Starcraft II hett bland pirater

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av WarpGuN:

3.3miljoner ex är inget mycket, halo3 sålde väl 10miljoner ex, red dead redemption 5miljoner, inte undra på att företagen överger pcn...

The Sims sålde över 100 miljoner, WoW har 12+ miljoner some betalar varje månad, inte undra på att företagen överger konsollerna...

Det där är ju över 3 spel och X antal tillägg. Ska man ju göra så kan vi ju ta upp att Mario-spelen sålt i över 180 miljoner ex. Att dra upp WoW är ju bara sorgligt såvida du inte tycker att ett spel i en genre bevisar att PCn som spelplattform är stor. Det är mest tragiskt att det ser ut som det gör.

Folk kan ju inte på allvar tro att hela trenden med att göra konsoll-spel först och sedan porta till PC istället för tvärtom är för att PCn är den starkaste marknaden; det enda som verkligen funkar bättre på PC idag och som inte kommer från giganter som Blizzard eller Valve är nischade spel och MMOs.

Medlem
Skrivet av Darkflow:

Det är nog så att många vill testa hur det funkar på deras maskiner innan de lägger ner pengar på ett köp. Om det skulle släppas ett demo i samband med release så skulle nedladdningarna minska drastiskt.

Det där tror jag själv inte ett dugg på. Jag har piratat en hel del själv under mina år (låter väldigt klyschigt ) och inte en enda gång har det varit för att se om ett spel fungerar på min dator, för att därefter köpa det. Vi talar piratkopiering under iaf 10 år. Har aldrig heller hört det uttryckas av mina bekanta och så, utan man drar ner spelen för att man vill spela, utan att betala. Vad ens dator klarar i spelväg vet man oftast ändå, man vet vad för grafikkort man har och vad för processor/minne som sitter i, man vet vad spelen kräver och man kan läsa reviews.

Många har på senare tid skurit ner en hel del på piratkopiering av spel, då saker såsom Steam fungerar så mycket bättre, slippa krångla med cracks och problem över nätet, samt att man nu har fast arbete och således mer pengar att röra sig med än när man pluggade.

Inaktiv

Om det stämmer att det bara är 3,3miljoner ex sålda för det mest hypade och förväntade PC-spelet det här årtiondet så stämmer det verkligen att PC är dött som soloplattform. Är hängiven PC-gamer själv (äger ingen konsol) men det är bara inse faktum att det inte blir nån golden age för PC-gaming som 1995-2005 än på ett tag

Bara smala indiespel som tilltalar en viss grupp eller smal genre som kan vara PC-exklusivt.

Medlem
Skrivet av Saxit:

Det där är ju över 3 spel och X antal tillägg. Ska man ju göra så kan vi ju ta upp att Mario-spelen sålt i över 180 miljoner ex. Att dra upp WoW är ju bara sorgligt såvida du inte tycker att ett spel i en genre bevisar att PCn som spelplattform är stor. Det är mest tragiskt att det ser ut som det gör.

Så.. om man delar upp det på tre så är det 33 miljoner per spel, shit va kasst. Mario's siffror är imponernade, synd att det var 30 år sedan och PC'n knappt fanns då, nu är det PC'n som har de siffrorna istället. Tror inte någon av dagens Xbox/PS3 titel kan nå upp till de siffrorna och utmana PC'n, så lite värdelöst argument. Men 10 mille är tydligen bra för konsollspel i dag, så jag antar man kan säga "grattis". Kollar man siffrorna per konsoll så är det tydligen en liten skara som når upp till den försäljningen, Halo 3 med 8 miljoner, MW2 med 7.5, hittade inga andra ens i närheten, så "10 miljoner" är en enorm överdrift, oväntat. Skam på på första The Sims som sålde 16 miljoner (utan expansioner) då.

Jag tror inte du har någon koll på hur många som spelar MMO's, det finns tusentals MMO's med miljoner spelare, det finns en anledning till att alla förtag började utveckla MMO's för ett par år sedan: Pengar. Tragiskt att konsoller är helt värdelösa för MMO's.

