fixar dedär med priserna. och på det tycker jag mer att alla borde ingå i samarbete med steam så att allt finns att köpa där och tjänsten blir perfekt för alltid. heil steam!


signatur

//monster

Medlem

Om man nu tycker att priserna inte är tilltalande då behöver man ju inte köpa dem från Steam. Problemet löst.

Medlem

Steam är soft när de inte tar ut hutlösa priser. 59.99 euro för black ops var droppen för mig, kommer inte använda mig av det mjölk företaget något mer.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Steam som ett anti-piratskydd är bland det bäste jag sett.

Men att handla spel på steam skulle aldrig fungera för mig. Ett spel utan skiva eller manual som bara existerar sålänge tjänsten finns är förkastligt.

Jag älskar mina plastskivor av den enkla anledningen av att de är mina i fysisk form och jag kan sälja dem vidare.

Att valve skulle gå under och steam försvinna kommer nog inte hända i första taget, chansen är nog större att dina CD-skivor blir obrukbara innan det händer.

Steam-konton går väl också att sälja?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv

Hade lite tråkigt så köpte 2 paket idag på Steam.

You now own S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, Full Spectrum Warrior, Full Spectrum Warrior: Ten Hammers, Titan Quest, Titan Quest: Immortal Throne, Company of Heroes, Warhammer 40,000: Dawn of War Gold Edition, Warhammer 40,000: Dawn of War – Dark Crusade, Warhammer 40,000: Dawn of War – Winter Assault, Company of Heroes: Opposing Fronts, Juiced 2: Hot Import Nights, Warhammer 40,000: Dawn of War – Soulstorm, Frontlines: Fuel of War, Saints Row 2, Warhammer® 40,000™: Dawn of War® II, Red Faction: Guerrilla , Red Faction, Company of Heroes: Tales of Valor, Red Faction II, Warhammer® 40,000™: Dawn of War® II – Chaos Rising™, S.T.A.L.K.E.R. Ownership Check, World of Zoo, Metro 2033, Bejeweled 2 Deluxe, Chuzzle Deluxe, Insaniquarium! Deluxe, Zuma Deluxe, AstroPop Deluxe, Bejeweled Deluxe, Big Money! Deluxe, BookWorm Deluxe, Dynomite! Deluxe, Feeding Frenzy 2: Shipwreck Showdown Deluxe, Hammer Heads Deluxe, Heavy Weapon Deluxe, Iggle Pop! Deluxe, Pizza Frenzy, Rocket Mania! Deluxe, Typer Shark! Deluxe, Talismania Deluxe, Bookworm Adventures Deluxe, Peggle Deluxe, Venice, Mystery P.I.: The Lottery Ticket, Amazing Adventures: The Lost Tomb, Mystery PI: The Vegas Heist, Amazing Adventures Around the World, Peggle Nights, Bejeweled Twist, Mystery P.I.: The New York Fortune, The Wizard's Pen, Plants vs. Zombies: Game of the Year, Escape Rosecliff Island, Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto: Vice City, Grand Theft Auto: San Andreas, Grand Theft Auto, Grand Theft Auto 2.

ÄLSKAR STEEEAM! :Heart: 8)

Medlem
Skrivet av V1per:
Skrivet av Izuel:

Steam som ett anti-piratskydd är bland det bäste jag sett.

Men att handla spel på steam skulle aldrig fungera för mig. Ett spel utan skiva eller manual som bara existerar sålänge tjänsten finns är förkastligt.

Jag älskar mina plastskivor av den enkla anledningen av att de är mina i fysisk form och jag kan sälja dem vidare.

Att valve skulle gå under och steam försvinna kommer nog inte hända i första taget, chansen är nog större att dina CD-skivor blir obrukbara innan det händer.

Steam-konton går väl också att sälja?

Även om man kan sälja ett steamkonto (trodde de skrivit in i sin EULA att man inte får kränga det)så blir man väl tvungen att sälja allt eller inget. Dessutom så är det väl bundet till mail och massa annat krångel, för att inte tala om risken med att säljaren tar tillbaka kontot osv.

Tror att mina tryckta skivor kommer att hålla ett ganska bra tag.

Medlem
Skrivet av gurkoz:

edit: Ser många klagar över att spelen är dyra men det beror helt på när man köper dom. De 30 senaste spelen jag köpt har varit sjutk bra priser då jag vanligtvis köper när det är någon typ av deal. Spel som har 75% off är enligt mig en bra deal om man har lite is i magen. Klart ska alla köpa sina COD spel day #1 så blir det ju aldrig billigt. Men det är ju en helt annan diskussion.

Även med rean så är nyare spel dyrare på Steam. För ett tag sedan så hade Steam rea på Mass Effect 2, men det var ändå hundra kronor billigare att köpa det i närmsta OnOff-affär.

Steamrean är bara bra om man köper 2+ år gamla spel.

Medlem

Det finns en annan problem, om det finns ingen standard och samarbete mellan digitala ned laddning tjänster då kan man inte spel sitt spel i MP med alla om de inte använder samma tjänst:
http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=268880

Medlem

Finns samma debatt om konsollernas digitala butiker?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av raefzm88:

"
wall of text

Steam har i många fall enormt dåliga priser, helt otroliga ibland. Rätt ofta kan man hitta en 3-4 år gammal titel för runt 400-hundringen, när det i butik kan hittas för under hundringen. Det ska tilläggas att det inte är steam (valve) som sätter priser på non-valve spel, utan det är publishers. Valve ger bara råd till developers/publishers vad som säljs bäst enligt Steams statistik. Oftast ges dessa tips endast till indie developers också, för övrigt.

Det här är ett påståendet jag sätt ofta, har du eller någon annan som påstår detta någon länk till uttalande etc som faktist bevisar detta. Tycker det låter jädrigt skumt att det skulle vara så, därför skulle gärna se några riktiga bevis för dessa uttalanden.

123
Skriv svar