Skrivet av Saxit:

Folk kan ju inte på allvar tro att hela trenden med att göra konsoll-spel först och sedan porta till PC istället för tvärtom är för att PCn är den starkaste marknaden

Medelamerikanen har inga problem med att punga ut $60 för ett par timmars ytligt nöje. Marknaden de satsar på, män 18-35, vill inte ha smarta spel som man kan spela länge. Man kan generallisera det som 14:isar, frat boys eller folk som jobbar och har familj. De två första grupperna kan man lura med snygg grafik och massiva effekter, den tredje gruppen bryr sig inte om kostnaden och har ändå inte tid att spela (citatet "jag vet inte hur många spel jag har liggandes som ska spelas när jag får tid" hör jag ofta). Sen har du en skara fanboys med lite olika bakgrunder som skriver arga inlägg på FZ när någon påpekar detta.

Amerikanska företag har som huvudmål att tjäna pengar, vore dumt att inte göra ett spel för konsoller. Sen kommer MS/Sony in och kastar lite pengar på utvecklarna för att göra det konsollexklusivt. Det har inget med utvecklarens kunskap att göra, en konsoll är en PC utan tangentbord. PC-marknaden är lite mer kräsen också, krävs lite mer än bara flashig grafik för att sälja spel. Sen har du saker som att spelet släpps till konsoll ett halvår innan PC när MS/Sony inte har råd att göra den helt konsollexklusiv.

Skrivet av Saxit:

det enda som verkligen funkar bättre på PC idag och som inte kommer från giganter som Blizzard eller Valve är nischade spel och MMOs.

Som typ någon av alla andra tusen FPS-franchises som föddes och lever starkt på PC (Vart började CoD/MW serien?). Eller alla strategispel och simulatorer? Finns det ens någon strategi/simulator-marknad på konsoller? Svårt att se Sim City, GalCiv, eller något från Tycoon-serien fungera bra där. Allt som funkar på konsoll fungerar på PC, enda jag kan tänka mig som inte säljer bra är fighting-spel.

Medlem
Skrivet av Fenring:

Om det stämmer att det bara är 3,3miljoner ex sålda för det mest hypade och förväntade PC-spelet det här årtiondet så stämmer det verkligen att PC är dött som soloplattform. Är hängiven PC-gamer själv (äger ingen konsol) men det är bara inse faktum att det inte blir nån golden age för PC-gaming som 1995-2005 än på ett tag

Bara smala indiespel som tilltalar en viss grupp eller smal genre som kan vara PC-exklusivt.

Tokfel.

Starcraft 2 säljer lika bra som det näst bäst säljande 360/PS3 konsollspelet någonsin:

Citat:

Halo 3 (all three SKUs - Xbox 360) – 3.3 million

Första månaden sales. Enda konsollspelet som sålt bättre första månaden är MW2.

Inaktiv

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games

Slå ihop båda konsolerna (ps3&360), titta på PC sales, ta bort wow och the sims.

Varför i all världen skulle någon vilja göra PC-exklusiva på spel som inte är mmo? Det är ingen slump att vi ser allt mindre PC-exklusiva titlar, ja nästan inga överhuvudtaget längre förutom indie-spel eller halvdassiga free to play.

Sen kan man gå runt och låtsas som det regnar men faktum är att "golden age" för PC-gaming är över, det som började med doom1 och konkurrerade bort hemdatorerna (Amiga, Atari). Nu är åter igen PC bara en spelplattform som alla andra.

Förvånar mig inte alls att diablo nu också blir ett konsolspel.

Medlem

Ok, ta bort MW2 och Halo 3 från konsollerna.

1. PC StarCraft (11 miljoner)
2. PC Half-life (9 miljoner)
3. PC Half-Life 2 (6.5 miljoner)
4. PC Guild Wars (6 miljoner)
5. PC Myst (6 miljoner)

Första konsollspelen är Gears of War på 5 miljoner och Gran Turismo på 4.65 miljoner.

Varför skulle någon vilja göra ett PS3/360-exklusivt spel över huvud taget? För att MS/Sony betalar. Du tjänar inget på att göra ett spel exklusivt till en enda konsoll.

Jag håller med om att PC'n är en spelplattform som alla andra, 360/PS3:an är en PC utan tangentbord. Gör ett bra spel så säljer det på PC, gör ett kasst spel så säljer det inte. Gör ett bra spel på 360/PS3 så säljer det, gör ett kasst spel så säljer det också. Det är största skillnaden.

Helt klart att företag (som enbart vill tjäna pengar) gör spel primärt inriktat till konsoller, speciellt med de incitament de får från MS/Sony.

12
Skriv svar